Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2007, 20:44   #21
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
NVA zal niet veel oogsten, dat deden ze ook niet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.
De N-VA boekte op 8 oktober een vooruitgang van 25 % en heeft nu ruim 200 gemeenteraadsleden, het aanzienlijk toegenomen aantal OCMW-mandaten nog buiten beschouwing gelaten. Voor zo "weinig" succes wil ik bij de gemeenteraadsverkiezingen over 6 jaar gerust nu al tekenen, hoor...

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 21:12   #22
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Overigens geloof ik ook niet dat Bart De Wever (wiens verkiezing op de Antwerpse kamerlijst wel geen probleem zal stellen) na 10 juni de overstap van het Vlaamse naar het federale parlement zal maken. En op de Antwerpse kartellijst staat dan weer N-VA'er Jan Jambon (topman van Bank Card Company) als eerste opvolger op de lijst. Ook hij maakt dus veel kans om zijn intrede in de Kamer te kunnen maken..
Dat kan hij niet, omdat anders de N-VA-fractie in het Vlaams Parlement niet meer met de nodige vijf leden zou hebben.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 21:14   #23
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De N-VA boekte op 8 oktober een vooruitgang van 25 % en heeft nu ruim 200 gemeenteraadsleden, het aanzienlijk toegenomen aantal OCMW-mandaten nog buiten beschouwing gelaten. Voor zo "weinig" succes wil ik bij de gemeenteraadsverkiezingen over 6 jaar gerust nu al tekenen, hoor...
Mjah, maar de CD&V heeft véél toegegeven, los van een aantal gemeenten waar N-VA alleen opkwam. En het zou me niet verbazen dat als CD&V terug federaal aan het bewind komt, heel wat CD&V-afdelingen de N-VA zullen dumpen omdat ze vinden dat ze te duur hebben betaald voor het akkoord. Alleen haalden de N-VA-lijsten niet zo'n schitterende resultaten.
Oud 12 mei 2007, 21:16   #24
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik bedoel de plaatsen die NVA gekregen heeft.
Wel, dat wie als Vlaamsnationalist voor het kartel stemt, CD&V-ers verkiest en geen N-VA'ers, want die worden verkozen dankzij de stemmen van ACW, Boerenbond en zo. Voor de rest kan de partij niks meer halen dan wat de effectieven en hun respectievelijke opvolgers gegarandeerd zijn.
Oud 12 mei 2007, 21:21   #25
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat kan hij niet, omdat anders de N-VA-fractie in het Vlaams Parlement niet meer met de nodige vijf leden zou hebben.
Da's inderdaad een bijkomende reden waarom BDW na 10 juni de overstap naar het federale niveau niet zal maken.

Overigens heeft de N-VA in het Vlaams Parlement een zeskoppige fractie: Jan Loones, Jan Peumans, Kris Van Dijck, Bart De Wever, Helga Stevens en Mark Demesmaeker.

(Gordon Sumner)
Oud 12 mei 2007, 21:56   #26
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Mjah, maar de CD&V heeft véél toegegeven, los van een aantal gemeenten waar N-VA alleen opkwam. En het zou me niet verbazen dat als CD&V terug federaal aan het bewind komt, heel wat CD&V-afdelingen de N-VA zullen dumpen omdat ze vinden dat ze te duur hebben betaald voor het akkoord. Alleen haalden de N-VA-lijsten niet zo'n schitterende resultaten.
Ik kan u - uit eigen ervaring - verzekeren dat men zeker niet in alle CD&V-afdelingen zo gul (of loyaal) is geweest t.a.v. de N-VA-kartelpartner.

Overigens kón de CD&V bij de gemeenteraadsverkiezingen weinig doen om de N-VA aan extra gemeenteraadsmandaten te helpen: gezien het kiessysteem was een 2° plaats op de lijst op 8 oktober jl. immers nauwelijks meer waard dan pakweg een 20° plaats.. De meeste N-VA-kandidaten hebben hun eventuele plaatsje in de gemeenteraad m.i. dan ook vnl. aan eigen verdiensten te danken, na daarbij nog te hebben dienen opboksen tegen sterk in het lokale middenveld en gemeenschapsleven verankerde CD&V-kandidaten, die - vanuit vak-, boeren-, gepensioneerden -, vrouwen - en andere bonden - vaak al bij voorbaat verzekerd waren van een pak stemmen. (Van dergelijk electoraal "hinterland" kunnen de meeste lokale N-VA-kandidaten slechts dromen..)

Enkel in het OCMW heeft de N-VA in bepaalde gemeenten een mandaatje van CD&V "gekregen", aangezien dat in de meeste kartelovereenkomsten voorzien was als "valscherm", voor het geval de N-VA er niet in zou slagen in die gemeente een gemeenteraadsmandaat te veroveren.

U heeft overigens gelijk dat de N-VA in bepaalde gemeenten, waar apart werd opgekomen, weinig succesvol was. Maar het is natuurlijk ook zo, dat in de meeste gemeenten pas sinds pakweg begin 2005 een (al dan niet uitgebreide en goed gestructureerde) N-VA-afdeling bestaat. Op zo'n korte termijn (en met meestal zo weinig financiële middelen) kan men geen wonderen verwachten. In gemeenten als Dessel (Kris Van Dijck), Izegem (Bourgeois) en Riemst (Jan Peumans) heeft de N-VA als aparte lijst overigens wél goed gescoord..

Trouwens is het in vele gemeenten, waar CD&V en N-VA wél gezamenlijk opkwamen, zo dat de vooruitgang van het kartel in grote lijnen overeenstemde met de score van de VU 6 jaar daarvoor. Toeval?

Indien CD&V de N-VA na 10 juni zou willen dumpen, zou ik dat trouwens allesbehalve betreuren. Na de zaak Dedecker is het kartel tussen beide partijen immers nog nauwelijks meer dan een door wederzijdse berekening ingegeven verstandshuwelijk: de CD&V heeft ons nodig om in de federale regering "in te breken", wij hebben hen nodig om niet door de kiesdrempel buitenspel te worden gezet. Maar na de verkiezingen van dit jaar zit de N-VA in een luxepositie: met 6 Vlaamse parlementsleden, 5 �* 6 vertegenwoordigers in de federale Kamer en Senaat en een paar honderd lokale mandatarissen, heeft de N-VA dan immers een voldoende ruime basis om op eigen benen te gaan staan. Bij de federale regeringsonderhandelingen kan de N-VA het zich veroorloven om de communautaire lat hoog te leggen en desnoods het kartel op te blazen wanneer het regeerakkoord op dat vlak te mager uitvalt. Bij dergelijk scenario heeft de CD&V immers veel meer te verliezen: géén federale premier, maar gewoon nog 4 jaar bijkomend in de federale oppositie.

(Gordon Sumner)
Oud 12 mei 2007, 22:27   #27
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Da's inderdaad een bijkomende reden waarom BDW na 10 juni de overstap naar het federale niveau niet zal maken.

Overigens heeft de N-VA in het Vlaams Parlement een zeskoppige fractie: Jan Loones, Jan Peumans, Kris Van Dijck, Bart De Wever, Helga Stevens en Mark Demesmaeker.
De kans is bestaat wel dat Peter Luyckx uit Lommel in het Vlaams Parlement komt als opvolger na de verkiezingen.

Hij is 3de opvolger, maar Sonja Claes is Hubert Brouns al opgevolgd, waardoor enkel Lode Ceyssens nog voor Luyckx staat.

Maar soit, Luyckx is natuurlijk ook kandidaat op de opvolgers lijst voor de Kamer, waar hij eveneens 3de staat. Dus Limburg krijgt er waarschijnlijk nog een N-VA'er bij in eender welk parlement, naast Peumans en Brepoels.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 12 mei 2007 om 22:29.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 22:39   #28
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
IK vind de verdeling goed zo hebben ze zeker overal een zetel behalve misschien niet in West-Vlaanderen.
West-Vlaanderen is een tseven nest, no problem dus wss!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 23:17   #29
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kan u - uit eigen ervaring - verzekeren dat men zeker niet in alle CD&V-afdelingen zo gul (of loyaal) is geweest t.a.v. de N-VA-kartelpartner.

Overigens kón de CD&V bij de gemeenteraadsverkiezingen weinig doen om de N-VA aan extra gemeenteraadsmandaten te helpen: gezien het kiessysteem was een 2° plaats op de lijst op 8 oktober jl. immers nauwelijks meer waard dan pakweg een 20° plaats.. De meeste N-VA-kandidaten hebben hun eventuele plaatsje in de gemeenteraad m.i. dan ook vnl. aan eigen verdiensten te danken, na daarbij nog te hebben dienen opboksen tegen sterk in het lokale middenveld en gemeenschapsleven verankerde CD&V-kandidaten, die - vanuit vak-, boeren-, gepensioneerden -, vrouwen - en andere bonden - vaak al bij voorbaat verzekerd waren van een pak stemmen. (Van dergelijk electoraal "hinterland" kunnen de meeste lokale N-VA-kandidaten slechts dromen..)

Enkel in het OCMW heeft de N-VA in bepaalde gemeenten een mandaatje van CD&V "gekregen", aangezien dat in de meeste kartelovereenkomsten voorzien was als "valscherm", voor het geval de N-VA er niet in zou slagen in die gemeente een gemeenteraadsmandaat te veroveren.

U heeft overigens gelijk dat de N-VA in bepaalde gemeenten, waar apart werd opgekomen, weinig succesvol was. Maar het is natuurlijk ook zo, dat in de meeste gemeenten pas sinds pakweg begin 2005 een (al dan niet uitgebreide en goed gestructureerde) N-VA-afdeling bestaat. Op zo'n korte termijn (en met meestal zo weinig financiële middelen) kan men geen wonderen verwachten. In gemeenten als Dessel (Kris Van Dijck), Izegem (Bourgeois) en Riemst (Jan Peumans) heeft de N-VA als aparte lijst overigens wél goed gescoord..

Trouwens is het in vele gemeenten, waar CD&V en N-VA wél gezamenlijk opkwamen, zo dat de vooruitgang van het kartel in grote lijnen overeenstemde met de score van de VU 6 jaar daarvoor. Toeval?

Indien CD&V de N-VA na 10 juni zou willen dumpen, zou ik dat trouwens allesbehalve betreuren. Na de zaak Dedecker is het kartel tussen beide partijen immers nog nauwelijks meer dan een door wederzijdse berekening ingegeven verstandshuwelijk: de CD&V heeft ons nodig om in de federale regering "in te breken", wij hebben hen nodig om niet door de kiesdrempel buitenspel te worden gezet. Maar na de verkiezingen van dit jaar zit de N-VA in een luxepositie: met 6 Vlaamse parlementsleden, 5 �* 6 vertegenwoordigers in de federale Kamer en Senaat en een paar honderd lokale mandatarissen, heeft de N-VA dan immers een voldoende ruime basis om op eigen benen te gaan staan. Bij de federale regeringsonderhandelingen kan de N-VA het zich veroorloven om de communautaire lat hoog te leggen en desnoods het kartel op te blazen wanneer het regeerakkoord op dat vlak te mager uitvalt. Bij dergelijk scenario heeft de CD&V immers veel meer te verliezen: géén federale premier, maar gewoon nog 4 jaar bijkomend in de federale oppositie.
1. Ik geloof dat wij in een andere streek wonen, want hier heeft de N-VA vaak buiten proportie veel gekregen.

2. Dat klopt niet helemaal: CD&V'ers halen in landelijke gebieden enorm veel voorkeurstemmen, waardoor de pot vrij ver kan gaan. Er was ook de opvolging door OCMW-mandaten enz... dus N-VA kon gerust heel wat gegarandeerd worden. In de steden lukte dat niet omdat het kartel, behalve dan in West-Vlaanderen, niet sterk scoorde.

3. N-VA scoorde in gemeenten waar de Volksunie nog een sterke afdeling had. In het Gentse denk ik bijvoorbeeld aan Destelbergen, Melle en Merelbeke maar daar buiten was het zeer pover.

4. Kartel: ja, dat kan toeval zijn. Feit is dat de CD&V-lijsten (of CVP toen) een stuk bukten onder de slechte verkiezingen van 1999. Het zou wat al te simpel zijn om daar alleen de verklaring in te zoeken maar mijn ondervinding is dat de VLD van het elan van na 1999 op het einde van de rit niks meer overhield en dat dit resulteerde in slecht draaiende fracties. En laat de VLD in heel wat gemeenten de sterkste oppositiepartij zijn tegen de CD&V.

5. Kartel einde: da's een eerlijk antwoord maar ik betwijfel of er nog veel mensen zijn binnen N-VA die hier nog in geloven. De zekerheid van de zetels geef je niet zomaar af.
Oud 12 mei 2007, 23:18   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens heb ik BDW tijdens de provinciale N-VA-ledenvergadering in Neder-Over-Heembeek (eind 2006, toen de kartelonderhandelingen met het oog op 10 juni volop aan de gang waren) uitdrukkelijk horen verklaren, dat hij er - uit eerlijk schaamtegevoel - zelfs niet aan dácht om in de nasleep van het JDD-débâcle voor zichzelf een ministerpost uit de brand te proberen slepen. En ondanks die ene JDD-uitschuiver hecht ik - tot bewijs van het tegendeel - toch nog steeds enig belang en geloof aan het woord van De Wever.
Moeilijk om het bewijs van het tegendeel te leveren zolang er geen verkiezingen geweest zijn.
Oud 13 mei 2007, 12:12   #31
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:

2. Dat klopt niet helemaal: CD&V'ers halen in landelijke gebieden enorm veel voorkeurstemmen, waardoor de pot vrij ver kan gaan. Er was ook de opvolging door OCMW-mandaten enz... dus N-VA kon gerust heel wat gegarandeerd worden. In de steden lukte dat niet omdat het kartel, behalve dan in West-Vlaanderen, niet sterk scoorde.
Ik denk dat dat overeenstemt met wat n-va'er hoger bedoelt.. Gelet op het hoge aantal voorkeurstemmen dat CD&v'ers vaak halen, is het voor een N-VAer op een CD&V lijst moeilijk om rechtstreeks verkozen te worden.. Men moet dus werken via opvolging, etc.. en CD&V is niet steeds zo loyaal geweest bij het nakomen van haar voorafgaandelijke verbintenissen.. eerlijk gezegd hou ik dus 'mijn hart vast' voor de komende verkiezingen..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 12:36   #32
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Kunnen de mensen die de namen wat beter kennen (in eigen streek)anders eens hier schrijven wie de NVA'ers zijn.

Dat is immers mijn plan, stemmen op het kartel en de NVA'ers zoveel mogelijk steunen.
Het is het beste dat ik kan bedenken.
Oud 13 mei 2007, 13:06   #33
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kunnen de mensen die de namen wat beter kennen (in eigen streek)anders eens hier schrijven wie de NVA'ers zijn.

Dat is immers mijn plan, stemmen op het kartel en de NVA'ers zoveel mogelijk steunen.
Het is het beste dat ik kan bedenken.

welke streek zoek je?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 13:50   #34
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
welke streek zoek je?
Wel de kieskring Oost-Vlaanderen in mijn geval, en de Senaat is voor heel Vlaanderen dezelfde lijst he.
Oud 20 mei 2007, 13:57   #35
evilbu

Standaard

Als je van de duivel spreekt :

NVA heeft dit reeds zelf gedaan.

http://www.uwkandidaten.be
bevat alle namen op de lijst voor de Kamer in Oost-Vlaanderen :

Sarah Smeyers
Helga Stevens
Peter Buysrogge
Sabine Vermeulen
Goedele Uyttersprot
Jan Haegeman

Elke Sleurs staat er ook bij, maar zij staat op de lijst voor de Senaat.
Oud 20 mei 2007, 14:02   #36
evilbu

Standaard

Hier is het nog duidelijker :

http://www.n-va.be/verkiezingen/kand...ijstsenaat.asp

http://www.n-va.be/verkiezingen/kand.../lijstoost.asp
Oud 20 mei 2007, 17:22   #37
luc broes

Standaard

Citaat:
Sorry hoe belangrijk zijn die opvolgersplaatsen.
Eigenlijk is het mijn snode plan om eigenlijk alleen maar op de NVA'ers te stemmen.
Het valt me ook op dat de NVA'ers op hun website veel vaker de banner ophangen van het kartel , terwijl de CD&V'ers dat vaak niet doen...
Het valt me ook op. Wat verwacht je?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 17:39   #38
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In BHV is de eerste NVA'er op de lijst op nummer 5 : Nelly Maes.
Wilt dus zeggen dat mijn stem NIET naar het kartel gaat. Aangezien we hier atm slechts 2 zetels hebben
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 18:05   #39
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wilt dus zeggen dat mijn stem NIET naar het kartel gaat. Aangezien we hier atm slechts 2 zetels hebben
N-VA'er Ben Weyts is wel eerste opvolger op de kartelkamerlijst voor BHV. Die maakt dus een uitstekende kans om in de Kamer te raken. Hetzij als opvolger van lijstduwer Mark Demesmaeker (die m.i. zeker niet kansloos is voor rechtstreekse verkiezing), hetzij als opvolger van Herman Van Rompuy, die zo goed als zeker minister wordt indien het kartel tot de federale regering toetreedt.

Overigens is ook een derde verkozene voor het kartel in BHV m.i. zeker niet onmogelijk. In 2004 greep Michel Doomst voor de CD&V maar nipt naast een derde zetel. Met de extra N-VA-stemmen moet die nu zeker binnen het bereik van het kartel liggen. Bij de voorstelling van de BHV-kartellijst werd het behalen van een derde zetel overigens uitdrukkelijk als streefdoel naar voor geschoven door Van Rompuy.

(Gordon Sumner)
Oud 20 mei 2007, 18:10   #40
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Tja, VB stemmen is voor mij een brug te ver. Ik kan ook Dedecker stemmen, maar een jaar geleden had ik eigenlijk nog nooit iets gehoord van die man dat separatistisch klonk....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be