Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg

Discussietools
Oud 6 februari 2004, 20:30   #21
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVO
Gaan we nu onozel blijven?
Franstaligen zijn nu eenmaal een ras dat zich niet integreert.
Kom zonet te lezen dat 1/3 e van de kabel in Wallonië zelf het VRT signaal niet doorstuurt.
Hoe wil je dan iets afweten van je noorderbuur, laat staan er respect voor hebben.
Een ras? Nu nog mooier...

De laatste keer dat op basis van "rassen" politiek werd gevoerd, was zo'n 60 jaar geleden, onder de bezetting van Dolfje...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:43   #22
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Is genoteerd: Foundation vindt het helemaal niet erg dat Vlaanderen verfranst wordt.

Had ik dat niet al ergens genoteerd?
Waar heb ik d�*t nou weer gezegd?

Leg me geen woorden in de mond, wil je?
Citaat:
Sinds wanneer is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen? De migratie, eigen aan het menselijk ras, kan men niet zomaar stoppen.

Leg me eens het verschil uit tussen dit en zeggen 'Migratie is eigen aan het menselijk ras, dus het is normaal dat Vlaanderen verfranst wordt'.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:53   #23
Foundation
Minister

Standaard

U zoekt dingen waar ze er niet staan.

Het enige dat ik gezegd heb is: als er nu eenmaal meer Franstaligen komen wonen in die streken en blijkbaar minder Nederlandstaligen, dan is het niet meer dan democratisch dat er meer franstalige verkozenen zullen zijn, en dat er in de omgang tussen franstaligen onderling meer frans gehoord zal worden, en dat er dus meer arroganteriken tussen zullen zitten die meer mensen zullen tegenkomen die reactionairder zullen reageren, en...

De gewone evolutie, niet? Basisdemocratie, niet?

Overigens: niets belet de Vlamingen om in die streken te gaan wonen en het spelletje om te keren.

Wat wil je eraan doen? Verplichte deportatie? Verplichte kolonisatie?

Maak je er toch niet zo druk om. Het Nederlands zal heus niet verdwijnen als taal, enkel haar grenzen veranderen vaag door de migratie van mensen. Ergens anders wordt misschien dan weer meer Nederlands gesproken...
Foundation is offline  
Oud 7 februari 2004, 01:38   #24
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het enige dat ik gezegd heb is: als er nu eenmaal meer Franstaligen komen wonen in die streken en blijkbaar minder Nederlandstaligen, dan is het niet meer dan democratisch dat er meer franstalige verkozenen zullen zijn, en dat er in de omgang tussen franstaligen onderling meer frans gehoord zal worden, en dat er dus meer arroganteriken tussen zullen zitten die meer mensen zullen tegenkomen die reactionairder zullen reageren, en...
Echt onvoorstelbaar hoe vanzelfsprekend jij het gewoon vindt dat de Franstaligen eigen partijen oprichten, eigen verenigingen hebben, hun eigen taal blijven spreken, enz. Waarom kunnen de Duitstaligen in Nederland zich wel gewoon integreren, zich aansluiten bij Nederlandse verenigingen, bij Nederlandse partijen en spreken zij wel gewoon Nederlands in het openbaar leven? En dat zijn dan nog mensen uit het buitenland (Duitsland), terwijl de Franstaligen in België landgenoten zijn! En dan zouden de Belgen zogenaamd één volk vormen? Je moet wel stekeblind of geestelijk gehandicapt zijn om dat nog te kunnen geloven. Of een naïeve Belg natuurlijk...
Dimitri is offline  
Oud 7 februari 2004, 08:35   #25
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

De grenzen van de gewesten liggen vast en kunnen niet verschoven worden. De eis van de MR is dus ongrondwettelijk en onmogelijk.

Het wijst er wel op dat Wallonië zijn imperialistische trekjes nog altijd niet is kwijtgespeeld en nog altijd aast op grote stukken van Vlaanderen. Brussel was ooit een Vlaamse stad, wat blijft daar vandaag nog van over? Moeskroen en Komen waren vroeger Vlaamse gemeenten. Nu hebben ze dus hun blik op de Vlaamse rand van Brussel gericht...

Gelukkig waren de Vlamingen zo verstandig om de grenzen van de gewesten vast te laten leggen, toen was er immers al de vrees en het vermoeden dat Wallonië vroeg of laat wel nog enkele stukjes Vlaanderen zou proberen annexeren.

De eis van de MR is schandalig en beledigend voor Vlaanderen en de Vlamingen. Eigenlijk kunnen we dit zelfs beschouwen als een oorlogsverklaring! Van het grondgebied van een ander blijf je af!!
Als er een Waalse bezetting komt van Vlaams grondgebied moet dat met alle middelen bestreden worden.
N-VA is offline  
Oud 7 februari 2004, 09:01   #26
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook u maakt de fout om enkele zeldzame franstaligen die van hun tak maken, te veralgemenen tot alle franstaligen. Naar mijn gevoel heeft de meerderheid van de franstaligen geen probleem met het leren van Nederlands en met integratie. Uiteraard kan je hen niet dwingen hun moedertaal af te zweren...

Ook in Wallonië heeft men steeds sterker en sterker het besef dat als ze daar nog ergens willen geraken, ze Nederlands zullen moeten leren. Nu is het wachten op het besef van Vlaanderen dat dat besef daar ondertussen zeer groot is.
Klopt, In Wallonië groeit het besef dat ze ook een beetje Nederlands moeten leren, maar dit meestal bij personen die een hogere opleiding genieten. Wat ik ook weet is wanneer ik in Brussel kom of in één van de randgemeenten kom en ergens iets ga eten of drinken ik keer op keer in het Frans aangesproken word. Er zijn dan van die plaatsen waar ze opeens Nederlands spreken wanneer je aanstalte maakt om, omdat we niet bediend worden in het Nederlands, de zaak te verlaten.
Patje is offline  
Oud 7 februari 2004, 11:33   #27
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
De Franstalige liberalen dienen binnenkort een wetsvoorstel in dat de Vlaamse rand bij het Brussels gewest indeelt. De MR beseft dat dit moeilijk haalbaar is, maar stelt het voorstel tegenover de Vlaamse eis om het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Daarnaast vraagt ze dat de afgesproken constitutieve autonomie van Brussel er eindelijk komt.

FDF-voorzitter Olivier Maingain stelt vast dat de Vlamingen een nieuw institutioneel debat aankondigen. Hij verwees daarbij naar de recente verklaringen van VLD-voorzitter Karel De Gucht over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. "Wij zijn geen vragende partij, maar we mogen niet passief blijven en moeten zelf ook eisen formuleren", stelde hij donderdag op een persconferentie.

De Franstalige liberalen willen vooral de bestaande situatie in Brussel-Halle-Vilvoorde behouden, met daarbij de toepassing van de kaderconventie inzake de bescherming van de nationale minderheden. Indien de Vlaamse partijen aandringen, stelt de MR daar een eigen eis tegenover: een herziening van de grenzen van het Brussels gewest.

Brussels burgemeester en ex-minister-president Xavier-François de Donnea wees erop dat het Brussels gewest in zijn huidige vorm niet leefbaar is, sociaal-economisch noch financieel. Een uitbreiding is niet enkel goed voor de Franstaligen - met een extra bescherming van de Franstaligen in de rand - maar ook voor de Vlamingen, luidt het. "Zo zal Brussel meer Vlamingen tellen en wordt het evenwicht wat meer hersteld", dixit de Donnea. De partij verwijst naar een studie van de UCL die uitwijst dat de Brusselse agglomeratie niet 19, maar eigenlijk 31 gemeenten telt.

Het wetsvoorstel geeft de bevolking van de betrokken gemeenten de mogelijkheid om een volksraadpleging te organiseren indien 15 procent van de inwoners daar om vraagt. De gemeenten kunnen dan zelf beslissen of ze deel willen uitmaken van Brussel of niet. Een tweede wetsvoorstel geeft het Brussels gewest constitutieve autonomie. Het gaat om een uitvoering van een akkoord dat de meerderheid in april 2002 afsloot rond de hervorming van de instellingen. De MR wil dat daar eindelijk werk wordt van gemaakt. "Wij vragen enkel respect voor het akkoord".
Wat is er mis aan de uitbreiding van de Brusselse grenzen? Brussel is de hoofdstad van België en Europa en een wereldstad die uit zijn voegen barst. Ik zie geen bezwaar. Het zal het aandeel van de Nederlandstaligen in de hoofdstad alleen maar vergroten. Of hebben de flaminganten al schrik van hun eigen hoofdstad?
Hans1 is offline  
Oud 7 februari 2004, 11:52   #28
Lorenzo
Vreemdeling

Lorenzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:
De Franstalige liberalen dienen binnenkort een wetsvoorstel in dat de Vlaamse rand bij het Brussels gewest indeelt. De MR beseft dat dit moeilijk haalbaar is, maar stelt het voorstel tegenover de Vlaamse eis om het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Daarnaast vraagt ze dat de afgesproken constitutieve autonomie van Brussel er eindelijk komt.

FDF-voorzitter Olivier Maingain stelt vast dat de Vlamingen een nieuw institutioneel debat aankondigen. Hij verwees daarbij naar de recente verklaringen van VLD-voorzitter Karel De Gucht over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. "Wij zijn geen vragende partij, maar we mogen niet passief blijven en moeten zelf ook eisen formuleren", stelde hij donderdag op een persconferentie.

De Franstalige liberalen willen vooral de bestaande situatie in Brussel-Halle-Vilvoorde behouden, met daarbij de toepassing van de kaderconventie inzake de bescherming van de nationale minderheden. Indien de Vlaamse partijen aandringen, stelt de MR daar een eigen eis tegenover: een herziening van de grenzen van het Brussels gewest.

Brussels burgemeester en ex-minister-president Xavier-François de Donnea wees erop dat het Brussels gewest in zijn huidige vorm niet leefbaar is, sociaal-economisch noch financieel. Een uitbreiding is niet enkel goed voor de Franstaligen - met een extra bescherming van de Franstaligen in de rand - maar ook voor de Vlamingen, luidt het. "Zo zal Brussel meer Vlamingen tellen en wordt het evenwicht wat meer hersteld", dixit de Donnea. De partij verwijst naar een studie van de UCL die uitwijst dat de Brusselse agglomeratie niet 19, maar eigenlijk 31 gemeenten telt.

Het wetsvoorstel geeft de bevolking van de betrokken gemeenten de mogelijkheid om een volksraadpleging te organiseren indien 15 procent van de inwoners daar om vraagt. De gemeenten kunnen dan zelf beslissen of ze deel willen uitmaken van Brussel of niet. Een tweede wetsvoorstel geeft het Brussels gewest constitutieve autonomie. Het gaat om een uitvoering van een akkoord dat de meerderheid in april 2002 afsloot rond de hervorming van de instellingen. De MR wil dat daar eindelijk werk wordt van gemaakt. "Wij vragen enkel respect voor het akkoord".
Wat is er mis aan de uitbreiding van de Brusselse grenzen? Brussel is de hoofdstad van België en Europa en een wereldstad die uit zijn voegen barst. Ik zie geen bezwaar. Het zal het aandeel van de Nederlandstaligen in de hoofdstad alleen maar vergroten. Of hebben de flaminganten al schrik van hun eigen hoofdstad?
Brussel is mijn hoofdstad niet .... geef mij maar Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt of Brugge.
Lorenzo is offline  
Oud 7 februari 2004, 12:02   #29
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er mis aan de uitbreiding van de Brusselse grenzen? Brussel is de hoofdstad van België en Europa en een wereldstad die uit zijn voegen barst. Ik zie geen bezwaar
Lebensraumte nodig?
-------------------------------------------------------------------------------------
Oud 7 februari 2004, 12:39   #30
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:

En het regent verrassingen: Hans pleit voor een uitbreiding van de Brusselse grenzen.

En dan zich afvragen waarom hij fransdol genoemd wordt.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 7 februari 2004, 13:08   #31
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
En het regent verrassingen: Hans pleit voor een uitbreiding van de Brusselse grenzen. En dan zich afvragen waarom hij fransdol genoemd wordt.
Ik ben nu niet bepaald vragende partij in een uitbreiding van de Brusselse grenzen, die liggen immers grondwettelijk vast, zoals iemand hier terecht opmerkte (maar het is niét "ongrondwettelijk", zoals N-VA zegde, de grondwet kan immers gewijzigd worden). Anderzijds verbaast het me ook met welke angstreflexen bepaalde Vlaamsgezinden reageren, waar het toch de uitbreiding betreft van de hoofdstad van Vlaanderen.
Bruno* is offline  
Oud 7 februari 2004, 13:53   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Anderzijds verbaast het me ook met welke angstreflexen bepaalde Vlaamsgezinden reageren, waar het toch de uitbreiding betreft van de hoofdstad van Vlaanderen.
Als de Franstaligen toch zo'n sterke band voelen met Vlaanderen is er een heel mooi compromis mogelijk: de grenzen van Brussel worden verlegt en in ruil wordt Brussel omgevormd van gewest tot een provincie van Vlaanderen.
Dimitri is offline  
Oud 7 februari 2004, 14:04   #33
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben nu niet bepaald vragende partij in een uitbreiding van de Brusselse grenzen, die liggen immers grondwettelijk vast, zoals iemand hier terecht opmerkte (maar het is niét "ongrondwettelijk", zoals N-VA zegde, de grondwet kan immers gewijzigd worden).
Er zal nooit een meerderheid gevonden worden om de grondwet op dat punt te wijzigen. Dus ofwel is de eis van de MR onhaalbaar ofwel zijn ze iets ongrondwettelijks van plan!
N-VA is offline  
Oud 7 februari 2004, 14:28   #34
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Er zal nooit een meerderheid gevonden worden ...
Tja, ik kan er niets aan doen, toch vind ik zulke stellingen steeds vooringenomen. Ik ben zelf geen Brusselaar, ik kan het niet weten, maar never say never...
Foundation is offline  
Oud 7 februari 2004, 19:01   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor de splitsing van BHV werd 30 jaar geleden al betaald maar ze werd nooit uitgevoerd. Daar nu opnieuw iets voor gaan eisen gaat te ver. Aan de grenzen van Vlaanderen mag niet meer geraakt worden door middel van deze nieuwe, frankiljonse trukkendoos!
Oud 7 februari 2004, 19:08   #36
Bruno*
Banneling

Standaard

De kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde moet over heel België worden uitgebreid.
Bruno* is offline  
Oud 7 februari 2004, 19:25   #37
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde moet over heel België worden uitgebreid.
Graag een gefundeerde argumentatie waarom u dit vindt.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 7 februari 2004, 19:28   #38
Bruno*
Banneling

Standaard

Omdat we dan tenminste kunnen kiezen voor alle partijen in heel België
Bruno* is offline  
Oud 7 februari 2004, 19:50   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Omdat we dan tenminste kunnen kiezen voor alle partijen in heel België
Waarom zou dat moeten kunnen? Wat is het nut ervan?
Dimitri is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be