Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg

Discussietools
Oud 5 februari 2004, 16:38   #1
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

De Franstalige liberalen dienen binnenkort een wetsvoorstel in dat de Vlaamse rand bij het Brussels gewest indeelt. De MR beseft dat dit moeilijk haalbaar is, maar stelt het voorstel tegenover de Vlaamse eis om het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Daarnaast vraagt ze dat de afgesproken constitutieve autonomie van Brussel er eindelijk komt.

FDF-voorzitter Olivier Maingain stelt vast dat de Vlamingen een nieuw institutioneel debat aankondigen. Hij verwees daarbij naar de recente verklaringen van VLD-voorzitter Karel De Gucht over de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. "Wij zijn geen vragende partij, maar we mogen niet passief blijven en moeten zelf ook eisen formuleren", stelde hij donderdag op een persconferentie.

De Franstalige liberalen willen vooral de bestaande situatie in Brussel-Halle-Vilvoorde behouden, met daarbij de toepassing van de kaderconventie inzake de bescherming van de nationale minderheden. Indien de Vlaamse partijen aandringen, stelt de MR daar een eigen eis tegenover: een herziening van de grenzen van het Brussels gewest.

Brussels burgemeester en ex-minister-president Xavier-François de Donnea wees erop dat het Brussels gewest in zijn huidige vorm niet leefbaar is, sociaal-economisch noch financieel. Een uitbreiding is niet enkel goed voor de Franstaligen - met een extra bescherming van de Franstaligen in de rand - maar ook voor de Vlamingen, luidt het. "Zo zal Brussel meer Vlamingen tellen en wordt het evenwicht wat meer hersteld", dixit de Donnea. De partij verwijst naar een studie van de UCL die uitwijst dat de Brusselse agglomeratie niet 19, maar eigenlijk 31 gemeenten telt.

Het wetsvoorstel geeft de bevolking van de betrokken gemeenten de mogelijkheid om een volksraadpleging te organiseren indien 15 procent van de inwoners daar om vraagt. De gemeenten kunnen dan zelf beslissen of ze deel willen uitmaken van Brussel of niet. Een tweede wetsvoorstel geeft het Brussels gewest constitutieve autonomie. Het gaat om een uitvoering van een akkoord dat de meerderheid in april 2002 afsloot rond de hervorming van de instellingen. De MR wil dat daar eindelijk werk wordt van gemaakt. "Wij vragen enkel respect voor het akkoord".

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 5 februari 2004, 16:41   #2
Het Vlaams Collectief
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Zo zal Brussel meer Vlamingen tellen en wordt het evenwicht wat meer hersteld", dixit de Donnea.
Aangezien het aantal Vlamingen in het Brussels parlement vastligt op 17 gaat dat dus geen bal uitmaken.
Oud 5 februari 2004, 17:58   #3
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Zowel de uitspraken van het MR als die van Degucht getuigen van een grote politieke onvolwassenheid die revendicatie beantwoordt met revendicatie. Het was de afspraak bij het federale regeerakkoord dat het migrantenstemrecht in het parlement zou gestemd worden. Degucht moet nu niet afkomen met het feit dat hij "dacht" dat MR tegen zou stemmen en hij moet al helemaal geen persoonlijke, institutionele wraakacties plannen. Voor de rest is de enige zinnige institutionele hervorming, wat Brussel althans betreft, een hereniging van Brabant en de oprichting van een eigen gemeenschap voor Brussel, zodat het los is van de bemoeienissen van de twee andere gemeenschappen.
Bruno* is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:16   #4
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Of gewoon Brussel aan Europa schenken. Dat het een speciaal Europees statuut krijgt. Zijn we ineens van de zure appel af.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline  
Oud 5 februari 2004, 21:43   #5
FVO
Vreemdeling

FVO's schermafbeelding

Standaard

Dit is nu weer eens een typisch franstalige reactie.
Steeds moeten er compensaties zijn. In dit geval is dit nog veel erger aangezien het eigenlijk een situatie rechttrekken is die totaal grondwettelijk onwettig is.
Ik woonde voorheen in Lennik en ben nu verhuist naar Dilbeek.
Sinds mijn verhuis gebruik ik dagelijks de 'vlaamse' lijn om mij naar mijn werk in Brussel te begeven.
Wel ik kan je zeggen dat mijn verbazing ernorm groot was om te horen hoeveel franstaligen diezelfde lijn dagelijks gebruiken.
Maw ik heb moeten vaststellen dat Dilbeek dat ik een twintal jaren geleden heb verlaten ernorm verfranst is.
Dat zo iets, als rasechte Dilbekenaar,pijn doet kan je je wel voorstellen.
De NVA is een kleine partij die vermoedelijk de kiestrempel bij de komende verkiezingen niet of nipt zal halen.
Ik kan je echter meedelen dat ik alleszins voor deze partij zal stemmen, alleen al om het feit dat zij de enige is die Vlaanderen en de Vlamingen nog hoog in het vaandel dragen en ook alles zullen in het werk stellen om de scheve situatie hier in de Brusselse rand terug recht te trekken.
Ook al beland mijn stem in de "vuilbak" nog zal ik deze met overtuiging hebben uitgebracht.
Met Vlaamse groeten uit en nu nog Vlaams Dilbeek
FVO is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:19   #6
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVO
Steeds moeten er compensaties zijn. In dit geval is dit nog veel erger aangezien het eigenlijk een situatie rechttrekken is die totaal grondwettelijk onwettig is.
Sinds mijn verhuis gebruik ik dagelijks de 'vlaamse' lijn om mij naar mijn werk in Brussel te begeven.
Wel ik kan je zeggen dat mijn verbazing ernorm groot was om te horen hoeveel franstaligen diezelfde lijn dagelijks gebruiken.
Maw ik heb moeten vaststellen dat Dilbeek dat ik een twintal jaren geleden heb verlaten ernorm verfranst is.
De NVA is een kleine partij die vermoedelijk de kiestrempel bij de komende verkiezingen niet of nipt zal halen.
Ik kan je echter meedelen dat ik alleszins voor deze partij zal stemmen, alleen al om het feit dat zij de enige is die Vlaanderen en de Vlamingen nog hoog in het vaandel dragen en ook alles zullen in het werk stellen om de scheve situatie hier in de Brusselse rand terug recht te trekken.
Ook al beland mijn stem in de "vuilbak" nog zal ik deze met overtuiging hebben uitgebracht.
Wil je alle Franstaligen deporteren?

Sinds wanneer is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen? De migratie, eigen aan het menselijk ras, kan men niet zomaar stoppen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:26   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:

Sinds wanneer is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen? De migratie, eigen aan het menselijk ras, kan men niet zomaar stoppen.
De Frantaligen zouden anders met plezier die Nederlanders willen deporteren die daar komen wonen.
Bobke is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:28   #8
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

De Frantaligen zouden anders met plezier die Nederlanders willen deporteren die daar komen wonen.
Leuke stelling:

1. Bewijs ze eens?
2. Met welk recht spreekt u van "dé" franstaligen?
Foundation is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:35   #9
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Steeds moeten er compensaties zijn.
Het was wel Karel Degucht, toch geen Franstalige, die begon met revendicaties.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:36   #10
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Of gewoon Brussel aan Europa schenken. Dat het een speciaal Europees statuut krijgt. Zijn we ineens van de zure appel af.
Brussel is hoofdstad van het Koninkrijk België en valt onder diens soevereiniteit.
Bruno* is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:39   #11
stijnVL
Provinciaal Statenlid

stijnVL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Brussel is hoofdstad van het Koninkrijk België en valt onder diens soevereiniteit.
Geen probleem, we schenken de Van Saksen-Coburgers gewoon mee weg aan wie ze hebben wil. De BUBers mogen zelfs mee, kwestie van toch nog een hofhouding erop na te kunnen houden.

Ge ziet het, ook separatisten en voorstanders van de Vlaamse Republiek hebben nog een gevoel voor medemenselijkheid
Oud 6 februari 2004, 01:05   #12
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnVL
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Geen probleem, we schenken de Van Saksen-Coburgers gewoon mee weg aan wie ze hebben wil. De BUBers mogen zelfs mee, kwestie van toch nog een hofhouding erop na te kunnen houden.

Ge ziet het, ook separatisten en voorstanders van de Vlaamse Republiek hebben nog een gevoel voor medemenselijkheid :p
Misschien een herdefinitie van het koningshuis? In Nippon werd de keizerlijke familie millennialang in een of ander afgelegen paleis in Kyoto bewaard. Ver weg van alle staatszaken waar de shoguns zich mee inlieten. That is tot een of andere tennô besloot daar verandering in te brengen.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline  
Oud 6 februari 2004, 01:13   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Leuke stelling:

1. Bewijs ze eens?
2. Met welk recht spreekt u van "dé" franstaligen?
Och, dat kan ik helemaal niet bewijzen, net zoals men in dit landje niets kunt bewijzen.
Die mening is alleen gebaseerd op televisiebeelden en die waren anders heel duidelijk.
Bobke is offline  
Oud 6 februari 2004, 13:06   #14
Foundation
Minister

Standaard

Ook u maakt de fout om enkele zeldzame franstaligen die van hun tak maken, te veralgemenen tot alle franstaligen. Naar mijn gevoel heeft de meerderheid van de franstaligen geen probleem met het leren van Nederlands en met integratie. Uiteraard kan je hen niet dwingen hun moedertaal af te zweren...

Ook in Wallonië heeft men steeds sterker en sterker het besef dat als ze daar nog ergens willen geraken, ze Nederlands zullen moeten leren. Nu is het wachten op het besef van Vlaanderen dat dat besef daar ondertussen zeer groot is.
Foundation is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:36   #15
Horace
Vreemdeling

Standaard

Foundation,
het is waarschijnlijk daarom dat er "zo weinig" problemen zijn in de rand of in taalgrensgemeenten of zoals nu met de franstalige inwijkelingen in Halle (yep, ook daar). Ze zijn allemaal geïntegreerd.
Een gevoel dat je hebt is goed om op voort te bouwen, maar je moet het toch met empirisch onderzoek staven.
Loop eens wat rond in betrokken gemeenten, en doe dat met "open vizier".
Horace is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:37   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook u maakt de fout om enkele zeldzame franstaligen die van hun tak maken, te veralgemenen tot alle franstaligen. Naar mijn gevoel heeft de meerderheid van de franstaligen geen probleem met het leren van Nederlands en met integratie. Uiteraard kan je hen niet dwingen hun moedertaal af te zweren...

Ook in Wallonië heeft men steeds sterker en sterker het besef dat als ze daar nog ergens willen geraken, ze Nederlands zullen moeten leren. Nu is het wachten op het besef van Vlaanderen dat dat besef daar ondertussen zeer groot is.
Het ging anders wel om een grote groep in verhouding tot de gemeente.
Dat de meeste Walen daar niet wakker van liggen is duidelijk, maar de meeste Vlamingen liggen ook niet wakker van die taalfaciliteiten hoor. U maakt dus dezelfde fout.
Bobke is offline  
Oud 6 februari 2004, 15:43   #17
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Is genoteerd: Foundation vindt het helemaal niet erg dat Vlaanderen verfranst wordt.

Had ik dat niet al ergens genoteerd?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 6 februari 2004, 19:58   #18
FVO
Vreemdeling

FVO's schermafbeelding

Standaard

Gaan we nu onozel blijven?
Franstaligen zijn nu eenmaal een ras dat zich niet integreert.
Kom zonet te lezen dat 1/3 e van de kabel in Wallonië zelf het VRT signaal niet doorstuurt.
Hoe wil je dan iets afweten van je noorderbuur, laat staan er respect voor hebben.
FVO is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:02   #19
Lorenzo
Vreemdeling

Lorenzo's schermafbeelding

Standaard

Brussel inderdaad Europees statuut, dan is het van de eerste keer opgelost. Antwerpen, Gent, Hasselt, Leuven en Brugge gedeeld hoofdstad.
Lorenzo is offline  
Oud 6 februari 2004, 20:28   #20
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Is genoteerd: Foundation vindt het helemaal niet erg dat Vlaanderen verfranst wordt.

Had ik dat niet al ergens genoteerd?
Waar heb ik d�*t nou weer gezegd?

Leg me geen woorden in de mond, wil je?
Foundation is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be