![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Heb je het wel gelezen? 3. Ik denk dat ik veel dichter bij de realiteit sta dan jij.
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja chipie, uw gezannik kennen we ondertussen al... Gelieve ook zinnige posts te plaatsen. Of plaats ze gewoon in uw handtekening, elke post is toch telkens een kopie van de vorige.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die armen die je wrslk verdedigt? Ik ben daar een onderdeeltje van. Maak u dus geen illusies dat ik mijn papa zijn mercedes zit te verdedigen. Ja, ik heb je post gelezen. En Marx was een groot econoom. Alleen beetje achterhaald. Maar speciaal voor jou, zal ik inhoudelijk reageren. Socioloog is btw ridicuul. :/ Er zijn er die een veel opener gedacht hadden en niet alles persé wensten te framen in 1 en hetzelfde. Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 mei 2007 om 22:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die 100 000 miljard heeft en iemand die 5 heeft. Dan heeft die ene 20 000miljard keer meer. Maar dat doet er niet toe. Als hij niets met dat geld kan doen, is het nutteloos. Wat wel belangrijk is, is wat die andere met die 5 kan doen. Als hij daar niet een minimum aan welvaart mee kan halen (waardoor hij niet in staat is uit zijn put te geraken) dan scheelt er iets. Dat is wat ik bedoel met dat rijken rijker worden => niet erg. Wat erg is, is als de armen absoluut gezien armer worden. Als ze met hun welvaart/geld minder kunnen doen. Ik wil gerust werken voor een loon vanb 10 euro, waar mijn baas nog eens 30 euro bovenop verdiend. Maar als ik moet werkenv oro een loon waardoor ik aan het einde van de week 'minder' heb, dan scheelt er iets. Als ik zelf geen voordeel haal, dan scheelt er iets. Dan is er iets mis. Citaat:
Citaat:
Maar da tbedoel ik dus niet met absolute rijkdom. Absolute rijkdom => wat iemand kan doen met wat hij op zijn bankrekening heeft. (Een biljonair zijn bankrekening uitgedrukt in ponden of in lira... Bij het een is het veel meer. => Relatieve rijkdom => Niet echt belangrijk. Wat de arme kan doen met zijn geld (absoluite rijkdom) => wel belangrijk.) Door productiviteitsgroei (al dan niet met werknemers) zorg je idd voor meer winsten. True. [quote[De winst daarentegen is altijd relatief - het is het gedeelte dat niet uitbetaald wordt aan lonen en dus zowiezo gekoppeld aan de lonen.[/quote] Waarom zou dat relatief zijn? Citaat:
Zeggen de woorden 'automatische indexering van de lonen' je iets? Vergelijk het loon van een huidige werknemer eens met het loon 10 jaar geleden. Hoe zo, 'dalende lonen'? Absoluut zijn die nog steeds rustig aan't stijgen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik moet dat een weerlegging van de theorie vinden? :') Ik weet niet of je het weet, maar België is niet het enige land ter wereld, hé? Aleja. Verder kan niets altijd constant stijgen. Dus zoiets is geen bewijs dat de theorie faalt. Geef eens een grafiek van de laatste 50 jaar van de koopkracht van de werknemer. Eens kijken wie er dan gelijk heeft. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ten tweede wordt er ongelooflijk veel gefoefeld met die indexen; gezondheidsindex, indexsprongen, etc... wat het mogelijk maakt dat zelfs de absolute lonen kunnen dalen - zoals de afgelopen 2 jaar. Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 14 mei 2007 om 23:13. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens. Kleine anekdote. Ken je de zogenaamde sweatshops? Onlangs is er in Vietnam geloof ik een loonsverhoging aan de werknemers (van zo'n schoen-merk) geweigerd door de overheid. Reden? Omdat die werknemers anders teveel zouden verdienen, waardoor iedereen met wat capaciteiten (dokters, architecten, de weinige die ze daar hebben, dus) daarvoor zouden gaan werken en dat onderdeel van het economische leven zou stilvallen. Citaat:
Af en toe een beetje naar beneden is écht niet erg, hoor. Citaat:
(Geef trouwens eens een bron van die daling van de koopkracht.) Citaat:
Natuurlijk zal daar meer winst gemaakt worden. Maar de lonen stijgen wel mee. En die winst kan op zijn beurt andere mensen aan het werk helpen. Net zoals het kan zorgen voor vernieuwing waardoor in het oorspronkelijke bedrijf er mss afvloeiingen zijn, da's waar. Is dat dan erg? Niet als er goede sociale wetgeving is. Maar een sociale wetgeving kost geld. Dat geld moet eerst verdient worden, door een a-sociaal beleid. Door de zure appel bijten dus. Maar wat je wrslk wel vergeet is dat zo'n bedrijven in Azië hun werknemers onderdak, voedsel, onderwijs en geneeskunde bieden. Daar hebben ze zelf alle voordeel bij. Win-winsituaties, als ik me niet vergis. De sociale zekerheid in België is er ook niet gekomen van je 1,2,3. Citaat:
Is er een daling van de lonen of een stijging van een andere component? Heb je dat al afgevraagd? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jep. En de totale geldvoorraad ook. Dus waar zit het probleem?
Het is niet omdat ik geld maak door werknemers te hebben, dat die werknemers dan armer worden. Win-winsituaties bestaan. Trouwens. Bedrijven gaan nooit failliet, natuurlijk. Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 15 mei 2007 om 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je gelul over relatieve en absolute armoede is pas wereldvreemd. En dat verwijt je ons toch constant? Wat telt is of je met je loon kan blijven voldoen in je noden. En die noden zijn helemaal anders dan de noden van pakweg 50 jaar geleden. Kom dus niet af met te zeggen dat 50 jaar geleden auto's en PC's en televisies en wasmachines en zo veel minder terug te vinden waren in onze huisgezinnen. Wie vandaag de dag geen auto heeft, die ziet zijn kansen op de arbeidsmarkt dalen tot quasi nul. Wie vandaag de dag geen PC of televisie heeft, die raakt sociaal geïsoleerd en wereldvreemd. Wie geen wasmachine en elektrische huishoudapparaten heeft, die is aangewezen op hulp in het huishouden, want tegelijk een dagtaak uitvoeren en al het huishoudelijk werk met de hand opknappen is tegenwoordig niet meer te doen. Vergeet niet dat je vroeger met 1 inkomen genoeg had om een gezin te onderhouden. Vandaag de dag lukt het zelfs met 2 werkende partners steeds moeilijker om een huis te kopen of kinderen te onderhouden. En wij zijn dan nog de gelukzakken die in West-Europa geboren zijn. Over de miljarden derdewereldbewoners hebben we het hier nog niet eens. Als je dan ziet dat door de arbeid van de werknemers een kleine groep steeds walgelijker baadt in de weelde en de macht, dan kan je niet anders dan besluiten dat ons "vrije markt systeem", of laten we het toch maar ouderwets het kapitalisme noemen, onmenselijk is. Laatst gewijzigd door Gentenaar : 15 mei 2007 om 15:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of je daar 10 euro of 500 euro voor nodig hebt, is vrij irrelevant, vind je niet? Citaat:
Citaat:
![]() Dus dat valt nog mee. Citaat:
Absolute armoede is er veel minder dan die 10-15% die je zo vaak hoort in de statistieken. En dan vergeet je natuurlijk niet dat die 10-15% vooral berekend is op het wit-geld. Zwart geld zit daar niet in. Citaat:
Citaat:
Ik vind niet dat er in België armen zijn. Buiten illegalen dan, daar die geen toegang hebben tot de sociale voorzieningen. Maar met de sociale voorzieingen an sich kun je makkelijk (over)leven. Het kost alleen moeite en niet iedereen heeft de kennis om dat goed te doen. (Geen verwijt op hun intelligentie, wel een verwijt op het beleid dat vaak zo'n mensen niet genoeg informatie geeft over mogelijkheden. Maar de mogelijkheden zijn er.) Citaat:
En 'loonsverhogingen' gaan zomaar niks oplossen. Zoals het voorbeeld van dat derdewereldland dat een loonsverhoging weigerde omdat men anders de sociale omstandigheden teveel scheef zou trekken. 'De oplossing' bestaat logischerwijze niet. Maar communisme (of iets dat daarop trekt) zal het niet brengen. Waar ik wel in geloof - want ik heb daar empirisch bewijs van - is de heilzame werking van globalisatie. En dan heb ik het NIET over het verderfelijke koloniseren van bepaalde gebieden, maar wel over bedrijven die zich kunnen settelen in 3de wereld landen, om daar de concurrentie met elkaar aan te gaan. China is bijvoorbeeld een land waar werknemers uitgebuit worden. Of toch niet altijd? Als je kijkt naar de sociale voorzieningen die daar voor de werknemers (door het bedrijf) verzorgd worden. Als je dat vergelijkt met België is dat niks. Als je dat vergelijkt met wat die werknemers daarvoor hadden, is dat paradijs. En dan moet je altijd doen. Vergelijken met de situatie daarvoor. En uiteindelijk gaat het probleem zichzelf oplossen, voor een deel. Want wat gebeurt er in landen met veel weelde? Daar dalen de geboortecijfers. Globaal kapitalisme kan op een bepaald punt een probleem zijn voor de wereld, waarbij teveel mensen een minimum aan luxe wilt, die de wereld wrslk niet aan zal kunnen. (Daarom dat ik altijd met mijn ogen rol als iedereen direct heel de wereld hetzelfde luxe peil wil geven.) Maar als de wereld aan dit tempo zichzelf blijft voorbijlopen (het grootste probleem jegens armoede is niet het kapitalisme, maar slecht/corrupt bestuur/interne oorlogen, etc. Of vind je zelf van niet? Anders moet je maar de welvaartcijfers van landen in vrede eens vergelijken met landen in (burger)oorlog.) Goed. Ik wijk af en ben een beetje beginnen freelancen met mijn gedachten. :/ |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moeilijk om te begrijpen is dat toch niet? een gesimplifieerd voorbeeld: Uw werkgever betaalt nu 3000 eur/maand om u in dienst te houden. Uw brutto loon bedraagt 2000eur/maand Uw netto loon bedraagt 1000eur/maand. Er zijn dus in totaal 2000 euro loonlasten. Een mogelijkheid wordt dus bvb Uw werkgever betaalt 2500 eur/maand Uw bruto loon bedraagt 2000 eur/maand uw netto loon bedraagt 1500 eur/maand. De werkgever betaalt 500 eur minder en u ontvangt 500 eur meer.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- Er zijn nog nooit procentueel zo weinig mensen geweest als nu die onder de armoedegrens leven. - vooral in de landen die het liberalisme/kapitalisme ingevoerd hebben is de vooruitgang spectaculair. Sure er is een kleine groep die disproportioneel veel profiteert van het systeem, maar er is evengoed een hele grote groep mensen die op zijn minst uit de ergste armoede ontsnapt zijn... U hebt liever een systeem waarin iedereen arm is dan een systeem waarin sommigen heel erg rijk zijn, maar iedereen er op vooruit gaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() hogere lasten op lage inkomens -> minder lage inkomens
het blijft verbazen dat gezond verstand zo'n zeldzaam goed is. Alleszins te zeldzaam om extra te belasten. Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 mei 2007 om 08:12. |
![]() |
![]() |