![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tussendoor nog effe vermelden dat 7/10 (dat is dus zeven op de tien) werkgevers serieus in de shit zitten door al dat tijdskrediet, zwangerschapsgedoe en ziekteverlof allerhande.
Ze vinden geen, ik herhaal geen vervangend personeel en ik benadruk, ze moeten klanten afwimpelen wegens geen personeel. En ik ben één van die zeven. (waarom kon ik de achtste niet zijn? )
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Ik investeer nog enkel in creatief talent; levert ontzettend veel voldoening op, is uitermate non-profit en daardoor uitermate geschikt voor fiscale optimalisatie. Twee vliegen in één klap dus. (drie zelfs: als je het voordeel dat de creatievelingen eraan beleven ook meerekent) Iedereen gelukkig.
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Het is misschien heel cliché, maar de wijsheid: "een blije werker is een harde werker." gaat nog steeds op. Werknemer raken heel gemotiveerd van goede omstandigheden en het mag dus wat kosten om ze tevreden te houden.
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar als ge nu uw restaurant stafft met mensen die ge een aalmoes geeft en gij strijkt de rest op. Dan gaan die mensen na hun werk naar huis om daar in een krot te leven (en gij in een villa). Als ze ziek vallen, dan zijn er geen dokters voor hen. Hun kinderen gaan niet naar school want er zijn geen scholen, er zijn enkel rommelkoten waar horden marginalen samenhokken, bewaakt door ongeschoolde leraressen. En als elk restaurant zo werkt, dan eindigt dat heel triestig hé: dan kunt gij als rijke restaurantbaas enkel nog bij uw collega-rijke-restaurantbaas gaan eten. Met ulle tweekes ocharme. En op den duur zullen er zelfs geen restaurants meer zijn, enkel nog krotten waar hondenvoer wordt opgediend, omdat de hele maatschappij verrot en verarmd is en de bevolking verpauperd. Uwen euro is intussen gevallen. In de juiste spaarpot van de hoge loonkost. Ik zeg: als ge uw klanten rijker, gezonder, welvarender maakt (door overal waar ze werken de loonkost te verhogen waarmee ge ze dus gezonder, beter opgeleid, gelukkiger en dus rijker maakt), en hun kinderen ook, dan kunnen die bij u komen eten, en dan kunt gij uw prijzen zelfs verhogen en dan zult ge zoveel commerçe hebben dat ge zelfs drie jobstudenten kunt tewerkstellen. Goed toch? Hoge loonkosten zijn goed, zolang daar een uitstekend systeem van sociale, educatieve, openbare, en gezondheidsdiensten mee wordt gefinancierd. Zoals dat bij ons het geval is. Gezonde mensen stimuleren de economie. Een horde verpauperde slaven niet hé. Laatst gewijzigd door C2C : 17 mei 2007 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik verbeter je zinssnede even: "..., zolang daar een efficiënt systeem van sociale, educatieve, ... mee wordt gefinancierd. Zoals dat bij ons jammergenoeg helemaal niet het geval is." D�*�*r ligt nu juist de oorzaak van die véél te hoge loonlasten. Je kan het hele pakket aan sociale maatregelen dat we in dit land kennen moeiteloos handhaven aan een véél lagere kost. De inefficiënties op administratief, financieel en structureel vlak werden al meermaals berekend. [enkele jaren geleden stelde zo'n kritische snoodaard dat die in de tak van de werkloosheidsuitkeringen geraamd mocht worden op ongeveer 35%. Jammergenoeg heb ik de referentie naar die analyse toen niet prompt in m'n 'zwarte boekje' genoteerd; misschien even googlen of zo?]
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Wat bleek? Buitenlandse investeerders kiezen massaal Frankrijk (trekt tweede grootste stroom van FDIs aan). Waarom? Niet omwille van de lage loonkosten, die zijn redelijk onbelangrijk. Wel omwille van de excellente sociale voorzieningen, publieke diensten, gezondheidszorgen, etc.... Die maken van de Fransen zéér productieve werknemers. Dat punt staat echt hoor. Ge kunt met dat verhaal over het verlagen van de loonkosten geen enkele richting uit. De realiteit bewijst ook volop dat ondanks onze hoogste loonkosten België nog altijd één van de top-bestemmingen blijft voor investeringen. Omdat het land en de maatschappij hier zo goed zijn. En die zijn goed, omdat de hoge loonkosten goed geïnvesteerd worden. Laatst in De Standaard (ik zal dat later wel eens linken), stond te lezen dat België (vooral Vlaanderen) inderdaad top presteert in Europa wanneer het op al die maatschappelijke voorzieningen aankomt. En dat is de reden waarom wij concurrentieel, creatief, welvarend en aantrekkelijk zijn. Een blije, gezonde werknemer omringd door goede zorgen en zekerheden is beter dan ne slaaf die in een krot woont en aan TBC lijdt. Echt hoor, trust me: ge wilt uw haute cuisine in uw restaurant niet opgediend zien door een rochelende, uitgemergelde proleet. Laatst gewijzigd door C2C : 17 mei 2007 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als zelfs de grote fabrieken sluiten, hoe kan een kleine kmo het dan uithouden?
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Maar overall doen wij het verre van slecht. En op absoluut vlak (de kwaliteit van die sociale voorzieningen zoals de burger ze ervaart en geniet), scoren wij absoluut bij de wereld-top. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze loonkost is de hoogste ter wereld, maar niet ons loon. En daar kan de werkgever niks aan doen. Verlaag de kost op het loon en het loon gaat naar omhoog en onze totale kost naar beneden. Aan die kost heb jij niks! En daar zit het hem. En als je niet tevreden bent kun je u altijd nog als zelfstandige werknemer, helper laten inschrijven. Je betaald dan zelf je bijdragen. Zul je meteen weten waarmee je bezig bent. En waar wij mee bezig zijn. Uw baas zal alvast tevreden zijn dat hij er van af is met uw maandelijkse factuur van uw totaal loon. Voor hem blijft dat toch hetzelfde in principe. Maar ik weet niet of jij dan nog tevreden zult zijn.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 mei 2007 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overall scoren we bijzonder slecht. Onderwijs is misschien een lichtpuntje, maar wellicht omdat het vrije net de factuur nog wat weet te temperen. Hoe de burger e.e.a. ervaart en 'geniet'... welnu, daar kunnen de cijfertjes van de WHO een kleine indicatie van geven. Maak uzelf vooral geen blazen wijs!
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 17 mei 2007 om 00:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Land, blinden, éénoog, koning.
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over welke vlakken heb je het dan zoal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Input publieke sector België: 34% minder input mogelijk voor zelfde resultaat. Ik stel voor dat C2C zijn verdediging van hierboven even voor enkele arbeiders verder zet. Dit wordt zoiets als volgt: "Kijk, Arbeidende Kameraden, wij hebben hier nogal een paradijselijk systeem! Zie, jullie verdienen allemaal gemiddeld €1.500 per maand en dat betekent dat jullie arbeid eigenlijk €4.500 waard is. Jawel, die vrijwillige solidariteit wordt overal ter wereld geprezen. Overal praten ze vol bewondering over het feit dat den Belgischen arbeider puur vrijwillig 2/3de van zijn arbeidswaarde aan de staat afstaat. Dat is natuurlijk veel te veel voor de staat - zijn behoeften zijn nu eenmaal bescheiden - en daarom laat die staat 1/3de van die arbeidersgiften in rook opgaan. Maar nu, terug aan den arbeid! Met de glimlach!"
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 17 mei 2007 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() die hoge loonkost is idd een goede zaak.
alleen moet er toegezien worden dat het geld ook werkelijk terug naar de mensen vloeit op een rijkdomsherverdelende manier. het matteuseffect tegengaan is hierbij een grote uitdaging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg zijn er geen moedige politici die bereid zijn om zonder taboes op een medogenloze manier de strijd aan te binden tegen dat uitermate moreel verwerpelijke, parasiterend sociaal profitariaat. Zich profileren op dat thema zou nochtans electoraal zeer lonend kunnen zijn, wetende dat een groot deel van de Vlamingen een grote afkeer koestert tegenover het sociaal profitariaat, of beter gezegd tegenover de sociaalcriminaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() een bedenking wat productiviteit betreft: is het omdat de werknemer zoveel harder werkt of omdat de werkgever heeft geïnvesteerd in machines die maken dat de werknemer veel meer kan produceren?
een bedenking: misschien was west§europa vroeger een goed referentiekader, nu vrees ik dat je het ruimer moet zien... |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat in een land van blinden, eenoog de koning is. Ben je nu mee?