![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hoogste loonkost ter wereld
We zijn het voorbije jaar Duitsland voorbij gegaan, de Belgische loonkost is nu de hoogste ter wereld. Aldus de voorzitter van de chemische industrie. Overal is de tewerkstelling gedaald, ook bij een hoger zakencijfer. De hoogste loonkost ter wereld na 8 jaar paars beleid. Een normaal mens zou denken dat het personeel het meest verdient in zo een land, het zou niet meer dan logisch zijn immers. Helaas gaat de staat lopen met een aandeel buiten verhouding van uw loon, meer dan in andere landen. Met de verkiezingen in aantocht worden al snel wat verlaging voor de laagste lonen beloofd of gepleit beter gezegd, maar meer dan pleiten of beloven zal het niet worden want dat kon men 8 jaar geleden ook al gedaan hebben. In de laatste 15 jaar is het aandeel van de staatschuld gezakt van 134 naar 87 percent van het BBP, is de rentelast die de staat moet betalen drastisch verminderd en is het gigantische te kort op de begroting helemaal verdwenen. Waar is het geld naartoe? Wel het geld is opgesoupeerd. Maar geïnvesteerd in wat het allerbelangrijkste is, nml de kosten bovenop het loon verminderen om de tewerkstelling te mobiliseren is er niet geweest. Waarvan akte. Bron, laatste nieuws 17.5
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Waar is het geld naartoe?
Naar dienstencheques? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoge loonkosten zijn goed, want daartegenover staat: België hoogste productiviteit ter wereld! Dus we zijn uitgepraat.
![]() Laatst nog in De Standaard te lezen: op alle vlakken van de publieke zorgen en dienstverlening staan wij aan de top van Europa. Die diensten worden mede-gefinancierd door de hoge loonkosten. Als ge aan buitenlandse investeerders vraagt wat ze belangrijker vinden - lage loonkosten of een gezonde, goed opgeleide, zeer productieve bevolking in een land met excellente sociale, educatieve, gezondheids, en overheids-diensten - dan kiest die onmiddellijk voor het laatste. Hoge loonkosten zijn, indien ze goed besteed worden, zeer goed voor een economie. De mythe als zouden ze ons minder aantrekkelijk maken voor investeerders of onze concurrentiepositie uithollen is niet meer dan dat, een mythe. Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2007 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De staat als slavendrijver? Of de belg die zich boer-van-Paemelgewijs laat verleiden tot de aloude uitspraak 'waaaaareke tedju!'
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overal is de tewerkstelling gedaald, ook bij een hoger zakencijfer.
![]() |
#6 |
|
![]() Nee, want door de hoge loonkost kunnen wij gezonder leven, onze kinderen naar excellente scholen sturen, genieten van de beste gezondheidszorgen ter wereld, zeer goede publieke diensten gebruiken, enzovoort enzoverder. Precies daarom kunnen wij heel hard werken, met plezier, en toch gezond, gelukkig en welvarend blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik niet alleen. 't is een nationale sport geworden, niet werken.
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
We kennen dat verhaaltje. Iedereen heeft door hoe dat werkt. Sorry, maar de middenstand en de VLD verliezen de verkiezingen niet voor niks hé. ![]() Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2007 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pff wat kan mij het nog schelen. Mijn handjes zitten vol en wat ik teveel heb laat ik nu in onderaanneming doen en krijg ik een percentje. Dus klote werknemers, fuck you....ge kunt de hoogste boom in! Ge kost me veel te veel. Jullie wensen niet meer te werken en IK wens er geen meer te geven, dus zijn we alle twee content. Of niet soms? Lang leve de hoge loonkost. Voor koning,keizer en admiraal, doen we het allemaal. ![]() (en onderkruipers en onder en onderonderaannemers vind je overal, ook in goedkope landen) ![]() ![]()
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 16 mei 2007 om 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() U kunt mij niet wijsmaken dat u met zo'n instelling succesvol een bedrijf kan leiden.
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch wel, want diezelfde hoge loonkost drijft horden zwakkeren in de werkloosheid (niet meer rendabel) en houdt ze daar vast met een schandalig laag uitkeringske.. Toch wel, want daardoor zullen de generatiepakten zich in de komende jaren opvolgen: nog langer werken voor nog minder pensioen. Toch wel, want daardoor wordt een ambtenarij gefinancierd die nu al 1/3 overbodig is; de 'beschutte werkplaatsen van de staat'. Toch wel, want dankzij al dat 'hard werken met plezier' doet ons land het niet meteen goed in de rapporten van de WHO over suicide, burn-out en ander psychiatrisch fraais. Misschien dat die russen met hun hakkelende petroleumkacheltjes in de goelags dat iets anders 'moesten' zien, maar niet iedereen is mentaal in die achterlijke tijden blijven steken...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 mei 2007 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Nee, serieus, echt hoor Mambo, hoge loonkosten kunnen zeer goed zijn voor een land. Kijk naar België en Duitsland, toch twee van 's werelds meest competitieve en welvarende landen. Vergelijk de toestand van bij ons eens met rampenlanden als de VS of Groot-Brittannië waar de sociale miserie niet te meten is, maar waar, inderdaad, werkgevers wel rijk worden op kap van de maatschappij. Ik begrijp dus uw standpunt: als werkgever wilt gij zoveel mogelijk meerwaarde pikken door zo weinig mogelijk moeite en kosten te incasseren. Ge moogt echter niet vergeten dat, in tegenstelling tot werkgevers, werknemers mensen zijn. Die willen dus een leven. Niet iedereen is zo zielloos en leeg als de werkgever die opstaat, luncht, gaat slapen, en sterft met het principe van de winstmaximalisatie. Voor mensen is leven ook: gezond zijn, gelukkig zijn, goed onderwijs genieten, veilig zijn, in een schone buurt leven, een zekere oude dag tegemoet gaan, enzovoort. Dat betalen we met hoge loonkosten. Zo werkt dat hé. In ruil daarvoor werken ze keihard voor u, en met plezier (zie: Belgische werknemers hoogste productiviteit ter wereld.) Maar gelukkig is niet iedereen een werkgever. Dat komt omdat mensen hun menselijkheid niet zomaar willen inruilen voor de dorre, lege, autistische logica van het winststreven. Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2007 om 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toch leuk?
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Dat kunt u proberen, maar ik zal het niet aannemen. Ik heb wel betere dingen te doen. Nee maar serieus, denkt u echt zo neerbuigend over uw werknmers of loopt u nu de discussie gewoon op te stoken?
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem nu dat ik een restaurant heb (wat ik dus niet heb) en mijn tafels zitten vol klanten en ik heb niemand om op te dienen. Begint het te vallen die euro? En pak nu dat ik wel mensen heb om op te dienen. En al het geld dat die tafels opbregen gaat integraal naar de kosten van dat personeel. Wat is the point daarvan nog? Bezigheids therapie of zo? Laatste mogelijkheid, prijzen opslaan van die tafels en dan blijven ze leeg. Hoe moet ik dan het personeel betalen? Ge ziet, niet alles is goud wat blinkt.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb al veel meer gedaan dan terug gekregen mijn beste. Maar we moeten de realiteit onder ogen durven zien en besluiten dat investeren in werknemers de slechts denkbare piste is geworden. De allerslechtste. Als privé bedrijf dus.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 mei 2007 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En al die hoog geschoolde genieen die moeiteloos bedrijven kunnen leiden en mensen kunnen werk geven en de miljoentjes van links naar rechts kunnen toveren kunnen eventueel eens beginnen met wat bedrijven over te nemen en er mee te starten.
Je kan er alvast een gans pak hier vinden moest men soms zonder inspiratie zitten; www.overnameweb.be Totaal aantal advertenties: 1490 Immers, uw bedrijf is mijn visitekaartje.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 mei 2007 om 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heel de wereld is op zoek.
![]() |