![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mag in een democratie een politieke partij worden verboden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
10 | 26,32% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
28 | 73,68% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() eigenlijk zeggen we nu ja democratie is voor de rijkeren....goed om te weten - thnx .
Waar is den tijd dat de vrouwen beroepen plots mee mochten draaien in de economie ....gelijkheid bestond TOEN al ni & nu zekers ook niet ....feit dat vlaams belang ZO VEEL kritiek krijgt geeft dit al aan dat er geenen democratie was & is ofge da nu erkent of niet doet er niet toe . GELIJKheid = gelijk zijn in daden en woorden maar ook wetten ! Zowel IN als BUITEN de politiek . |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Als je democratie beschouwt als de beslissingen waar de meerderheid van de kiezers achterstaat, dan is dat perfect legitiem.
Als je democratie beschouwt als een systeem waarin vrije meningsuiting centraal staat en conflicten worden opgelost door compromissen, dan is dat niet legitiem.
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ik schreef noch zei wat u impliceerde
![]() Welke meerderheid ?! Wacht moh na den 10den vele spreken en schrijven hier op www en vele zen bewust anderen doen hun geld op en leven zoals voorheen misschien iets rijker zelfs ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat democratie in theorie het summum van ethische verantwoording is. Maar ik ben er van overtuigd dat het dat in de praktijk wel zal zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies! Het Vlaams Blok is absoluut niet democratisch. Daarom mogen, nee, moeten ze verboden worden!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar noch vs noch België hoort bij de democratischere wetgevingen ter wereld. (Waarbij de vs nog lager scoort dan belgië.) Nederland mag zichzelf op de borst kloppen. Duitsland zover ik ook. Zwitserland natuurlijk met de referenda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Whatever...
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens: de VS houdt veel meer referenda dan Zwitserland. Al beschouw ik referenda niet per definitie als het summum van democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet elke staat van de VS heeft een referendamogelijkheid. Ik had het over Amerika als geheel. De individuele nauwkeurigheden in elke staat (die grote verschillen kunnen hebben) ken ik niet. Buiten dat er idd referenda zijn in sommige. De recallprocedure is trouwens ook een democratisch middel. En zeg het eens. Waarom zou België met een kiesdrempel en provinciale lijsten niet minder democratisch zijn dan duitsland, dat het vertegenwoordigende en first past the postprincipe vermengt? Of dan Nederland dat de zuiverste vertegenwoordiging heeft in de 2de kamer, met een verder gaande vrijheid van meningsuiting. Of Zwitserland natuurlijk met zijn vertegenwoordigende, gecontroleerd door referenda. (Ik weet niet goed hoe het parlement wordt verkozen.) Slechter systeem is sowieso het Frans-Engels systeem, waarbij je een parlement kan hebben waarbij grote delen vand e bevolking simpelweg niet in vertaald worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() rijk wordt rijker en arm armer = GEEN democratie.
Mannen of vrouwen kunnen niet zo goed .....= geen gelijkheid = geen democratie . Voorbeelden genoeg ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kiesdrempel wordt voor een deel gecompenseerd door de voordelen van het gecombineerde systteem van vertegenwoordiging. Op hoe hoog ligt de kiesdrempel? Nu goed. Een heel goede richting van democratie is een zuivere parlementaire democratie met evenredige vertegenwoordiging (Nederland), met referenda en recallprocedure. Dan komen we al een héél eind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar liefst zuiver proportioneel, natuurlijk. En heel het land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Een zuiver proportioneel systeem levert niet per definitie een beter werkende democratie af. Vaak integendeel.
|
![]() |
![]() |