![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn favoriet limburgs zinnetje is (poging) ; bliefvanmieafdjiemoakemiehiet. Met hier en daar een laddertoontje op natuurlijk.
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Omdat JvdB's hoogstpersoonlijke ervaring niet strookt met wetenschappelijke bevindingen, hebben die wetenschappers natuurlijk ongelijk ![]() JvdB en wetenschap: 't zal wel nooit wat worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helaas is dat plat-Amsterdams op zijn retour en wint het in mijn ogen afschuwelijke polder-Nederlands ook daar terrein. http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/ Luister eens naar de geluidsfragmenten.
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Gewoon al die ondertitels afschaffen.
We zouden elkaar wel beter (moeten) leren verstaan. Net door die ondertitelingen worden wij 'hoorlui'. Dus, afschaffen die handel...
![]() |
#25 |
Staatssecretaris
|
![]() Nedelandse tv-fragmenten uit de jaren zestig, zeventig en begin jaren tachtig versta ik probleemloos.
het lijkt echter dat nadien de Noordnederlanders een andere taal zijn beginnen spreken, tv-gewijs toch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nederlandse TV van die tijd was een halve opera met dat accent van toen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() lijkt me niet abnormaal in de trend van convergentie van de Vlaamse "dialecten" naar het verkavelingsvlaams (zoals dat onterecht denigrerend wordt genoemd), en divergentie met het Noordnederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Trouwens, de ervaring met kleuters toont duidelijk aan dat er helemaal geen taalbarrière is. Een Vlaamse kleuter zal moeiteloos een tekenfilm in Nederlands-Nederlands volgen, en, in veel gevallen, moeiteloos en in vlekkeloos Nederlands-Nederlands de uitgesproken Nederlands kunnen nazeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door DaBlacky : 8 juni 2007 om 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou wel kunnen, ik heb in kleine brogel "gezeten" en meestal in helchteren bij het "beroepsleger" en zat natuurlijk veel in leopoldburg.
Limburg is wel leuk vind ik.
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uiteraard!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zeker en vast. Het zijn dus de Nederlanders wiens taal is veranderd, niet de belgen die plotseling geen Nederlands meer verstaan.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
zo leer ik dat volgende letters aldus uitgesproken worden : b : beej c : seej d : deej .... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Schepen
|
![]() EINDELIJK een beetje begrip voor het koningshuis!
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
het zou idd een pak verschillen met het huidige woordenboek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De zogenaamde tussentaal, door Geert Van Istendael "Verkavelingsvlaams" genoemd, is een vrij recent verschijnsel. Ze is kennelijk ontstaan uit de behoefte van de Vlaming om iets anders dan dialect en dan de algemene standaardtaal te spreken. Tussentaal is geen verworven register van de Nederlandse standaardtaal, zoals de Umgangssprache in Duitsland en de informele omgangstaal in Nederland dat wel zijn. De neerlandicus Peter Debrabandere beschrijft in De Standaard tussentaal als "een soort veredeld Antwerps, dat maar door een minderheid van Vlamingen gesproken wordt en dat voor West-Vlamingen en Limburgers veel minder herkenbaar is dan Standaardnederlands." Hij voegt eraan toe: "Tot op een zekere hoogte kan de Franse, Duitse en Engelse omgangstaal vergeleken worden met Verkavelingsvlaams: informele woorden, verkortingen, gereduceerde uitspraakvormen ... Maar die vergelijking is gebrekkig. Verkavelingsvlaams is een onvolkomen taaltje, een taaltje dat alleen steunt op de onwil en het onvermogen van velen om echt Nederlands te spreken, een samenraapsel van Belgisch-Nederlandse afwijkingen: gallicismen, dialectismen, archaïsmen, purismen, schrijftaal ... In Franse, Duitse en Engelse omgangstaal komen geen schrijftaalwoorden en archaïsmen voor." De VRT wijst tussentaal als presentatietaal van de hand. Er is geen algemene consensus onder de Nederlandstaligen in Vlaanderen over de status, laat staan de inhoud van die tussentaal. Wij gaan ervan uit dat met de verdere verspreiding van het standaardtaalgebruik in Vlaanderen, de tussentaal in haar huidige vorm meer en meer zal verdwijnen. In haar plaats zal er een informele variant van de standaardtaal komen die op een natuurlijke en nauwe wijze aansluit bij de standaardtaal die in Vlaanderen in het formelere register al ondubbelzinnig geaccepteerd wordt. De VRT ziet het als zijn taak de Nederlandssprekende taalgemeenschap in Vlaanderen ook voor die informele variant van de standaardtaal tot voorbeeld te dienen. bron: VRTtaal.net |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
sorry maar ik praat nog met ge en gij, "hed(de) gij da écht gedaan?" etc. En geen hond interesseert zich aan wat ze over de taalgrens daarover denken. De jeugd is de toekomst ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |