Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 16:29   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Niet verwonderlijk. De Belgen begrijpen elkaar niet eens.
Als ik hier met mijn Oostends dialect uitpak dan bekijken de Limburgers me alsof ik Arabisch aan 't spreken ben.
Limburgers kijken gewoon zo.
Mijn favoriet limburgs zinnetje is (poging) ; bliefvanmieafdjiemoakemiehiet. Met hier en daar een laddertoontje op natuurlijk.
Oud 8 juni 2007, 18:08   #22
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, juist omgekeerd. Men concludeert op basis van een steekproef en die wordt uitvergroot. Mijn getuigenis is er om te stellen dat de veralgemening niet opgaat.

Omdat JvdB's hoogstpersoonlijke ervaring niet strookt met wetenschappelijke bevindingen, hebben die wetenschappers natuurlijk ongelijk

JvdB en wetenschap: 't zal wel nooit wat worden...
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:15   #23
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Noop was een andere, ten cate ofzo, kan het me niet herinneren
Ook een Mokummer.
Helaas is dat plat-Amsterdams op zijn retour en wint het in mijn ogen afschuwelijke polder-Nederlands ook daar terrein.
http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
Luister eens naar de geluidsfragmenten.
Oud 8 juni 2007, 18:24   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Gewoon al die ondertitels afschaffen.
We zouden elkaar wel beter (moeten) leren verstaan.
Net door die ondertitelingen worden wij 'hoorlui'.
Dus, afschaffen die handel...
Oud 8 juni 2007, 18:26   #25
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Nedelandse tv-fragmenten uit de jaren zestig, zeventig en begin jaren tachtig versta ik probleemloos.

het lijkt echter dat nadien de Noordnederlanders een andere taal zijn beginnen spreken, tv-gewijs toch.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:33   #26
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
Nedelandse tv-fragmenten uit de jaren zestig, zeventig en begin jaren tachtig versta ik probleemloos.

het lijkt echter dat nadien de Noordnederlanders een andere taal zijn beginnen spreken, tv-gewijs toch.
Nederlandse TV van die tijd was een halve opera met dat accent van toen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 18:38   #27
Ambiorix

Standaard

lijkt me niet abnormaal in de trend van convergentie van de Vlaamse "dialecten" naar het verkavelingsvlaams (zoals dat onterecht denigrerend wordt genoemd), en divergentie met het Noordnederlands.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 22:37   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Gewoon al die ondertitels afschaffen.
We zouden elkaar wel beter (moeten) leren verstaan.
Net door die ondertitelingen worden wij 'hoorlui'.
Dus, afschaffen die handel...
Inderdaad. Trouwens, de ervaring met kleuters toont duidelijk aan dat er helemaal geen taalbarrière is. Een Vlaamse kleuter zal moeiteloos een tekenfilm in Nederlands-Nederlands volgen, en, in veel gevallen, moeiteloos en in vlekkeloos Nederlands-Nederlands de uitgesproken Nederlands kunnen nazeggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 23:30   #29
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Limburgers kijken gewoon zo.
Mijn favoriet limburgs zinnetje is (poging) ; bliefvanmieafdjiemoakemiehiet. Met hier en daar een laddertoontje op natuurlijk.
Zuid-Limburgs, om precies te zijn

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 8 juni 2007 om 23:31.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 00:10   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Zuid-Limburgs, om precies te zijn
Zou wel kunnen, ik heb in kleine brogel "gezeten" en meestal in helchteren bij het "beroepsleger" en zat natuurlijk veel in leopoldburg.
Limburg is wel leuk vind ik.
Oud 9 juni 2007, 00:24   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht

Omdat JvdB's hoogstpersoonlijke ervaring niet strookt met wetenschappelijke bevindingen, hebben die wetenschappers natuurlijk ongelijk

JvdB en wetenschap: 't zal wel nooit wat worden...
Citaat:
"Bovendien is de spreektaal in Nederland nogal achteruitgegaan. Men spreekt steeds sneller en slikt woorden in", aldus Bal.
Vandenberghe zegt dat INDIEN ze AN zouden spreken, we hen wèl zouden verstaan.

Uiteraard!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 00:25   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zeker en vast. Het zijn dus de Nederlanders wiens taal is veranderd, niet de belgen die plotseling geen Nederlands meer verstaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 00:31   #33
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan heeft u er hoegenaamd niets van begrepen. Ik begrijp de Nederlander als hij AN spreekt, en dus ook als hij dat doet met een tongval. Ik begrijp sommige DIALECTsprekers evenwel niet, maar die spreken dan geen AN.
men had het dan in het bericht dan ook over de JONGE BELGEN
Oud 9 juni 2007, 00:43   #34
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zeker en vast. Het zijn dus de Nederlanders wiens taal is veranderd, niet de belgen die plotseling geen Nederlands meer verstaan.
ik heb een woordenboek, waar voor de buitenlander de het nederlands alfabet fonetisch wordt omschreven.

zo leer ik dat volgende letters aldus uitgesproken worden :

b : beej
c : seej
d : deej
....

jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 00:47   #35
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Belg begrijpt geen bal van Nederlands
EINDELIJK een beetje begrip voor het koningshuis!
Oud 9 juni 2007, 01:01   #36
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
EINDELIJK een beetje begrip voor het koningshuis!
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2007, 08:19   #37
Ambiorix

Standaard

Citaat:
ik heb een woordenboek, waar voor de buitenlander de het nederlands alfabet fonetisch wordt omschreven.

zo leer ik dat volgende letters aldus uitgesproken worden :

b : beej
c : seej
d : deej
....

ze zouden het fonetisch woordenboek eens moeten vergelijken van Vlaanderen met dat van NL.

het zou idd een pak verschillen met het huidige woordenboek!
Oud 9 juni 2007, 14:52   #38
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
lijkt me niet abnormaal in de trend van convergentie van de Vlaamse "dialecten" naar het verkavelingsvlaams (zoals dat onterecht denigrerend wordt genoemd), en divergentie met het Noordnederlands.
Niks "onterecht denigrerend", tussentaal is een gruwelijk en spuuglelijk verschijnsel. Zeker nationalisten ("de taal is gans het volk", toch?) zouden zich er tegen moeten verzetten. Ik sluit me aan bij de taalexperten van de VRT:

De zogenaamde tussentaal, door Geert Van Istendael "Verkavelingsvlaams" genoemd, is een vrij recent verschijnsel. Ze is kennelijk ontstaan uit de behoefte van de Vlaming om iets anders dan dialect en dan de algemene standaardtaal te spreken. Tussentaal is geen verworven register van de Nederlandse standaardtaal, zoals de Umgangssprache in Duitsland en de informele omgangstaal in Nederland dat wel zijn. De neerlandicus Peter Debrabandere beschrijft in De Standaard tussentaal als "een soort veredeld Antwerps, dat maar door een minderheid van Vlamingen gesproken wordt en dat voor West-Vlamingen en Limburgers veel minder herkenbaar is dan Standaardnederlands." Hij voegt eraan toe:

"Tot op een zekere hoogte kan de Franse, Duitse en Engelse omgangstaal vergeleken worden met Verkavelingsvlaams: informele woorden, verkortingen, gereduceerde uitspraakvormen ... Maar die vergelijking is gebrekkig. Verkavelingsvlaams is een onvolkomen taaltje, een taaltje dat alleen steunt op de onwil en het onvermogen van velen om echt Nederlands te spreken, een samenraapsel van Belgisch-Nederlandse afwijkingen: gallicismen, dialectismen, archaïsmen, purismen, schrijftaal ... In Franse, Duitse en Engelse omgangstaal komen geen schrijftaalwoorden en archaïsmen voor."

De VRT wijst tussentaal als presentatietaal van de hand. Er is geen algemene consensus onder de Nederlandstaligen in Vlaanderen over de status, laat staan de inhoud van die tussentaal. Wij gaan ervan uit dat met de verdere verspreiding van het standaardtaalgebruik in Vlaanderen, de tussentaal in haar huidige vorm meer en meer zal verdwijnen. In haar plaats zal er een informele variant van de standaardtaal komen die op een natuurlijke en nauwe wijze aansluit bij de standaardtaal die in Vlaanderen in het formelere register al ondubbelzinnig geaccepteerd wordt. De VRT ziet het als zijn taak de Nederlandssprekende taalgemeenschap in Vlaanderen ook voor die informele variant van de standaardtaal tot voorbeeld te dienen.

bron: VRTtaal.net
Oud 9 juni 2007, 15:06   #39
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Niks "onterecht denigrerend", tussentaal is een gruwelijk en spuuglelijk verschijnsel. Zeker nationalisten ("de taal is gans het volk", toch?) zouden zich er tegen moeten verzetten. Ik sluit me aan bij de taalexperten van de VRT:

De zogenaamde tussentaal, door Geert Van Istendael "Verkavelingsvlaams" genoemd, is een vrij recent verschijnsel. Ze is kennelijk ontstaan uit de behoefte van de Vlaming om iets anders dan dialect en dan de algemene standaardtaal te spreken. Tussentaal is geen verworven register van de Nederlandse standaardtaal, zoals de Umgangssprache in Duitsland en de informele omgangstaal in Nederland dat wel zijn. De neerlandicus Peter Debrabandere beschrijft in De Standaard tussentaal als "een soort veredeld Antwerps, dat maar door een minderheid van Vlamingen gesproken wordt en dat voor West-Vlamingen en Limburgers veel minder herkenbaar is dan Standaardnederlands." Hij voegt eraan toe:

"Tot op een zekere hoogte kan de Franse, Duitse en Engelse omgangstaal vergeleken worden met Verkavelingsvlaams: informele woorden, verkortingen, gereduceerde uitspraakvormen ... Maar die vergelijking is gebrekkig. Verkavelingsvlaams is een onvolkomen taaltje, een taaltje dat alleen steunt op de onwil en het onvermogen van velen om echt Nederlands te spreken, een samenraapsel van Belgisch-Nederlandse afwijkingen: gallicismen, dialectismen, archaïsmen, purismen, schrijftaal ... In Franse, Duitse en Engelse omgangstaal komen geen schrijftaalwoorden en archaïsmen voor."

De VRT wijst tussentaal als presentatietaal van de hand. Er is geen algemene consensus onder de Nederlandstaligen in Vlaanderen over de status, laat staan de inhoud van die tussentaal. Wij gaan ervan uit dat met de verdere verspreiding van het standaardtaalgebruik in Vlaanderen, de tussentaal in haar huidige vorm meer en meer zal verdwijnen. In haar plaats zal er een informele variant van de standaardtaal komen die op een natuurlijke en nauwe wijze aansluit bij de standaardtaal die in Vlaanderen in het formelere register al ondubbelzinnig geaccepteerd wordt. De VRT ziet het als zijn taak de Nederlandssprekende taalgemeenschap in Vlaanderen ook voor die informele variant van de standaardtaal tot voorbeeld te dienen.

bron: VRTtaal.net

sorry maar ik praat nog met ge en gij, "hed(de) gij da écht gedaan?" etc.
En geen hond interesseert zich aan wat ze over de taalgrens daarover denken. De jeugd is de toekomst
Oud 9 juni 2007, 15:12   #40
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
sorry maar ik praat nog met ge en gij, "hed(de) gij da écht gedaan?" etc.
En geen hond interesseert zich aan wat ze over de taalgrens daarover denken. De jeugd is de toekomst
En wat is uw excuus? Onwil of onvermogen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be