Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 14:54   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze moeten het systeem europees uitbouwen dat nu al in Zwitserland en Oostenrijk bestaat,

In de alpenlanden rijdt ge met uw camion op nen trein, chaufeur kan wa slapen in de slaapwagen , wa eten in het restaurant etc... en ondertussen bolt den trein met de camion naar noord Italie, vandaaruit gaat het dan verder, ...

Bouw dat systeem uit zodat je Transportlijnen met Antwerpen, Rotterdam , Calais, Cherbourg, Barcelona, Milaan, Kopenhagen en Kiel, Frankfurt , Munchen en Berlijn, ... hebt,

Zodat je in Antwerpen met een lading voor Milaan gewoon de trein opgaat, en er in Milaan afrijd en dan zo verder naar het zuiden, ...

Dat moeten natuurlijk wel extreem stipte lijnen zijnen die een maximum aan comfort bieden en snel rijden zodat de investering van t ticket eruit komt, ge doet u winst in Payage, Dieselprijs etc, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:54   #22
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zijn Amerikaanse wegen breed?
Ik vermoed dat die zowat hetzelfde zijn als Canadese en ja hoor:
die zijn breed.
Als je die vrachtwagen met dubbele aanhangwagen ziet, dan moet je eens naar deze kant van de oceaan komen: daar vind je er met 3 (drie) aanhangwagens.

Als je zin hebt, moet je maar eens komen kijken:
http://www.turnervalleygang.com/albu...inview/trucks/
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:55   #23
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Als je voor voldoende assen zorgt (en wielen) waarover je het gewicht verdeelt, lijkt het mij alvast niet schadelijker voor het wegdek dan een normale truck. Overbeladen trucks, daar spreek ik natuurlijk niet over eh.
Alleen de remafstand, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Het moet zeker kunnen ingevoerd worden maar dan beperkt en onder strikte voorwaarden. Bijvoorbeeld mits afspraken met fabrieken die veelvuldig transport nodig hebben en langs wegen liggen die dergelijke vrachtwagens aan kunnen en op tijdstippen dat er niet teveel auto's op de baan zijn.
Ik geloof niet dat het het fileprobleem zal oplossen, de vrijgekomen ruimte zal snel terug ingenomen zijn en het Just In Time-systeem zal even erg blijven. Er moet meer in buffers worden geinvesteerd. Door in buffers te investeren verlaag je de druk op de transport sector, er moet nog steeds even veel worden getransporteerd, maar de tijdslimieten zijn ruimer en de chauffeurs kunnen hun rij en rusttijden en snelheidsbeperkingen respecteren.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:56   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht

toch we voor ...
Rijvakken voor bussen kunnen (pechstrook) en die worden nauweliks gebruikt , een combinatie als degene die hier word voorgesteld is prachtig , alleen , de praktijk , het is niet evident om met een vrachtwagen in het verkeer te zitten ...
Ga maar in of bij een winkel lossen , en geraak er maar eens ...
Geef me zo'nen bak om koppelwerk op spanje te doen en ik ben weg ..
neem nu containers , hoeveel rijden er dagelijks op reims ???? zet er 3 40voeten achter en je spaart een pak diesel uit ...
het grote probleem is waarschijnlijk de wegcode ....

Correct dat soor trucks moet je zien op europese containterlijnen, van de ene terminal naar de andere, zoals je zegt, 3 a 4 containers achter mekaar. ofwel voor bulktransporten enz, waar je achteraf toch moet strippen in de lading, ook voor firma`s als DHL, TNT, Fed-ex die van de ene europese hub naar de andere rijden, ...
Oud 15 juni 2007, 14:57   #25
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze moeten het systeem europees uitbouwen dat nu al in Zwitserland en Oostenrijk bestaat,

In de alpenlanden rijdt ge met uw camion op nen trein, chaufeur kan wa slapen in de slaapwagen , wa eten in het restaurant etc... en ondertussen bolt den trein met de camion naar noord Italie, vandaaruit gaat het dan verder, ...

Bouw dat systeem uit zodat je Transportlijnen met Antwerpen, Rotterdam , Calais, Cherbourg, Barcelona, Milaan, Kopenhagen en Kiel, Frankfurt , Munchen en Berlijn, ... hebt,

Zodat je in Antwerpen met een lading voor Milaan gewoon de trein opgaat, en er in Milaan afrijd en dan zo verder naar het zuiden, ...

Dat moeten natuurlijk wel extreem stipte lijnen zijnen die een maximum aan comfort bieden en snel rijden zodat de investering van t ticket eruit komt, ge doet u winst in Payage, Dieselprijs etc, ...
Je zet de oplegger op de trein en laat de trekker een nieuwe lading halen, op het eindpunt haal je de oplegger op met een andere trekker. Ik zie niet in waarom je de chauffeur en de trekker zou laten meereizen als ballast.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:57   #26
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij wist al waar je wou uitkomen en dan heb je daar een redenering bij verzonnen. Juist?
?? Niet juist. Maar als er in mijn redenering een fout zit, zeg me dan dewelke en waarom ze fout is. Dan kunnen we discussiëren.

Citaat:
Als de overheid al eens zou beginnen met het stopzetten van de subsidie van woon-werk verkeer (alle modi) dan zouden mensen wat flexibeler worden in de keuze van hun woon-en werkplaats, ipv de medemens daarvoor te laten opdraaien.

Neem daar eens een voorbeeld aan de US
Het pendelverkeer is inderdaad een andere grote factor in het fileprobleem, maar staat los van de kwestie rond de supertrucks. De meest voordehandliggende maatregel is bij het pendelverkeer al lang bekend, maar geen enkele regering heeft tot nu toe de moed gehad om eraan te raken. België heeft zowat de meest gunstige fiscale voorwaarden voor bedrijfswagens ter wereld. In mijn bedrijf bijvoorbeeld, waar zo'n 300 mensen werken, rijdt 47% met een firmawagen. Als je dat tegen een amerikaanse collega vertelt, dan ligt die van zijn stoel. Ik ben wel voorstander van gratis openbaar vervoer van en naar het werk.
Oud 15 juni 2007, 14:58   #27
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik ben wel voorstander van gratis openbaar vervoer van en naar het werk.
waarom?
is het "beleid" Robert Stevaert dan toch nog niet volledig verdreven uit de geesten van "de mensen"?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 14:59.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 14:59   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs al zijn ze zuiniger, veilig, efficienter, enz., dat neemt niet weg dat het aantal transporten nog steeds explosief toeneemt, en de capaciteit van het wegennet niet. Dus zelfs al zou je op korte termijn een kleine vermindering van de files kunnen bereiken (wat ik ten zeerste betwijfel, maar goed), op de middellange en lange termijn is dit absoluut geen oplossing. Op een gegeven moment komt er een verkeersinfarct en staan de wegen vol met stilstaande vrachtwagens.

Je kan structureel maar twee dingen doen die echt effect zouden hebben, en dat is ofwel het aantal transporten afbouwen, ofwel de capaciteit van het wegennet optrekken. Die laatste optie biedt weinig voordelen aangezien je daar duidelijk met een plafond zit : je kan niet meer wegen bouwen dan dat er plaats is. Ook vanuit ecologisch standpunt is dat geen goede optie. Dus rest als enige optie het aantal transporten afbouwen.
Wat U in een vorige reactie schreef is inderdaad heel juist:
Een factor is bijvoorbeeld dat veel transport zou kunnen worden vermeden door afstand te nemen van het tegenwoordig overal verspreide "just-in-time delivery" principe.
Langere vrachtwagens zou m.i. ook wel veel helpen als ze ingezet worden voor transitverkeer...

Hier hebben we trouwens te veel op- an afritten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:00   #29
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom?
Om meer mensen die nu met de auto pendelen te overtuigen om het openbaar vervoer te nemen.
Oud 15 juni 2007, 15:01   #30
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:

Dat lijkt een hele goede oplossing. Voor een klein land als belziek, kan je dit verplichten aan de grens:
Als er geen lokale leveringen zijn, onverbiddelijk de trein op naar de volgende grens. Uiteraard moet je er dan voor zorgen dat je duidelijk omschrijft wat lokale leveringen zijn: een vrachtwagen van 40 ton, kan een doosje van 10kg niet als locale levering beschouwen. Maar dat zijn de details...
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:03   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Dat lijkt me een waanzinnig interessant systeem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 15:05   #32
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Om meer mensen die nu met de auto pendelen te overtuigen om het openbaar vervoer te nemen.
Gij denkt dat ge de volledige werkende bevolking in een trein krijgt of wat?

En als ik de moeite doe en/of investeer om ofwel dichtbij huis werk te zoeken, te verhuizen of remote te werken, waarom moet ik dan betalen voor uw gratis vervoer?
Nuttige investeringen worden zo volledig ontmoedigd.

Ik dacht dat het probleem was dat er teveel trafiek bestond. Wel, verminder uw trafiek in plaats van het aan te moedigen met de leugen dat het gratis is.

Door de overheid "gratis" overstromingsverzekeringen te laten uitdelen aan mensen die hun fermette in een overstromingsgebied willen zetten, ga je echt de miserie niet verminderen. Guess what: je gaat ze vergroten.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 15:12.
Oud 15 juni 2007, 15:20   #33
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gij denkt dat ge de volledige werkende bevolking in een trein krijgt of wat?

En als ik de moeite doe om ofwel dichtbij huis werk te zoeken ofwel te verhuizen, waarom moet ik dan betalen voor uw gratis vervoer?

Ik dacht dat het probleem was dat er teveel trafiek bestond. Wel, verminder uw trafiek in plaats van het nog wat aan te moedigen door de leugen dat het gratis is.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, en in principe heb je gelijk denk ik. Alleen mag je België niet zomaar met bijvoorbeeld de US vergelijken. Daar is het inderdaad de gewoonte dat men verhuist als men van job verandert, omdat de afstanden daar gewoon zoveel groter zijn. Het is duidelijk dat het in zo'n omstandigheden onzin zou zijn als de staat bijvoorbeeld gratis vliegtuigtickets zou geven om mensen dagelijks honderden kilometers te laten reizen. Maar hier in België is alles veel dichter bij elkaar. Nu kan je zeggen "zoveel te beter, dat maakt het nog makkelijker voor mensen om te verhuizen", maar je moet daar ook een beetje redelijk in blijven. Je kan vind ik in België niet verwachten dat iemand die ipv in Mechelen in Antwerpen gaat werken dan ook maar meteen van Mechelen naar Antwerpen verhuist. Anders zou er nogal wat afverhuisd worden in dit land. Ik denk dat je binnen een land als het onze rekening moet houden met een soort basisradius waarbinnen een werknemer zich dagelijks kan verplaatsen zonder dat zijn verplaatsing in wanverhouding staat tegenover de meerwaarde die hij of zij produceert. En binnen die basisradius (die zo denk ik rond de 70-80 km moet liggen) moet men volgens mij zoveel mogelijk het openbaar vervoer van en naar het werk promoten, door het gratis en aantrekkelijk te maken. Een een werknemer zich buiten die radius bevindt kan men stellen dat de verhouding verplaatsing/meerwaarde van het werk in wanverhouding staat, en dan moet men inderdaad de werknemer aanmoedigen om dichter bij het werk te gaan wonen. Maar de tijd dat iedereen in zijn eigen stad werkte is al lang voorbij, en we mogen niet voorbij gaan aan de realiteit van een mobielere maatschappij.
Oud 15 juni 2007, 15:21   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als ik de moeite doe en/of investeer om ofwel dichtbij huis werk te zoeken, te verhuizen of remote te werken, waarom moet ik dan betalen voor uw gratis vervoer?
Nu toch even opletten. Veel bedrijven laten geen remote werk toe, omdat het niet kan (bandarbeiders) of omdat ze stomweg niet willen. Wat betreft wonen... dat is goed en wel in vroeger dagen. Toen ging je op je 20ste aan de slag op de tekenafdeling van Alcatel en op je 60ste ging je op pensioen bij Alcatel. Jammer genoeg bestaat die stabiliteit niet meer. Je kan moeilijk om de drie jaar je huis gaan verkopen en een ander kopen he. Dan ben je meer aan het verhuizen dan aan het werken.

Maar die vaststelling leidt ook wel tot de conclusie dat als ik toevallig een slechte connectie met het werk heb, dat ik dan moet betalen voor EN een dure auto EN het gratis vervoer van wie toevallig wel 'lekker' woont. Bepaald discriminatoir.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 15 juni 2007, 15:23   #35
born2bewild
Banneling

Standaard

het andere element is natuurlijk dat niets de bedrijven ontmoedigt om allemaal op mekaar te gaan kruipen in Brussel. Ah ja, de belgische fiscus zorgt ervoor dat het nadeel van het woon-werkverkeer geneutraliseerd wordt.

kip...ei...
Oud 15 juni 2007, 15:30   #36
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het andere element is natuurlijk dat niets de bedrijven ontmoedigt om allemaal op mekaar te gaan kruipen in Brussel. Ah ja, de belgische fiscus zorgt ervoor dat het nadeel van het woon-werkverkeer geneutraliseerd wordt.

kip...ei...
Da's waar. Het lijkt wel of alle bedrijven die zich hier vestigen automatisch de Belgische manier van denken overnemen. Een internationaal bedrijf kan zich evengoed in een stad als Charleroi of Mons vestigen. Naar amerikaanse standaarden is dat zo goed als Brussel, maar toch blijven de meeste in het dure Brussel. Volgens mij heeft dat te maken met het gebrek aan promotie van de regio's naar het buitenland toe, ik weet het eigenlijk niet.
Oud 15 juni 2007, 15:32   #37
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Nu toch even opletten. Veel bedrijven laten geen remote werk toe, omdat het niet kan (bandarbeiders).
Jazeker, maar die mensen die echt moeten steunen op een vlot verkeer delen nu evengoed in de schade ofwel door tijdverlies ofwel door kost omdat er teveel op de baan zitten die er enkel maar opzitten omdat het gratis is. (enfin, betaald door "de pot")

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
.
Maar die vaststelling leidt ook wel tot de conclusie dat als ik toevallig een slechte connectie met het werk heb, dat ik dan moet betalen voor EN een dure auto EN het gratis vervoer van wie toevallig wel 'lekker' woont. Bepaald discriminatoir.
wel, die toevalligheid wil ik er juist uit. Ik wil dat mensen gaan nadenken over waar ze wonen. En ook bedrijven. Bedrijven die zich vestigen op een slecht bereikbare plaats zullen moeilijk goede werknemers en klanten kunnen aantrekken en zijn doomed. Nu speelt het minder een rol want ze kunnen hun keuzes op de maatschappij afwentelen.
Oud 15 juni 2007, 15:33   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's waar. Het lijkt wel of alle bedrijven die zich hier vestigen automatisch de Belgische manier van denken overnemen. Een internationaal bedrijf kan zich evengoed in een stad als Charleroi of Mons vestigen. Naar amerikaanse standaarden is dat zo goed als Brussel, maar toch blijven de meeste in het dure Brussel. Volgens mij heeft dat te maken met het gebrek aan promotie van de regio's naar het buitenland toe, ik weet het eigenlijk niet.
het prestige van Brussel zal ook wel spelen. Maar zoals gezegd, zoals voor zouden op een bepaald moment de baten niet meer opwegen tegen de kosten.

Alleen, deze tegenkracht (o.a. slechte bereikbaarheid) wordt door de fiscus geneutraliseerd en doet dus zijn werk niet.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 juni 2007 om 15:35.
Oud 15 juni 2007, 15:35   #39
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

kip...ei...
Dat is een feit. Een betere spreiding zou een zegen zijn. Maar ja... ze willen allemaal dat een ritje naar de luchthaven 5 minuten duurt, he.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 15 juni 2007, 15:35   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zet de oplegger op de trein en laat de trekker een nieuwe lading halen, op het eindpunt haal je de oplegger op met een andere trekker. Ik zie niet in waarom je de chauffeur en de trekker zou laten meereizen als ballast.
Dat hangt er al vanaf hoe je dat wil organiseren, beide systemen, zijn mogelijk, niet elke firma beslist over een vloot trekkers in het ene en het andere land, of de nodige contacten, ... maar voor sommige firma`s kan dat inderdaad ook.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be