Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Rode opgeven om BHV te splitsen?
Ik ben bereid Rode op te geven om BHV te splitsen. 0 0%
Ik ben niet bereid om Rode op te geven. 8 19,05%
Rode is en blijft Vlaams ook al betekent dat rellen. 28 66,67%
Kan me niet schelen. 6 14,29%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2007, 17:54   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het onmogelijke van nu is dus dat Vlaanderen geen land is, Vlaanderen is in principe ondergeschikt aan de federale regering. Helaas.
Toch niet, hoor. Een federale regering of het federaal parlement heeft zich eigenlijk vleugellam gemaakt in meerdere opzichten: dit niveau kan bijvoorbeeld niet overgaan tot het afschaffen van de gewesten en gemeenschappen zonder instemming van de instanties die deze structuren vertegenwoordigen. M.a.w. een federale regering kan het Vlaams parlement niet afschaffen, tenzij het Vlaams parlement daarmee instemt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 17:57   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch niet, hoor. Een federale regering of het federaal parlement heeft zich eigenlijk vleugellam gemaakt in meerdere opzichten: dit niveau kan bijvoorbeeld niet overgaan tot het afschaffen van de gewesten en gemeenschappen zonder instemming van de instanties die deze structuren vertegenwoordigen. M.a.w. een federale regering kan het Vlaams parlement niet afschaffen, tenzij het Vlaams parlement daarmee instemt.
Maar dan is het opgeven van SGR toch überhaupt onmogelijk, gezien het Vlaamse parlement daar nooit mee zal instemmen, vooraleer de federale regering daar opdracht toe geeft door onderhandelingen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 17:59   #23
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onmogelijke van nu is dus dat Vlaanderen geen land is, Vlaanderen is in principe ondergeschikt aan de federale regering. Helaas.
Vlaanderen is een gewest, een deelstaat in een (op papier) federaal land.
Maar je begrijpt toch wat ik bedoel, hoop ik?

Er zijn afspraken gemaakt over de gewestgrenzen en 'afspraak is afspraak'.
Het getuigt van onbetrouwbaar gedrag steeds aan die grenzen te willen morrelen en dan ook nog op basis van een willekeurig instrument als 'taal'.
Waarom zou 'taal' een gewestgrens moeten kunnen veranderen?

En áls dat zo is, dan zou Vlaanderen toch gek zijn om franstaligen op vlaamse grond te laten wonen? Of Duitstaligen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 18:02   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan is het opgeven van SGR toch überhaupt onmogelijk, gezien het Vlaamse parlement daar nooit mee zal instemmen, vooraleer de federale regering daar opdracht toe geeft door onderhandelingen.
't Bepalen van de grenzen van gemeenschappen en gewesten blijft evenwel federale materie.

Ziet u nu welk kluwen de huidige Belgische structuur is, waar het ene niveau zeggenschap heeft op het andere niveau op dit en dat terrein...?
Oud 16 juni 2007, 18:02   #25
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een afspraak (zoals een gewestgrens) kan gewijzigd worden als beide partijen het erover eens zijn. Dit zou kunnen d.m.v. onderhandelingen.

Wat sommigen nu proberen te doen is het als 'logisch' en 'vanzelfsprekend' voorstellen dat deze gewestgrenzen moeten worden gewijzigd. Dáár ligt het gevaar.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 18:03   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Bepalen van de grenzen van gemeenschappen en gewesten blijft evenwel federale materie.

Ziet u nu welk kluwen de huidige Belgische structuur is, waar het ene niveau zeggenschap heeft op het andere niveau op dit en dat terrein...?
Ja, het is belachelijk. Een democratisch land onwaardig.
Oud 16 juni 2007, 18:11   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onwaar. De Vlaamse en de Federale regering zijn evenwaardig en niet ondergeschikt aan elkaar. De bevoegdheden tussen beiden zijn verdeeld, en beiden zijn volledig soeverein op vlak van hun eigen bevoegdheden (zolang ze daarmee niet de bevoegdheden van de andere regering schenden).

Vlaanderen noch Wallonië zijn dus ondergeschikt aan de federale staat. Ze vullen elkaar aan.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 18:13   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Dat is onwaar. De Vlaamse en de Federale regering zijn evenwaardig en niet ondergeschikt aan elkaar. De bevoegdheden tussen beiden zijn verdeeld, en beiden zijn volledig soeverein op vlak van hun eigen bevoegdheden (zolang ze daarmee niet de bevoegdheden van de andere regering schenden).

Vlaanderen noch Wallonië zijn dus ondergeschikt aan de federale staat. Ze vullen elkaar aan.
Dat is juist, maar de bevoegdheidsgrenzen zijn niet altijd samenhangend. De Vlaamse overheid is wel bevoegd voor het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap, maar de grenzen van die gemeenschap en dat gewest valt niet onder haar bevoegdheid. En zo bestaan er nog talrijke bevoegdheden die geen geheel vormen. Met alle gevolgen van dien voor de goede werking van het bestuur.
Oud 16 juni 2007, 18:26   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is juist, maar de bevoegdheidsgrenzen zijn niet altijd samenhangend. De Vlaamse overheid is wel bevoegd voor het Vlaamse gewest en de Vlaamse gemeenschap, maar de grenzen van die gemeenschap en dat gewest valt niet onder haar bevoegdheid. En zo bestaan er nog talrijke bevoegdheden die geen geheel vormen. Met alle gevolgen van dien voor de goede werking van het bestuur.
Correct. De heterogene bevoegdheidsverdeling staat inderdaad een goed bestuur in de weg.

Ik wilde echter enkel aan liberalist_nl duidelijk maken dat de Vlaamse regering soeverein is wat betreft haar bevoegdheden en niet ondergeschikt is aan de belgische staat.
Oud 16 juni 2007, 19:28   #30
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee identificeren de inwoners van SGR zichzelf? Vlaanderen of Franstalig België? Ik vind eigenlijk dat de inwoners van die gemeente zelf hun toekomst moeten kunnen bepalen. Het blijft echter controversieel omdat er zoveel verwevenheid is met Brussel en Wallonië.
Liberalist, zo een referendum wordt een talentelling.
Om het kort uit te leggen : de Vlamingen passen het territorialiteitsprincipe toe : alles ligt vast, wie verhuist, heeft het zelf gezocht.(le droit du sol)
De Franstaligen passen "le droit du sang" toe : de mensen beslissen. Dus als Rode in 1947 nog geen 30% Franstaligen had, is het nu goed om het van ons op te eisen omdat de Franstaligen er nu in de meerderheid zijn. Dat is een zeer gevaarlijke logica als je die gaat doortrekken, en een waar de internationale gemeenschap van zou gruwelen (in Joegoslavië was men ook bereid om Kroatië, wat werkelijk een deelstaat was van Joegoslavië te erkennen, maar niet om de Servische ministaat Krajina te erkennen die zich daar nog eens van wou afscheuren)
Dit moet niet in het vlaams parlement beslist worden. Om de gewestgrenzen te veranderen moet je bij beide taalgroepen in het nationaal parlement (dat nu dus verkozen is) een meerderheid vinden.

Een vraagje aan Jan of iemand anders: hoe belangrijk is BHV voor internationale erkenning? Hoe hard hebben wij die splitsing nodig?
Ik bedoel, wat als ik nu dreig met separatisme om BHV op te lossen? Kan dat? (Dus enkel Vlaanderen, niet Brussel)
Zal de internationale gemeenschap Vlaanderen (zonder Brussel) maar dus ook met alle randgemeenten willen erkennen als staat, of zullen ze dat weigeren omdat er een overlappende kieskring is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Niets. Gewoon lekker laten kletsen.

In Poppel wonen nu meer Nederlanders dan 'Belgen'. Is Poppel nu Nederlands?
Wij zijn allen Nederlanders.
Oud 16 juni 2007, 20:55   #31
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een vraagje aan Jan of iemand anders: hoe belangrijk is BHV voor internationale erkenning? Hoe hard hebben wij die splitsing nodig?
Ik bedoel, wat als ik nu dreig met separatisme om BHV op te lossen? Kan dat? (Dus enkel Vlaanderen, niet Brussel)
Zal de internationale gemeenschap Vlaanderen (zonder Brussel) maar dus ook met alle randgemeenten willen erkennen als staat, of zullen ze dat weigeren omdat er een overlappende kieskring is?
Dit is maar een gok want ik ben geen jurist.

Ik denk echter dat die overlappende kieskring geen probleem vormt. In de belgische grondwet staat immers dat de gemeenten van Halle-Vilvoorde deel uitmaken van Vlaanderen, net als alle andere Vlaamse gemeenten.
Oud 16 juni 2007, 21:31   #32
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kieskringen zijn loutere, vrij benullige administratieve aangelegenheden (daarmee dat BHV met een normale wet kan geregeld worden) en verzinken dus in het niets bij de grondwettelijke regeling van de taalgebieden, gewesten en gemeenschappen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 22:00   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Alhoewel ik erken dat vele Vlaamse Brusselaars hier heel anders over denken (die hele situatie rond Brussel vind ik als Nederlander buitengewoon moeilijk), denk dat het het beste is om de grenzen van Brussel vast te stellen en ze een status aparte te geven.
Dus geen Vlaamse stad meer, noch Waals en al helemaal niet Frans.
Een aparte stadsstaat dus.
Oud 16 juni 2007, 22:07   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Alhoewel ik erken dat vele Vlaamse Brusselaars hier heel anders over denken (die hele situatie rond Brussel vind ik als Nederlander buitengewoon moeilijk), denk dat het het beste is om de grenzen van Brussel vast te stellen en ze een status aparte te geven.
En hoe wil Brussel zichzelf levende houden, denk je? De stad is de verpaupering zelve.
Oud 16 juni 2007, 22:10   #35
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe wil Brussel zichzelf levende houden, denk je? De stad is de verpaupering zelve.
Op termijn kan Brussel niet anders dan deel uitmaken van Vlaanderen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 22:15   #36
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel niet dat er een hek om Brussel gezet moet worden, maar dat Brussel zich uitsluitend politiek losmaakt van Belgie, Vlaanderen en Wallonie.
Economische en/of maatschappelijke activiteiten kunnen gerust doorgaan, maar ik zie Brussel nu als een obstakel voor Vlaamse onafhankelijkheid.
Met die status aparte voorkom je dat Brussel definitief in Waalse of Franse handen valt.
Oud 16 juni 2007, 22:17   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Op termijn kan Brussel niet anders dan deel uitmaken van Vlaanderen.
Laat de Brusselaars beslissen welke toekomst ze willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 22:24   #38
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gemeenschappelijk bestuur over Brussel door Vlaanderen en de Franstaligen. 50/50: Laten we Brussel symbool staan voor de Beglische eenheid. Brussel is tweetalig en Vlamingen zijn hier over vertegenwoordigd omdat de Franstaligen dit zijn vinnen België. De faciliteiten of BHV maken geen onderdaal uit van de Belgsiche evenwicht.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 22:25   #39
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Laat de Brusselaars beslissen welke toekomst ze willen.
oh, de Brusselaars moeten zelf kunnen kiezen maar de Vlamingen niet? Die moeten voortdurend een prijs betalen voor wat zij hebben gekozen.

Als Brussel de hoofdstad van België wilt zijn moet ze Vlaanderen en Wallonië aanvaarden als voogden. Dit is de enigste manier waarop Franstaligen en Vlamingen hun verantwoordelijkheid voor Brussel als hun hoofdstad gaan opnemen.

Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juni 2007 om 22:29.
Oud 16 juni 2007, 22:27   #40
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik bedoel niet dat er een hek om Brussel gezet moet worden, maar dat Brussel zich uitsluitend politiek losmaakt van Belgie, Vlaanderen en Wallonie.
Economische en/of maatschappelijke activiteiten kunnen gerust doorgaan, maar ik zie Brussel nu als een obstakel voor Vlaamse onafhankelijkheid.
Met die status aparte voorkom je dat Brussel definitief in Waalse of Franse handen valt.
Met dit status apart valt Brussel heel rap in Franse (of Waalse) handen. Monaco speelt toch ook in de Franse competitie? Ze spreken daar toch ook alleen Frans?

Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juni 2007 om 22:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be