![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Rode opgeven om BHV te splitsen? | |||
Ik ben bereid Rode op te geven om BHV te splitsen. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Ik ben niet bereid om Rode op te geven. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,05% |
Rode is en blijft Vlaams ook al betekent dat rellen. |
![]() ![]() ![]() |
28 | 66,67% |
Kan me niet schelen. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 14,29% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch niet, hoor. Een federale regering of het federaal parlement heeft zich eigenlijk vleugellam gemaakt in meerdere opzichten: dit niveau kan bijvoorbeeld niet overgaan tot het afschaffen van de gewesten en gemeenschappen zonder instemming van de instanties die deze structuren vertegenwoordigen. M.a.w. een federale regering kan het Vlaams parlement niet afschaffen, tenzij het Vlaams parlement daarmee instemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar je begrijpt toch wat ik bedoel, hoop ik? Er zijn afspraken gemaakt over de gewestgrenzen en 'afspraak is afspraak'. Het getuigt van onbetrouwbaar gedrag steeds aan die grenzen te willen morrelen en dan ook nog op basis van een willekeurig instrument als 'taal'. Waarom zou 'taal' een gewestgrens moeten kunnen veranderen? En áls dat zo is, dan zou Vlaanderen toch gek zijn om franstaligen op vlaamse grond te laten wonen? Of Duitstaligen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ziet u nu welk kluwen de huidige Belgische structuur is, waar het ene niveau zeggenschap heeft op het andere niveau op dit en dat terrein...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Wat sommigen nu proberen te doen is het als 'logisch' en 'vanzelfsprekend' voorstellen dat deze gewestgrenzen moeten worden gewijzigd. Dáár ligt het gevaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, het is belachelijk. Een democratisch land onwaardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaanderen noch Wallonië zijn dus ondergeschikt aan de federale staat. Ze vullen elkaar aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wilde echter enkel aan liberalist_nl duidelijk maken dat de Vlaamse regering soeverein is wat betreft haar bevoegdheden en niet ondergeschikt is aan de belgische staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
Om het kort uit te leggen : de Vlamingen passen het territorialiteitsprincipe toe : alles ligt vast, wie verhuist, heeft het zelf gezocht.(le droit du sol) De Franstaligen passen "le droit du sang" toe : de mensen beslissen. Dus als Rode in 1947 nog geen 30% Franstaligen had, is het nu goed om het van ons op te eisen omdat de Franstaligen er nu in de meerderheid zijn. Dat is een zeer gevaarlijke logica als je die gaat doortrekken, en een waar de internationale gemeenschap van zou gruwelen (in Joegoslavië was men ook bereid om Kroatië, wat werkelijk een deelstaat was van Joegoslavië te erkennen, maar niet om de Servische ministaat Krajina te erkennen die zich daar nog eens van wou afscheuren) Dit moet niet in het vlaams parlement beslist worden. Om de gewestgrenzen te veranderen moet je bij beide taalgroepen in het nationaal parlement (dat nu dus verkozen is) een meerderheid vinden. Een vraagje aan Jan of iemand anders: hoe belangrijk is BHV voor internationale erkenning? Hoe hard hebben wij die splitsing nodig? Ik bedoel, wat als ik nu dreig met separatisme om BHV op te lossen? Kan dat? (Dus enkel Vlaanderen, niet Brussel) Zal de internationale gemeenschap Vlaanderen (zonder Brussel) maar dus ook met alle randgemeenten willen erkennen als staat, of zullen ze dat weigeren omdat er een overlappende kieskring is? ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk echter dat die overlappende kieskring geen probleem vormt. In de belgische grondwet staat immers dat de gemeenten van Halle-Vilvoorde deel uitmaken van Vlaanderen, net als alle andere Vlaamse gemeenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Kieskringen zijn loutere, vrij benullige administratieve aangelegenheden (daarmee dat BHV met een normale wet kan geregeld worden) en verzinken dus in het niets bij de grondwettelijke regeling van de taalgebieden, gewesten en gemeenschappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alhoewel ik erken dat vele Vlaamse Brusselaars hier heel anders over denken (die hele situatie rond Brussel vind ik als Nederlander buitengewoon moeilijk), denk dat het het beste is om de grenzen van Brussel vast te stellen en ze een status aparte te geven.
Dus geen Vlaamse stad meer, noch Waals en al helemaal niet Frans. Een aparte stadsstaat dus.
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Economische en/of maatschappelijke activiteiten kunnen gerust doorgaan, maar ik zie Brussel nu als een obstakel voor Vlaamse onafhankelijkheid. Met die status aparte voorkom je dat Brussel definitief in Waalse of Franse handen valt.
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als Brussel de hoofdstad van België wilt zijn moet ze Vlaanderen en Wallonië aanvaarden als voogden. Dit is de enigste manier waarop Franstaligen en Vlamingen hun verantwoordelijkheid voor Brussel als hun hoofdstad gaan opnemen. Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juni 2007 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ferre : 16 juni 2007 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |