Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 21:36   #21
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Je zal maar op straat komen te staan vóór die leeftijd van 55. Of denk je dat er bij Volkswagen Vorst etc alleen 55+ers afgedankt werden?

Dat jongeren ondernemend zijn en dus niet teveel steun nodig hebben is onzin. Twintigers lijken me juist de groep die (meer dan gelijk welke andere leeftijdsgroep) leningen aangaan om een huis, wagen,... aan te schaffen.

Maar laat mijn bedenkingen je vooral niet tegenhouden om zelf alle bijdragen die je ooit kreeg van de Sociale Zekerheid terug te storten.

mvg,

Andy
Euh... wat heb ik ooit van de SZ gekregen, denk je ?

Niet dat ik er ooit veel toe heb bijgedragen, daar niet van...

Dat die arme afgedankte VW-arbeiders moeilijk aan werk geraken... Waar zou dat toch aan te wijten zijn????

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 11:09   #22
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Het SZ-stelsel an sich heeft uiteraard onmiskenbare nadelen: het vergt een omvangrijke administratie en in de praktijk komt het vaak meer toe aan wie het niet nodig heeft dan wie het wel nodig heeft (het zogenaamde Mattheuseffect). De vraag is natuurlijk of en in hoeverre degenen die het zonder kunnen stellen bereid zouden zijn solidair te blijven met degenen die er nood aan hebben indien we het collectieve verzekeringsprincipe schrappen, wetende dat ze voor hun bijdragen (bijv. uit belastingen) zelf niets terug krijgen.

Landen die daarmee experimenteren kennen een vrij grote kloof tussen de 10% rijksten de 10% armsten. Ik ben geen liefhebber van zulke kloven. Richard Layard beweert dat minder absolute welvaart meer wordt verdragen dan minder relatieve welvaart. Ik ben geneigd hem te geloven. Men zal zeggen: dat gezwets over kloven en graaiculturen, dat is afgunst. Ik zal antwoorden: afgunst is de motor van het kapitalisme, dus wat zeur je. Het kapitalisme heeft er alle belang bij de kloof zo groot mogelijk te houden zonder dat de idee van opwaartse mobiliteit ongeloofwaardig wordt (de functie van de middenklasse). Kloven (relatieve armoede) zijn inherent aan het systeem. De SZ heeft een dubbele functie: remediëring (intentioneel) en camouflage (niet intentioneel).

Voorts is dat beeld van jonge, creatieve, ondernemende wonderboy compleet overroepen. Een onderneming heeft een kern van zulke medewerkers nodig, maar heeft evengoed nood aan routinewerkers in de periferie, die naar believen kunnen worden in- en uitgeschakeld (tijdelijke contracten, uitzendarbeid). Hun kansen op opwaartse mobiliteit is zo goed als onbestaande. Dié mobiliteit speelt zich af in de kern, die een almaar instrumentelere kijk ontwikkelt op de periferie. De lieden in de periferie zitten doorgaans niet in jobs waar ze hun creativiteit noemenswaardig kunnen ontwikkelen.

Trouwens: al dat gejaag en gejakker. Daar moesten we maar eens mee ophouden. Van al die welvaart worden we alleen maar dikker en naargeestiger.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be