Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 17:26   #21
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

De lastenverlaging (die volgend jaar 7 miljard euro zal bedragen) komt voor het ogenblik vooral de patroons ten goede. Je moet ze verplichten om dat bedrag te investeren in opleiding en het aanwerven van nieuwe mensen. Dat gebeurt nu niet (ze halen zelfs de 1.9% norm niet voor de opleiding).

Als die "lastenverlaging", wat loonsinlevering is hé in de praktijk, toch geen resultaat heeft, dan moet je die maatregelen intrekken.

Subsidies voor jobs vind ik geen goed idee. Waarom zouden we zelf onze eigen tewerkstelling nog eens gaan betalen voor de patroons. Je hebt inderdaad naast de loonlastenverlaging al maatregelen zoals de werkuitkering voor langdurig werklozen waarbij de RVA tussenkomt in het nettoloon etc. Er komen niet méér kwaliteitsvolle jobs bij door die maatregelen.

Beter zou zijn om de bedrijven te verplichten om vanaf een bepaald aantal overuren mensen aan te nemen, of als er mensen op pensioen gaan die verplicht te vervangen... dat zouden al enkele elementen van een goede tewerkstellingspolitiek zijn.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 18:09   #22
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

lastenverlaging of subsidie is in weze hetzelfde. het kind moet een naam hebben.

verder vind ik lastenverlaging zonder dat de werkgever daar iets in de plaats voor moet geven nogal ridicul. de lastenverlaging gekoppeld moeten zijn aan het scheppen van werkgelegenheid en opleidingen voor het personeel.

nu is het absoluut niet duidelijk of de lastenverlaging leidt tot jobs. voor hetzelfde geld verdwijnt dat geld gewoon in extra winst voor bedrijven en aandeelhouders.
Oud 22 juni 2007, 18:33   #23
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

Standaard

voor hetzelfde geld verdwijnt dat geld gewoon in extra winst voor bedrijven en aandeelhouders.

Bekijk gewoon de sociale balans van je eigen onderneming. Dan weet je het meteen.
Oud 23 juni 2007, 13:11   #24
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Bekijk gewoon de sociale balans van je eigen onderneming. Dan weet je het meteen.
jaja, dat is dan maar voor één onderneming. er zou een algemene studie moeten komen naar waar dat geld voor de belastingsverlaging gaat. Want als die belastingverlaging gaat naar het vergroten van de winst heb ik daar wel een probleem mee. met dat geld konden we immers heel andere, nuttigere projecten financieren.
Oud 23 juni 2007, 13:14   #25
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Want als die belastingverlaging gaat naar het vergroten van de winst heb ik daar wel een probleem mee.
naar wat zou het anders gaan?
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 16:54   #26
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Maar waarom moet je per se een "linkse" oplossing hebben? Zoeken we niet gewoon naar de "beste" oplossing?
Stoppen met moeilijk doen en hier komen zagen voor een libertarisch subforum, Percy.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 14:36   #27
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freetraffic Bekijk bericht
Onderstel volgende concrete (en werkelijk voorkomende) situatie:

Relatief klein bedrijf (12 werknemers), dat op zoek is naar een dieselmecanicien.
Blijkbaar zijn deze niet gemakkelijk te vinden op de arbeidsmarkt.

Je zou dus denken dat men dan iemand in dienst neemt en opleidt, maar daar is geen geld voor. Als reden wordt de loonkost genoemd (bvb: het bedrijf moet reeds voor 4 personen elk 300EUR betalen aan brugpensioen, wat dus veel is als je rekent dat er maar 12 meer in dienst zijn).

In zo'n geval lijkt dus lastenverlaging de enige oplossing, maar aangezien ik in geen enkel links programma hier steun voor vind, is dus de vraag: Wat is het alternatief voor deze concrete situatie?

Let wel, het gaat me erom mensen in die situatie te overtuigen van de waarde van links, dus laat het ons niet hebben over de revolutie, want dat werkt niet als argument. Punt is, de liberalen stellen een concrete maatregel voor om te helpen, dus die mensen stemmen VLD. Wat heeft links te bieden als alternatief?
Als een klein bedrijf "geen geld" heeft om hun werknemers volledig te betalen (dus zowel netto-loon als indirect loon als opleiding enzovoort) dan is dat volgens mij eerder een teken dat dat bedrijf het niet al te goed doet, wat begrijpelijk is aangezien het voor kleine bedrijven moeilijk is om binnen het kapitalistisch systeem te overleven tegenover de multinationals.

Je zegt dat we het niet mogen hebben over de revolutie, maar ik denk dat dat de enige fundamentele oplossing is voor dergelijke problemen: het onder democratische arbeiderscontrole brengen van de bedrijven, zodat ze kunnen produceren naar behoefte ipv zoveel mogelijk winst te maken.

Lastenverlagingen zijn alleszins geen oplossing: de grote bedrijven profiteren daar minstens evenveel van als de kleine, dus ik zie niet in hoe dat de concurrentiepositie zou kunnen verbeteren voor die KMO. Vaak is het zo dat de grote bedrijven minder belastingen betalen dan ze zouden moeten (omdat ze regeringen onder druk kunnen zetten om gunstigere regelingen te verkrijgen, of gewoon door fraude): een degelijke inning van de belastingen, vooral voor de grote bedrijven, zou alleszins veel geld opbrengen dat voor de sociale zekerheid, onderwijs, etc. kan gebruikt worden. Het zou misschien ook de positie van KMO's wat verbeteren, al denk ik dat dat niet fundamenteel zou zijn.
Oud 25 juni 2007, 14:44   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _JS_ Bekijk bericht
Als een klein bedrijf "geen geld" heeft om hun werknemers volledig te betalen (dus zowel netto-loon als indirect loon als opleiding enzovoort) dan is dat volgens mij eerder een teken dat dat bedrijf het niet al te goed doet, wat begrijpelijk is aangezien het voor kleine bedrijven moeilijk is om binnen het kapitalistisch systeem te overleven tegenover de multinationals.
Is dat een probleem?

Citaat:
Je zegt dat we het niet mogen hebben over de revolutie, maar ik denk dat dat de enige fundamentele oplossing is voor dergelijke problemen: het onder democratische arbeiderscontrole brengen van de bedrijven, zodat ze kunnen produceren naar behoefte ipv zoveel mogelijk winst te maken.
Democratische controle bestaat er al. Het heet overheid. En ze heeft gekozen voor de vrije markt. Mensen stemmen doorgaans dan ook niet op communistische partijen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 14:44   #29
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
naar wat zou het anders gaan?
zijn ze niet met de smoes gekomen dat dat voor jobs zou zorgen? het zal wel dat er een aantal jobs mee gecreëerd is, maar ik zou willen weten over hoeveel jobs dat werkelijk gaat.
Oud 25 juni 2007, 15:56   #30
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

Standaard

Sinds 2004 zijn er 100 000 VTE jobs bijgekomen. Heel dure jobs hé als je alle lastenverlagingen optelt sinds 2004.
Oud 25 juni 2007, 17:18   #31
_JS_
Vreemdeling

_JS_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Democratische controle bestaat er al. Het heet overheid. En ze heeft gekozen voor de vrije markt. Mensen stemmen doorgaans dan ook niet op communistische partijen.
Het democratisch gehalte van onze overheid kan wel beter. Verkozenen verdienen veel meer dan degenen die ze verondersteld worden te vertegenwoordigen, zodat ze elke zin voor realiteit verliezen. Verkozenen zijn niet afzetbaar als degenen die ze zouden moeten vertegenwoordigen niet akkoord gaan met het beleid dat ze voeren. Onze democratie beperkt zich eigenlijk tot het om de 4 jaar kiezen welke vertegenwoordiger van het kapitaal de arbeidersklasse verder gaat onderdrukken. Anti-kapitalistische partijen komen niet aan bod in de media, beschikken niet over de propaganda-middelen van de grote partijen, en zijn dus grotendeels onbekend. Daarenboven worden mensen in de media, in het onderwijs, etc. overal wijsgemaakt dat het kapitalisme het enige werkbare systeem is.

Maar mijn punt was eigenlijk dat in bedrijven beslissingen niet op een democratische manier worden genomen: de baas (of grote aandeelhouder) beslist, de werknemers hebben niets te zeggen.
Oud 25 juni 2007, 17:28   #32
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds 2004 zijn er 100 000 VTE jobs bijgekomen. Heel dure jobs hé als je alle lastenverlagingen optelt sinds 2004.
Ja, tel ze eens op?

En vergelijk ze eens met de toename van de sociale uitgaven?

Zullen we dat eens doen?
Oud 25 juni 2007, 18:16   #33
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

Standaard

Huh? Het gaat over jobcreatie dmv vermindering van het loon (de vooral werkgeversbijdrage). Waarom moet dat vergeleken worden met "sociale uitgaven"?
Oud 25 juni 2007, 18:21   #34
Percalion

Standaard

Citaat:
Huh? Het gaat over jobcreatie dmv vermindering van het loon (de vooral werkgeversbijdrage). Waarom moet dat vergeleken worden met "sociale uitgaven"?
Zo duur zijn die jobs niet echt. Nu ja, ik voel me niet geroepen om het economisch beleid van paars te verdedigen, en allicht heb ik deze topic verward met de andere waar iemand zei dat het beleid neoliberaal was.
Oud 26 juni 2007, 11:49   #35
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
zijn die jobs te wijten aan de belastinsverlagingen/subsidies of eerder aan het aanzwengelen van de economie?
Oud 15 juli 2007, 23:57   #36
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

%
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 17:19   #37
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
%
Ik ga niét akkoord!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be