Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2007, 01:09   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u zich eens verdiept in de koloniale geschiedenis van Oost-Afrika, dan maken de grenzen van Somaliland en Puntland opeens net zoveel zin als de andere grenzen in Afrika.
Kan zijn, maar blijkbaar is het toch opportuun voor de mensen in die regio om zich te onderscheiden van Somalië (wel, of toch op zijn minst voor diegenen die er zelf de plak zwaaien).

Citaat:
Het is natuurlijk stukken makkelijker om via internet (of andere media) informatie te absorberen, maar voor echt goede kennis van zaken is echt contact toch onmisbaar.
Je hebt gelijk, maar ik weet niet wat ze van me zouden vinden als ik nu met mijn rugzakje en blocnotje er effe tussen zou gaan lopen bijvoorbeeld in het Mogadishu van enkele maanden geleden.
Oud 5 juli 2007, 01:26   #22
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Kan zijn, maar blijkbaar is het toch opportuun voor de mensen in die regio om zich te onderscheiden van Somalië (wel, of toch op zijn minst voor diegenen die er zelf de plak zwaaien).
De (Europese) natiestaat bestaat niet in Afrika, men heeft daar de koloniale (binnen)grenzen overgenomen en daar zijn de hedendaagse staten op gebaseerd, men heeft dus geen andere goede redenen nodig om ergens een grens te tekenen.

Citaat:

Je hebt gelijk, maar ik weet niet wat ze van me zouden vinden als ik nu met mijn rugzakje en blocnotje er effe tussen zou gaan lopen bijvoorbeeld in het Mogadishu van enkele maanden geleden.
U zou dat niet hebben overleeft, de doorsnee Somaliër is zo racistisch als de neten en als blanke in Mogadishu geef ik u 5 minuten. Ze hebben daar een lichte aversie tegen Amerikanen en elke blanke gaat door voor een Amerikaan. De enige keer dat ik aldaar was, ben ik niet verder gekomen dan het vliegveld, aangezien de "autoriteiten" het niet verstandig vonden om mij verder te laten reizen.
Oud 5 juli 2007, 07:10   #23
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Mij schijnt er ook de religieuze factor een rol te spelen. Ethiopië is Christelijk, terwijl Eritrea Islamitisch is. Wat zowel Ethiopië als Eritrea gemeen hebben, is dat beide landen verkapte dictaturen zijn.
Beide landen zijn eigenlijk gemengd, religie speelt niet echt een rol.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 07:12   #24
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Beide landen zijn eigenlijk gemengd, religie speelt niet echt een rol.
Zolang je niet vertrouwd bent met de geschiedenis van de Eritrese "bevrijdingsbewegingen", klopt dat.
Oud 5 juli 2007, 07:12   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ethiopië, helft moslims?
Meer dan de helft
Oud 5 juli 2007, 07:15   #26
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Voor mijn part noem je het een verkapte dictatuur. Ik noem het een dictatuur tout court. Zenawi is daar al aan de macht sinds de vorige dictator Mengistu werd verdreven in 1991. En sinds de eerste (frauduleuze) verkiezingen van 2005 zitten de oppositieleiders er in de gevangenis.

Nee hoor, het is wel degelijk een christen.
Ik ben in november en december 2 maand door Ethiopië getrokken, en met talloze Ethiopiërs gesproken, en geloof mij, Zenawi is een dictator, en wel een zeer gehate dictator. Ze noemen de presidenten van Ethiopië en Eritrea trouwens "de tweelingen" omdat ze vroeger samen tegen Mengistu vochten. (die vreemd genoeg wel nog populair is, ondanks het bloedige militaristische bewind)
Oud 5 juli 2007, 07:26   #27
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En iets meer naar het oosten ook dit:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6270780.stm
Crackdown in Ethiopia condemned

Ethiopia's government has been accused of forcing thousands of civilians from their homes in a campaign against separatist rebels in the south-east.
US-based Human Rights Watch says troops had burned homes, seized livestock and carried out arbitrary arrests.
The group also accused the rebels of targeting officials and clan leaders who failed to support its insurgency.
Security was stepped up in April in the remote Somalia region after a deadly rebel raid on a Chinese-run oil field.
The ethnic Somali rebels - the Ogaden National Liberation Front (ONLF) - have been fighting for secession for the Somali region, also known as the Ogaden, since the 1990s.
Eyewitnesses
"The Ethiopian government appears to be pursuing an illegal strategy of collective punishment of the civilian population, and the ONLF has targeted civilians for attack," Human Rights Watch's Africa director Peter Takirambudde said.
ONLF

Want Somali-speaking region to break away from Ethiopia
Founded in 1984
Has been accused of bomb attacks in Somali region and the capital, Addis Ababa
Fought major battles with Ethiopian government in 2006

Q&A: ONLF rebels
"Whatever the military strategy behind them, these abuses violate the laws of war," his statement continued.
But Bereket Simon, special adviser to Ethiopia's prime minister, denied the accusations.
"The facts on the ground are absolutely different from what they say," AP news agency quotes Mr Bereket as saying.
HRW's Tom Porteous told the BBC's Focus on Africa programme that the report was based on evidence collected from people fleeing the region, mainly to neighbouring Somaliland.
"Whatever the sympathies of those civilians in the Somali region, it is quite clear under international humanitarian law that targeting these civilians is illegal and acceptable," he said.
"In the long run it's counter-productive; it's likely to lead to an escalation of the conflict rather than a de-escalation of it. This conflict has serious regional implications."
Meanwhile, about 100 Somalis are reported to be stranded on the border after being deported from Ethiopia, but refused permission to enter Somaliland.

Met internetwijsheden op zich is niks mis.
Ik ben dus ook in de Ogaden geweest, zij het niet in oorlogsgebied, wel aan de rand in Jijiga. Al de verhalen over uithongering, deportaties en massamoorden worden bevestigd door de plaatselijke Somaliërs, maar ik heb slechts met enkelen kunnen praten, want overal waar we kwamen trokken we ontzettende samenscholingen van volk rond ons, enkele minuten later gevolgd door militairen die massaal aanwezig zijn en ons ondervroegen. Wat ik wel met zekerheid kan bevestigen is dat de Somaliërs in Ethiopië, zelfs naar Ethiopische normen, straatarm zijn, de Islam veel strikter toepassen dan in de rest van Ethiopië en amper te eten krijgen. De stad zat vol met vluchtelingen, maar is zeker niet representatief vermits dit de enige Somalische stad is die stevig in handen van de Ethiopiërs is en en handelsknooppunt voor producten uit Somaliland en het Midden-Oosten.
Uiteindelijk werden we verplicht terug te keren naar Harar (ook islamitisch maar niet Somalisch) in de laadwagen van militaire een vrachtwagen, zogezegd voor onze eigen veiligheid... (feit is dat niemand, zelfs niet voor harde dollars, bereid was ons 's nachts terug te voeren, dat zegt veel over de veiligheid van de wegen 's nachts)
Oud 5 juli 2007, 07:32   #28
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ethiopië heeft Ogaden nog goed onder controle hoor, de "rebellen" hebben daar weinig invloed. De chaos in Somalië zorgt er wel voor dat veel Somaliërs in Ethiopië toch liever bij Ethiopië blijven dan dat ze zich bij Somalië voegen.

Naja, mensen krijgen toch regelmatig twijfelachtige info van het internet. Vaak is echte kennis toch beter, ookal is de subjectiviteitvan die info vaak groter. Als men deze subjectiviteit echter erkent, dan heb ik toch liever wijsheden van de grond ipv wijsheden van het internet.
Dat is dus onzin, een groot deel van de Ogaden staat onder controle van de rebellen, en de meeste Somaliërs willen helemaal niet bij Ethiopië.
Oud 5 juli 2007, 07:39   #29
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bekeek hier net een kaartje van "Greater Somalia":

Ruikt een beetje naar taalnationalisme', maar langs de andere kant zit je in het noordoosten dan weer met Somali's (dat zijn daar toch Somali's?) in Somaliland en Puntland die zich wensen te onderscheiden van de rest (en van mekaar ook ...)

Helemaal akkoord, maar ik verkies toch

boven

, ook al ben je best ter plekke (met kennis van minstens een lokale taal )
Het is interessant die landen te bezoeken, toch als je weet dat je, in tegenstelling tot de lokalen, altijd kunt terugkeren naar ons veilige, welvarende (zij het ietwat saaie) nest. Overigens is Ethiopië een ontzettend cultureel interessant, gevarieerd en goedkoop land. De armoede, het gebrek aan goede infrastructuur en vooral de nogal twistzieke mentaliteit van de Ethiopiërs (vooral dan de Amharen in de hooglanden, in het islamitische oosten zijn de mensen veel rustiger) zorgen er wel voor dat het geen ontspannend reisje wordt.
Ik heb ook de Somalische delen van Kenya bezocht, en deze zijn er zo mogelijk nog erger aan toe dan de Ethiopische, hier heerst echt hongersnood, dit heb ik met eigen ogen kunnen vaststellen en de levensomstandigheden van de gemiddelde Somalische Kenyaan zijn gewoon onbeschrijfelijk. De wegen in dit deel van het nochtans potentieel rijke Kenya zijn gewoon aarden wegen met zo veel putten dat de meeste bussen naast de weg in de steppe rijden. (wegen aangelegd met geld van de EU, doch de overheid verkoos inferieur materaal te gebruiken, de rest verdween in de zakken van een of andere klootzak, die het ongetwijfeld uitgaf in een van de vele clubs van Nairobi vol met prostituées). Ook de delen van Nairobi waar vooral Somalische vluchtelingen wonen zijn hemeltergend, dat terwijl je in Nairobi, in tegenstelling tot Ethiopië, wel een erg rijke bovenklasse hebt, shoppingmalls groter dan de city2, etc.
Somalische meisjes zijn trouwens echte schoonheden, groot, slank en donkerbruin... ze worden wel zeer vlug oud door de harde levensomstandigheden.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 juli 2007 om 07:48.
Oud 5 juli 2007, 08:23   #30
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De (Europese) natiestaat bestaat niet in Afrika, men heeft daar de koloniale (binnen)grenzen overgenomen en daar zijn de hedendaagse staten op gebaseerd, men heeft dus geen andere goede redenen nodig om ergens een grens te tekenen.

U zou dat niet hebben overleeft, de doorsnee Somaliër is zo racistisch als de neten en als blanke in Mogadishu geef ik u 5 minuten. Ze hebben daar een lichte aversie tegen Amerikanen en elke blanke gaat door voor een Amerikaan. De enige keer dat ik aldaar was, ben ik niet verder gekomen dan het vliegveld, aangezien de "autoriteiten" het niet verstandig vonden om mij verder te laten reizen.
Eigenlijk bestaat Ethiopië al vrij lang, het is nooit echt gekoloniseerd geweest en al een geheel sinds eeuwen, wat niet wil zeggen dat het altijd peis en vree is geweest tussen de verschillende bevolkingsgroepen. De rivaliteit tussen Oromo, Tigriërs (de gepriviligeerde groep van heersende elite in Ethiopië, die ook heel verspreid is in Eritrea, wat wel eens een rol zou kunnen spelen in het huidige conflict...), Amharen (de bevolkingsgroep die bevoordeeld werd door het vorige regime), Harari etc. speelt mee in elk conflict in Ethiopië, reeds sinds vele eeuwen. Somalië zelf is off-limits voor buitenlanders, niet alleen omdat de Amerikanen het daar grondig verpest hebben, maar ook omdat er een bloeiende kidnap-industrie bestaat en het een oorlogszone is. Volgens mensen die in Somaliland geweest zijn is dit echter perfect veilig en zijn de plaatselijken bijzonder gastvrij, ook in de Somalische delen van Kenya die ik bezocht heb werden we met open armen ontvangen, veel meer dan in andere meer toeristische delen van Kenya.
Oud 5 juli 2007, 08:39   #31
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U lijkt behoorlijk op de hoogte te zijn van de situatie aldaar, zijn dit slechts internetwijsheden of heeft u echte banden met één van de landen?
Ik heb in Eritrea gewerkt. Ken er een boel mensen. En volg de toestand daar dus met meer dan gewone interesse.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2007, 08:43   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Moest het geen Christen zijn geweest dan had Edina dat niet gezegd.
Wat is dat nu weer voor onzin, poesje?
Oud 5 juli 2007, 08:55   #33
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Zolang je niet vertrouwd bent met de geschiedenis van de Eritrese "bevrijdingsbewegingen", klopt dat.
Zelfs als je met de geschiedenis van die bevijdingsbewegingen vertrouwd bent, klopt dat.
Oud 5 juli 2007, 09:24   #34
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben in november en december 2 maand door Ethiopië getrokken, en met talloze Ethiopiërs gesproken, en geloof mij, Zenawi is een dictator, en wel een zeer gehate dictator. Ze noemen de presidenten van Ethiopië en Eritrea trouwens "de tweelingen" omdat ze vroeger samen tegen Mengistu vochten. (die vreemd genoeg wel nog populair is, ondanks het bloedige militaristische bewind)
Zenawi is eigenlijk premier, geen president (de president van Ethiopië heeft geen enkele macht). Afewerki is al even gehaat in Eritrea. Die belooft al meer dan 10 jaar verkiezingen. En de bevolking gelooft al lang niet meer dat die er nog ooit komen. Het meest populaire mopje toen ik daar was: op een dag zijn de mensen Afewerki echt beu en trekken massaal naar zijn paleis om zijn ontslag te eisen. De assistent van Afewerki komt hem voorzichtig vertellen dat de mensen afscheid komen nemen, waarop de president zegt: "Waar gaan ze naar toe?".

Zenawi en Afewerki vochten inderdaad zij aan zij tegen Mengistu, maar hun ego's haalden blijkbaar de bovenhand op hun vriendschap. Ik wist wel niet dat Mengistu nog populair was in Ethiopië (en dat zal toch ook niet bij alle bevolkingsgroepen zo zijn, vermoed ik). In Eritrea is dat vanzelfsprekend niet het geval. De haat tegen Ethiopië zit heel diep bij de meeste Eritreeërs, maar dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk na een 30-jaar durende onafhankelijkheidsoorlog en de kort daarop volgende nieuwe oorlog tussen beide landen. Eritrea is maar een klein land, dus die recente oorlog heeft echt wel invloed gehad in het hele land.
Oud 5 juli 2007, 10:05   #35
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zenawi is eigenlijk premier, geen president (de president van Ethiopië heeft geen enkele macht). Afewerki is al even gehaat in Eritrea. Die belooft al meer dan 10 jaar verkiezingen. En de bevolking gelooft al lang niet meer dat die er nog ooit komen. Het meest populaire mopje toen ik daar was: op een dag zijn de mensen Afewerki echt beu en trekken massaal naar zijn paleis om zijn ontslag te eisen. De assistent van Afewerki komt hem voorzichtig vertellen dat de mensen afscheid komen nemen, waarop de president zegt: "Waar gaan ze naar toe?".

Zenawi en Afewerki vochten inderdaad zij aan zij tegen Mengistu, maar hun ego's haalden blijkbaar de bovenhand op hun vriendschap. Ik wist wel niet dat Mengistu nog populair was in Ethiopië (en dat zal toch ook niet bij alle bevolkingsgroepen zo zijn, vermoed ik). In Eritrea is dat vanzelfsprekend niet het geval. De haat tegen Ethiopië zit heel diep bij de meeste Eritreeërs, maar dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk na een 30-jaar durende onafhankelijkheidsoorlog en de kort daarop volgende nieuwe oorlog tussen beide landen. Eritrea is maar een klein land, dus die recente oorlog heeft echt wel invloed gehad in het hele land.
Sommige Ethiopiërs zien Eritrea als voorbeeld, maar waarschijnlijk alleen omdat het zich verzet tegen Zenawi (inderdaad premier, geen president) en omdat het iets welvarender is.
In Ethiopië kun je trouwens meer spreken van een oligarchie, want behalve Zenawi zijn er nog anderen binnen het regime die aan de touwtjes trekken.
Je hebt gelijk Mengistu is populair bij de Amharen en in het islamitische oosten, niet bij de Tigreërs die het huidige regime steunen.
Hoe heb je het trouwens aan boord gelegd om Eritrea te bezoeken, voor zover ik weet kun je het land enkel bezoeken per vliegtuig en heb je voor elke regio een aparte permissie nodig?
Oud 5 juli 2007, 10:56   #36
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige Ethiopiërs zien Eritrea als voorbeeld, maar waarschijnlijk alleen omdat het zich verzet tegen Zenawi (inderdaad premier, geen president) en omdat het iets welvarender is.
Jammer genoeg, blijft er niet veel meer over van dat "iets welvarender" sinds de recente oorlog met Ethiopië en de aanhoudende spanning. Heel de economie ligt daar plat omdat het actiefste deel van de bevolking (mannen en vrouwen) in "national serive" is, waar maar heel moeilijk onderuit te komen is. Met verschrikkelijke gevolgen, vooral voor de niet stedelingen.

Citaat:
In Ethiopië kun je trouwens meer spreken van een oligarchie, want behalve Zenawi zijn er nog anderen binnen het regime die aan de touwtjes trekken.
Je hebt gelijk Mengistu is populair bij de Amharen en in het islamitische oosten, niet bij de Tigreërs die het huidige regime steunen.
Niet toevallig dus dat de Tigreeërs het minst geliefd zijn bij de Eritreeërs....

Citaat:
Hoe heb je het trouwens aan boord gelegd om Eritrea te bezoeken, voor zover ik weet kun je het land enkel bezoeken per vliegtuig en heb je voor elke regio een aparte permissie nodig?
Over land valt het volgens mij inderdaad niet te bereiken. Tenzij misschien via Djibouti. Ik was er voor mijn werk en had dus een werkvisum, wat de zaken al enigszins vergemakkelijkt. Voor sommige regio's heb je inderdaad permits nodig en andere regio's zijn dan weer compleet off limit (grensgebied met Ethiopië en met Soedan) maar dat verandert ook voortdurend. Zo kon ik de ene keer zonder problemen naar Nacfa, terwijl ik de andere keer niet voorbij Afabet mocht. Aangezien ik contacten had op het ministerie van landbouw, konden zij voor de nodige permits zorgen. Maar voor toeristen lukt dat ook wel mits het nodige geduld en geloop. In een aanzienlijk deel van Eritrea kan je trouwens ook reizen zonder permits (tussen de grootste steden Asmara, Keren, Massawa). Maar zoals gezegd verandert de toestand daar voortdurend en het is ondertussen al enkele jaren geleden dat ik er laatst was.
Oud 5 juli 2007, 11:09   #37
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de delen van Nairobi waar vooral Somalische vluchtelingen wonen zijn hemeltergend, dat terwijl je in Nairobi, in tegenstelling tot Ethiopië, wel een erg rijke bovenklasse hebt, shoppingmalls groter dan de city2, etc.
Kenia vond ik een treffende illustratie van de uitwassen van het kapitalisme. Een grotere tegenstelling tussen arm en rijk heb ik nog nergens gezien. De contrasten tussen de gated communities en de slums van Nairobi zijn hallucinant.

Citaat:
Somalische meisjes zijn trouwens echte schoonheden, groot, slank en donkerbruin...
Dat geldt voor de hele Hoorn van Afrika vind ik (en trouwens niet alleen voor de vrouwen).
Oud 5 juli 2007, 11:24   #38
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is dus onzin, een groot deel van de Ogaden staat onder controle van de rebellen, en de meeste Somaliërs willen helemaal niet bij Ethiopië.
De rebellen houden zich bezig met hit-en-run aanvallen en hebben geen enkel gebied echt onder controle. Vooral de enkele olie-installaties zijn regelmatig het doelwit, maar gelukkig heeft mijn projectje aldaar er nooit last van gehad.
Oud 5 juli 2007, 11:31   #39
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Eigenlijk bestaat Ethiopië al vrij lang, het is nooit echt gekoloniseerd geweest en al een geheel sinds eeuwen, wat niet wil zeggen dat het altijd peis en vree is geweest tussen de verschillende bevolkingsgroepen. De rivaliteit tussen Oromo, Tigriërs (de gepriviligeerde groep van heersende elite in Ethiopië, die ook heel verspreid is in Eritrea, wat wel eens een rol zou kunnen spelen in het huidige conflict...), Amharen (de bevolkingsgroep die bevoordeeld werd door het vorige regime), Harari etc. speelt mee in elk conflict in Ethiopië, reeds sinds vele eeuwen.
Daar ben ik mij van bewust hoor, maar voor het begin van het Europese kolonialisme was het toch een pak kleiner, het land heeft gebruik gemaakt van het koloniale tijdperk om zelf ook wat land in te nemen. De buitengrenzen zijn trouwens puur het gevolg van het willekeurige grenzentrekken van de Europeanen, niets mee en niets minder.

Citaat:
Somalië zelf is off-limits voor buitenlanders, niet alleen omdat de Amerikanen het daar grondig verpest hebben, maar ook omdat er een bloeiende kidnap-industrie bestaat en het een oorlogszone is. Volgens mensen die in Somaliland geweest zijn is dit echter perfect veilig en zijn de plaatselijken bijzonder gastvrij, ook in de Somalische delen van Kenya die ik bezocht heb werden we met open armen ontvangen, veel meer dan in andere meer toeristische delen van Kenya.
U bent de toerist gaan spelen in de regio? Dat zie je ook niet vaak.
Oud 5 juli 2007, 11:35   #40
Brandaan
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb in Eritrea gewerkt. Ken er een boel mensen. En volg de toestand daar dus met meer dan gewone interesse.
Wat voor soort werk was dat, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? Ik zou namelijk niet weten hoe een mens geld kan verdienen in Eritrea.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be