![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Als men zelf werk zoekt, dan werkt de VDAB als een fluitje van een cent...
![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 16 juli 2007 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Probeer maar eens iemand tegen zijn zin te helpen... Het is ook niet de taak van de VDAB om iedereen werk te geven , het is een begeleidings - en opleidingsdienst. De eindverantwoordelijkheid blijft bij de persoon in kwestie. Het enige dat de VDAB kan doen als men merkt dat een persoon niet gemotiveerd of van slechte wil is, is het dossier overmaken aan de RVA. Het is niet de VDAB die beslist om iemands stempelgeld te schorsen dus kan men m.i. hier dan ook niet 'over de schreef gaan' of aan 'machtsmisbruik' doen. In deze optiek is het trouwens vreemd dat men het steeds heeft over meer controle op het sociaal profitariaat enzo, maar aan de andere kant begint te wenen als men eens op gesprek moet gaan...dan is het ineens 'machtsmisbruik' ofzo. Trouwens zou ik het vonnis wel eens willen inkijken van die personen die volgens Jantje in deze zouden ontslagen zijn...wegens onkunde en machtsmisbruik : volgens mij een dikke leugen! Men kan hier beweren wat men wil natuurlijk maar ik zou dan toch eerst wat bronnen voor zoiets zien...anders lijkt me dit een geval van laster en eerroof. Niet vergeten dat de VDAB ook een juridische dienst heeft hé Jantje! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Over specifieke zaken laat ik me hier niet uit , maar uit jouw posts besluit ik dat jij een 'ontevreden klant' bent ? (jaja het gaat altijd over 'iemand die ik ken' ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Leergierige kandidaten geraken zomaar niet in de opleidingscentra. Mijn vrouw had een Belgisch diploma en wilde enkel haar Nederlands op professioneel gebied verbeteren. De cursus die ze wil volgen dient net daarvoor, anderstaligen zo snel mogelijk een kans geven op de arbeidsmarkt. Hun selectieprocedures werken trouwens zo goed dat ze na enkele weken al een groot gedeelte cursusten zijn verloren. Er is dan blijkbaar zeer goed gepeild geweest naar hun motivatie. Het enige waar de VDAB blijkbaar in geïnteresseerd is, is kunnen voorleggen hoeveel afspraken, screenings, e.d. ze hebben gehad met werkzoekenden. Hun uiteindelijke doel, mensen aan het werk helpen, blijkt hen veel minder te interesseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit omdat ze geen mensen aan werk kunnen helpen als er geen werk is voor de mensen die werkloos zijn. En met de opleidingen die de VDAB geeft, kunnen ze die mensen ook niet aan het werk helpen hoor. Want er zijn in Vlaanderen bijna geen jobs meer voor laag en ongeschoolden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(dat weten ook wel de 'mensen' an de VDAB, die dagdagelijks met de 'problemen' geconfronteerd worden. De directie, die weet dat uiteraard niet.. Als daar alles maar geautomatiseerd is en modern oogt... ![]() Soms heb ik de indruk dat de VDAB gesponsord wordt door de interimkantoren... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
|
![]() Jantje ,geef nu eerst eens een verwijzing naar het vonnis van de arbeidsrechtbank waar volgens jou VDAB'ers zijn ontslagen wegens onkunde en machtsmisbruik!
Of was dat maar om te zeveren? Laatst gewijzigd door Bruno : 17 juli 2007 om 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Praktisch elke onderneming zit te schreeuwen om werkvolk en dit zowel hoog- als laaggeschoold... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Burger
|
![]() Trouwens , interimkantoren kunnen heus niet iedereen aan werk helpen.
Groot knelpunt is mobiliteit : heeft de werkzoekende een rijbewijs of niet? Diploma , ervaring en dergelijke kan meestal wel een mouw aan gepast worden maar de persoon moet op tijd op het werk kunnen geraken hé. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Op de VDAB zitten muizen in het archief. Er wordt besloten op proef een kat aan te nemen. De toestand verbetert in korte tijd behoorlijk. Een paar maanden later wordt er weer geklaagd over muizen in het archief. "Ambtenaar Bruno, hoe kan dat nu", zegt de directeur-generaal, "wij hebben toch een kat aangenomen?" "Ja", zegt ambtenaar Bruno, "maar de kat is nu in vaste dienst." ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 17 juli 2007 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als grapje best leuk , maar ver naast de waarheid. De VDAB , net zoals vele andere overheidsdiensten wordt gescreend en gewogen en geëvalueerd. Veel van de personeelsleden beginnen met een tijdelijk contract , vergelijkbaar met de privé. Statutaire functies worden steeds zeldzamer , contractueel bediende wordt de norm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe lang zal het volgens U duren vooraleer de eerste kandidaat zich meldt? En hoeveel kandidaten zal ik mogen ontvangen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er is geen proces tegen hen geweest, enkel tegen de VDAB. En die vinden zelfs regelmatig plaats, omdat er regelmatig mensen onterecht en op onrechtvaardige manier worden geschorst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Moest ik dat kunnen zou ik me niet bezighouden zulke flauwekul, maar gewoon de lotto cijfertjes voorspellen ! ![]() Hangt in zulke gevallen van enkele variabelen af : - locatie (al dan niet vlot bereikbaar) - werktijdregeling (shiften? onregelmatige uren?) - naambekendheid van uw firma - reputatie van uw firma (hangt een beetje samen met het vorige) Het probleem is soms ook niet dat er zich niemand aanbied , maar dat de persoon die zich aanbied 'te hoog' geschoold is. Bijvoorbeeld iemand met een gewone A2 die wordt afgewezen wegens te hoog geschoold...dus te duur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je vergeet de vriendelijkheid van de toekomstige baas.
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net als in vele overheidsdiensten weten de meeste mensen die er werken zelfs niet wat hun taken zijn. De meeste weten zelfs niet wat de taak van hun dienst is. Zo heb ikzelf de persoonlijke ervaring dat de mensen van de VDAB niet eens weten onder wat mijn diploma's nu vallen en onder welke sector. Een ander grap is dat ze mijn werkloze buurman reeds meerdere malen hebben opgeroepen om achter werk te sturen en om te kijken of hij wel voldoende moeite doet om werk te zoeken. Dit terwijl hij door de medische dienst van de RVA voor meer dan 2/3 werkonbekwaam is verklaard en de RVA zelf bezig is met een proces tegen zijn arbeidverzekering om hem een volledige vergoeding te bezorgen van de verzekering. Een ander geval dat ik weet van mijn schoonbroer( inspecteur bij de RVA), is een vrouw die reeds meerdere malen door de VDAB werd opgeroepen en waarvoor ze zelfs een schorsing hebben aangevraagd wegens werkweigering, terwijl de vrouw reeds meerdere maanden in het ziekhuis ligt in coma door een auto-ongeluk. Maar zelfs de nota's die de VDAB achter een aangevraagd opleiding zet, als iemand die opleiding uiteindelijk niet volgd is belachelijk en vaak totaal verkeerd. Want achter iedere aangevraagde, maar niet gevolgde opleiding word geweigerd geplaats, maar waarom en door wie word helemaal niet aangegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Nogmaals : de VDAB schorst niemand daar dit de taak van de RVA is! En het is niet omdat er processen worden gevoerd dat daarom de klager altijd gelijk krijgt...en moest in een specifiek geval inderdaad blijken dat de klager gelijk had zal dit m.i. niet direct leiden tot het ontslag van een personeelslid. Dit zal wel meegenomen worden in een evaluatiedossier en besproken worden met betrokken diensthoofden. Maar droom maar verder hoor als je denkt dat jij als werkzoekende iemand op de VDAB kan laten ontslaan! Wat zijn redenen voor ontslag? - Fysiek geweld - Diefstal - 2 negatieve evaluaties betreffende hetzelfde (!) punt - Niet naleven van het interne arbeidsreglement Je moet niet alle geruchten die je hoort geloven : van horen zeggen hoort men veel liegen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ga hier niet verder op in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De onderneming van mijn kennis is goed bereikbaar (in een industriepark), regelmatige uren, naambekendheid en reputatie van de firma goed (trendsetter in zijn branche)... Nogmaals... ![]() Hoeveel kandidaten zullen zich binnen de maand aanbieden ('begeleid' door de VDAB)? 0, 1, 2... ? |
|
![]() |
![]() |