![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tiens, ik kan mij nochtans niet herinneren al ooit op mijn knieën te zijn gevallen om tot een niet-god te bidden.
Nu ik erover nadenk, een god van het atheisme lijkt me wel wat. Zou deze me ook bijstaan mocht ik hem/haar/het* aanbidden? *Wel nog even het geslacht bepalen zodat we zeker weten tot wie we ons in feite richten...
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Van Maerlant & Co : een overtuiging gebaseerd op obscure en onverifieerbare teksten afkomstig uit het Ijzeren Tijdperk. Ga gerust je gang te beweren dat jouw god De Enige Echte Ware is. Ga gerust je gang te beweren dat enkel en alleen jouw religie zaligmakend is. Kom achteraf wel niet bleiten dat je geen "respect" wordt betoond wanneer er wordt gevraagd om die beweringen te staven.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 18 juli 2007 om 06:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er moet helemaal niks bewezen worden.
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Dat hoeft zo niet te zijn, men kan ook erkennen dat cultuur een belangrijke factor is in iemands godsbeleving. Waarom zou men trouwens moeten geloven in een Enige Echte Ware religie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Van Maerlant & Co: Een overtuiging gebaseerd op geloof, hoop en liefde. Tja helaas voor jou, Esperanza, maar we spreken een andere taal hé.
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() De taal van het geloof, maar niet altijd deze van het historisch onderzoek.
Laatst gewijzigd door system : 18 juli 2007 om 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Onder gelovigen allerhande is de stelling dat men zonder geloof geen waarden en normen kan aanhangen wijdverspreid. Onder gelovigen allerhande is de stelling dat men zonder geloof geen menselijke gevoelens zoals liefde en hoop kan ervaren wijdverspreid. Arrogante nonsens. Helaas? Bijlange niet, mijn beste, bijlange niet. Eerder het tegendeel...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 juli 2007 om 06:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Interpreteren" noemt men dat dan... ![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 juli 2007 om 06:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"... vindt scriba dr. B. Plaisier van de Protestantse Kerk in Nederland" "De voorzitter van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD), bisschop Wolfgang Huber, ziet de stellingname van het Vaticaan als ..." Maar niemand die het in deze discussie heeft over wat er werkelijk in het document van de Congregatie van de Geloofsleer staat.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daarin hebt u gelijk. Het is een groot misverstand te denken dat men moet kiezen tussen de wetenschap enerzijds en het geloof anderzijds. Wetenschap en geloof zijn, om het met de woorden van Stephen Jay Gould te zeggen, "Non-Overlapping Magisteria".
![]() |
![]() |
#34 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarin verschillen we blijkbaar van uitgangspunt. Het gaat er mij niet om ergens waarde in te vinden, het gaat veel verder dan dat. Ik ben, net zoals zovele mensen, op zoek naar God, de universele en absolute Waarheid. Citaat:
Naar mijn mening, gezien de context waarin het woord ekklésia voorkomt, maakt dat niet veel verschil uit. Waarom meent u dat dat wel het geval is?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 19 juli 2007 om 10:14. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als misleiding kan dit wel tellen... Dit zijn vertegenwoordigers van een religie die, net als jouw paus, hun woorden constant wikken en wegen, heel goed wetende van de gevolgen kunnen zijn van een argeloze uitspraak. Er is bijgevolg iets meer aan de hand dan jij hier 'misleidend' laat uitschijnen...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 juli 2007 om 05:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met dat verschil dat ik het woord "geloof" niet in het vet heb afgedrukt.
Wetenschap en geloof zijn elkaars tegenpolen. Uiteraard zijn beide niet verenigbaar.
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Uiteraard is het belachelijk te beweren dan atheisten geen waarden en normen zouden kunnen aanhangen, toch vind ik het op zich wel interessant dat dit inderdaad zo is. Staat men als atheist soms stil bij het waarom hiervan? Stel je vindt een portefeuille met veel geld die je ofwel zelf kan bijhouden zonder dat iemand dit ooit te weten kan komen, ofwel aan de voor jou onbekende eigenaar kan teruggeven. Op wat baseer je dan je beslissing om in dit geval moreel te handelen? Denk je dan echt na over het feit dat je beter de portefeuille teruggeeft omdat later anders de schuld-regionen in je hersenen geactiveerd worden en dit een onprettig gevoel geeft of geloof je uiteindelijk toch in een hoger principe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De gelovige zal de portefeuille teruggeven omdat, als hij dat niet doet, hij een zonde begaat en dit hypothekeert zijn hiernamaals. Daardoor voelt hij zich niet goed en hij geeft die portefeuille terug. Hij kiest dus voor zijn eigen (ethisch) belang. Een humanistisch atheïst zal de portefeuille ook teruggeven want, als hij dit niet doet, dan verzaakt hij aan zijn humanistische principes. Daardoor voelt hij zich niet goed en hij geeft die portefeuille terug. Hij kiest dus voor zijn eigen belang, dwz: ook hij wilt zich 'goed blijven voelen' en ook hij kiest voor zijn (ethisch) belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |