Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Zou u voor een echt groene partij stemmen, moest die er zijn?
Ja. 32 32,32%
Neen. 67 67,68%
Aantal stemmers: 99. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2007, 15:42   #21
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Natuurlijk zou ik nooit stemmen op zo'n regelneven.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:21   #22
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Eigenlijk zegt deze peiling wel degelijk dat 63 % van de forumstemmers dat ze alle andere zaken belangrijker vinden dan milieu en alles wat daar bij komt kijken.

De peiling zegt namelijk niets over hoe de partij de standpunten zou doordrukken (dus van regelneverij kan hier geen sprake zijn, dat is een correlatie die je zelf maakt door Groen!) of eender wat. Enkel dat de partij in de eerste plaats milieubewuste standpunten heeft.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:47   #23
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een écht groene partij zou het kapitalisme verwerpen, en niet blind Al Gore achterna huppelen.
Dat is het kind met het badwater weggooien. Het is niet omdat Al Gore's levensstijl niet overeenkomt met bepaalde van zijn uitspraken, dat de waarheid van zijn uitspraken ermee vervalt.
Ik hoop dat een groene partij vooral wetenschappers achternahuppelt zodat ze gegrond de meest groene beslissing kunnen maken, als die wetenschappelijke conclusies nu overeenkomen met wat Paris Hilton beweert lijkt 't me toch beter de conclusies niet om die reden te laten vallen (en te hopen dat niemand je gaat zien als P.H. achternahuppelend.)
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:49   #24
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

'Neen, omdat een partij een volledig politiek programma moet hebben' lees ik hier vaak. Groen! heeft dat, toch haalde ze op sommige plekken amper de kiesdrempel. Aan de reacties op dit forum te lezen komt dit door haar gebrek aan echt groene standpunten en niet door het karakter van de rest van haar programma. Vanwaar deze paradox?

Ik denk zelf eigenlijk dat een groene partij wat betreft politieke ideologie beter neutraal blijft, zodat ze een zo groot mogelijk publiek kan aantrekken dat uit alle windrichtingen van andere partijen komt, maar nu het milieu even (of permanent) belangrijker vindt dan hun globale politieke stroming. Anders is het wat mij betreft ook geen echt groene partij meer maar eerder een afkooksel van een reeds bestaande partij met groene ideeën als extra om twijfelende kiezers die het milieu ook belangrijk vinden, aan de haak te slaan.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juli 2007 om 16:55.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 17:36   #25
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
ik zie mij niet direkt op een groene partij stemmen,

enerzijds daar ze hun programma baseren op een groep wetenschappers die beweren dat het danig slecht gesteld is met ons milieu ondanks het feit dat er wetenschappers zijn die heel andere ideën hebben over de toestand van onze aardbol, de groene partijen kiezen steeds voor die wetenschappers die de negatiefste resultaten voorleggen
Je moet mij die onderzoeken van die tweede groep wetenschappers dan toch eens tonen.

Citaat:
anderzijds zijn ze totaal niet geloofwaardig, ze willen de fabrieken sluiten daar ze te vervuilend zijn (terwijl ze er zelf ook werken, misschien meer met luiheid te maken), ze willen de auto's van de weg daar ze te vervuilend zijn (terwijl ze er zelf ook mee rijden) ze willen de vliegtuigen weg daar ze te vervuilend zijn (terwijl ze er zelf mee op reis gaan), ...
Ik denk dat je dat een beetje te absoluut ziet.

Met een echt groene partij heb ik een partij voor ogen die het milieu met de rest van de maatschappelijke context probeert te combineren, wat die maatschappelijke context ook moge zijn en hoe onverenigbaar die ook met het milieu moge lijken.
Extremisme heb ik niet voor ogen. Het is niet realistisch, niemand wil echt terug naar het stenen tijdperk en door wat we vandaag van de wereld gemaakt hebben is dat ook niet meer mogelijk. We zijn niet meer met één miljoen aardbewoners en 1/2 van het land staat niet vol met bossen waar voedsel in overvloed is. 'Te' is nooit goed. Ik zou eerder streven naar een evenwicht en 'the lesser of two evils'.

Voor het overige weiger ik pertinent om in een vliegtuig te stappen, ook al is het alternatief momenteel op vele vlakken stukken minder interessant.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 17:38   #26
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Voor het overige weiger ik pertinent om in een vliegtuig te stappen, ook al is het alternatief momenteel op vele vlakken stukken minder interessant.
Benieuwd hoe lang je dat volhoudt. Mijn voorspelling: nog geen vijf jaar.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 17:39   #27
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Jonge mensen willen toch kennis maken met andere culturen?
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 10:46   #28
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Ik zou nooit op een louter groene partij stemmen. Niet omdat het milieu me niet interesseert of omdat ik vind dat er niets aan gedaan moet worden maar wel omdat de ecologische problemen een gevolg zijn en dus een oorzaak hebben. Je kan het probleem niet fundamenteel aanpakken zonder de oorzaak radikaal aan te pakken.

Dat is er ook mis aan het engagement van Gore en consorten. Hij individualiseert het probbleem, alsof wij allemaal als individu verantwoordelijk zijn voor de problemen en alsof de oplossing dus moet komen van ons eigen gedrag. Ik betwist dat: met mijn lifestyle is op ecologisch vlak niets mis en dat geldt voor de meeste mensen die ik ken.

Dat lijkt me de kern van de zaak: moeten wij individueel onze consumptie aanpassen of moeten we als samenleving onze productie aanpassen?

Het indraaien van spaarlampen en lager zetten van de verwarming is een schijnoplossing, het is een manier om mensen met een schuldgevoel op te zadelen waardoor ze vrijwillig hun levensstandaard gaan verlagen. In die zin past zijn campagne in die van de neo-liberalen of die van de neoconservatieven als Bush die 9/11 als een aanval op 'our way of life' hebben voorgesteld. Het probleem is niet 'our way of life' maar juist 'their way of life'. Als je in Gore's richting meegaat, krijg je onzin en schijnoplossingen zoals:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
een rechtsnationaalecologische partij die ... voorstander is van een belasting op zwaarlijvigheid, evenals van maatregelen om de rokers zwaar te doen betalen...
De ecologische problemen hebben te maken met de manier waarop we onze samenleving organiseren en vooral de prioriteiten die daar gelegd worden. Als je produceert in functie van winst en de oneindige groei van die winst, dan gebruik je het milieu als een basisgrondstof. Iets dat je kan uitbaten en verhandelen en dat geen enkele andere kwantificeerbare waarde heeft. Daaruit kan nooit een evenwicht tussen ecologie en economie groeien.

Als je echter produceert in functie van behoeftenbevrediging en dus planmatig, dan is zo'n evenwichtige ontwikkeling wel mogelijk. Maar dat vereist een fundamentele herverdeling van rijkdom, een vergaande hervorming van onze besluitvorming en een einde aan het winstprincipe.

Een partij die dat als uitgangspunt neemt, krijgt mijn steun. Maar die zal zich niet 'groen' noemen maar eerder 'rood'.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 24 juli 2007 om 10:48.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 10:53   #29
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Als je echter produceert in functie van behoeftenbevrediging en dus planmatig, dan is zo'n evenwichtige ontwikkeling wel mogelijk. Maar dat vereist een fundamentele herverdeling van rijkdom, een vergaande hervorming van onze besluitvorming en een einde aan het winstprincipe.

Een partij die dat als uitgangspunt neemt, krijgt mijn steun. Maar die zal zich niet 'groen' noemen maar eerder 'rood'.
Zoals in, de Rode Paradijzen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 10:53   #30
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Als je echter produceert in functie van behoeftenbevrediging en dus planmatig, dan is zo'n evenwichtige ontwikkeling wel mogelijk. Maar dat vereist een fundamentele herverdeling van rijkdom, een vergaande hervorming van onze besluitvorming en een einde aan het winstprincipe.

Een partij die dat als uitgangspunt neemt, krijgt mijn steun. Maar die zal zich niet 'groen' noemen maar eerder 'rood'.
Dan is er geen ontwikkeling meer...
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 24 juli 2007 om 10:55.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 10:55   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

eerst Vlaanderen onafhankelijk, daarna zal ik er eens over denken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:04   #32
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zoals in, de Rode Paradijzen...

tja, het Aral-meer kan er over meepraten hé.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:11   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Een echte groenen partij bestaat niet en om zo'n partij op te richten of een andere om te vormen moet je van elke ideologie kunnen afstappen en zuiver het leefmilieu en de economie kunnen koppelen aan elkaar.

je mag dus geen rekening meer houden met mensenrechten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:26   #34
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik lees en hoor her en der over de slechte reputatie van 'de groenen', en dan meerbepaald over de partij Groen! die nog minder goed voor het milieu zou hebben gedaan dan de eigenaar van de Ford.

Al die commentaar is heel interessant en hopelijk leert Groen! er iets uit, maar ik vraag me af: moest er een echt groene partij zijn (bv. Groen! dat plots verbeterd of een andere) zou je er dan op stemmen?
Ik zou op een echte groene partij stemmen. Maar deze moet zich dan niet bezig houden met OCMW of het promoten van druggebruik of nog meer bescherming van misdadigers eisen.

Het thema groen lijkt trouwens niet meer het echte actiethema van Groen!
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:29   #35
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een écht groene partij zou het kapitalisme verwerpen, en niet blind Al Gore achterna huppelen.
Je bedoelt dus een communistische partij.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:32   #36
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dan is er geen ontwikkeling meer...
Dus voor het kapitalisme heeft de mens zich nooit ontwikkeld? Bizarre gedachtengang.

Het kapitalisme is een bijzonder belangrijke fase in de ontwikkeling van de mens en heeft bijzondere bijdragen geleverd, maar het is niet alomvattend en ten eeuwigen tijden. Zoals alles dat een begin heeft, zal het ook een einde hebben. Vraag is wat we daarna willen en hoe we de positieve elementen van het kapitalisme behouden en de negatieve vermijden.

Ontwikkeling zal er altijd zijn. Niet altijd in de goeie richting, evenwel...
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 11:33   #37
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zoals in, de Rode Paradijzen..
Ge zijt zo voorspelbaar, Chipie. Zo eentonig ook...
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 12:07   #38
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Jonge mensen willen toch kennis maken met andere culturen?
Een trein is handig en daarmee kan je ook ver geraken. Straffer: door met de trein zeer ver te reizen, doe je veel meer cultuurervaring op dan met het vliegtuig midden in de toeristische centra neer te duiken.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 12:10   #39
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ge zijt zo voorspelbaar, Chipie. Zo eentonig ook...
De planeconomie heeft dan ook bewezen niet werkbaar te zijn.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 12:24   #40
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De planeconomie heeft dan ook bewezen niet werkbaar te zijn.
Alsof de zgn. vrije markt niet plant... Grote bedrijven hebben gigantische afdelingen die alleen maar met planning bezig zijn en élke overheid, hoe (neo)liberaal ook, heeft een planbureau. De vraag is in welke richting er gepland wordt.

Anderzijds: de vijfjarenplannen in de SovjetUnie werkten bijzonder goed. Op economisch vlak toch. Je trekt geen land uit het moeras van de feodaliteit tot grootmacht zonder planning.

Tot slot: niets is perfect en de problemen in de SovjetUnie hadden wel meer oorzaken dan enkel (gebrekkige) planning.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be