Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2007, 16:04   #21
Juvenalis
Partijlid

Standaard

In de buurt waar mijn ouders woonden staan sociale appartementen, zonder garage!

De auto staat buiten op straat, maar welke auto's???

Audi's, Mercedes, BMW's ed., ik vraag me soms af hoe die mensen een sociale woning kunnen/hebben verkregen?

Met welk inkomen kopen ze die wagens?

Zou men soms niet beter kijken aan wie zo een woning wordt toegekend?

Ik blijf me daar vragen over stellen...hoe is dat mogelijk?
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:10   #22
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
In de buurt waar mijn ouders woonden staan sociale appartementen, zonder garage!

Audi's, Mercedes, BMW's ed., ik vraag me soms af hoe die mensen een sociale woning kunnen/hebben verkregen?

Illegale inkomsten zoals oa zwartwerk is onbekend bij de overheid en word dus niet in rekening gebracht. Je kan officieel aan de armoedegrens zitten maar wel maandelijks duizende euro's binnenrijven met drugshandel bijvoorbeeld.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:12   #23
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Nog een voordeel van die woonceque's is dat het volledig anoniem is (uitgezonderd de verhuurder die de cheque's int weet het). Als je in een sociale woonwijk woont krijg je vlug een stempel opgedrukt.
Oud 3 augustus 2007, 16:15   #24
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Velen hebben een zware afbetaling af te lossen voor hun wagen. Niet slim als je een sociale woning nodig hebt. Ze kunnen soms beter hulp zoeken bij het OCMW voor geldbeheer.
Oud 3 augustus 2007, 16:18   #25
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Velen hebben een zware afbetaling af te lossen voor hun wagen. Niet slim als je een sociale woning nodig hebt. Ze kunnen soms beter hulp zoeken bij het OCMW voor geldbeheer.
Dat is iets wat je spijtig genoeg vaak ziet in de "lagere" sociale klassen: ze hebben vaak veel schulden doch beschikken wel over de allerlaatste gadgets, vaak op afbetaling gekocht...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:21   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De leegstaande panden zijn ook onroerend goed en daar kan ook in geinvesteerd worden. het is zelfs aantrekkelijk om goedkope, verloederde panden op te kopen en die dan op te knappen en te verhuren. Voor de verhuurders zou een wooncheque ook een goede oplossing zijn, een heel nieuw publiek word dan bereikbaar voor ze. Zonder een dergelijke wooncheque kunnen veel mensen niet terecht op de gewone privé huismarkt en zijn dan aangewezen op sociale huisvesting.
Nogmaals, weet gij wat voor een papieren winkel dat is: eerst bepalen of je recht hebt op die cheques, dan bestellen, dan overdragen aan de eigenaar, dan die eigenaar ze gaan innen. Dit sisteem doet me denken aan de middeleeuwen toen men tol moest betalen om in een stad binnen te geraken, of aan de tijd dat iedere bank zijn eigengeldbiljetten uitgaf, omdat de staat dat toen nog niet deed/niet kon doen.
Veel kosten aan administratie en kontrole. Veel geloop. Russische of Duitse-oorlog-toestanden met bons voor voedsel ...

Het moet veeel simpeler !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:36   #27
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nogmaals, weet gij wat voor een papieren winkel dat is: eerst bepalen of je recht hebt op die cheques, dan bestellen, dan overdragen aan de eigenaar, dan die eigenaar ze gaan innen. Dit sisteem doet me denken aan de middeleeuwen toen men tol moest betalen om in een stad binnen te geraken, of aan de tijd dat iedere bank zijn eigengeldbiljetten uitgaf, omdat de staat dat toen nog niet deed/niet kon doen.
Veel kosten aan administratie en kontrole. Veel geloop. Russische of Duitse-oorlog-toestanden met bons voor voedsel ...

Het moet veeel simpeler !!
Eerst bepalen of je recht hebt op een sociale woning gebeurt nu al, die andere kosten aan administratie en kontrole kunnen gerecupereerd worden door het stopzetten van de geldstromen naar de sociale huisvestingsmaatchappijen. Indien je alles zou uitrekenen zouden de wooncheques goedkoper uitvallen.
Oud 3 augustus 2007, 16:40   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst bepalen of je recht hebt op een sociale woning gebeurt nu al, die andere kosten aan administratie en kontrole kunnen gerecupereerd worden door het stopzetten van de geldstromen naar de sociale huisvestingsmaatchappijen. Indien je alles zou uitrekenen zouden de wooncheques goedkoper uitvallen.
Die "woonchecques" zouden dan variabel moeten zijn,afhankelijk van de gezinsomstandigheden,de streek,en vooral GEHEIM.En we mogen liever geen "pseudo-economie" creeeren zoals met de dienstenchecques waar er nu bedrijven zijn die NIET voor geld,maar voor dienstenchecques werken .Voor je het weet heb je een "woonchecque-woningbestand",wat gaat dat geven

Ik volg U eigenlijk wel enigszins in denkwijze,maar het is belangrijk dat "de privé" geen lucht krijgt van "minimumbedragen" of ik garandeer U,dat worden op slag "minimumbedragen" in de huursector EN het wordt een nieuw soort onderhandelbare en/of bekritiseerbare subsidieregeling tussen de zelfstandigen-organisaties en de overheid!

Want als de overheid geld uitgeeft komen de haaien;in dichte drommen!

Laatst gewijzigd door kelt : 3 augustus 2007 om 16:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:46   #29
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Die "woonchecques" zouden dan variabel moeten zijn,afhankelijk van de gezinsomstandigheden,de streek,en vooral GEHEIM!

Ik volg U eigenlijk wel enigszins in denkwijze,maar het is belangrijk dat "de privé" geen lucht krijgt van "minimumbedragen" of ik garandeer U,dat worden op slag "minimumbedragen" in de huursector EN het wordt een nieuw soort onderhandelbare en/of bekritiseerbare subsidieregeling tussen de zelfstandigen-organisaties en de overheid!

Want als de overheid geld uitgeeft komen de haaien;in dichte drommen!
Ja afhankelijk van je inkomen en gezinssituatie kan worden bepaald op hoeveel cheques dat je recht hebt. Het is ook niet de bedoeling dat je volledige huishuur met de cheques betaalt, de cheques zijn een aanvulling omdat je anders de volledige huurprijs niet kunt afbetalen. Je kan bijvoorbeeld een huis huren van 500 euro per maand, daarvoor betaal je dan bv. 350 euro zelf en de resterende 150 met de wooncheques.
Oud 3 augustus 2007, 16:50   #30
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Voor de verhuurder blijft het gelijk of hij zijn geld op de reguliere wijze krijgt of deels met wooncheques. Waarom zouden ze hun huurprijzen aanpassen, ze lopen even goed de kans als nu dat hun pand niet verhuurd raakt. De prijzen zouden niet stijgen door de cheques.
Oud 3 augustus 2007, 16:51   #31
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eigenlijk zouden de vele mensen die nog echt recht hebben op een sociale woning dit moeten melden met de straat enz erbij en eisen en blijven eisen dat dat eens nagekeken wordt! Dit is gewoon een vorm van stelen liegen en bedriegen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:53   #32
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

De wooncheques zouden misschien niet zo aantrekkelijk zijn voor de verhuurder door de grotere administratieve rompslomp (het uitwisselen van de cheques aan de overheid), daardoor kan een gunstiger belastigstarief voor de inkomsten gerenereerd uit de wooncheques gelden.
Oud 3 augustus 2007, 16:55   #33
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Eigenlijk zouden de vele mensen die nog echt recht hebben op een sociale woning dit moeten melden met de straat enz erbij en eisen en blijven eisen dat dat eens nagekeken wordt! Dit is gewoon een vorm van stelen liegen en bedriegen!
Wat ook schandelijk is is het feit dat met de wachtlijsten word geschoven om een goed mix te verkrijgen in bepaalde wijken. Je kan bijvoorbeeld voorbij gestoken worden omdat je niet past in een wijk (te weinig allochtonen bv.). Dat levert alleen maar frustratie op.
Oud 3 augustus 2007, 17:01   #34
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zonder objectieve huurprijzen komt uw voorstel neer op een blanco cheque aan verhuurders. .
Denk je dat het een verbetering zou zijn om de overheid huurprijzen te laten vastleggen? Ik kan je perfect voorspellen wat er zal gebeuren:

Het aanbod aan verhuurwoningen zal instorten. Een huis/appartement verhuren is op termijn een belegging met een historisch rendement ergens tussen een spaarboekje en de beurs. Haal dat rendement naar beneden en de verhuurders zullen hun geld dan ook in andere middelen te gaan beleggen.

Yep, dat is dus de realiteit heh: gemiddeld bekeken zit de opbrengst van verhuur pal tussen die van een spaarboekje en de beurs in. Wat ook logisch is, aangezien het ook qua risico tuissen de twee inzit.

Toprendementen worden daar behalve door een kleine minderheid (huisjesmelkers e.d.) niet gerealiseerd.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 augustus 2007 om 17:02.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 22:15   #35
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In plaats van te blijven geld pompen in geldverslindende sociale huisvestingsmaatschappijen zou men beter overgaan tot het uitdelen van wooncheques aan behoeftigen zodat die zich op de privé verhuurmarkt kunnen begeven. De cheque kan dan door de verhuurder ingewisseld worden bij de overheid. Sociale woonwijken verworden maar al te vaak in sociale getto's die de achterstelling eerder bevestigen dan doorbreken. Geen lange wachtlijsten meer en een betere spreiding. Sociale woningbouw is duur en het geld dat naar die huisvestingsmaatschappijen gaat kan men beter in die woningscheque steken. Het zou voordeliger uitkomen voor de belastingbetaler en iedereen kan zonder wachtlijsten en met een betere sociale mix aan een woning geraken.
Er is helemaal geen nood aan wooncheques voor behoeftigen. Indien er een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan waarbij werkbekwame behoeftigen zonder werk of met een onvoldoende hoog arbeidsinkomen recht zouden hebben gemeenschapsdiensten te presteren tegen 5 euro per uur en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zouden werkbekwame behoeftigen absoluut geen nood hebben aan wooncheques.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 22:17   #36
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor 5000 euro hebt ge al een mercedes van 10 jaar oud. Als het gloednieuwe autos zijn zit er inderdaad een reukje aan....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 22:57   #37
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Volgens mijn mening zijn het de nieuwere modelen die er staan, en ik kan u er bij zeggen dat het GEEN bezoekers zijn!(de wagens zijn geen 10 jaar oude bakjes)

Hoe kan je een sociale woning krijgen als een Mercedes E 22O, voor je deur staat???
Sedert een weekje geleden staat er een Jaguard (type ?) ook al bij, en om bij sommigen onder het leespubliek er opmerkzaam op te maken...er zijn daar een honderdtal appartementen en 90% is autochtoon! Maar allen rijden per auto! (sommigen gaan er prat op dat ze er twee hebben)

@ TAVEK, hoe betaal je 5000€, met een uitkering, dat is wat de meesten daar hebben.

Laatst gewijzigd door Juvenalis : 3 augustus 2007 om 23:02.
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 04:59   #38
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

ik zou huurgelden 100% aftrekbaar maken van het netto belastbaar inkomen.
Met de belastingssbrief kopies van de maandelijkse betalingsbewijzen.
Dienstencheques zou WEER meer ambtenaartjes met dictatoriële trekjes betekenen.
Aan de hand van de betalingsstrookjes kunnen de belastingen dan op de verhuurder zijn inkomsten toezien.

Laatst gewijzigd door Freddie : 4 augustus 2007 om 05:02.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:47   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
ik zou huurgelden 100% aftrekbaar maken van het netto belastbaar inkomen.
Met de belastingssbrief kopies van de maandelijkse betalingsbewijzen.
Dienstencheques zou WEER meer ambtenaartjes met dictatoriële trekjes betekenen.
Aan de hand van de betalingsstrookjes kunnen de belastingen dan op de verhuurder zijn inkomsten toezien.
ok ik eigenaar verhoog de vraagprijs voor mijn te huren woning met 100 €, maar als ge bereid zijt om die 100 € in 't zwart te betalen, krijgt ge 75 € korting ...

mannekes, kom eens met jullie voeten terug op de grond ... !!!!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 augustus 2007 om 09:47.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 10:39   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zonder objectieve huurprijzen komt uw voorstel neer op een blanco cheque aan verhuurders. Er is ten andere al een systeem via sociale verhuurkantoren om woningen aan een sociaal tarief te huren op de private huurmarkt en sommige mensen komen ook in aanmerking voor huursibsidies.
Dat is heel recent. (1 mei), die vernieuwing van de huursubsidies, dat altijd een syssteem was waar niemand voor in aanmerking kon komen.
Zelfs met deze vernieuwing is het zo, dat je geholpen wordt volgens je postcode. Slechts een paar postcodes hebben sociale verhuurkantoren.

Het de tekorten en het wanbeleid in sociale woningverhuur zijn zo eminent en eeuwigdurend, dat alleen een huursubsidie leniging kan brengen.

Ondertussen verkopen steeds meer kleine eigenaars van huurwoningen hun huurwoningen. Ook daar komt er dus een tekort...

In Engeland gaat Gordon Brown op korte tijd drie miljoen sociale huurwoningen bouwen. en zelfs dat kan de nood niet lenigen.
En wat gebeurt er hier?
Niets, niets en nog eens niets...

In Frankrijk kan het recht op wonen juridisch hard gemaakt worden door een nieuwe wet.
En wat gebeurt hier? Niets en nog eens niets.

Het is de grootste schande van elke legislatuur in België dat ze dit soort primaire problemen verder laat verzieken...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be