Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Poll:Komt er een grote staatshervorming?
Ja,... 22 26,83%
Neen,... 60 73,17%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2007, 09:27   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Niet.
Laat ons hopen. Des te sneller ontploft de hogedrukpan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 10:38   #22
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Normaal mogen we verwachten dat onze Vlaamse politieke leeuwen weer in schaapjes zullen veranderen eens de ernstige dingen aan bod komen.
Tot nu toe waren het maar derderangsprobleempjes naar het schijnt ... waar de franstaligen weer niets anders dan "non" wisten op te zeggen, vanaf vandaag zou, ik zeg zou, men beginnen over de staatshervorming.
Waarschijnlijk zal men proberen weer een constructie uit te dokteren waarbij het via "werkgroepen" en dergelijke weer op de lange baan geschoven kan worden.
Maar misschien zijn er toch een paar belangrijke "nieuwe" aspekten waar de heren politiekers, vooral in Vlaanderen, mee in hun maag zitten:
- het Vlaams blok en de lijst Dedecker zitten te wachten om de anderen op hun nummertje te zetten
- de CDenV heeft al meer haar kar gekeerd en alles afgezwakt als het erop aan kwam, maar met het NVa erbij zal het niet van een leien dakje lopen
- de kritiek die Dehaene naar het franstalige kamp gooide is daar zeker niet ongemerkt voorbij gegaan, ook al doen ze of ze zich daar niets moeten van aantrekken van met hun neus op de feiten geduwd te worden en met de vastelling te zitten dat ze nu kunnen oogsten wat ze zelf gezaaid hebben, reeds in de jaren 30-40 dacht ik, zie artikel vd Standaard enkele dagen geleden
En vooral: straks in 2009 is het weeral verkiezingen, en daar zitten ze zeker nu al aan te denken, en aan de reacties van het volk als ze weer eens zich laten in de luren leggen.
Voor mijn part mag het eens ferm allemaal in de soep draaien, hoeveel jaren draait men hier al rond de pot en spelen de franstaligen met de Vlamingen hun voeten...

Laatst gewijzigd door andev : 6 augustus 2007 om 10:40.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:05   #23
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Indien zal blijken dat ze zich inderdaad hebben laten inpakken, is er gelukkig nog een alternatief, hé Raf.
Yep, de BUB!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:24   #24
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

de vld begint het beu te worden van leterme

bron: gva

- - -
06/08 Open Vld stelt aanpak Leterme in vraag
De methode die formateur Yves Leterme hanteert om de staatshervorming door te voeren deugt niet. Dat zegt Open Vld bij monde van Patrik Vankrunkelsven. Vankrunkelsven zit mee aan de onderhandelingstafel in de werkgroep voor de staatshervorming.
Volgens Vankrunkelsven hanteert Leterme een vreemde techniek.

"Eerst de kleine dingetjes, dan pas de grote. Als je in de gezondheidszorg onderhandelingen voert om links of rechts een vertegenwoordiger in de federale organen te installeren en je vervolgens die organen wilt veranderen, is dat tijdverlies", zegt Patrik Vankrunkelsven.

Volgens de Open Vld'er veroorzaakt de strategie van Leterme irritatie. "Het is een illusie te denken dat zo'n borrelhapje de appetijt aanwakkert. Integendeel, het leidt tot een gespannen houding aan de tafel", luidt het.

Volgens Vankrunkelsven komt het er nu op aan duidelijk te maken welke dossiers er voor de Vlamingen toe doen en daarover te onderhandelen. "Nu is er een schimmenspel aan de gang. Leterme legt een minimaal lijstje van communautaire kwesties voor en dan wordt de jongerenvoorzitter erop uitgestuurd om N-VA gerust te stellen. Dat is ronduit irritant", aldus nog Vankrunkelsven.

Ook bij cdH groeit de irritatie over Letermes aanpak. Volgens de Franstalige partij heerst er momenteel wantrouwen over wat nog komen moet.
Oud 6 augustus 2007, 12:11   #25
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep, de BUB!
Rustig blijven. Ik weet dat u nog in de knoop zit met de term 'Waalse gemeenschap', maar als u het even kalm aan doet, komt alles wel in orde. Wat u nu vooral niét moet doen, is weer wartaal beginnen uitslaan.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:18   #26
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

dat CDH is meer dan een blok aan het been
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:19   #27
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

In de huidige omstandigheden is er geen vereiste meerderheid te vinden voor een grote staatshervorming. Dat is enkel mogelijk indien er een even grote evolutie plaats heeft in de franstalige geesten. Die zal er niet komen zonder dat het ze duidelijk wordt dat het voortbestaan van het land zelf op het spel staat. Of de vlaamse onderhandelaars bereid zijn de inzet tot daar te verhogen is twijfelachtig.

Als de franstaligen even hun verstand gebruiken bieden ze een splitsing van BHV zonder prijs aan in ruil voor het vergeten van een verdere staatshervorming. Dan gaan een hoop VLD en CD&V'ers aan het twijfelen slaan.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:29   #28
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

de standaard:

Akkoord over zeggenschap bij NMBS

BRUSSEL - Het is bij de regeringsonderhandelingen op Hertoginnendal vanmorgen tot een serieuze aanvaring tussen Vlamingen en Walen gekomen. Het punt van discussie was de Vlaamse eis voor meer zeggenschap voor de regio's bij NMBS. De Franstaligen hebben uiteindelijk toch toegegeven op dit punt.
Er vielen scherpe woorden toen de Franstalige partijen 'non' zeiden. Leterme noemde hun houding volgens de VRT-radio zelfs ronduit 'kortzichtig'.

Er staan nog zware onderhandelingen voor de deur. Open VLD-voorzitter Bart Somers verwacht deze week zelfs een crisis rond de communautaire dossiers. CDH-voorzitter Joëlle Milquet herhaalde vanmorgen dat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet zal worden gesplitst.

La Libre Belgique somde dit weekend vijf punten op waarover blijkbaar wel overeenstemming bestaat:

Gewesten en Gemeenschappen krijgen inspraak bij de benoeming van de leden van het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding
De Privacycommissie wordt uigebreid met leden aangewezen door de Gemeenschappen en Gewesten
Het Fonds voor Collecitieve Uitrustingen en Diensten wordt gedeferaliseerd
Een nieuwe reglementering over het terugbetalen van rolstoelen
Het statuut van onthaalouders wordt in overleg met de gemeenschappen verbeterd.

Overlegmethode
Er is ondertussen ook onvrede ontstaan over de methode die Leterme hanteert. Patrik Vankrunkelsven (Open VLD) spreekt in De Morgen over 'een vreemde techniek'. Vankrunkelsven zit mee aan de onderhandelingstafel in de werkgroep voor de staatshervorming.

'Eerst de kleine dingetjes, dan pas de grote. Als je in de gezondheidszorg onderhandelingen voert om links of rechts een vertegenwoordiger in de federale organen te installeren en je vervolgens die organen wilt veranderen, is dat tijdverlies', zegt Patrik Vankrunkelsven.

Ook bij CDH groeit de irritatie over Letermes aanpak. Volgens de Franstalige partij heerst er wantrouwen over wat nog komen moet. wle/mcu

- - -
de spanning wordt stillaan opgebouwd
Oud 6 augustus 2007, 12:33   #29
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
de vld begint het beu te worden van leterme

bron: gva

- - -
06/08 Open Vld stelt aanpak Leterme in vraag
De methode die formateur Yves Leterme hanteert om de staatshervorming door te voeren deugt niet. Dat zegt Open Vld bij monde van Patrik Vankrunkelsven. Vankrunkelsven zit mee aan de onderhandelingstafel in de werkgroep voor de staatshervorming.
Volgens Vankrunkelsven hanteert Leterme een vreemde techniek.

"Eerst de kleine dingetjes, dan pas de grote. Als je in de gezondheidszorg onderhandelingen voert om links of rechts een vertegenwoordiger in de federale organen te installeren en je vervolgens die organen wilt veranderen, is dat tijdverlies", zegt Patrik Vankrunkelsven.

Volgens de Open Vld'er veroorzaakt de strategie van Leterme irritatie. "Het is een illusie te denken dat zo'n borrelhapje de appetijt aanwakkert. Integendeel, het leidt tot een gespannen houding aan de tafel", luidt het.

Volgens Vankrunkelsven komt het er nu op aan duidelijk te maken welke dossiers er voor de Vlamingen toe doen en daarover te onderhandelen. "Nu is er een schimmenspel aan de gang. Leterme legt een minimaal lijstje van communautaire kwesties voor en dan wordt de jongerenvoorzitter erop uitgestuurd om N-VA gerust te stellen. Dat is ronduit irritant", aldus nog Vankrunkelsven.

Ook bij cdH groeit de irritatie over Letermes aanpak. Volgens de Franstalige partij heerst er momenteel wantrouwen over wat nog komen moet.
Patrik Vankrunkelsven is dan ook rotervaren in het vormen van regeringen en de daartoe leidende onderhandelingen.
Oud 6 augustus 2007, 12:35   #30
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
(...)

Als de franstaligen even hun verstand gebruiken bieden ze een splitsing van BHV zonder prijs aan in ruil voor het vergeten van een verdere staatshervorming. Dan gaan een hoop VLD en CD&V'ers aan het twijfelen slaan.
zeer juist, maar ik geloof nooit dat ze dat zullen doen, zelfs BHV willen ze niet (zomaar?) prijsgeven.

Nogmaals: mijn schrik is dat ze akkoord zullen gaan met federalisering van totaal onbelangrijk bevoegdheden waar niemand om vraagt. Iedereen (?) content: de Vlaamse partijen schreeuwen dat ze heel wat uit de brand hebben kunnen slepen, de Franstalige roepen dat het om een lege doos gaat (en ze hebben gelijk).
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:36   #31
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
zeer juist, maar ik geloof nooit dat ze dat zullen doen, zelfs BHV willen ze niet (zomaar?) prijsgeven.
Daar zijn ze intellectueel waarschijnlijk niet toe in staat.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:41   #32
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rustig blijven. Ik weet dat u nog in de knoop zit met de term 'Waalse gemeenschap', maar als u het even kalm aan doet, komt alles wel in orde. Wat u nu vooral niét moet doen, is weer wartaal beginnen uitslaan.
Ik zat daar helemaal niet mee in de knoop, mijn beste. Ik gebruikte namelijk wèl de juiste terminologie. Als je later groot bent en naar de grote school mag, zal je ondervinden dat de docenten daar nogal prijs op stellen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 6 augustus 2007, 12:43   #33
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zat daar helemaal niet mee in de knoop, mijn beste. Ik gebruikte namelijk wèl de juiste terminologie. Als je later groot bent en naar de grote school mag, zal je ondervinden dat de docenten daar nogal prijs op stellen.
Ik wil die belachelijke, door u gestarte discussie niet opnieuw starten, maar u beweerde dat ik een foute terminologie gebruikte, terwijl dat niet zo was.
Oud 6 augustus 2007, 12:51   #34
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil die belachelijke, door u gestarte discussie niet opnieuw starten, maar u beweerde dat ik een foute terminologie gebruikte, terwijl dat niet zo was.
Natuurlijk wel en dat weet je best.

Citaat:
Oud 6 augustus 2007, 12:56   #35
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel en dat weet je best.
http://forum.politics.be/showthread....02#post2833902.
Oud 6 augustus 2007, 12:58   #36
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tut tut tut... Met wat woordenkramerij kom je er niet onderuit hoor!

Citaat:
Oud 6 augustus 2007, 12:59   #37
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sjot hem in uw negeerlijst en het probleem is van de baan, een zalige verademing
Oud 6 augustus 2007, 13:01   #38
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tut tut tut... Met wat woordenkramerij kom je er niet onderuit hoor!
U bent degene die hier is afgegaan als een ballon, niet ik. Ik noteer dat u ontkent dat er zoiets bestaat als een Waalse gemeenschap.
Oud 6 augustus 2007, 13:08   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent degene die hier is afgegaan als een ballon, niet ik. Ik noteer dat u ontkent dat er zoiets bestaat als een Waalse gemeenschap.
Franse gemeenschap en Waals gewest, mijn beste. Zo staat het in de grondwet. Maar als jij het beter meent te weten dan de grondwet, dan wil ik je dat graag eens uit de doeken zien doen als je binnenkort voor je prof zit aan de faculteit pol & soc. Eens kijken hoe goed je er d�*�*r mee zal scoren...

Citaat:
Oud 6 augustus 2007, 13:09   #40
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Sjot hem in uw negeerlijst en het probleem is van de baan, een zalige verademing
Eigenlijk besteed jij wel èrg veel aandacht aan iemand die op je negeerlijst staat...

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be