Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2007, 18:39   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is toch moeilijk te ontkennen, dat onze generatie (babyboomers) er geen boeltje van gemaakt heeft. Men heeft gewoonweg overal de gemakkelijkste weg genomen (het fameuwe belgische compromis), en vroeg of laat betaald zich dat terug. Of men er gaat in gelukken om het te laten terugbetalen door de komende generaties, zal dan wel de tienpuntenvraag zijn.
tja....we kunnen daar niks mee,ze ZIJN tenslotte de grootste politieke macht voor de komende 20 jaar nog!

Laat ons onze eigen mentaliteit alvast veranderen

Laatst gewijzigd door kelt : 8 augustus 2007 om 18:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 18:44   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het is toch geen toeval dat de pensioenleeftijd in Belgie het laagst ligt van de EU landen
Of is er een verschil tussen Vlaanderen en Wallonie die dit getal veroorzaakt?
In Wallonie gaan ze niet op pensioen. Daar worden ze allemaal invalied.
Maar voor een stuk zal het alleszins te maken hebben met de gemakkelijkste weg. Vraag mij af of systemen als brugpensioenen... ook zo uitgebouwd zijn in het buitenland. Verder vraag ik mij af of stijgende loonschalen met de ancienniteit in het buitenland, ook zo veelvuldig toegepast worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 18:48   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
tja....we kunnen daar niks mee,ze ZIJN tenslotte de grootste politieke macht voor de komende 20 jaar nog!

Laat ons onze eigen mentaliteit alvast veranderen
Wat kunnen zij doen. De pensioenen verlagen, of alleszins limiteren tot een bepaalde limiet. Verder een dikke vermogenbelasting invoeren. Zullen zij wel doen ook, hebt geen schrik.
Maar wat voor zin heeft het van onze mentaliteit te veranderen. Wat is hier het beste. Als we ons geld oppotten, of als we ons geld laten rollen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 20:35   #24
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
En laat dat nu net diegene zijn die vaakst het vroegst met pensioen kunnen (al dan niet via opgespaarde ziektedagen). Nu, "ambtenaren" houdt ook in: politieagenten, brandweer... Iemand die zijn hele loopbaan dag-en-nacht standby moet staan mag ook wel wat vroeger met pensioen dan iemand die alleen van 8 tot 5 aan een bureau zit. En daar doe ik mezelf geen plezier mee, want ik heb zelf een bureaujob (weliswaar niet als ambtenaar - misschien toch eens proberen: vervoer 100% terugbetaald, meer vakantie, hogere barema's, groepsverzekering...)
Sta me toe even te lachen met je politie en brandweer. Meeste van de tijd doen die zo goed als niks. Een beetje rondrijden in hun karretje... als z al eens moeten werken is da nog tegen hun goesting. En den brandweer heeft nu precies ook ni alle dagen volle dagen werk he...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 21:27   #25
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Sta me toe even te lachen met je politie en brandweer. Meeste van de tijd doen die zo goed als niks.
Vierentwintig uur krijg je voor je initieel PV. En gene zever neerpennen, of je mag het verkeer regelen, voor zo goed als niks.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 21:35   #26
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt het eigenlijk dat de Belgen op zo'n jonge leeftijd met pensioen gaan?
Is er minder werk? is er zoveel geld bij de pensioenfondsen?
Wat vind u de meest wenselijke pensioenleeftijd?

Citaat :Standaard
Omdat de Privé sector graag mensen die te traag werken vermits hun leeftijd graag ontslaat en overgeeft aan de pensioensfbetaling van de rest van maatschappij. Hierdoor geeft België extern de indruk goeie arbeiders te hebben, zoals onlangs nog in het nieuws kwam. Maar eigenlijk is het boerenbedrog dus want uiteindelijk betalen de werkenden voor de ouderen terwijl deze geen input meer geven behalve in de medische sector.
Een wenselijke pensioenleeftijd is 50 jaar met 50 % van je loon berekend op de laatste 5 jaar, met mogelijkheid tot 60 % werk tot 60 en 30 % tot je 70 jaar, ondertussen zou ik wel even het stempelgeld afschaffen boven de 50 jaar en taksvrije aanwerving voor bedrijven boven de 50 jaar invoeren.
Oud 8 augustus 2007, 21:36   #27
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Vierentwintig uur krijg je voor je initieel PV. En gene zever neerpennen, of je mag het verkeer regelen, voor zo goed als niks.
SO? kan je nog geen pv-ke opstellen op een werkdag tijd? Hoog tijd dat ze de lonen verLAGEN dan...
En waar haal je dat, verkeer gaan regelen? Waar heeft men zulke praktijken? En eigenlijk zou het ni meer dan juist zijn, een pv is een officieel stuk, en dus kan je maar beter zorgen dat dat in orde is. En ZOOO moeilijk is da nu ook weer ni he...
Trouwens, als het iets meer dan een banaal feit is, wordt het PV gemaakt door de officier

.
Oud 8 augustus 2007, 21:40   #28
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
SO? kan je nog geen pv-ke opstellen op een werkdag tijd? Hoog tijd dat ze de lonen verLAGEN dan...
En waar haal je dat, verkeer gaan regelen? Waar heeft men zulke praktijken? En eigenlijk zou het ni meer dan juist zijn, een pv is een officieel stuk, en dus kan je maar beter zorgen dat dat in orde is. En ZOOO moeilijk is da nu ook weer ni he...
Trouwens, als het iets meer dan een banaal feit is, wordt het PV gemaakt door de officier
Oh, kan die schrijven?
Oud 8 augustus 2007, 21:41   #29
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, kan die schrijven?
hihi sommige wel peis ik
Oud 8 augustus 2007, 21:44   #30
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oh, kan die schrijven?
Je zit dus zonder antwoorden en trekt het dan maar in het belachelijke. Zulke praktijken zien we hier dagelijks. Wat zever neerpennen die dan ontkracht wordt, en dan gauw wat proberen weglachen of over wat anders beginnen...
ach

.
Oud 8 augustus 2007, 21:54   #31
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je zit dus zonder antwoorden en trekt het dan maar in het belachelijke. Zulke praktijken zien we hier dagelijks. Wat zever neerpennen die dan ontkracht wordt, en dan gauw wat proberen weglachen of over wat anders beginnen...
ach
Een werkdag van viertwintig uur, dat is die officier. Cool down.
Oud 8 augustus 2007, 21:56   #32
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een werkdag van viertwintig uur, dat is die officier. Cool down.
Een werkdag is nog altijd 8 uur. Als je in 8 uur nog geen pvke kan opstellen, dan hoor je niet bij de politie, maar bij de mentaal gehandikapten..

.
Oud 8 augustus 2007, 22:08   #33
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een werkdag is nog altijd 8 uur. Als je in 8 uur nog geen pvke kan opstellen, dan hoor je niet bij de politie, maar bij de mentaal gehandikapten..
Eentje, en 'snachts doorwerken, en geen overuren betaald, en dan de verdachte nog op vrije voeten, heb ik me laten wijsmaken. Zal wel niet altijd zo zijn.
Oud 9 augustus 2007, 01:31   #34
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid

Bert Bubber's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt het eigenlijk dat de Belgen op zo'n jonge leeftijd met pensioen gaan?
Is er minder werk? is er zoveel geld bij de pensioenfondsen?
Wat vind u de meest wenselijke pensioenleeftijd?

Citaat :Standaard

Belgen het vroegst op pensioen

De Belgische werknemers zijn in 2005 het vroegst met pensioen gegaan in vergelijking met de onderdanen van de andere Europese lidstaten. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie.
De gemiddelde leeftijd waarop een vrouwelijke werknemer in België in 2005 uit de arbeidsmarkt stapte, was 56,8 jaar. Voor mannen was dit 57,9 jaar.

Op Europees niveau stoppen vrouwen gemiddeld met werken op 59,4 jaar en mannen op 60,7 jaar. Dat is nog altijd een stuk lager dan de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar die in veel Europese landen geldt.
Jaja, statistieken.
Maar in feite zijn alle bruggepensioneerden werklozen.....
Men heeft het woord bruggepensioneerd uitgevonden om de werkloosheidsstatitieken te doen dalen.
Het imago en goed nieuwsshow, joe noow...
Oud 9 augustus 2007, 04:48   #35
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Heel wat mensen hebben weinig keus, en krijgen van hun werkgever "an offer they can't refuse" als ze tegen de 60 aanlopen.

Ik vind ook dat als iemand een loopbaan heeft van pakweg 40 jaar (afhankelijk van het soort werk uiteraard) hij wel recht heeft op een volledig pensioen, of hij nu 65 of jonger is.
Ha bedankt! Ik ben al 40 jaar aan de slag en ben nu 55 1/2 jaar oud. Wie laat mij eindelijk met pensioen gaan en laat me de dingen doen die ik graag doe of altijd heb willen doen? Wel op voorwaarde dat ik een behoorlijk pensioen krijg (tussen 1100 en 1200 euro netto, daar doe ik het al voor!), want anders kan ik weer 'bijklussen' om mijn rekeningen te kunnen betalen.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 07:36   #36
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber Bekijk bericht
Jaja, statistieken.
Maar in feite zijn alle bruggepensioneerden werklozen.....
Men heeft het woord bruggepensioneerd uitgevonden om de werkloosheidsstatitieken te doen dalen.
Het imago en goed nieuwsshow, joe noow...
De term "brugpensioen" kennen we in Nederland niet.
In de jaren '90 werden in Nederland ook 55 plussers bij grote bedrijven massal ontslagen en zij kregen dan een WW uitkering met een aanvulling van het bedrijf.
Nu hebben de mensen die met 55 of ouder onstslag krijgen een sollicitatie plicht tot 65 .
Alleen diegenen die gebruik maken van het flexpensioen kunnen voor de 65 met pensioen gaan.
In de praktijk doen veel mensen dat rond de 62-63 .
De overheid wil dit afremmen met fiscaal ongustige regelingen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 13:23   #37
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Grote fout ligt bij ons beleid ! Want ze weten toch al heel lang dat die babyboomers ooit op pensioen gingen. En ondertussen worden er enkele mooie maatregelen uitgevoerd : gratis tandheelkundige verzorging voor kinderen, in de maand september extra kindergeld, gratis medische verzorging voor illegalen, speciale acties voor allochtonen. Bij mij is er wel zo iets van OK, maar raakt toch liever niet aan mijn pensioen waar ik toch al behoorlijke tijd voor gewerkt heb.

Langs de andere kant het is een moeilijke kwestie. In mijn ogen zou de minimum pensioenleeftijd toch 60 jaar moeten bedragen en zijn maatregelingen zoals enkele jaren geleden bij de Vlaamse Overheid waar het personeel de kans heeft gekregen om uit te stappen op 55 jaar in feite niet toelaatbaar. Maar dat gaf dan toch weer kansen aan werklozen om aan de slag te gaan. En uw werk verliezen op 56 jaar en dan nog opnieuw werk kunnen vinden, dat zal wel niet van een leien dakje gaan.

Misschien deze te werk stellen het Ministerie ? Of van nu af aan slechts bij de overheid kunnen werken vanaf de leeftijd van 50 jaar ?
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be