Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 10:32   #21
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Inderdaad, daar zit het grote verschil!
Ik baseer mij op mijn eigen ervaring, ik heb onderwijs gehad in vlaanderen.
Ipv studies te citeren die de meesten zelfs niet eens gelezen hebben.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:47   #22
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik baseer mij op mijn eigen ervaring, ik heb onderwijs gehad in vlaanderen.
Ipv studies te citeren die de meesten zelfs niet eens gelezen hebben.
Dus een uitgebreide studie die weinig gelezen is zou minder waarheid bevatten dan uw eigen persoonlijke ervaring? Vreemde redenering.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:50   #23
santos
Minister

Standaard

U had beter ook een taalcursus in Antwerpen gaan volgen.
Ik zeg zoiets noch heb ik voordien zo iets gezegd. Mijn ervaring heeft inderdaad meer waarde dan een studie waar iemand 3 zinnen van citeert.
Ik geloof niet zo maar klakkeloos wat mensen vertellen, iets wat sommige vlamingen nog niet geleerd hebben sinds 40-45.
Oud 21 augustus 2007, 10:58   #24
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U had beter ook een taalcursus in Antwerpen gaan volgen.
Ik zeg zoiets noch heb ik voordien zo iets gezegd. Mijn ervaring heeft inderdaad meer waarde dan een studie waar iemand 3 zinnen van citeert.
Ik geloof niet zo maar klakkeloos wat mensen vertellen, iets wat sommige vlamingen nog niet geleerd hebben sinds 40-45.
het verschil tussen subjectief en objectief is u niet duidelijk?

Btw, tis echt wel moeilijk precies om in communautaire discussies Godwin's wet eens niet te overtreden...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 11:01   #25
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
iets wat sommige vlamingen nog niet geleerd hebben sinds 40-45.
Het ultieme argument
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:02   #26
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik kan hetzelfde zeggen van de Walen, santos! Hoeveel Walen kunnen zonder ondertiteling een Nederlandstalige film volgen?!
3,5 miljoen. Dubbing he
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht

Aan de andere kant begrijp ik dan niet waarom de Franse Vlamingen in de Rand dat niet kunnen... zou het hen wel ontbreken aan de wil? Vast...
Omdat ze het niet nodig hebben.
Oud 21 augustus 2007, 12:07   #27
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Een link en bron en tekst is altijd wel zo fijn.

http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=6028

Citaat:
Antwerpen kent een nooit geziene toevloed aan cursisten uit Wallonië die Nederlands willen leren. De Waalse overheid promoot het Nederlands omdat tweetalige afgestudeerden makkelijker werk vinden. En dus kiezen veel Franstaligen voor een taalstage in Antwerpen. Ondanks de politieke vijandigheid tussen Vlamingen en Walen lijken vele Franstaligen dus wel degelijk geïnteresseerd in de Nederlandse taal.
http://streamyou.be/atv/nieuws_2007_20_08/walen nederlands.wmv

Laatst gewijzigd door evilbu : 21 augustus 2007 om 12:08.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:35   #28
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Vraagje: is Nederlands niet verplicht als tweede taal in Wallonië? In Vlaanderen kon je vroeger kiezen (bv. 2de taal Engels, 3de Frans), maar dat is, dacht ik, ergens in de jaren '90 afgeschaft. Hoe zit het in Wallonië/Brussel? En hebben ze daar ook 2de taal op de lagere school?
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:38   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
LOL!!
Het niveau van Frans dat we in vlaanderen krijgen is echt heel basis. Ken maar weinig vlamingen die bvb een franse film zouden kunnen volgen zonder ondertitels
En veel? Dat is echt goede argumentatie mijn vlaamsche vriend, ge zijt goe bezig om formateur te worden!
ik raad u aan om eens een jaar in Namen te gaan studeren, kan je daar zelf vaststellen wat het niveau van het gedoceerd Nederlands is ... (en nee, je krijgt daar raar maar waar geen vrijstelling voor)

ik beloof je, dat wordt een openbaring voor je
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 12:47   #30
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Vraagje: is Nederlands niet verplicht als tweede taal in Wallonië? In Vlaanderen kon je vroeger kiezen (bv. 2de taal Engels, 3de Frans), maar dat is, dacht ik, ergens in de jaren '90 afgeschaft. Hoe zit het in Wallonië/Brussel? En hebben ze daar ook 2de taal op de lagere school?
In de regio waar ik woon kiezen de meeste Duits als 2de taal ipv Nederlands. En ze krijgen het niet in alle scholen van af het 5de middelbaar, zoals ik gekend heb in vlaanderen.
Oud 21 augustus 2007, 13:03   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een taal leren doen de meeste mensen niet voor het plezier, maar wel omdat er (dringende) redenen daartoe zijn. De economische beweegreden is meestal de grootste: een taal wordt interessant omdat het perspectieven opent om een beter bestaan op te bouwen. Doordat de economische kracht bij Vlaanderen ligt, wordt het voor een aantal Walen steeds duidelijker dat Nederlands een noodzaak wordt om daadwerkelijk aan de bak te komen. In Vlaanderen daarentegen neemt de behoefte Frans te kunnen steeds verder af, ook al omdat Engels steeds verder oprukt als taal van handel en economie. Natuurlijk blijft de kennis van het Frans onder de Vlamingen vele malen beter dan de kennis van het Nederlands bij de Walen. Dat staat gewoon buiten kijf.
De kennis van het Frans onder de Vlamingen neemt steeds af. De kennis van het Nederlands onder de Walen neemt steeds toe. Dat kon ook niet anders, ze kwamen uit niemandsland. Het feit dat Antwerpse scholen volzitten, is zeker ook wegens economische motieven en dit omdat er veel arbeidsplaatsen te begeven zijn in het Nederlandstalige gedeelte, maar tevens omdat Walen beseffen dat het Nederlands de taal is van de meerderheid der Belgen. Het heeft wat geduurd, maar beter laat dan nooit.
Ik meen me overigens te herinneren dat u, nog maar pas geleden, zei dat de kennis van het Nederlands bij de jonge Walen niet toenam? Zie infra:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik denk niet dat er nog veel Vlaamse jongeren Frans kunnen spreken. Daarentegen steed meer jonge Walen kunnen wel Nederlands spreken. Met een soms -voor ons- hilarisch accent, maar alla, ze doen een inspanning. Het werd ook tijd.

Citaat:
Van Den Berghe

Waaruit blijkt dat dan wel? Dat wordt door sommigen wel voortdurend beweert, maar ik zie wel geen concrete aanwijzingen daarvoor.

Wat zal het nu zijn? U moet wel weten wat u vertelt natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2007 om 13:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:03   #32
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit de PISA-studies blijkt dat het taalonderwijs in Vlaanderen vele malen beter is dan hetzelfde in Wallonië. M.a.w. uw stelling dat er slechts een basis wordt gegeven, zou betekenen dat er in Wallonië nog minder dan een basis Nederlands wordt aangeboden. Misschien is dat wel waar, daar - en dat blijkt ook - er bij de Franstaligen heel vlug de zogenaamde "fossielisering" van het leerproces plaatsgrijpt als ze aan de studie van het Nederlands beginnen.

En ja, ik ken heel veel Vlamingen die wel Franse films kunnen volgen en die jaarlijks naar Frankrijk op vakantie trekken waar ze de mensen in het Frans aanspreken. Frans ongetwijfeld met wat haar op, maar ze doen toch de moeite... Dat kan niet altijd gezegd worden van de Walen/Franstaligen wanneer die onze toeristische steden aandoen. Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken.
Ach, we zien het aan de realiteit: de Nederlandstaligen kennen meestal geen Frans meer. Goede tweetaligen zijn zeer zeldzaam. Of ze denken het te kennen zoals de Hollanders. Zo geraken we in Europa en België uiteraard niet verder...

Talenkennis is een noodzaak in Europa en dat heeft zelfs niets met staten te maken.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:08   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, we zien het aan de realiteit: de Nederlandstaligen kennen meestal geen Frans meer. Goede tweetaligen zijn zeer zeldzaam. Of ze denken het te kennen zoals de Hollanders. Zo geraken we in Europa en België uiteraard niet verder...

Talenkennis is een noodzaak in Europa en dat heeft zelfs niets met staten te maken.
Maar dan zeker wel talenkennis van enkel het Frans?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:10   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

.

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2007 om 13:10.
Oud 21 augustus 2007, 13:10   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

. sorry dubbel

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2007 om 13:10.
Oud 21 augustus 2007, 13:10   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Hans wat vind jij ervan dat Frans in Vlaanderen verplicht is (zelfs als tweede taal) en Nederlands in Wallonië niet ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2007 om 13:11.
Oud 21 augustus 2007, 13:15   #37
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hans wat vind jij ervan dat Frans in Vlaanderen verplicht is (zelfs als tweede taal) en Nederlands in Wallonië niet ?
Frans is in vlaanderen ook niet overal verplicht als 2de taal

Laatst gewijzigd door santos : 21 augustus 2007 om 13:15.
Oud 21 augustus 2007, 13:18   #38
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL!!
Het niveau van Frans dat we in vlaanderen krijgen is echt heel basis. Ken maar weinig vlamingen die bvb een franse film zouden kunnen volgen zonder ondertitels

Net alsof Walen een Nederlandstalige film kunnen volgen. Volgens mij begrijpen ze er geen snars van.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 13:21   #39
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Net alsof Walen een Nederlandstalige film kunnen volgen. Volgens mij begrijpen ze er geen snars van.
Waarschijnlijk niet he, anders zaten die scholen niet vol in Antwerpen.
Oud 21 augustus 2007, 13:24   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Frans is in vlaanderen ook niet overal verplicht als 2de taal
in het secundair onderwijs in Vlaanderen is Frans steeds de tweede taal

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2007 om 13:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be