Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 22:06   #1
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard Antwerpse taalscholen overstelpt door waalse cursisten

De taalscholen in Antwerpen kunnen momenteel de vraag van het aantal Waalse cursisten om de Nederlandse taal te leren niet aan.

En het strafste is nog dat het hen lukt om de taal te leren !

Bron : ATV
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:11   #2
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
De taalscholen in Antwerpen kunnen momenteel de vraag van het aantal Waalse cursisten om de Nederlandse taal te leren niet aan.

En het strafste is nog dat het hen lukt om de taal te leren !

Bron : ATV
Dat is goed nieuws! Zie je nu wel dat Walen intellectueel in staat zijn Nederlands te leren en bovendien de wil daartoe hebben?

Aan de andere kant begrijp ik dan niet waarom de Franse Vlamingen in de Rand dat niet kunnen... zou het hen wel ontbreken aan de wil? Vast...
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:13   #3
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

niet alleen antwerpse scholen, hebop school gezeten waar walen intern waren om nederlands te leren.

mr idd, goed nieuws, ze beseffen,de walen, dat tweetaligheid moet, .... toch iets goed

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 07:51   #4
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Als ze nu nog de vlamingen ook nog eens frans zouden leren gaan we nog ergens raken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 07:53   #5
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Dat is goed.
Oud 21 augustus 2007, 07:58   #6
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als ze nu nog de vlamingen ook nog eens frans zouden leren gaan we nog ergens raken.
Pardon? De Vlamingen kunnen wel degelijk Frans! De Vlamingen in de Waalse Faciliteitengemeenten zijn al bijna geintegreerd in Wallonie, iets wat u niet kunt zeggen van de Franstaligen in Vlaams-Brabant!
Bovendien, er zijn 20% Vlamingen in het Brussels gewest, terwijl 95% van de Brusselaars het Frans beheerst! En hoeveel van de Brusselaars beheerst het Nederlands? 31%

Doet u zich een keer niet zo superieur voor, de Vlamingen zijn 177 jaar al verplicht Frans te leren, maar als de Walen gevraagd wordt Nederlands te leren, wordt er een klacht voor racisme ingediend!
Oud 21 augustus 2007, 08:13   #7
santos
Minister

Standaard

U hoeft mij niet af te schilderen als zijnde "nendikkenek".
U spreekt alleen over de rand rond Brussel en daar ontken ik niet dat er problemen zijn. Maar u vergeet wel te zeggen hoeveel % Vlamingen het frans beheerst, u spreekt enkel over brusselaars
Oud 21 augustus 2007, 08:40   #8
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U spreekt alleen over de rand rond Brussel en daar ontken ik niet dat er problemen zijn. Maar u vergeet wel te zeggen hoeveel % Vlamingen het frans beheerst, u spreekt enkel over brusselaars
Nog altijd veel, het is hier immers verplicht in het onderwijs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 08:43   #9
santos
Minister

Standaard

LOL!!
Het niveau van Frans dat we in vlaanderen krijgen is echt heel basis. Ken maar weinig vlamingen die bvb een franse film zouden kunnen volgen zonder ondertitels
En veel? Dat is echt goede argumentatie mijn vlaamsche vriend, ge zijt goe bezig om formateur te worden!
Oud 21 augustus 2007, 08:57   #10
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
LOL!!
Het niveau van Frans dat we in vlaanderen krijgen is echt heel basis. Ken maar weinig vlamingen die bvb een franse film zouden kunnen volgen zonder ondertitels
En veel? Dat is echt goede argumentatie mijn vlaamsche vriend, ge zijt goe bezig om formateur te worden!
Ik kan hetzelfde zeggen van de Walen, santos! Hoeveel Walen kunnen zonder ondertiteling een Nederlandstalige film volgen?!
Het waren de Walen die een tweetalig Belgie afwezen in 1906-1909, omdat zij geen Nederlands wilden spreken!
Oud 21 augustus 2007, 09:59   #11
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik kan hetzelfde zeggen van de Walen, santos! Hoeveel Walen kunnen zonder ondertiteling een Nederlandstalige film volgen?!
Het waren de Walen die een tweetalig Belgie afwezen in 1906-1909, omdat zij geen Nederlands wilden spreken!
Ge moogt dat inderdaad zeggen, maar het gaat altijd over het feit dat walen geen nederlands willen leren. Die tijden zijn lang voorbij en zo te zien geef jij mij daarin gelijk want gezever van 100 jaar geleden daar gaan we niet verder mee raken.
Ik denk niet dat alle vlamingen zich vasthouden aan wat gebeurd is! Als we dat zouden doen dan leefde Duitsland nog altijd in isolatie!
Oud 21 augustus 2007, 10:02   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taal leren doen de meeste mensen niet voor het plezier, maar wel omdat er (dringende) redenen daartoe zijn. De economische beweegreden is meestal de grootste: een taal wordt interessant omdat het perspectieven opent om een beter bestaan op te bouwen. Doordat de economische kracht bij Vlaanderen ligt, wordt het voor een aantal Walen steeds duidelijker dat Nederlands een noodzaak wordt om daadwerkelijk aan de bak te komen. In Vlaanderen daarentegen neemt de behoefte Frans te kunnen steeds verder af, ook al omdat Engels steeds verder oprukt als taal van handel en economie. Natuurlijk blijft de kennis van het Frans onder de Vlamingen vele malen beter dan de kennis van het Nederlands bij de Walen. Dat staat gewoon buiten kijf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:02   #13
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge moogt dat inderdaad zeggen, maar het gaat altijd over het feit dat walen geen nederlands willen leren. Die tijden zijn lang voorbij en zo te zien geef jij mij daarin gelijk want gezever van 100 jaar geleden daar gaan we niet verder mee raken.
Ik denk niet dat alle vlamingen zich vasthouden aan wat gebeurd is! Als we dat zouden doen dan leefde Duitsland nog altijd in isolatie!
laat die lang maar weg
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:03   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vlaamse rand is niet brussel, ook al zou je dat misschien wel willen
Oud 21 augustus 2007, 10:04   #15
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
de vlaamse rand is niet brussel, ook al zou je dat misschien wel willen
En heb ik dat ergens gezegd ofzo?
U kan misschien ook een cursus nederlands gaan volgen in Antwerpen.
Oud 21 augustus 2007, 10:06   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL!!
Uit de PISA-studies blijkt dat het taalonderwijs in Vlaanderen vele malen beter is dan hetzelfde in Wallonië. M.a.w. uw stelling dat er slechts een basis wordt gegeven, zou betekenen dat er in Wallonië nog minder dan een basis Nederlands wordt aangeboden. Misschien is dat wel waar, daar - en dat blijkt ook - er bij de Franstaligen heel vlug de zogenaamde "fossielisering" van het leerproces plaatsgrijpt als ze aan de studie van het Nederlands beginnen.

En ja, ik ken heel veel Vlamingen die wel Franse films kunnen volgen en die jaarlijks naar Frankrijk op vakantie trekken waar ze de mensen in het Frans aanspreken. Frans ongetwijfeld met wat haar op, maar ze doen toch de moeite... Dat kan niet altijd gezegd worden van de Walen/Franstaligen wanneer die onze toeristische steden aandoen. Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:10   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LOL!!
Ik heb nochtans de Walen die in Antwerpen Nederlands komen leren aan het woord gehoord op ATV en veel kon ik er niet van verstaan,maar zij proberen het tenminste zoals heel veel Vlamingen proberen frans te spreken/verstaan

Ik vind het in ieder geval een erg goede zaak !!
Oud 21 augustus 2007, 10:15   #18
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En heb ik dat ergens gezegd ofzo?
U kan misschien ook een cursus nederlands gaan volgen in Antwerpen.
laat die persoonlijke sneer maar weg, het is een teken van zwakte
Oud 21 augustus 2007, 10:18   #19
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit de PISA-studies blijkt dat het taalonderwijs in Vlaanderen vele malen beter is dan hetzelfde in Wallonië. M.a.w. uw stelling dat er slechts een basis wordt gegeven, zou betekenen dat er in Wallonië nog minder dan een basis Nederlands wordt aangeboden. Misschien is dat wel waar, daar - en dat blijkt ook - er bij de Franstaligen heel vlug de zogenaamde "fossielisering" van het leerproces plaatsgrijpt als ze aan de studie van het Nederlands beginnen.

En ja, ik ken heel veel Vlamingen die wel Franse films kunnen volgen en die jaarlijks naar Frankrijk op vakantie trekken waar ze de mensen in het Frans aanspreken. Frans ongetwijfeld met wat haar op, maar ze doen toch de moeite... Dat kan niet altijd gezegd worden van de Walen/Franstaligen wanneer die onze toeristische steden aandoen. Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken.
Inderdaad, daar zit het grote verschil!
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:31   #20
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
laat die persoonlijke sneer maar weg, het is een teken van zwakte
De pot verwijt de ketel ....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be