Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 14:11   #21
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Goed, je doet dus een eenzijdige power grab en stemt dus dergelijke decreten. Men stapt naar het Grondwettelijk Hof die dat ontegensprekelijk vernietigt. Wat ga je dan doen? Het Grondwettelijk hof negeren?
Is dat niet wat er al die tijd al met Brussel-Halle-Vilvoorde is gebeurd? Mijn gok is dat men dat gewoon niet zal splitsen en toch nieuwe verkiezingen zal uitschrijven.

En dan? Wat gaan we er aan doen?

Citaat:
Je creeert alleen maar chaos...
Waar is de chaos rond de Vlaamse senator die zijn domicilie niet in Brussel heeft?

Citaat:
dit is gewoon niet werkbaar. Daarom is zo een tussenoplossing quatsch.
Waarom?

Citaat:
Halve maatregelen werken gewoonweg niet.
Juist daarmee dat we uit dit immobilisme moeten stappen. Hier en daar een bevoegdheidje naar een absurde constructie met gewesten en gemeenschappen zal de Belgische staat heus niet beter doen werken. Die is immers onwerkbaar zoals we bij DHL al gezien hebben.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 14:23   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Taal en deelstaatgrenzen zullen nooit samenvallen, dat doen ze nergens in geen enkel land met anderstalige minderheden - op diverse plaatsen leven volkeren die verschillende talen spreken door elkaar.

Intussen ligt het reeds grondwettelijk vast dat België een federale staat is ; alleen moeten de bevoegdheden duidelijk gedefinieerd worden - een zoals de franstaligen voorstellen - statusquo is onzinnig, het erk moet afgemaakt worden. Wallonië was overigens historisch vragende partij om zelf over zijn eigen toekomst te mogen beslissen - wel : dat mag !

Federalisme met 2 ? Met 3 ? met 4 ? met 25 ? would-be deelstaten : maak u kenbaar, maar denk ook aan het "kostenplaatje"/"efficiëncyplaatje"
Het gaat niet op om de totale wegenbouw te regionalizeren als er zo van die snelwegen zijn die om de halve kilometer een andere deelstaat doorkruisen - een verantwoordelijkheid voor "federale wegen" is dus wel een goed idee
enz..

Als bv. Brussel en of Wallonië zou vinden dat ze niet in staat zijn zichzelf te regeren denk ik dat bv. de Vlamingen hen wel willen helpen.. Wie weet zijn er el bekwame vlaamse politici om steden zoals Charleroi uit de brand te helpen..
Oud 23 augustus 2007, 11:22   #23
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Taal en deelstaatgrenzen zullen nooit samenvallen, dat doen ze nergens in geen enkel land met anderstalige minderheden - op diverse plaatsen leven volkeren die verschillende talen spreken door elkaar.
Dat moet een nuchtere vaststelling zijn, geen te mijden feit noch een te bereiken doel.

Citaat:
Intussen ligt het reeds grondwettelijk vast dat België een federale staat is ; alleen moeten de bevoegdheden duidelijk gedefinieerd worden
Vindt u de toch wel unieke vorm van gewesten en gemeenschappen dan zo een goede vorm om die federatie in te delen?

Citaat:
Federalisme met 2 ? Met 3 ? met 4 ? met 25 ? would-be deelstaten : maak u kenbaar, maar denk ook aan het "kostenplaatje"/"efficiëncyplaatje"
Indien men dat in gedachten had, zou Brussel nooit een gewest geworden zijn. DHL heeft laten zien dat dit geen goed idee was.

Overigens is een federatie met 25 niet aan de orde, waar u dat dus haalt weet ik niet. Die indeling zou toch maar kunstmatig zijn, want België bestaat grosso modo simpelweg uit Vlaanderen en Wallonië. Dat lijkt dan ook de meest logische indeling voor een federatie en Robert Senelle erkent dat.

Citaat:
Als bv. Brussel en of Wallonië zou vinden dat ze niet in staat zijn zichzelf te regeren denk ik dat bv. de Vlamingen hen wel willen helpen.. Wie weet zijn er el bekwame vlaamse politici om steden zoals Charleroi uit de brand te helpen..
Ik denk niet dat het een goed idee is om Wallonië onder Vlaamse curatele te plaatsen.
Oud 23 augustus 2007, 11:23   #24
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik denk niet dat het een goed idee is om Wallonië onder Vlaamse curatele te plaatsen.
Kan je eens verklaren waarom niet?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 11:31   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Omdat het zeker op een Franstalig 'non' zou botsen, tiens.
Oud 23 augustus 2007, 11:33   #26
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Omdat het zeker op een Franstalig 'non' zou botsen, tiens.
Waarom is dat een goede reden om het niet te willen? Hetzelfde geldt toch ook voor BHV en de hele staatshervormings-reutemeteut?
Oud 23 augustus 2007, 16:14   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, dat is een goede reden om het niet te willen.
Ik ben al dik tevreden als wij onze eigen zaakjes mogen regelen zonder hun bemoeienis. In ruil mogen zij botsen op onze bemoeienis over hun zaakjes.
Oud 23 augustus 2007, 16:22   #28
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Heel arbitrair en zonder argumenten beschouw ik paternalisme als iets verwerpelijk.
Oud 23 augustus 2007, 18:06   #29
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heel arbitrair en zonder argumenten beschouw ik paternalisme als iets verwerpelijk.
Dat is een puur moraliserend standpunt. We hebben het hier over institutionele politiek. Ik verwacht toch eerder zakelijke en functionele argumenten.
Oud 23 augustus 2007, 18:15   #30
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je ervan uitgaat dat België één land is en moet blijven, en dat doen sommigen, is het doodnormaal dat problemen gezamenlijk, op democratische wijze, worden aangepakt.
Dat betekent dan ook dat er extra aandacht moet worden besteed aan een arme regio, zoals dat in Nederland met Groningen, Twente en Zuid-Limburg gebeurde. Dat heeft niets met paternalisme te maken.

Het vergt dan wel een democratisch België. Dat wil zeggen: one man-one vote, geen grendels, wafelijzers, dubbele meerderheden e.d.
Dat houdt dan weer in dat de meerderheid bepaalt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be