Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 18:28   #21
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Turkije stelt zich officieel op als islamitisch land. Het is bv lid van de OIC. De christelijke bevolking van het land werd trouwens in de laatste eeuw tamelijk systematisch uitgeroeid, ook al wordt dit somstijds betwijfeld door onze formateur. Turkije werpt zich regelmatig op als behartiger van de islamitische ideologie; zie bv de rol van dat land bij de cartoonaffaire, toen de Turkse ambassadeur in Kopenhagen in actie meende te moeten treden.

De hier aangekaarte door het islamtische regime in Turkije uitgevaardigde censuur staat ten dienste van het moslim-fundamentalisme, en is meer bepaald bedoeld ten gerieve van de daarbij horende creationistische opvattingen.

Ik denk trouwens dat dit geen 'ondemocratische' maatregel is. Het is heel goed denkbaar, zelfs zeer waarschijnlijk, dat voor dit soort censuur een meerderheid te vinden zou zijn bij de Turkse bevolking. Edoch: door een 'democratische' meerderheid goedgekeurde censuur is nog altijd censuur, en nog altijd verwerpelijk. Censuur is een obscurantische en anti-menselijke maatregel, los van meerderheid of minderheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Organiz...mic_Conference
China censureert ook. Zijn ze daar islamitisch, daar in China?

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 19:46   #22
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht

Censuur wordt teweeggebracht door diverse soorten totalitaire stromingen, zoals bv islam of communisme. Beiden leiden door hun aard vlot tot censuur.

Eenzelfde gevolg kan ifv de omstandigheden voortvloeien uit verschillende soorten oorzaken. Het kan bv warm worden in mijn kamer omdat de kachel brandt, maar ook doordat het zonlicht door het raam naar binnen valt. Het feit dat de opwarming in een bepaald geval door de zon wordt veroorzaakt, betekent niet dat in een ander geval de opwarming niet door de kachel kan worden bewerkstelligd. Een brandende kachel en een schijnende zon veroorzaken allebei opwarming. Het feit dat de ene als warmtebron kan fungeren, laat niet toe om te besluiten dat dientengevolge de andere niet als warmtebron kan fungeren; en nog veel minder kan men besluiten, dat noch zon noch kachel iets met de opwarming kunnen te maken hebben.

Om na te gaan of de zon resp de kachel als warmtebron kunnen fungeren, onderzoekt men best de structuur van zon resp kachel, om te kijken of ze daadwerkelijk stralingsenergie kunnen afscheiden. Analoog dient men, om na te gaan of het marxisme-leninisme-maoïsme resp. de islam door hun leerstellige inhoud tot censuur kunnen leiden, de betrokken leerstellige inhouden (bv met betrekking tot de dictatuur vh proletariaat, resp de onderwerping van ongelovigen) nader te bekijken (zijn er oproepen tot onderdrukking en vervolging aanwezig? ed).

Het komt meer voor dat eenzelfde gevolg door uiteenlopende oorzaken kan ontstaan. Ik verzeker u, dit is couranter dan u schijnt te denken.
Oud 22 augustus 2007, 19:48   #23
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, maar het kent wel een totalitaire en intolerante ideologie.

In Turkije wordt de toegang tot de blogs die Adnan Oktar op de korrel nemen onmogelijk gemaakt omdat het in wezen een mohammedaans land is, waar de vrijheid van meningsuiting niet van tel is, zeker niet als de mening van de andere ingaat tegen de lering. Adnan Oktar is binnen de mohammedaanse wereld dan ook een zeer gerespecteerd figuur. Reeds jaren predikt hij dat alle wetenschap in de koran te vinden is. En de koran is het heilige boek, dat rechtstreeks van Allah komt. Wie Oktar tegenspreekt, spreekt de koran tegen, en wie de koran tegenspreekt, spreekt Allah tegen.
Oud 22 augustus 2007, 20:47   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
In Iran en Saoedi-arabië om er maat twee te noemen, is het internet volledig in handen van het religieus apparaat. Zij laten niks door dat ook maar in de geringste mate een bedreiging zou kunnen vormen voor hun religieuze dogma's. Me dunkt dan ook dat dit alles inhoudelijk met islam te maken heeft.
Dat is zo en niet alleen in Saoudi-Arabië. Dat is ook zo in Iran. Maar de Iraanse overheid slaagt er slechts gedeeltelijk in.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 20:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 09:13   #25
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Recent zou Erdogan verklaard hebben: "Er bestaat geen gematigde en radicale islam. Islam is islam".

http://www.thememriblog.org/turkey/b...al/en/2595.htm

Volgens Baykal is het concept 'gematigde islam' gewoon een shunt om te kunnen overgaan van een formeel seculiere staat naar een moslimstaat.

http://www.thememriblog.org/turkey/b...al/en/2596.htm

Ik heb de indruk, maar ik kan er best naastzitten, dat de term 'gematigde islam' twee gebruiksmodi heeft. In het Westen wordt die term vaak gebezigd om de hoop uit te drukken, dat moslims half afvallig dwz 'gematigd' zullen worden, de koran anders gaan 'interpreteren' enz. Maar elders, bv. in Turkije, is 'gematigde islam' een soort façade, naar voren geschoven door de islam tout court om de vrees bij andersdenkenden weg te nemen en dusdoende gemakkelijker te kunnen islamiseren.
Oud 23 augustus 2007, 09:58   #26
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Censuur wordt teweeggebracht door diverse soorten totalitaire stromingen, zoals bv islam of communisme. Beiden leiden door hun aard vlot tot censuur.

Eenzelfde gevolg kan ifv de omstandigheden voortvloeien uit verschillende soorten oorzaken. Het kan bv warm worden in mijn kamer omdat de kachel brandt, maar ook doordat het zonlicht door het raam naar binnen valt. Het feit dat de opwarming in een bepaald geval door de zon wordt veroorzaakt, betekent niet dat in een ander geval de opwarming niet door de kachel kan worden bewerkstelligd. Een brandende kachel en een schijnende zon veroorzaken allebei opwarming. Het feit dat de ene als warmtebron kan fungeren, laat niet toe om te besluiten dat dientengevolge de andere niet als warmtebron kan fungeren; en nog veel minder kan men besluiten, dat noch zon noch kachel iets met de opwarming kunnen te maken hebben.

Om na te gaan of de zon resp de kachel als warmtebron kunnen fungeren, onderzoekt men best de structuur van zon resp kachel, om te kijken of ze daadwerkelijk stralingsenergie kunnen afscheiden. Analoog dient men, om na te gaan of het marxisme-leninisme-maoïsme resp. de islam door hun leerstellige inhoud tot censuur kunnen leiden, de betrokken leerstellige inhouden (bv met betrekking tot de dictatuur vh proletariaat, resp de onderwerping van ongelovigen) nader te bekijken (zijn er oproepen tot onderdrukking en vervolging aanwezig? ed).

Het komt meer voor dat eenzelfde gevolg door uiteenlopende oorzaken kan ontstaan. Ik verzeker u, dit is couranter dan u schijnt te denken.
je bent ambtenaar voor sensibilsatie bij het ministerie van energie?
Oud 23 augustus 2007, 10:00   #27
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Neen, maar het kent wel een totalitaire en intolerante ideologie.

In Turkije wordt de toegang tot de blogs die Adnan Oktar op de korrel nemen onmogelijk gemaakt omdat het in wezen een mohammedaans land is, waar de vrijheid van meningsuiting niet van tel is, zeker niet als de mening van de andere ingaat tegen de lering. Adnan Oktar is binnen de mohammedaanse wereld dan ook een zeer gerespecteerd figuur. Reeds jaren predikt hij dat alle wetenschap in de koran te vinden is. En de koran is het heilige boek, dat rechtstreeks van Allah komt. Wie Oktar tegenspreekt, spreekt de koran tegen, en wie de koran tegenspreekt, spreekt Allah tegen.
me dunkt dat de felste verdedigers van de mohamedaanse leer beschimpt worden, daar in Turkije, en niet andersom.

je hebt precies geen kaas gegeten van turkije.
Oud 23 augustus 2007, 10:17   #28
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
je bent ambtenaar voor sensibilsatie bij het ministerie van energie?
Nee, bedankt. Ik probeerde alleen via een vergelijking duidelijk te maken dat eenzelfde gevolg (in casu censuur) kan voortvloeien uit verschillende oorzaken. Wanneer bv. uw auto stilvalt, dan kan dit het gevolg zijn van een lege brandstoftank, doch ook van bv. een door oliegebrek vastgelopen motor. Nee, ik ben ook geen brandstofdebiliseringsambtenaar, dank u. Ik zette deze boom op omdat een forumlid (zie hierboven) het feit, dat China niet islamitisch is doch censureert, aanhaalt als argument om te betogen dat de islam geen oorzaak kan zijn van censuur; een redeneerwijze die enkel geldig zou kunnen zijn indien ieder gevolg éénduidig met één soort oorzaak zou zijn verbonden, quod non.
Oud 23 augustus 2007, 10:26   #29
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, bedankt. Ik probeerde alleen via een vergelijking duidelijk te maken dat eenzelfde gevolg (in casu censuur) kan voortvloeien uit verschillende oorzaken. Wanneer bv. uw auto stilvalt, dan kan dit het gevolg zijn van een lege brandstoftank, doch ook van bv. een door oliegebrek vastgelopen motor. Nee, ik ben ook geen brandstofdebiliseringsambtenaar, dank u. Ik zette deze boom op omdat een forumlid (zie hierboven) het feit, dat China niet islamitisch is doch censureert, aanhaalt als argument om te betogen dat de islam geen oorzaak kan zijn van censuur; een redeneerwijze die enkel geldig zou kunnen zijn indien ieder gevolg éénduidig met één soort oorzaak zou zijn verbonden, quod non.
nu ben je overgestapt naar het ministerie van transport?
Oud 23 augustus 2007, 10:28   #30
styllo_ben
Minister-President

Standaard

trouwens, de discussie gaat de richting uit die ik helemaal niet bedoelde. Vandaar dat die idiote vergelijkingen van u irrelvant zijn.

Ik maakte alleen maar de opmerking ivm de islamofobie dat jij aanhaalde in je openingspost.

Dat was verkeerd.

Dat islamisten dingen willen censureren, dat had jij mij heus niet moeten komen uitleggen.
Oud 23 augustus 2007, 17:48   #31
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
trouwens, de discussie gaat de richting uit die ik helemaal niet bedoelde. Vandaar dat die idiote vergelijkingen van u irrelvant zijn.

Ik maakte alleen maar de opmerking ivm de islamofobie dat jij aanhaalde in je openingspost.

Dat was verkeerd.

Dat islamisten dingen willen censureren, dat had jij mij heus niet moeten komen uitleggen.
Voor alle duidelijkheid, ik reageerde hierop:

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=21

woordelijk:
Citaat:

De opmerking hierboven kan alleen betekenis hebben, indien de schrijver onderstelt, dat het veroorzaken van censuur door de islam, meteen ook impliceert dat censuur énkel door de islam kan worden veroorzaakt. Zoniet zou de levering van dit Chinese 'tegenvoorbeeld' zinloos zijn.
Oud 23 augustus 2007, 17:55   #32
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
me dunkt dat de felste verdedigers van de mohamedaanse leer beschimpt worden, daar in Turkije, en niet andersom.

je hebt precies geen kaas gegeten van turkije.
In Turkije wordt iedereen die een slecht woord over de mohammedaanse leer of haar symbolen uit, voor de rechtbank gesleept.
Oud 23 augustus 2007, 17:58   #33
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
... Het komt meer voor dat eenzelfde gevolg door uiteenlopende oorzaken kan ontstaan. Ik verzeker u, dit is couranter dan u schijnt te denken.
Maar in het geval van Wordpress.com is het wel overduidelijk dat het is omdat een principe van de mohammedaanse leer wordt aangevallen.
Oud 23 augustus 2007, 18:05   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid, ik reageerde hierop:

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=21

woordelijk:

De opmerking hierboven kan alleen betekenis hebben, indien de schrijver onderstelt, dat het veroorzaken van censuur door de islam, meteen ook impliceert dat censuur énkel door de islam kan worden veroorzaakt. Zoniet zou de levering van dit Chinese 'tegenvoorbeeld' zinloos zijn.
Bij het VB censureren ze ook. Zijn ze islamitisch?

Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 18:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 18:41   #35
Europlia
Banneling

Standaard

Citaat:
EU-kandidaat Turkije heeft de toegang tot Wordpress.com geblokkeerd om creationist Adnan Oktar ter wille te zijn. Wordpress.com herbergt ruim een miljoen blogs die vanuit Turkije zo'n 12 miljoen keer per maand werden bezocht.
Details op de stek van Scientific American:
http://blog.sciam.com/index.php?titl...&c=1&tb=1&pb=1

Weer een stap vooruit richting obscurantisme. En wie zich vragen durft stellen is een 'islamofoob', mag ik aannemen.
Dit is een spijtige zaak voor zowel de EU als voor Turkije.

Turkije maakt geen schijn van kans meer op toetreding tot de EU als het zo doorgaat en Europa verliest zijn multicultureel contact en een grote natie. Turkije in de EU zouden we kunnen zien als onze binding met de islamitische wereld zonder dat we daarvoor Europa islamiseren. Als elk land strenge integratieregels opsteld kunnen we veelvoudig profiteren van een Groot-Europa.
In een wereld die elk moment kan exploderen is het de tijd geworden om bondgenoten te vinden. De derde wereldoorlog staat om de hoek en een militaire grootmacht als Turkije zou ons goed kunnen bijstaan op internationaal gebied. We zouden onze vuisten op tafel kunnen leggen en zo toch nog een groot militair conflict tussen de grootmachten vermijden. Maar voordat we dat kunnen realiseren moeten we eerst serieus genomen worden en daarbij zouden we alle steun van Turkijke goed kunnen gebruiken.
Op dit moment lijkt Turkijke het helemaal te gaan verknoeien en dat is jammer.
Nu gaan de grootmachten gewoon met ons ping-pong spelen, de soft-power strategie is een mooi gegeven maar je hebt er een sterke basis voor nodig.
Europlia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 15:05   #36
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
wat ben jij dom ofzo???
Oud 25 augustus 2007, 15:45   #37
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
... Ik heb de indruk, maar ik kan er best naastzitten, dat de term 'gematigde islam' twee gebruiksmodi heeft. In het Westen wordt die term vaak gebezigd om de hoop uit te drukken, dat moslims half afvallig dwz 'gematigd' zullen worden, de koran anders gaan 'interpreteren' enz. Maar elders, bv. in Turkije, is 'gematigde islam' een soort façade, naar voren geschoven door de islam tout court om de vrees bij andersdenkenden weg te nemen en dusdoende gemakkelijker te kunnen islamiseren.
De "gematigde islam" of de "gematigde moslim" is een westerse uitvinding, en zeer populair sinds 2001. Nochtans heeft nooit iemand iets van die "gematigde islam" gezien of gehoord ...
Gilles KEPEL, Oorlog in het hart van de islam, (Oorspronkelijke titel Fitna. Guerre au coeur de l’islam, Uitgeverij Olympus, 2007 (eerst uitgegeven 2005), ISBN 978-90-467-0010-5

p. 180

De moedjahidien [zo wordt gepreciseerd] zijn onderdeel van die gezegende en zegevierende oemma. Ze vormen de voorhoede die zich ertoe heeft verplicht aan te zetten tot de confrontatie tussen onze vijanden en ons. Die voorhoede strijdt niet in plaats van de oemma maar werkt erop in als een zuurdesem, waardoor de oemma op kan staan en zich verheffen in verzet tegen de bezetter en de overweldiger. Het is onjuist de jihad te reduceren tot één beperkte organisatie, want de jihad is essentieel voor het geloof, voor de oorspronkelijke leer die zich tegenover de vijanden van de islam opstelt, hij past in de weg die de profeet Mohammed (heil en zegening over hem) en zijn metgezellen hebben opengelegd.
En dit vind ik een perfecte beschrijving van het fenomeen:
Want de islam is de islam is de islam. Overrompeling van de heersende cultuur --- dat is het enige kunstje van de islam, en ze beheerst het heel goed. ...

Dit is gebeurd in het hele midden Oosten, waar de Perzische cultuur volledig aan stukken is geslagen. Het is gebeurd in Indonesië, dat in krap 100 jaar tijd van volledig Boeddhistisch naar volledig Islamitisch is verschoven. Het gebeurt NU in Kashmir, waar al tientallen miljoenen Hindoes zijn gedood. Het gebeurt NU aan de noordgrenzen van Pakistan, het NU gebeurt in Thailand, het gebeurt NU in Afrika en in Libanon, en het zal ook in Europa gebeuren. En altijd op dezelfde manier --- een ongrijpbare voorhoede die niet bang is om haar handen vuil te maken en elke dag weer een paar passen voorwaarts maakt, en een grote, zwijgende achterban die enkel wordt gebruikt als massa om de vrijgevochten ruimte mee op te vullen en dicht te smeren. De gematigde islam is niets anders dan turfmolm.
...
http://lagonda.blogspot.com/2006_09_01_archive.html

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 25 augustus 2007 om 15:45.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be