Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 23 augustus 2007, 12:57   #21
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Voor de Vlaams-nationalisten is, wat er nu bezig is, een prachtig scenario.

Reynders wordt de nieuwe formateur (hoop ik) en die zijn deathline ligt op 6 september...
Inderdaad, en dan hoop ik dat Leterme, Dewever of Vandeurzen de Vlaamse Milquet van dienst worden.
DenKempenzoon is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:05   #22
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Inderdaad, en dan hoop ik dat Leterme, Dewever of Vandeurzen de Vlaamse Milquet van dienst worden.
Ha! Als Leterme geen coalitie kan vormen, wie dan wel? Oranje-Blauw was iedereens voorkeur, omdat dat 'het minste zou kunnen botsen'. Wordt Reynders formateur, komt er waarschijnlijk geen staatshervorming, maar dan heeft hij nog altijd BHV aan zijn broek hangen ...

Maar, laten we eens kijken naar de opties voor een nieuwe coalitie: wie zitten daarin, behalve de MR? VLD, CDH, (meer kan ik niet eens bedenken... )
Nederlandse Leeuw is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:09   #23
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ha! Als Leterme geen coalitie kan vormen, wie dan wel? Oranje-Blauw was iedereens voorkeur, omdat dat 'het minste zou kunnen botsen'. Wordt Reynders formateur, komt er waarschijnlijk geen staatshervorming, maar dan heeft hij nog altijd BHV aan zijn broek hangen ...

Maar, laten we eens kijken naar de opties voor een nieuwe coalitie: wie zitten daarin, behalve de MR? VLD, CDH, (meer kan ik niet eens bedenken... )
Mja, een nieuwe formateur om dan met exact dezelfde onderhandelaars aan tafel te gaan zitten vind ik ook maar een merkwaardige gang van zaken.... Ecolo ipv cdH? Maar dat botst langs alle kanten met de liberalen (en Vlamingen).
DenKempenzoon is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:26   #24
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Mja, een nieuwe formateur om dan met exact dezelfde onderhandelaars aan tafel te gaan zitten vind ik ook maar een merkwaardige gang van zaken.... Ecolo ipv cdH? Maar dat botst langs alle kanten met de liberalen (en Vlamingen).
Laten we het eens bekijken...

Houd er rekening mee, de MR hoeft GEEN staatshervorming (2/3 meerderheid overbodig)
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 23 augustus 2007, 13:29   #25
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

CD&V/N-VA: 25/5 : 30 zetels
cdH: 10
VLD: 18
MR: 23
SP.a : 14
PS: 20
Ecolo: 8
Groen; 4
LDD: 5
VB: 17
FN: 1

Totaal: 150

En puzzelen maar.

Laatst gewijzigd door DenKempenzoon : 23 augustus 2007 om 13:31.
DenKempenzoon is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:37   #26
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
CD&V/N-VA: 25/5 : 30 zetels
cdH: 10
VLD: 18
MR: 23
SP.a : 14
PS: 20
Ecolo: 8
Groen; 4
LDD: 5
VB: 17
FN: 1

Totaal: 150

En puzzelen maar.
MR+VLD+Ecolo+Groen+CDH+SP.a=79
Beetje raar, maar ik vind het voorlopig de beste. Zo sluit je PS, VB, LDD, FN en CD&V/N-VA uit.
Oud 23 augustus 2007, 13:40   #27
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Beetje raar, maar ik vind het voorlopig de beste. Zo sluit je PS, VB, LDD, FN en CD&V/N-VA uit.
Langs Vlaamse kant is dat elke (zwaar) verliezende partij. En het is geen meerderheid in de nederlandstalige taalgroep, wat op zich geen ramp is, maar hiermee tekenen VLD en SP.a helemaal hun doodvonnis, zeker als er dan ook nog geen deftige staatshervorming aan vasthangt.

EDIT: Joëlleke doet niks zonder Elioke....

Laatst gewijzigd door DenKempenzoon : 23 augustus 2007 om 13:40.
DenKempenzoon is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:49   #28
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Langs Vlaamse kant is dat elke (zwaar) verliezende partij. En het is geen meerderheid in de nederlandstalige taalgroep, wat op zich geen ramp is, maar hiermee tekenen VLD en SP.a helemaal hun doodvonnis, zeker als er dan ook nog geen deftige staatshervorming aan vasthangt.

EDIT: Joëlleke doet niks zonder Elioke....
Ok, maar heb jij dan wellicht een beter idee? Ik heb deze uitgezocht om zoveel mogelijk communautaire botsingen uit de weg te gaan...
Oud 23 augustus 2007, 13:49   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

zo te zien zal hun eigen cordon sanitair de zogenaamd "democratische" partijen hen op den duur de das omdoen!

blijkbaar denken er nog mensen zo over. Een commentaar in GVA:

Citaat:
Of men nu voor of tegen het VB is, een ding is zeker de nederlandstalige partijen hebben met het cordon hun toekomst bepaald. Een broodnodige 2 derde meerderheid die zo belangrijk is op dit moment is hierdoor onbereikbaar geworden! De zweer is nu rijp en staat op uitbarsten! Leterme oogst het resultaat van de jarenlange politiek die de Vlaming wegcijferde waardoor almaar meer mensen op het VB gingen stemmen. Of het land hiermee gebaat was? Op korte termijn misschien wel, op lange termijn... De politiek van Verhofstad met name deze van een zieke man die doet alsof er niets aan de hand is omdat hij toch weet dat hij ten laatste binnen 4 jaar zal sterven, werkt niet langer! Moncieur ouvrez vos yeux et démarez �* comprendre que c''est fini!!!yves mattelin, herentals.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 23 augustus 2007 om 13:57.
circe is offline  
Oud 23 augustus 2007, 13:49   #30
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
DS, dinsdag 21 augustus 2007
Mogelijke coalities en tweederdes

BRUSSEL - Zijn andere coalities mogelijk? Hoe een tweederde meerderheid halen? Veel mogelijkheden zijn er niet.

Oranje-blauw is de meest voor de hand liggende coalitie. Twee andere scenario's circuleren en nog twee kunnen theoretisch.

Oranje-blauw. 81 op 150 kamerzetels: CD&V/N-VA, MR, Open VLD, CDH. Deze coalitie moet een tweederde in de Kamer zoeken. Daarvoor heeft ze vier opties, in dalende lijn van waarschijnlijkheid: steun van de SP.A en de groenen (samen 109 zetels), steun van de PS en SP.A (samen 115 zetels), steun van de SP.A en LDD (samen net 100 zetels) en steun van de PS (samen 101 zetels). Zeker de laatste twee scenario's zijn eigenlijk niet werkbaar.

Klassieke tripartite. 115 op 150 kamerzetels: CD&V/N-VA, MR, PS, Open VLD, SP.A, CDH. Een tweederde hoeft deze coalitie niet te zoeken, ze heeft genoeg zetels. Zelfs als de SP.A verdwijnt (101 zetels) of als CDH niet meedoet (105 zetels), kan die regering een staatshervorming realiseren.

Jamaica. 93 op 150 kamerzetels: CD&V/N-VA, MR, Open VLD, CDH, Ecolo en Groen! De naam verwijst naar de kleuren van de Jamaicaanse vlag. In Duitsland kregen coalities met liberalen, christendemocraten en groenen deze roepnaam. CDH stuurde in juli aan op een dergelijk scenario, de anderen wilden er niet van weten. SP.A-steun in de Kamer zou volstaan voor een tweederde.

Olijfboom. 86 op 150 kamerzetels: CD&V/N-VA, PS, SP.A, CDH, Ecolo, Groen! Geen enkele partij denkt op dit moment aan dergelijk scenario. Om een tweederde meerderheid te vinden, moet een olijfboom hoe dan ook op zoek naar liberale steun in de Kamer, hetzij van MR of van Open VLD.

Paars-groen. 87 op 150 kamerzetels: MR, PS, Open VLD, SP.A, Ecolo, Groen! Deze coalitie heeft geen meerderheid aan Vlaamse kant, en is dus onwerkbaar. Voor een tweederde moet men de hulp van CD&V/N-VA inroepen. (wov)

(wov)
Kortaf is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:06   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Yves Leterme is op weg naar de koning
do 23/08/07 - Formateur Yves Leterme is op weg naar kasteel Belvédère. Wellicht zal hij daar zijn ontslag aanbieden aan koning Albert. Dat heeft de redactie uit goede bron vernomen.
Daarmee komt na 74 dagen wellicht een eind aan de regeringsvorming.
(Belga)
De oranje-blauwe partijen hadden vanochtend tot 4.30 uur onderhandeld, maar die marathonvergadering leverde uiteindelijk niets op.

Vooral de starre houding van de Franstalige christendemocraten van CDH in het communautaire debat legde een bom onder de regeringsonderhandelingen.

De Vlamingen zochten daarvoor een tweederdemeerderheid, maar CDH-partijvoorzitster Joëlle Miquet wilde alleen instemmen met een vage tekst.

Als Leterme zijn ontslag indient, moet de koning beslissen hoe het voort moet. Hij kan onder meer een nieuwe bemiddelaar aanstellen of een nieuwe informateur.
Patriot! is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:07   #32
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, maar heb jij dan wellicht een beter idee? Ik heb deze uitgezocht om zoveel mogelijk communautaire botsingen uit de weg te gaan...
Waarom zou er uberhaupt een federale regering moeten komen ? Ik denk dat vandaag vele Vlamingen genoeg hebben van de entiteit België.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:10   #33
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Voor mij heeft Leterme tekort geschoten. Hij is trouw gebleven aan zijn communotaire eisen, dat wel, maar door een gebrek aan tact heeft hij zijn opdracht als formateur onmogelijk gemaakt. Goed bestuur, respect, de kracht van mensen... Na 74 dagen zijn we terug naar af en zit het land in een van de grootste politieke crisissen van zijn 175 jarig bestaan. Vele Vlaams-Nationalisten onder jullie zien dit misschien graag gebeuren maar vergeet niet dat de kans groter is dat België gewoon verder gaat zonder Leterme. De Franstaligen revancheren zich voor maanden vernederingen! Laten we hopen dat een andere formateur wat meer bijt en minder blaft.
U had als liberaal ontgewijfeld liever Guy Verhofstadt die enkel en alleen maar dacht aan zijn postje.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:21   #34
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
SP.A zal nooit in een regering stappen zonder de PS. Het enige wat er, volgens mij, nog gefabriceerd kan worden is Rooms-Rood-Groen.

M�*�*r, zelfs in zo'n coalitie zal CD&V/N-VA een verregaande staatshervorming blijven eisen, nu kunnen ze helemaal niet meer terug....
Oud 23 augustus 2007, 14:25   #35
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
SP.A zal nooit in een regering stappen zonder de PS. Het enige wat er, volgens mij, nog gefabriceerd kan worden is Rooms-Rood-Groen.
Momenteel is de SP.a zelfs niet geneigd om in een regering te kruipen met de PS... ze hebben (voorlopig toch) resoluut voor de oppositie gekozen en te kennen gegeven dat hun lot niet met dat van de PS verbonden is.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:30   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
een regering zonder meerderheid in Vlaanderen

een regering zonder Leterme (800.000 stemmen)

hoogst onwaarschijnlijk

en wellicht in 2009 goed voor een onafhankelijk Vlaanderen als je er al niet direct een burgeroorlog mee ontketent ...
Anna List is offline  
Oud 23 augustus 2007, 14:34   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Momenteel is de SP.a zelfs niet geneigd om in een regering te kruipen met de PS... ze hebben (voorlopig toch) resoluut voor de oppositie gekozen en te kennen gegeven dat hun lot niet met dat van de PS verbonden is.
da's volgens mij strategie bovendien als de as Milquet-Di Rupo-VDL daar een akkoord over had ... wat zeker mogelijk is ... de beste kans om de MR een hak te zetten ... misschien een stap naar een niet symmetrische federale regering ...
Anna List is offline  
Oud 23 augustus 2007, 15:25   #38
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
U had als liberaal ontgewijfeld liever Guy Verhofstadt die enkel en alleen maar dacht aan zijn postje.
Ik had als Vlaming liever een wat gematigdere tactiek en een wat sluwere politicus. Als liberaal ben ik al meer dan tevreden met het einde van paars.
reinaert68 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be