Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 13:13   #21
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
(Oef! Ik begon al ongerust te worden, zo lang was het al geleden dat nog eens iemand een vers homodraadje had opgestart. De interesse is blijkbaar nog steeds springlevend.)

Niet akkoord hiermee. Eender welk woord kan in een bepaalde context, en door een bepaalde persoon, als een belediging worden opgevat. Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat dit woord een belediging is en dat woord niet. De belediging zit hem namelijk veelal niet in het woord zelf, maar in de manier waarop het wordt gebruikt. Dat maakt taal ook zo fascinerend.

Een voorbeeldje : Laatst zie ik in een metrostation 2 groepen Marokkaanse jongens elkaar tegenkomen. Blijkbaar kenden ze elkaar goed, maar de begroeting was even verrassend als lachwekkend : "Fils de pute!!". Binnen hun groep was "fils de pute" ("hoerenjong" dus) dus blijkbaar een aanvaarde begroeting (die uiteraard niet letterlijk werd genomen). Nu, ik kan je ervan verzekeren dat mocht ik één van die jongens op dezelfde manier begroeten, dat niet als een begroeting maar als een grove belediging zou worden geïnterpreteerd. Ik behoor namelijk niet tot hun groep, en deel dus niet in de afspraak dat "fils de pute" een toegelaten term is. Waarschijnlijk heb ik dit voorbeeld onzorgvuldig geselecteerd, en zullen bepaalde forumdeelnemers hier zich weer niet kunnen inhouden om uit dit voorval een en ander af te leiden dat niets met de zaak te maken heeft. Dat neemt niet weg dat het een goed voorbeeld is van hoe de betekenis van taal context-gebonden is.

In principe kan dus elk woord een belediging zijn, en als gevolg daarvan kan dus ook elk woord géén belediging zijn. Zelfs bij woorden die een zeer negatieve connotatie dragen is dat zo, zoals in het voorbeeld hierboven. De vraag of het een belediging is om iemand "homo" te noemen is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Gebruikt in bepaalde omstandigheden, door bepaalde personen, en tegen bepaalde personen, zou het zeker als een belediging worden gezien, maar als de ene homo "homo" zegt tegen de andere is dat natuurlijk een compleet andere situatie. Als iemand zich beledigd voelt en klacht indient, zal de rechter dus steeds terdege rekening moeten houden met die omstandigheden en de eigenlijke betekenis van het woord moeten trachten te interpreteren.
Homo is het ergste scheldwoord dat ik ken, erger als hoerenzoon zelfs...Het drukt de allergrootste minachting uit die een man voor een andere man kan hebben...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:52   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Is roepen van homo naar iemand nu beledigend of is het dat niet?
Immers in Nederland heeft men een persoon vrijgesproken omdat hij tegen een agent “homo” had gezegd. Zolang daar niet “vuile of smerige” bij gezegd wordt is het immers geen verwijt een minderheidsgroep bij naam te noemen. En wie kan nu weten wie bij die minderheidsgroep behoort?
Dus mag men voortaan bij ons ook de agenten aanspreken met “dag homo” of zo of is het bij ons nog steeds een belediging?
En zo ja, wat vinden homo’s daar nu zelf van?
En wat vinden agenten daar nu van?

Ik begrijp eerlijk gezegd die vraag niet.

Ik ben namelijk opgevoed door een Vlaamse moeder, een Vlaamse vader en diverse Vlaamse onderwijzenden, jeugdleidenden ... en ik ben nogal beïnvloed door Vlaamse vrienden en kennissen, die allen maar dan ook allen een brede kijk op de wereld hadden en hebben ...

ik begrijp niet hoe je je kan afvragen of een woord of woorden roepen naar iemand beledigend is of niet;
ik begrijp alleen maar dat ik kan pogen om met iedereen een harmonieuze relatie te hebben (en dat houdt soms in dat de relatie zich beperkt tot een milisekonde ..., ten hoogste aangevuld met een "neen dank u" ... en aan de andere kant heb ik al durven dingen zeggen tegen Afrikaanse vrienden, waarvoor het sentrum Leman mij voor jaren in den bak zou durven draaien, maar die zwarte vriend zijn zin voor humor is dan ook van een ordegrootte van een zwart gat in de sterrekunde ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 14:31   #23
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
en aan de andere kant heb ik al durven dingen zeggen tegen Afrikaanse vrienden, waarvoor het sentrum Leman mij voor jaren in den bak zou durven draaien, maar die zwarte vriend zijn zin voor humor is dan ook van een ordegrootte van een zwart gat in de sterrekunde ...)
Ik had vroeger zo ook een zwarte vriend die ik regelmatig al lachend aansprak met "negerke". Dat kon. Maar ik heb een andere vriend met oosterse roots, en die zou ik zeker nooit met "chineeske" (of "petit chinois", want hij spreekt Frans) aanspreken. Je voelt zoiets aan.
Oud 24 augustus 2007, 14:58   #24
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Ik zal nog wat anders zeggen;homo,flikker,potter en ga zo maar door;het komt allemaal op hetzelfde neer zenne,het ene klinkt gewoon in de orens wat grover dan het andere.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:03   #25
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Volgens mij is dit geen scheldwoord ! Maar je duidt hun wel op hun anders zijn.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:05   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Immers in Nederland heeft men een persoon vrijgesproken omdat hij tegen een agent “homo” had gezegd. Zolang daar niet “vuile of smerige” bij gezegd wordt is het immers geen verwijt een minderheidsgroep bij naam te noemen. En wie kan nu weten wie bij die minderheidsgroep behoort?
Dus mag men voortaan bij ons ook de agenten aanspreken met “dag homo” of zo of is het bij ons nog steeds een belediging?

Klootzak naar iemand roepen is an sich ook niet beledigend (want iedereen weet wel wat dat is). Het gaat om de intentie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:28   #27
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Ik kan me best voorstellen hoe laagdunkend jij over vrouwen denkt, ook zonder dit belachelijk komentaar...
Jij kan je helemaal niks voorstellen. Jij bralt maar wat, zoals gewoonlijk. En dan nog in schabouwelijk Nederlands.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:32   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
In de tijd van de oude Grieken was het ook al erg om mannen ''gunè'' te noemen, maar daar was dat helemaal niet bedoeld in de trant van homoseksueel. Sterker nog, in de Griekse cultuur was het bovennormaal om homoseksueel te zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:35   #29
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het hangt ervan af tegen wie en in wlke context zeker.

homo zie ik echter als een benaming van een geaardheid, zo zou je kunnen zeggen dat hetero zeggen tegen een homo ook een belediging is.

nog een punt is dat er meestal zoiets is als : ik ben X en ik ben homo,

terwijl de hetero's ( waartoe ikzelf behoor) toch ook niet zeggen : ik ben x en ik ben hetero ?

maw waarom moeten homo's zich kenbaar maken als homo en hetero zich niet als hetero ?
ik vind eerlijk gezegd dat dat niemand aangaat welke geaardheid iemand heeft.

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 24 augustus 2007 om 15:38.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 15:48   #30
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht

homo zie ik echter als een benaming van een geaardheid, zo zou je kunnen zeggen dat hetero zeggen tegen een homo ook een belediging is.

terwijl de hetero's ( waartoe ikzelf behoor) toch ook niet zeggen : ik ben x en ik ben hetero ?

maw waarom moeten homo's zich kenbaar maken als homo en hetero zich niet als hetero ?
Hug?Het gaat niemand aan dat iemand homo is maar ze laten het dikwijls wel soms express bij graag tonen?
Oud 24 augustus 2007, 16:00   #31
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een beetje off topic, maar ik ken persoonlijk geen enkele homo die zich aan vreemden voorstelt met "Hallo, ik ben X en ik ben homo.". Homo zijn is wel iets speciaals in de zin dat slechts een minderheid van de mensen homo is, maar dat maakt het nog niet iets om op je visitekaartje of je CV te schrijven. Het behoort tot de privésfeer, en het is geen bijzondere prestatie.

Toch zijn er geregeld momenten dat je als homo bijna verplicht bent om expliciet je geaardheid te vernoemen. Bijvoorbeeld als je met een collega op de baan bent, en je zit wat te praten, en die man begint vragen te stellen als "En jouw vrouw, wat doet die van werk?" en zo. Dan kan je natuurlijk niet anders dan zeggen hoe de vork in de steel zit. Of liegen, maar dat is compleet belachelijk. Zo'n situaties komen regelmatig voor, en misschien dat dat dan naar sommige buitenstaanders kan overkomen alsof homo's te pas en te onpas opscheppen over hun homo-zijn. Maar dat is dus niet zo.
Oud 24 augustus 2007, 16:57   #32
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.

Da klopt en zeker tegen de politie in functie.
Hoewel ik toch, als hetero, ook een homo sapiens ben.
Dus miss met die vermelding "sapiens" erbij dat het wel kan.
In Gent schijnt FLIK wel als een eretitel beschouwd te worden.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:01   #33
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
FLIKker mss ook.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:17   #34
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
. Zo'n situaties komen regelmatig voor, en misschien dat dat dan naar sommige buitenstaanders kan overkomen alsof homo's te pas en te onpas opscheppen over hun homo-zijn. Maar dat is dus niet zo.
dat beweer ik ook niet. ik stel alleen een verschil vast.

Oud 24 augustus 2007, 17:18   #35
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
dankzij de gelijknamige serie: FLIKKEN.

Oud 24 augustus 2007, 17:20   #36
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Hug?Het gaat niemand aan dat iemand homo is maar ze laten het dikwijls wel soms express bij graag tonen?
neen, ge begrijpt het verkeerd.

een homo moet zich vaker kenbaar maken als homo dan een hetero als hetero. dat bedoel ik.

Oud 24 augustus 2007, 17:32   #37
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat die man klacht indient, dan zal de rechter (als het al voor de rechter komt) proberen te achterhalen wat jouw intentie was met dat woord. Het is dus niet omdat iemand zich beledigd voelt dat het dan automatisch als een belediging zal worden aanzien. Alles hangt af van hoe jij het bedoeld had. Als jij het niet als een belediging had bedoeld, maar het is zo wel begrepen, dan is er gewoon sprake van een misverstand.
Dat is wel nieuw. Dan kan iedereen achteraf gaan beweren dat het "zo niet bedoeld was". Zever. Men moet rekening houden met hoe hetgeen gezegd wordt overkomt of kan komen. Beledigingen zijn ook niet zomaar strafbaar dus die kwestie zal zich zo snel niet stellen tenzij als aanleiding voor geweldpleging.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:33   #38
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In de tijd van de oude Grieken was het ook al erg om mannen ''gunè'' te noemen, maar daar was dat helemaal niet bedoeld in de trant van homoseksueel. Sterker nog, in de Griekse cultuur was het bovennormaal om homoseksueel te zijn.
Ten eerste is "bovennormaal" overdreven. Ten tweede is er over die kwestie een hoop discussie.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 18:22   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kortom: je hebt nog nooit een homo van kortbij gezien, anders zou je dergelijke nonsens niet uitkramen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 19:49   #40
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
neen, ge begrijpt het verkeerd.

een homo moet zich vaker kenbaar maken als homo dan een hetero als hetero. dat bedoel ik.
Kenbaar maken door voor mijn neus begin te lebberen als een gek?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be