Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 13:10   #21
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Dietsland: staatskundige vereniging van het huidige Nederland en Vlaanderen. De Bourgondische visie op Dietsland rekent daar echter Wallonië en Luxemburg ook bij.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:11   #22
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

[quote=largo_w;2875902]Ja! Genetica bij mensen is nergens voor nodig!

Trouwens wat ga je er toch mee doen...
quote]

Genetica wordt tegenwoordig heel sterk gebruikt, vooral in de geneeskunde... (genetisch overdraagbare ziekten, meestal typischer voor een bepaald volk dan voor een ander: vb. sikkelcelanemie)

Binnenkort draag je geen identiteitskaart meer maar je genetische fingerprint bij je op een onderhuids ingeplante chip.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:12   #23
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Deze hebben echter wel met Volksbegrip te maken. Met genetica kan je niet bepalen of iemand van het Vlaamse volk is of van het Duitse volk. Hiervoor bestaan er genen voor.
Moeilijk he hellfigger dat "volksbegrip"
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:20   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Diets, zoals iemand iets "diets" maken. Volks in de taal "van het volk"
De term was tegengesteld aan "Walsch" of Waals zoals in Koeterwaals
(Plattdeutsch: Kauderwelsh) . De oorspronkelijke betekenis is dus dat Diets/duits de taal van "het volk" is, de verstaanbare taal & alle andere talen zijn Waals ie. de onverstaanbare (voor het volk) talen.

De eerst auteur in de Nederlandse taal = de eerste auteur in de Duitse taal

Hendrik (Heinrich) van Veldeken..

De term "diets" en "dietsland" ging vervolgens een meer aparte betekenis krijgen om een onderscheid te maken tussen Franstalige en Nederlandstalige gebieden in de diverse (later bourgondische vorstendommen) - Brabant, het Prindom Luik, Vlaanderen, Het HertogdomLuxemburg waren allemaal "Tweetalige gebieden".. In de meeste steden met gemeentelijke vrijheidscharters stond overigens een bepaling dat alle wetten en bepalingen
ook in de plaatselijke taal moesten gepubliceerd (uitgehangen) worden.
eigenlijk een voorbeeldige regeling die men overal in Europa ivm taalminderheden zou moeten navolgen.
Oud 24 augustus 2007, 13:34   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty Bekijk bericht
Daar ik reeds heel mijn leven deeltijds in de States verblijf (moeder Amerikaans, vader Belg) heb ik een vraagje die de meeste onder jullie, mer vertrouwd met de lage landen, wel zullen kunnen beantwoorden. Nu ik hier toevallig op deze site ben terecht gekomen hoor ik sommigen praten over dat begrip "Dietschland" en allerlei katholieke connotaties hiermee. Via Google kom ik er ook niet uit want na 2 minuten lezen heb ik het idee dat dit alles gewoon een soort middeleeuws sprookje is (waanzinnig slaapverwekkend), gereanimeerd door een klein aantal wereldvreemde knakkers die blijkbaar de klok 100 jaar willen terugdraaien. Kan er iemand even een duidelijke uitleg geven aub ?
Dietsland is volgens den dikke Van Dale "Groot-Nederland".
Voor de rest heb je gelijk: het zijn slechts enkele promilles van leden van het Blok die mentaal nog in de Middeleeuwen leven, die het woord kennen en gebruiken.
De partijtop van het Blok blokt het woord en het begrip niet af, waarom zouden ze riskeren één stem te verliezen daardoor; (idem dito met het kaloten-geloof: ze pakken maar al te graag de kaloten-ekstremistjes �* la Koolen erbij, ge moet toch geen stemmen wegjagen ...)

Vlaanderen en Nederland zijn te ver uit mekaar gegroeid om ooit nog te kunnen samensmelten (een samensmelting in een verenigd Europa, dus samensmelten met veel meer onderdelen, niet meegerekend natuurlijk)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:37   #26
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het Duitse volk noch het Vlaamse volk noch het Franse volk bestaan.
'De Duitsers' zijn een groep mensen binnen een bepaalde actuele geografische en politieke grens maar met verschillende origines, een genetisch mengsel van gemigreerde stammen. De Pruisen zijn eerder verwant aan de Polen dan aan de Franken.
De Vlamingen en de Fransen tot net voorbij Parijs zijn praktisch eenzelfde genetische pool... zowel de Franse taal als het'Vlaams' zijn producten van ons 'Vlaams (lees Frankisch) volk'
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Oud 24 augustus 2007, 13:41   #27
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Moeilijk he hellfigger dat "volksbegrip"
Ik denk dat als je het "volks-begrip" achternaholt je bijna verplicht bent de genetische uitleg van de webcrusader ook aan te hangen. Met cultuur en taal kom je er niet...

Maar dan kom je in de "ras-sferen" en dat is niet positief dus ben je er ook best af te blijven...
Oud 24 augustus 2007, 13:46   #28
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat als je het "volks-begrip" achternaholt je bijna verplicht bent de genetische uitleg van de webcrusader ook aan te hangen. Met cultuur en taal kom je er niet...

Maar dan kom je in de "ras-sferen" en dat is niet positief dus ben je er ook best af te blijven...
Laat ik je wel duidelijk maken dat ik niet achter het rasbegrip sta... er is trouwens maar één species (biologische soort) meer in de mensheid.
De enige andere soort mens die terzelfdertijd met de moderne mens bestaan heeft is nu volledig uitgestorven: de homo neanderthalensis.
Alle huidige mensen behoren tot dezelfde soort:
de 'homo sapiens sapiens recens'.

''
Oud 24 augustus 2007, 13:54   #29
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Laat ik je wel duidelijk maken dat ik niet achter het rasbegrip sta... er is trouwens maar één species (biologische soort) meer in de mensheid.
De enige andere soort mens die terzelfdertijd met de moderne mens bestaan heeft is nu volledig uitgestorven: de homo neanderthalensis.
Alle huidige mensen behoren tot dezelfde soort:
de 'homo sapiens sapiens recens'.
²

vandaar de "ras-sferen"...

Nu ik volg je niet in de genetische poel sferen daarvoor is de aarde veel te klein geworden... Ik geloof dan ook niet in een "volks-theorie". Een soort groepsgevoel willen creëren waar er geen eenzijdige groep te vinden is...
Oud 24 augustus 2007, 13:54   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ik reeds heel mijn leven deeltijds in de States verblijf (moeder Amerikaans, vader Belg) heb ik een vraagje die de meeste onder jullie, mer vertrouwd met de lage landen, wel zullen kunnen beantwoorden. Nu ik hier toevallig op deze site ben terecht gekomen hoor ik sommigen praten over dat begrip "Dietschland" en allerlei katholieke connotaties hiermee. Via Google kom ik er ook niet uit want na 2 minuten lezen heb ik het idee dat dit alles gewoon een soort middeleeuws sprookje is (waanzinnig slaapverwekkend), gereanimeerd door een klein aantal wereldvreemde knakkers die blijkbaar de klok 100 jaar willen terugdraaien. Kan er iemand even een duidelijke uitleg geven aub ?
Daar zit het hier vol mee.

70 jaar terug is wel preciezer.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 24 augustus 2007 om 13:54.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 13:57   #31
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
²

vandaar de "ras-sferen"...

Nu ik volg je niet in de genetische poel sferen daarvoor is de aarde veel te klein geworden... Ik geloof dan ook niet in een "volks-theorie". Een soort groepsgevoel willen creëren waar er geen eenzijdige groep te vinden is...
Het volksbegrip heeft inderdaad weinig zin meer... is er nog iets dat we moeten verdedigen tegen 'the invaders'?

''
Oud 24 augustus 2007, 14:01   #32
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het enige dat er nog te verdedigen valt is de Westerse levenswijze, ons cultuurhistorisch patrimonium, en de handhaving van de christelijke wereld in zijn geheel.

''
Oud 24 augustus 2007, 14:13   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een volk is die groep mensen - op basis van arbitraire kenmerken - waar een individu zich mee wilt associeren, onafhankelijk van het feit of iedereen waarmee dat individu zich mee wilt associeren daar zelf akkoord mee is gegaan.
Adrian, gij en ik, wij zijn een volk ! ... in mijn geval zelfs 'goe volk'
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 14:14   #34
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Adrian, gij en ik, wij zijn een volk ! ... in mijn geval zelfs 'goe volk'
*Highfive*
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 14:16   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk dat "Dietschland" ?

Een kunstmatig begrip uitgevonden door Duitsgezinden en collaborateurs uit WOII...
Als volk zijn wij (Franken, Bataven, Menapiërs, Nerviërs) verwant aan Nederlanders en aan de Noord-Fransen en niet aan de Duitsers. (Saxen, Allamannen, Pruisen enz...)
Taal is geen referentie om tot een volksbegrip te komen, genetica is dat wel.
zeveraar

om een bekend voorbeeld te nemen, Wouter van Bellingen is op t eerste vluchtige zicht niet echt genetisch gelinkt aan mij ... maar hij is niet minder Vlaming dan ik ... of jij

have a nice day !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:14   #36
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat u als halve Amerikaan zo vaak in de JewSA verblijft, verklaart veel. Heel veel. Zoniet alles.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:30   #37
Trapper
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het feit dat u als halve Amerikaan zo vaak in de JewSA verblijft, verklaart veel. Heel veel. Zoniet alles.
ik durf wedde dat ze zelf zo'n joodse bankiersdochter is want die hoge joodse pieten staan zover van het volk da ze nemeer wete wa der zich onder de ECHTE MENSEN afspeelt
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 23:00   #38
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zeveraar

om een bekend voorbeeld te nemen, Wouter van Bellingen is op t eerste vluchtige zicht niet echt genetisch gelinkt aan mij ... maar hij is niet minder Vlaming dan ik ... of jij

have a nice day !
Hij is een geassimileerde 'nieuwe Vlaming'... maar past niet in de definitie 'volk'

''
Oud 25 augustus 2007, 23:03   #39
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Volk
Van Wikipedia

___

Het woord volk kan meerdere betekenissen hebben, waarmee een groep mensen wordt aangeduid. De tak van de wetenschap die zich met het verschijnsel volk, voornamelijk als etniciteit, bezighoudt, is de volkenkunde ofwel etnologie.
Inhoud

* 1 Etymologie
* 2 Volk als aantal mensen
* 3 Volk als onderdaanschap
* 4 Volk als etniciteit

Etymologie

De etymologie van het woord is duister. Men herleidt het tot het Oer-Germaanse *folkom (Oud-Fries folk, Oud-Engels folc, Duits Volk) of *fulka-. De oorspronkelijke betekenis kan "groep strijders" zijn geweest: het Oud-Noorse folk betekent "leger"). Er wordt verband gelegd met Grieks plethos "menigte", en met de Latijnse woorden plebs "het gewone volk", populus "het volk" en vulgus “het grauw”, maar al deze afleidingen zijn omstreden. In het Engels is folc of folk verdrongen door people, behalve in de samenstelling folklore.

Volk als aantal mensen

Men kan met het woord volk gewoonweg (een vaak groot aantal) "mensen" bedoelen, bijvoorbeeld Er was veel volk aanwezig

Volk als onderdaanschap

Het woord volk kan inwoners van bepaald land betekenen, bijvoorbeeld het Belgische volk. In dit geval kan men het begrip volk min of meer als het synoniem voor het begrip onderdaanschap of staatsburgerschap beschouwen.

Volk als etniciteit

Een volk kan ook een bepaalde groep mensen zijn die onderlinge verwantschap en verbondenheid voelen op basis van één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken. Gebruikmakend van deze definitie kunnen we zeggen dat Belgische bevolking uit drie volkeren bestaat: Vlamingen, Walen en Duitsers (Duitstalige Belgen). Vaak wordt taal als hét kenmerk van een volk gezien. Een bijzonder geval is het joodse volk, dat primair op een religieuze verbondenheid is gebaseerd: slechts ongeveer de helft van alle joden woont in de staat Israël, lang niet allen spreken Hebreeuws, Jiddisch of Ladino en door de Diaspora behoren zij tot alle menselijke rassen.

Er zijn uitzonderingen. Ieren hebben over het algemeen de Engelse taal overgenomen, toch zal geen enkele Ier zichzelf als Engelsman beschouwen. Bovendien is het begrip taal ook vaag. In Nederland wordt het Limburgs als streektaal beschouwd. Niet iedereen is het er over eens dat sprekers ervan op grond hiervan als apart volk gezien kunnen worden.

Niet alleen de taal kan de onderscheidsbasis zijn, maar ook andere kenmerken, zoals bijvoorbeeld godsdienst. Voorbeeld: Kresjeny (lett. gedoopte, dopelingen) zijn in feite Tataren. Ze spreken de Tataarse taal, houden vast aan de tradities en gebruiken van het Tataarse volk, maar op basis van hun godsdienst (Russisch-Orthodox, i.p.v. islamitisch bij de Tataren) beschouwen zij zichzelf als apart volk. Tijdens de volkstelling van 2002 hadden de meeste Kresjeny dat ook in de enquête vermeld. Op basis van de uitslag van deze volkstelling zijn ze sinds enkele jaren door Russische autoriteit als apart volk erkend.

''

Laatst gewijzigd door Webcrusader : 25 augustus 2007 om 23:05.
Oud 25 augustus 2007, 23:07   #40
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

De tak van de wetenschap die zich met het verschijnsel volk, voornamelijk als etniciteit, bezighoudt, is de volkenkunde ofwel etnologie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be