Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 12:45   #21
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Hehe, kapitalisme en efficientie?

Ten eerste zorgt kapitalisme onvermijdelijk voor overproductie. Heel efficient.
Dat klopt niet. Het is wel mogelijk dat bepaalde sectoren een tijdelijke en plaatselijke overproductie meemaken (en andere sectoren een relatieve onderproductie); maar algemene overproductie is uitgesloten. Dat zou neerkomen op een situatie waarbij alle behoeften bevredigd zijn en er absoluut niets nuttigs meer te doen valt.
Citaat:
Ten tweede is de enige reden waarom een gsm pakweg maar 2 jaar meegaat het kapitalisme. Zij willen je na 2 jaar een nieuwe aansmeren, in plaats van je voor 5 euro een nieuwe batterij te geven.
Neen; de reden waarom dat zo is, is omdat dit het meest efficiënt is.

Stel dat de doorsnee gloeilamp één jaar meegaat en 0,8 euro kost om te produceren. Ze wordt verkocht aan pakweg 1 euro.

Als ik erin slaag een gloeilamp te produceren die tien jaar meegaat en minder dan tien keer zoveel kost (dus minder dan 8 euro), dan is het waarschijnlijk winstgevend om die gloeilamp ook effectief op de markt te brengen. Stel dat die gloeilamp 6 euro kost; ik verkoop ze aan 8 euro.

Mensen zullen die gloeilamp kopen: de kostprijs per "gloeilamp-jaar" is immers lager (80 cent versus één euro). Mijn winst is hoger (20 cent op 80 cent = 25%; 2 euro op 6 euro = 33%).

Er is dus geen enkele reden waarom ik die duurzamere gloeilamp niét zou produceren.

Maar als die betere gloeilamp pakweg 11 euro kost om te produceren, dan ben ik grondstoffen, machines, mensen, gronden en gebouwen aan het gebruiken die we beter voor iets anders kunnen gebruiken. Voor de productie van radio's, verwarmingsketels, schroevendraaiers, rekenmachines of weet ik veel, bijvoorbeeld.
Oud 30 augustus 2007, 13:49   #22
bloedverwant
Schepen

Standaard

Hoeveel kost het volgens jou om een lithium-ion batterij te maken? (Das het onderdeel van electronische apparaten dat het snelst verslijt)
Oud 30 augustus 2007, 15:11   #23
Groet
Vreemdeling

Groet's schermafbeelding

Standaard

Ze zouden beter hun tijd in nuttigere zaken steken als 1000 en 1 foefkes in uwe gsm te steken. En dan kunnen we idd met een lithium-ion batterij werken die we om de 2 of langer vervangen.

Dit is beter voor de natuur
Beter voor de mensen aangezien idd +/- het zelfde model heeft zal de prijs dalen van dat model en kan iedereen zo'n GSM aanschaffen.
En het ander onderzoek kan mss nieuwe landbouw technieken of iets dergelijk uitvinden en dit kan levens redden in andere landen.
Oud 30 augustus 2007, 15:20   #24
bloedverwant
Schepen

Standaard

Een lithium-ion batterij verkopen aan 10 euro zorgt nog voor massale winsten. Ze verkopen ze aan 50 euro of zoiets. Gewoon omdat je je dan wel verplicht doet om een nieuwe gsm te kopen. En daar doen ze nog meer winst op; Het hele verhaal van kapitalistische efficiëntie is bullshit
Oud 16 september 2007, 10:11   #25
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik betwijfel sterk of zo'n democratisch model werkbaar is voor de hele economie. Dat gaat goed tot op het ogenblik dat een bepaalde coöperatie in moeilijkheden komt en er bespaard moet worden: zal men iemand willen ontslaan?
akkoord, een coöperatie in een kapitalistische superstructuur krijgt vroeg of laat te kampen met deze problemen.
Enkel een planeconomie kan dit oplossen.
Oud 16 september 2007, 10:14   #26
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
akkoord, een coöperatie in een kapitalistische superstructuur krijgt vroeg of laat te kampen met deze problemen.

Vandaar dat de Sovjet-unie faiiliet is gegaan.

Planeconomieën lossen niets op.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 10:16   #27
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een lithium-ion batterij verkopen aan 10 euro zorgt nog voor massale winsten. Ze verkopen ze aan 50 euro of zoiets. Gewoon omdat je je dan wel verplicht doet om een nieuwe gsm te kopen. En daar doen ze nog meer winst op; Het hele verhaal van kapitalistische efficiëntie is bullshit

Onzin, wel gierig om 50 euro te geven voor een neiuwe batterij maar wel bereid zijn om 150 euro te geven aan een neiuwe GSM.

Dat ligt niet aan het kapitalisme maar aan de koper.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 10:58   #28
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Vandaar dat de Sovjet-unie faiiliet is gegaan.

Planeconomieën lossen niets op.
1. zonder de militaire overheersing van de oliegebieden en de afzetmarkten waren de VS intussen ook al failliet. Kijk naar hun gigantische schuldenberg. Dat is een pluim die je niet op de hoed kan steken van het kapitalisme.
2. De sovjet-Unie is niet failliet gegaan door de planeconomie op zich, maar door de interne verrotting die kon verderwoekeren door een te lakse houding van de communistische partij en door de aanhoudende buitenlandse contrarevolutionaire maneuvers.

Elk groot bedrijf werkt met meerjarenplannen. Binnen de bedrijven vind je een grote mate van planning en langetermijnvisie, maar op de markt waarbinnen die bedrijven opereren heerst chaos en willekeur. Op die manier is elk bedrijf gedoemd om haar plek op te eisen en te gaan overproduceren, gigantische bedragen te investeren in marketing, en haar werknemers in een hogere mate uit te buiten dan de concurrenten.
Oud 17 september 2007, 19:10   #29
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Onzin, wel gierig om 50 euro te geven voor een neiuwe batterij maar wel bereid zijn om 150 euro te geven aan een neiuwe GSM.

Dat ligt niet aan het kapitalisme maar aan de koper.
Wie zegt dat ik een gsm van 150 euro wil kopen? Mijn oude is kapot, ik heb me een nieuwe van 40 aangeschaft. Ik moet die brol van 150 euro niet. In het geval van mijn nieuwe gsm kost zo'n batterij dus meer. Gierig?
Oud 17 september 2007, 20:00   #30
Percalion

Standaard

We kunnen het lithium-ion-batterij-probleem makkelijk oplossen, nochtans.

GSM's zijn gewoon geen behoefte, consumenten dénken dat alleen maar omdat ze geïndoctrineerd worden door de brainwashing-manipulaties van boze commerçanten. Voil�*, alweer een probleem van de baan.

Citaat:
Hoeveel kost het volgens jou om een lithium-ion batterij te maken? (Das het onderdeel van electronische apparaten dat het snelst verslijt)
Zie ik eruit als iemand die bij een lithium-ion-batterijenproducent werkt? Maar blijkbaar weet jij dat wél. Zeg het mij eens. Zeg ook eens hoeveel het zou kosten om er een te maken die twee, drie, vier, vijf... keer langer meegaat. Geef eens de gemiddelde kostprijs-per-levensjaar en dat soort cijfers. Blijkbaar kén je ze?
Oud 17 september 2007, 20:03   #31
Percalion

Standaard

Citaat:
1. zonder de militaire overheersing van de oliegebieden en de afzetmarkten waren de VS intussen ook al failliet.
Niet noodzakelijk; bovendien is de VS niet "het kapitalisme". Er zijn bijvoorbeeld ook nog andere landen die geen planeconomie hebben.
Citaat:
Kijk naar hun gigantische schuldenberg. Dat is een pluim die je niet op de hoed kan steken van het kapitalisme.
Je bedoelt dat die schuldenberg niet het gevolg is van het kapitalisme?
Citaat:
2. De sovjet-Unie is niet failliet gegaan door de planeconomie op zich, maar door de interne verrotting die kon verderwoekeren door een te lakse houding van de communistische partij en door de aanhoudende buitenlandse contrarevolutionaire maneuvers.
En die interne verrotting en lakse houding van de communistische partij heeft niets te maken met de planeconomie zélf natuurlijk.
Citaat:

Elk groot bedrijf werkt met meerjarenplannen. Binnen de bedrijven vind je een grote mate van planning en langetermijnvisie, maar op de markt waarbinnen die bedrijven opereren heerst chaos en willekeur. Op die manier is elk bedrijf gedoemd om haar plek op te eisen en te gaan overproduceren, gigantische bedragen te investeren in marketing, en haar werknemers in een hogere mate uit te buiten dan de concurrenten.
Je probeert twee argumenten te gebruiken, nl. "ook het kapitalisme is een planeconomie" en "het kapitalisme is chaos". Dat is nogal moeilijk te verzoenen, vandaar allicht dat er geen touw te knopen valt aan je bewering.
Oud 17 september 2007, 20:04   #32
Percalion

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ik een gsm van 150 euro wil kopen? Mijn oude is kapot, ik heb me een nieuwe van 40 aangeschaft. Ik moet die brol van 150 euro niet. In het geval van mijn nieuwe gsm kost zo'n batterij dus meer. Gierig?
Dus wat je wil zeggen is dat de vrije markt ervoor zorgt dat je GSM's van 40 euro kan kopen waar al die brol niét opzit?

Maar waar in godsnaam loop je dan toch over te zagen?
Oud 17 september 2007, 20:05   #33
Percalion

Standaard

Citaat:
Ten koste van de efficiëntie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be