![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stel dat de doorsnee gloeilamp één jaar meegaat en 0,8 euro kost om te produceren. Ze wordt verkocht aan pakweg 1 euro. Als ik erin slaag een gloeilamp te produceren die tien jaar meegaat en minder dan tien keer zoveel kost (dus minder dan 8 euro), dan is het waarschijnlijk winstgevend om die gloeilamp ook effectief op de markt te brengen. Stel dat die gloeilamp 6 euro kost; ik verkoop ze aan 8 euro. Mensen zullen die gloeilamp kopen: de kostprijs per "gloeilamp-jaar" is immers lager (80 cent versus één euro). Mijn winst is hoger (20 cent op 80 cent = 25%; 2 euro op 6 euro = 33%). Er is dus geen enkele reden waarom ik die duurzamere gloeilamp niét zou produceren. Maar als die betere gloeilamp pakweg 11 euro kost om te produceren, dan ben ik grondstoffen, machines, mensen, gronden en gebouwen aan het gebruiken die we beter voor iets anders kunnen gebruiken. Voor de productie van radio's, verwarmingsketels, schroevendraaiers, rekenmachines of weet ik veel, bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Hoeveel kost het volgens jou om een lithium-ion batterij te maken? (Das het onderdeel van electronische apparaten dat het snelst verslijt)
![]() |
#23 |
Vreemdeling
|
![]() Ze zouden beter hun tijd in nuttigere zaken steken als 1000 en 1 foefkes in uwe gsm te steken. En dan kunnen we idd met een lithium-ion batterij werken die we om de 2 of langer vervangen.
Dit is beter voor de natuur Beter voor de mensen aangezien idd +/- het zelfde model heeft zal de prijs dalen van dat model en kan iedereen zo'n GSM aanschaffen. En het ander onderzoek kan mss nieuwe landbouw technieken of iets dergelijk uitvinden en dit kan levens redden in andere landen.
![]() |
#24 |
Schepen
|
![]() Een lithium-ion batterij verkopen aan 10 euro zorgt nog voor massale winsten. Ze verkopen ze aan 50 euro of zoiets. Gewoon omdat je je dan wel verplicht doet om een nieuwe gsm te kopen. En daar doen ze nog meer winst op; Het hele verhaal van kapitalistische efficiëntie is bullshit
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel een planeconomie kan dit oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onzin, wel gierig om 50 euro te geven voor een neiuwe batterij maar wel bereid zijn om 150 euro te geven aan een neiuwe GSM. Dat ligt niet aan het kapitalisme maar aan de koper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2. De sovjet-Unie is niet failliet gegaan door de planeconomie op zich, maar door de interne verrotting die kon verderwoekeren door een te lakse houding van de communistische partij en door de aanhoudende buitenlandse contrarevolutionaire maneuvers. Elk groot bedrijf werkt met meerjarenplannen. Binnen de bedrijven vind je een grote mate van planning en langetermijnvisie, maar op de markt waarbinnen die bedrijven opereren heerst chaos en willekeur. Op die manier is elk bedrijf gedoemd om haar plek op te eisen en te gaan overproduceren, gigantische bedragen te investeren in marketing, en haar werknemers in een hogere mate uit te buiten dan de concurrenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Schepen
|
![]() Wie zegt dat ik een gsm van 150 euro wil kopen? Mijn oude is kapot, ik heb me een nieuwe van 40 aangeschaft. Ik moet die brol van 150 euro niet. In het geval van mijn nieuwe gsm kost zo'n batterij dus meer. Gierig?
![]() |
#30 | |
|
![]() We kunnen het lithium-ion-batterij-probleem makkelijk oplossen, nochtans.
GSM's zijn gewoon geen behoefte, consumenten dénken dat alleen maar omdat ze geïndoctrineerd worden door de brainwashing-manipulaties van boze commerçanten. Voil�*, alweer een probleem van de baan. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Maar waar in godsnaam loop je dan toch over te zagen?
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Ten koste van de efficiëntie.
![]() |