![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]()
![]() |
#2 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Niemand. Alleen de burgerij en de aandeelhouders die onder een hoedje speelt met de hoogste middenklasse.
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Ik ben persoonlijk een enorme voorstander van dat soort revolutie. Alleen hoeven we niet te wachten tot ze failliet gaan. Ik geloof dat het Berkman was die een algemene werkstaking voorstelde, met vervolgens de werknemers die de macht grijpen en collectieven stichten.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zal daar wel iemand zijn die baas is, maar het goed kan verbergen. Baas in de zin van dat er iemand de uiteindelijke beslissingen neemt, de knopen ontwart, de brandjes blust enz....
eenheid van leiding is belangrijk en nodig. of zo iemand meer moet verdienen, is een andere kwestie natuurlijk.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Schepen
|
![]() tussen een baas en een organisator ligt een groot verschil
niemand gaat ontkennen dat je volk nodig hebt voor het administratief werk, maar het punt is dat de meeste 'bazen' zoals ze normaal bestaan gewoon niet werken. Ze steken anderen int werk en gaan zelf met de winsten lopen.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar 't schijnt zouden er in Argentinië wel meer van die succesvolle coöperaties zijn, weet er iemand iets meer over?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() arbeiders luieriken lol?
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik veronderstel dat je verstaan hebt dat ik absoluut niet vind dat arbeiders lui zijn, integendeel?
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Hoe je het nu draait of keert, de tegenstelling arbeider-werkgever wordt voor een groot stuk bepaald door geboorte. Ik vind het van weinig respect getuigen als je dan eerder investeert in een grotere productie als in de werkomstandigheden van je werknemers. Ik behoud me het recht voor dat 'uitzuigen' te noemen, ook al is het maar een heel flauw afkooksel van wat het een eeuw geleden was.
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een noodlijdend kapitalistisch bedrijf krijgt zo geen steun. Integendeel, de concurrenten staan met geslepen messen klaar om de slagaders finaal door te snijden. Ook op moreel vlak blijkt het communisme superieur te zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() Trouwens, gesteld dat Pelgrim's perfect uitvoerbare idee niet uitvoerbaar blijkt:
Ontslagen zullen er nooit vallen, dan werkt iedereen nog liever een uurtje minder. Scheelt een paar euro's per week voor iedereen in plaats van een maandloon voor ene. Dus inderdaad, moreel superieur ![]()
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, goed opgemerkt, zo had ik het nog niet bekeken. Als een coöperatieve van pakweg honderd werknemers van 35 u per week maar negentig meer kan betalen , dan delen we de 3150 beschikbare wekuren door honderd en werkt iedereen aan 31,5 uur per week, totdat de coöperatie er met behulp van andere coöperaties en instanties weer bovenop is gekomen.
In een kapitalistisch bedrijf is zulke rationele efficiëntie onmogelijk. Geen enkele liberaal die d�*�*r iets kan tegen inbrengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkele liberaal die d�*�*r iets kan tegen inbrengen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat noch ik noch Percalion dat ook willen.
Als zij zich gelukkig voelen om een desbetreffende manier hun bedrijf uit te bouwen, dan gaan wij hen dat niet verbieden. Ik denk dat je liberalisme nog steeds niet goed door hebt.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat namelijk niet om de "totale" kosten maar om de kosten per product. Door minder te produceren verminder je de gemiddelde kosten niet. Als de coöperatieve 100 werknemers heeft die 35 uur per week werken, is dat 3500 arbeidsuren. We veronderstellen dat die 10 euro per uur kosten. We veronderstellen dat er per uur één boek gedrukt wordt dat verkocht wordt. Als de verkoopsprijs zakt van pakweg 15 euro (winstgevend) naar 9 euro (verlieslatend), dan gaat het geen bal uitmaken als je plots minder boeken produceert: per boek dat de coöperatieve produceert zal ze nog steeds één euro verlies boeken. Bedelen bij andere coöperatieves is dan nog de enige mogelijkheid, tenzij je consumenten (dat wil zeggen, andere arbeiders) wil opzadelen met hogere prijzen voor boeken of concurrerende coöperaties (dat wil zeggen, andere arbeiders) wil dwingen om even inefficiënt te produceren. Ik denk dat geen van beide opties echt wenselijk zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
De samenleving een ander naamkaartje geven, lost het schaarsteprobleem niet op...
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Schepen
|
![]() Hehe, kapitalisme en efficientie?
Ten eerste zorgt kapitalisme onvermijdelijk voor overproductie. Heel efficient. Ten tweede is de enige reden waarom een gsm pakweg maar 2 jaar meegaat het kapitalisme. Zij willen je na 2 jaar een nieuwe aansmeren, in plaats van je voor 5 euro een nieuwe batterij te geven.