Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten arme werkers blijven doorwerken, of kunnen ze er beter het bijltje bij neergoo
Voortwerken 27 57,45%
het bijltje neergooien 16 34,04%
Je m'en fous 4 8,51%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 17:44   #21
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ah, nog eentje die het liberalisme niet begrijpt.
Ik ga hier toch eens een cursus moeten gaan geven.
laat kobaf nu net een echte liberaal zijn
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:00   #22
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Maar wel een donkerblauwe...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:07   #23
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Loonkost beperken (belastingen op loon dus).
Overuren terug belastingvrij maken.
Verplaatsingkosten terug belastingvrij maken.
Vakantiegeld aanzienlijk verminderen in belastingen.
Loon stijgt al aanzienlijk en de drive komt er dan weer in.

En tussendoor de huur en aankoopprijzen van huizen remmen.

En dat allemaal tegen dat er een nieuwe regering is liefst, of we zijn weeral vertrokken voor 30 jaar.
Een schoolvoorbeeld van de redenen waarom een bindend volksreferendum niet zou werken... Dit was ook altijd al een uitgelezen systeem om compromissen te sluiten tussen partijen om een coalitie te vormen : een pleidooi voor meer sociale uitgaven en tegelijk minder belastingen. Dat werkte uitstekend omdat men dan de staat steeds wat meer in de schulden kon steken & als het "onhoudbaar" werd kon men netjes een devaluatie doorvoeren.

Het "nieuwe" systeem is eigenlijk nog perverser (de munt laten devalueren kan niet meer met een onafhankelijke centrale bank waar de politieke invloed (ik weeg mijn woorden) gering is : dus wat doet men ? Men privatizeert - de nationale staten verkopen hun activa (niet alleen in België/Belgique - ook in Vlaanderen zou dit moeten gebeuren). Een recent voorbeeld zijn de plannen van de Bun desregierung in Deutschland om de DB (duitse spoorwegen) naar de beurs te brengen. De redenering is als volgt : men kan de economie een onmiddelijke injectie geven door deze cash te besteden aan lastenverlaging & bovendien kan men niet meer in de verleiding komen om sociale problemen zoals werkloosheid "op te lossen" door op cliëntisme gebazeerde werkverschaffing "bij de staat".
Ergo : deze bedrijven zullen aan "marktprincipes" moeten werken & hebben dus geen staatsubsidie meer nodig/of de staatsubsidiëring zal onder strikte
contröle vanwege de Nationale en suptanationale (europese) overheid staan.

Afgezien van het puur ideologische aspect van de zaak - is er het pragmatische nl. is het in het belang van de verbruiker/burger/kiezer ?
De geschiedenis van voorgaande bewegingen volgend (British Rail, Belgacom/RTT o.a.) is het overduidelijk dat de ene privatizering de andere niet is & dat onmiddelijk er "marktveroorzaakte" verschuivingen van een heel andere natuur gaan plaatsvinden, die perfect kaderen in het verhaal van het globalizerende kapitalisme.

Ik geloof dat er recent nog een TV programma op NL3 was over het ontankeren van de nederlandse basiseconomie (alsof dat nu zo'n recent verschijnsel is, maar afijn: het is nu wel erg zichtbaar geworden).

Terug naar de draad : wat we momenteel oppervlakkig gezien "te veel" betalen aan belastingen, zullen we morgen evenzeer in onze portemonnnee voelen als zijnde hoge prijzen aan het "wilde mlonopolizerende en globalizerende kapitalisme". Conclusie : de "kleine man is altijd de klos" ?
Misschien niet altijd: kwestie is om op een innnoverende wijze de controle te behouden (dat doe je niet door het weg te geven).
Oud 30 augustus 2007, 18:08   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik zou ook een werk weigeren als het maar 200 of 300 euro meer zou opbrengen dan het leefloon.

Je moet wel gek zijn om het te doen.

Maar er zijn ook veel die gewoon het leefloon kiezen & wat in't zwart bijklussen, en zelfs goeie jobs laten staan. En dat heeft niets te maken met "arme werkers".

& diegenen die gratis en voor niks vrijwilligerswerk doen zijn waanzinnigen
zoals ik...
Oud 30 augustus 2007, 18:15   #25
Chipie
Banneling

Standaard

Me dunkt dat de werkende 'kleine man' in Vlaanderen niet al te klein is...

Veel systemen/landen zullen er niet zijn, waar de 'kleine man' het zo goed heeft...

Of vergis ik me?
Oud 30 augustus 2007, 18:16   #26
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
& diegenen die gratis en voor niks vrijwilligerswerk doen zijn waanzinnigen
zoals ik...
Maar soms ook waanzinnig gelukkig...
Oud 30 augustus 2007, 18:31   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Mooie ironie.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:48   #28
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mooie ironie.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 18:59   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een schoolvoorbeeld van de redenen waarom een bindend volksreferendum niet zou werken... Dit was ook altijd al een uitgelezen systeem om compromissen te sluiten tussen partijen om een coalitie te vormen : een pleidooi voor meer sociale uitgaven en tegelijk minder belastingen. Dat werkte uitstekend omdat men dan de staat steeds wat meer in de schulden kon steken & als het "onhoudbaar" werd kon men netjes een devaluatie doorvoeren.

Het "nieuwe" systeem is eigenlijk nog perverser (de munt laten devalueren kan niet meer met een onafhankelijke centrale bank waar de politieke invloed (ik weeg mijn woorden) gering is : dus wat doet men ? Men privatizeert - de nationale staten verkopen hun activa (niet alleen in België/Belgique - ook in Vlaanderen zou dit moeten gebeuren). Een recent voorbeeld zijn de plannen van de Bun desregierung in Deutschland om de DB (duitse spoorwegen) naar de beurs te brengen. De redenering is als volgt : men kan de economie een onmiddelijke injectie geven door deze cash te besteden aan lastenverlaging & bovendien kan men niet meer in de verleiding komen om sociale problemen zoals werkloosheid "op te lossen" door op cliëntisme gebazeerde werkverschaffing "bij de staat".
Ergo : deze bedrijven zullen aan "marktprincipes" moeten werken & hebben dus geen staatsubsidie meer nodig/of de staatsubsidiëring zal onder strikte
contröle vanwege de Nationale en suptanationale (europese) overheid staan.

Afgezien van het puur ideologische aspect van de zaak - is er het pragmatische nl. is het in het belang van de verbruiker/burger/kiezer ?
De geschiedenis van voorgaande bewegingen volgend (British Rail, Belgacom/RTT o.a.) is het overduidelijk dat de ene privatizering de andere niet is & dat onmiddelijk er "marktveroorzaakte" verschuivingen van een heel andere natuur gaan plaatsvinden, die perfect kaderen in het verhaal van het globalizerende kapitalisme.

Ik geloof dat er recent nog een TV programma op NL3 was over het ontankeren van de nederlandse basiseconomie (alsof dat nu zo'n recent verschijnsel is, maar afijn: het is nu wel erg zichtbaar geworden).

Terug naar de draad : wat we momenteel oppervlakkig gezien "te veel" betalen aan belastingen, zullen we morgen evenzeer in onze portemonnnee voelen als zijnde hoge prijzen aan het "wilde mlonopolizerende en globalizerende kapitalisme". Conclusie : de "kleine man is altijd de klos" ?
Misschien niet altijd: kwestie is om op een innnoverende wijze de controle te behouden (dat doe je niet door het weg te geven).
Ik kan me daar wel of niet bij aansluiten allemaal, zo direct zou ik het immers niet weten.
Maar het is een vaststaand feit dat de kleine man...de arbeider of de lage bediende..de kleine zelfstandige en dergelijke tegenwoordig niet veel meer kan kopen voor zijn arbeid.
Dus het valt stil....en stiller.
En dat is de motor die stilvalt.

Dus hoe gaan ze het anders kunnen oplossen dan de kleine werkende weer wat meer speling te geven op zijn inkomen dan lastenverlagingen allerhande?
Ik zou het bij god niet weten.
Blijkbaar zij ook niet trouwens.
Oud 30 augustus 2007, 20:23   #30
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
tja nu ze gezien hebben dat er daar groemarkt is willen ze allemaal een armenvereniging he .
Zie nu,ik maak openingen,jij sluit ze,armz joe.

De CNT is een vrij syndicaat dat een werking steld naargelangd de zin van de cenetisten.
Oud 30 augustus 2007, 20:32   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Me dunkt dat de werkende 'kleine man' in Vlaanderen niet al te klein is...

Veel systemen/landen zullen er niet zijn, waar de 'kleine man' het zo goed heeft...

Of vergis ik me?
De pensioenen zijn wel bij de laagste van de ons omliggende landen, dus toch niet te enthousiast.
Maar het probleem is dat de niet-werkende "kleine man" het even goed heeft, en soms zelfs nog beter, dan de werkende "kleine man".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:35   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het wordt werklozen wel eens verweten, werkweigeraars te zijn.
Maar kijk, sommigen bvan hen zijn ooit arme werkers geweest. Dwz dat ze niet konden rondkomen met wat ze verdienden.
Moeten arme werkers blijven doorwerken, of kunnen ze er beter het bijltje bij neergooien?
Wat zin heeft het, de baas te subdsidiëren en je spaargeld op te doen?
Wat zin heeft het, te gaan werken , als je werkend nog minder rond komt?

België, dat is bekend, is het land, dat de laagstverdieners het meest belast in Europa.
Dat heet staatsterreur...
Kan je eens praktisch zijn?
Welk beroep is datgene wat het allerminste betaalt?
Hoeveel heeft die man/vrouw dan (om het gemakkelijk te maken met vergelijken: alleenstaande, geen kinderen, 25 jaar)? Hoeveel bruto en hoeveel netto?
Hoeveel bruto/netto zou die m/v hebben, mocht hij/zij werkloos zijn?

En dan even hoger op de ladder?
Hoeveel verdient een sipier, een postbode, een kassierster, een poetsvrouw of poetsman, een gemeentearbeider-straatveger ...???
Of een poetsvrouw/man die dopt en met dienstensjeks wat bijverdient?

En iemand met een A2 diploma?

Ik denk dat de problemen eer liggen bij mensen zoals alleenstaande moeders, waarvan de vader zijn verantwoordelijkheid niet opneemt (en waarvoor dat speciaal fonds nog altijd niet marsjeert gvd ..)
of mensen met ernstige onkosten voor gezondheidszorgen (alhoewel daar ook veel profiteurs zitten, die het deftig verknoeien voor de echte zieken) ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:41   #33
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als liberale arme geneer ik mij niet om mijn eigen voordeel na te streven.

Sommige jobs aannemen zou echter neerkomen op mijzelf benadelen.

Als liberale arme is dit een taboe voor mij - het is onmogelijk mijzelf bewust te benadelen

en dus moet ik een dergelijke job wel weigeren en blijven doppen om met mijn geweten in het reine te blijven.
Een echte liberaal is normaalgezien toch tegen het bestaan van dop ?
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:45   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Maar het probleem is dat men geen echte liberalen meer heeft, alleen een links afkooksel ervan. Mischien ldd eens proberen ?
Oud 30 augustus 2007, 20:45   #35
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
een echt liberaal is voor vrijheid en dus tegen (loon) slavernij .
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 20:47   #36

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Zie nu,ik maak openingen,jij sluit ze,armz joe.

De CNT is een vrij syndicaat dat een werking steld naargelangd de zin van de cenetisten.
een éénmanssyndicaat

is wel gemakkelijk op vlak van gemeenschappelijke standpunten natuurlijk
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 30 augustus 2007, 20:47   #37
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een echt liberaal is voor vrijheid en dus tegen (loon) slavernij .
Daarom zijn alle echte liberalen werkgevers
Oud 30 augustus 2007, 20:48   #38

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Daarom zijn alle echte liberalen werkgevers
aah dus arme liberalen kunnen niet bestaan volgens u ?
Oud 30 augustus 2007, 20:51   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aah dus arme liberalen kunnen niet bestaan volgens u ?
...aan lager wal geraakte werkgevers ?
Ze moeten in elk geval consequent zijn, en niet verlangen dat de staat in al hun behoeften voorziet.
Oud 30 augustus 2007, 20:54   #40

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...aan lager wal geraakte werkgevers ?
Ze moeten in elk geval consequent zijn, en niet verlangen dat de staat in al hun behoeften voorziet.
al eens gehoord van een eenmanszaak ?

wat de staat betreft - die beperkt het recht op vrij ondernemen zodanig - dat een compensatie nogal wiedes is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be