![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is pas sprake van een België of eerder een proto-België sinds de val van Antwerpen in de 16e eeuw en heeft weinig met ons te maken. Hoewel ik ook Belg ben, sympathiseer ik meer met de Romeinen en Grieken dan met die oude Belgen die door de Romeinen in de pan gehakt werden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is Belgique nu al gered?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() ik sympathiseer ook wel met de germanen die de romeinen in de pan hakten en hun koppen aan de boom nagelden als welkomsbordjes die zegden 'welkom in germania'.
Laatst gewijzigd door Mitgard : 4 september 2007 om 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat waren Kelten. De Germanen zaten op dat moment nog ergens in de Aziatische steppen te vegeteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Belgae in 57 voor Chr. waren Kelten. Niets te maken met Germanen en dus al helemaal niets met ons. Die mensen wonen nu ergens beneden de Loire. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zo zwart-wit was dat dus allemaal niet. er bestond geen simpele grens tussen 'keltenland' en 'germanenland'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Germanen zijn pas in de eerste eeuwen na Chr. in onze contreien toegekomen. Kunt ge eens uitleggen hoe de Eburonen dan voor Chr. Germanen geweest kunnen zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
er is altijd twijfel geweest of de eburonen keltisch of germaans waren. caesar beschreef de eburonen reeds als een 'germaans sprekende stam'. de auteur van het boek gaat nog verder een noemt ze simpelweg 'germaanse stam', zoals u in het artikel kon lezen. ge moet van tijd eens wat andere bronnen checken dan uw schoolboekske van 't eerste middelbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar wil ik wel eens wat meer over lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Zo simpel lijkt het toch niet te zijn met die Eburonen.
Dit is wat Wiki zegt: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 september 2007 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Misschien is mijn beeldvorming wat gekleurd, maar ik aanzie de Germanen van toen als barbaren (en ja, dat zijn onze voorouders, het kan verkeren). De Grieken en Romeinen waren eerder een baken van cultuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik lees daar dat de eerste (en enige?) bron van de idee dat de Eburonen Germanen zijn, Julius Caesar is, en we weten allemaal dat met De Bello Gallico moet opgepast worden. Dat is geen geschiedenis, maar een politieke apologie. Verder lees ik ook dat "over de waarde die aan deze en dergelijke uitspraken van Caesar mag gehecht worden, veel discussie is".
Enfin, eigenlijk gaat het hier niet zozeer over de Eburonen, als wel over de geloofwaardigheid van J. Caesar als onbevooroordeeld historicus. Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 september 2007 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik vind mensen voor de leeuwen gooien als vorm van amusement niet bepaald hoogstaande cultuur. maar ze konden schoon tempels bouwen. de germanen konden dat niet omdat hier geen marmer in de grond zat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |