Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 13:26   #21
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik bedoelde eerder, is Wallonië voor 'het kapitaal' nog wel interessant?
Uiteraard is ze dat ...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 13:28   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
over de cijfers: 3,5% transfers? kan dat iemand bevestigen?
werkloosheidcijfers: ik dacht dat Vlaanderen 7% had en Wallonië 16%?
Dat is nu precies hetgene ik niet begrijp aan de heersende opvatting dat men de arbeidsmarkt moet splitsen. De meest efficiênte manier om de werkloosheid in Wallonië te bestrijden is toch de mensen ertoe aanzetten om uit te wijken naar streken waar er wel werk en recent zelfs een tekort aan arbeidskrachten is ? Hoe zou men dit kunnen doen door er op toe te zien dat er een plaatselijke organisatie is die er zich op toelegt in de eerste plaats te zorgen voor werk ter plaatse ?

Nu is het een typisch belgische eigenschap om "in je dorp te blijven wonen" dagelijks stromen de treinen in de grootsteden leeg met mensen die van heinde en verrre urenlang in de trein doorbrengen om naar hun werk in die steden te geraken. Ik zag ooit eens in een of andere tentoonstelling oude firlmbeelden van echte "beestenwaggons" die ingelegd werden om vlaamse arbeiders naar de waalse mijnen te vervoeren. Het is bovendien vanzelfsprekend dat men aan zulke urenlange reizen niet begint om 5 euro per maand netto meer over te houden...

Maar een werklozendienst, een arbeidsbemiddelingsdienst die regionaal georganizeerd is zal niet het inzicht noch de mogelijkheden hebben om hier aan te verhelpen.. een nationale dienst zal hiertoe wel de mogelijkheden en de nodige dadendrang hebben.. en als dat in onze beperkte horizon niet mogelijk is.. moet er maareen europese migratieorganisatie komen die
de tekorten op de arbeidsmarkt in Litauen of Malta kan oplossen mits verplaatsing van waalse werklozen.
Oud 5 september 2007, 13:32   #23
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Als het zo zit, is er idd geen argumentatie over om tegen de splitsing van de SZ te zijn, zodat er efficienter bestuur kan toegepast worden.

Ga eens praten met de Walen, zodat ze ook hiervan overtuigd zijn.

De Sz is een verzekering - een verzekering die alleen maar "slechte risiko's"
in haar portefeuille heeft gaat failliet.. De SZ kan niet failliet gaan (gelukkig maar) omdat het een staatsgarantie heeft/de staat zelf is
en de "goede risiko's" verplicht quasi even veel bij te dragen als de "slechte risiko's". Indien we met de Sz de weg van een privé verzekeringsmaatschappij zouden uitgaan en systematisch "slechte risiko's" gaan uitsluiten - hebben ik en jij morgen geen SZ meer.
Oud 5 september 2007, 13:34   #24
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde eerder, is Wallonië voor 'het kapitaal' nog wel interessant?
Nog een belgische paradox : de grootste kapitalisten zijn franstaligen
& waar is die hun geld geînvesteerd ?
Oud 5 september 2007, 13:35   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees het artikeltje hier.

Welke argumentatie blijft er dan nog over eigenlijk?
schatje, Vlaanderen en Wallonië moeten onafhankelijk worden omdat ze steevast andere democratische keuzes maken en in praktijk nooit krijgen waarvoor ze kozen omdat de 'andere kant' van t land toevallig de tegengestelde keuze maakte. recht op zelfbestuur. niet meer, niet minder.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 13:37   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Dat is nu precies hetgene ik niet begrijp aan de heersende opvatting dat men de arbeidsmarkt moet splitsen. De meest efficiênte manier om de werkloosheid in Wallonië te bestrijden is toch de mensen ertoe aanzetten om uit te wijken naar streken waar er wel werk en recent zelfs een tekort aan arbeidskrachten is ? Hoe zou men dit kunnen doen door er op toe te zien dat er een plaatselijke organisatie is die er zich op toelegt in de eerste plaats te zorgen voor werk ter plaatse ?

Nu is het een typisch belgische eigenschap om "in je dorp te blijven wonen" dagelijks stromen de treinen in de grootsteden leeg met mensen die van heinde en verrre urenlang in de trein doorbrengen om naar hun werk in die steden te geraken. Ik zag ooit eens in een of andere tentoonstelling oude firlmbeelden van echte "beestenwaggons" die ingelegd werden om vlaamse arbeiders naar de waalse mijnen te vervoeren. Het is bovendien vanzelfsprekend dat men aan zulke urenlange reizen niet begint om 5 euro per maand netto meer over te houden...

Maar een werklozendienst, een arbeidsbemiddelingsdienst die regionaal georganizeerd is zal niet het inzicht noch de mogelijkheden hebben om hier aan te verhelpen.. een nationale dienst zal hiertoe wel de mogelijkheden en de nodige dadendrang hebben.. en als dat in onze beperkte horizon niet mogelijk is.. moet er maareen europese migratieorganisatie komen die
de tekorten op de arbeidsmarkt in Litauen of Malta kan oplossen mits verplaatsing van waalse werklozen.
de RVA is nog steeds federaal en toch wordt er niets aan gedaan, maw, het federaal houden helpt blijkbaar niet. De RVA federaal houden helpt blijkbaar niet de horden werklozen uit de buurt van Tournai om 35 km verder in Kortrijk te gaan werken. neen, ze moeten daar Fransen die van veel verder moeten komen en ook nauwelijks Nederlands spreken, tewerkstellen.

Oja, ik moet 40 km elke dag afleggen om naar mijn werk te gaan....
Oud 5 september 2007, 16:15   #27
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dus dan straffen we de "gewone" burger maar ipv recht in de ogen durven te kijken van de politiekers en die aan te pakken. Want dat is wat er zal gebeuren he.
Trouwens uw vlaamse vrienden van de SP.A kunnen anders ook iets van geld verbranden.
In het hudige politieke bestel hebben de Vlaamse kiezers geen zeggenschap over welke Franstalige politici in het federale parlement worden verkozen, maar jullie, Franstaligen, des te meer. Als jullie stugge en onontvankelijke voor de Vlaamse verlangens politici aan de macht (proberen te) brengen, dan is het groeiende Vlaamse separatisme daar het logische gevolg van.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 5 september 2007 om 16:20.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 10:01   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe bedoelt u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 10:12   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zeer knappe tekst. Behalve de anti-kapitalistische conclusie dan. Die kritiek is overbodig.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:08   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alsof die transfers mij iets kunnen schelen...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 6 september 2007 om 11:08.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2007, 11:16   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het eigenlijk wel behoorlijk zielig dat de PVDA Rudy Aernoudt moet aanbrenegn als "kenner". Tegenwoordig gaat de PVDA dus al liberalen omhelzen, zolang ze maar pro-Belgisch zijn. Waar wachten ze op om een standbeeld van Herman De Croo in het huldigen?

Ik ben eens benieuwd of de PVDA het ook eens is met Aernoudt om Wallonië onder Vlaamse voogdij te plaatsen. Met recht en reden wordt Aernoudt in Wallonië omschreven als een "liberale paternalist". Zijn voorstel is om de Vlaamse politici Wallonië te laten besturen om daar een ultra-liberale tabula-rasa-politiek te voeren. Hij aanziet Wallonië als een testgebied voor een Belgisch far-west-kapitalisme.

En die kerel is dus nu de nieuwe goeroe van de PVDA. Rare jongens, die Amedezen...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be