![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om Brussel gemakkelijker aan Vlaanderen te kunnen onttrekken zodat hijzelf zeker nooit Vlaming zal hoeven te worden. Hans vindt het overigens allesbehalve hypocriet dat de Franstaligen oververtegenwoordigd zijn op federaal niveau.
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leuke tekst.
Maar wat zowel Geysels als Dewever - imo - vergeten is dat mensen hun identeitit zelf kiezen. Noch Geysels, noch Dewever zijn in staat te zeggen hoe dé mens zijn identeit kiest (of dient te kiezen). De ene doet het op basis van etniciteit-afkomst, de ander doet het op basis van andere kenmerken. Ik voel me Vlaming. Maar dan echt, hé. Ik ga hopelijk lid worden van een typisch Vlaamse vereniging. Maar ik voel me ook Belg. En dan ook echt. Ik voel me vooral een Antwerpenaar. Enfin, als we het over geografische elementen hebben. Maar ik voel me ook Muse-fan, liberaal, tiener en filosoof in opleiding. Om maar iets te zeggen. Vooral met dit heb ik last. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Ik ben ook liever iemand die identiteit eerder ent op niét uitsluitend geografische elementen. Maar goed.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 11 september 2007 om 00:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het staat er toch?
![]() En anders: die column lezen hé.
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van John?
Ja, geraak maar eens aan een Menzo. :/
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heb je al eens gehoord van een krantenwinkel?
Er staat trouwens een interview in met een blote madam die ook op de cover prijkt. Dat krijg je er zomaar bij en dat allemaal voor maar een paar euro. Als je dat niet ziet zitten, moet je een paar weken geduld hebben, dan staat die column ook op www.menzo.be en op www.visionair-belgie.be
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dankje.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ook wel jong geweest, maar ik betwijfel of ik ooit zó naïef geweest ben.
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je neemt het woord kiezen te letterlijk, vrees ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Vandaag 11/9 herdenken we de aanslag op de twin towers.
Na deze aanslag is de wereld veranderd. Na de val van de muur is Europa veranderd ,Balkanoorlog ,vorming natie-staten. Het oude Europa bestaat niet meer en het grote Europa heeft de discussie over de identiteiten van de volken en de rol van de staten in alle hevigheid op de kaart gezet. Het Nederlandse en Franse NEE tegen de grondwet heeft hier alles mee te maken. Eerst Fortuyn en nu de partijen die de Nederlandse identiteit en geschiedenis vooropzetten groeien hier. In Frankrijk is dat Sarkozy. Als de wereld en Europa verandert ,verandert Belgie ook. In Belgie komt dit nog veel harder aan ,want Belgie heeft geen identiteit. De geschiedenis van Belgie is een geschiedenis van onderdrukking door de Walen en van emancipatie van de Vlamingen. Daarom komt het oude Belgie niet meer en na de vorming van een regering gaat Belgie niet op de oude voet verder. De roep om identiteit en de belangstelling voor de geschiedenis zal nog jaren door gaan. Laatst gewijzigd door I amsterdam : 11 september 2007 om 08:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja Kortaf, ze zijn allen zo zeker van de blakende gezondheid van la belgique dat ze hier met drommen koortsachtig komen binnenvallen om met de meest onzinnige argumenten (meer mensen scheiden twee keer, o.a.) het vlaemsche spook weg te neuzelen.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 11 september 2007 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je identiteit is iets anders dan je nationaliteit en er is een hoop aan te kiezen.
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
haal één argument van vele van een tegenstander van stal, isoleer dat, presenteer het als énige argument, bekritiseer dit éne element grondig, en acteer alsof je het hele discours van je tegenstander onderuit haalde. en niet toevallig kiest een Jos Geysels dan het 'niet-zo-rationeel' presenteerbare argument (alhoewel volksverbondenheid en eigenheid ook wel rationeel te benaderen en zeker pragmatisch te verklaren valt) het 'nationalisme' ... kompleet voorbijgaand aan het feit dat het vasthouden aan een andere staatkundige entiteit natuulijk even 'niet-zo-rationeel' en 'nationalistisch' is ... welnu die identiteit is slechts een deel van het verhaal van BdW. het gaat 'm natuurlijk en vooral over pragmatische bestuurbaarheid van een regio en dicht-bij-de-burger-democratie (om het lelijke woord subsidiariteit niet te moeten gebruiken). Vlamingen en Walen hebben nu eenmaal verschillende politieke keuzes, en politieke keuzes vertalen zich nu eenmaal in beleidskeuzes ... Vlamingen en Walen willen dus op de meeste domeinen anders bestuurd worden ... en dat is een volstrekt democratische, legitieme keuze. De gevolgen hiervan zien we momenteel in praktijk. Komplete stilstand op het federale niveau. De beleidskeuzes liggen zo vér uit elkaar dat geen regering meer te vormen valt, geen enkel nieuw beleid, tenzij de politici een gigantische woordbreuk plegen en een tegengesteld beleid op poten zetten dan waar ze voor verkozen zijn. Laat dat herhaardelijk woordbreken nu toch net de oorzaak zijn van de anti-politieke sentimenten die West-Europa nu al een jaar of twintig kenmerken (dixit Sarkozy een week of wat geleden ... hij ziet woord houden dan ook terecht als enige remedie om het FN terug te dringen, doch dit geheel terzijde ![]() voor een man die zich naar eigen zeggen beter thuis voelt in een 'verhaal met woorden als democratie, kwaliteit en burgerschap' stapt dhr Geysels hier tamelijk vlot over de wil en het recht van die burger op een eigen gekozen dynamisch beleid ... triestige belgisch nationalistische plant ![]() have a nice day ! ![]() ps als VB'er voelde ik mij hier geroepen om even in de bres te springen voor een collega Vlaams-nationalist ... 'une fois n'est pas coutume' ![]() (en Bart, neem hier eens een voorbeeld aan, wil je ? je komt toch ook in dat CS terecht als je je been stijf houdt ... ) Laatst gewijzigd door Anna List : 11 september 2007 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Datzelfde probleem zal zich stellen in een onafhankelijk Vlaanderen. Antwerpenaars zullen andere politieke keuzes maken dan Limburgers, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik maak zelfs andere politieke keuzes dan mijn moeder.
Beat that.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar niet in dezelfde mate dat het tot een permanente blokkage leidt, zoals het vlotte functioneren van de Vlaamse regering aantoont.
|
![]() |
![]() |