Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2007, 11:17   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Een zéér eerbaar man.
Doe geen moeite, Patriot. Wij begrijpen zo ook wel dat belgicisten die niets liever doen dan Nederlanders beledigen voor jou zeer eerbare mannen zijn.
Oud 11 september 2007, 11:19   #22
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Spinoza confronteert de Vlamingen met de "Hollanderhaat" die bestaat bij de meeste Vlaamse politici en grote groepen Vlamingen.
Blijkbaar mag dit niet gezegd worden.
Het is me al jaren opgevallen dat Nederlanders veel vriendelijker over Vlamingen praten dan Vlamingen overt Nederlanders.
Ik beschouw mijzelf als uitgesproken pro-Nederlands, maar ik moet wel zeggen dat dit niet altijd waar is. Als je denigrerende of paternalistische uitspraken over Vlamingen/Belgen wilt zien, lees er dan maar eens de lezerscommentaren onder berichten over België op Fok.nl of de site van de Telegraaf op na.
Ik voel mij ook vaak beledigd bij het lezen van zo’n uitspraken, maar probeer toch altijd alles een beetje te relativeren, en de idiote uitspraken van die enkeling niet te projecteren op alle Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Public energy : 11 september 2007 om 11:19.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:21   #23
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja maar moest ik al mijn negatieve ervaringen met één enkele Nederlander uitvergroten en opblazen zou ik hier waarschijnlijk van het forum gegooid worden.
Ik vind het voor de rest erg raar dat de Gucht dat altijd maar doet want hij is toch geen dom man.
Denk je nou echt dat één enkele Vlaming mij zo zou kunnen doen ontvlammen? Ik heb hier al vaker proberen uit te leggen dat daar meer voor nodig is. Maar dan krijg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd. Ik zou "Calimero-gedrag" vertonen en "getraumatiseerd" zijn. Ik kan echt wel wat hebben hoor.

In Nederland heeft een minister ook eens iets denigrerends over Fransen gezegd. "Frankrijk is een leuk land, maar jammer dat er zoveel Fransen wonen", zei Jorritsma eens. Je kan niet door iedereen aardig gevonden worden. Maar met de regelmaat en langdurigheid waarop jullie Vlamingen soms tekeer gaan zijn jullie echt uniek hoor.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:25   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Belgicisme en ollanderhaat gaan hand in hand. De Gucht is een belgicist.
Spinoza, dat zou je toch zelf ook mogen zien?
Oud 11 september 2007, 11:26   #25
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
Ik beschouw mijzelf als uitgesproken pro-Nederlands, maar ik moet wel zeggen dat dit niet altijd waar is. Als je denigrerende of paternalistische uitspraken over Vlamingen/Belgen wilt zien, lees er dan maar eens de lezerscommentaren onder berichten over België op Fok.nl of de site van de Telegraaf op na.
Ik voel mij ook vaak beledigd bij het lezen van zo’n uitspraken, maar probeer toch altijd alles een beetje te relativeren, en de idiote uitspraken van die enkeling niet te projecteren op alle Nederlanders.
Heb jij ooit een Nederlandse politicus iets negatiefs over Vlamingen of Belgen horen zeggen? Is jou ooit een negatieve behandeling in Nederland ten deel gevallen omdat jij Vlaming bent, zoals Nederlanders die soms wel in Vlaanderen krijgen? Bij sommige Vlamingen zie ik het gezicht soms al betrekken als ze alleen nog maar een Nederlander zien.
Oud 11 september 2007, 11:27   #26
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heb jij ooit een Nederlandse politicus iets negatiefs over Vlamingen of Belgen horen zeggen? Is jou ooit een negatieve behandeling in Nederland ten deel gevallen omdat jij Vlaming bent, zoals Nederlanders die soms wel in Vlaanderen krijgen? Bij sommige Vlamingen zie ik het gezicht soms al betrekken als ze alleen nog maar een Nederlander zien.
Ja maar dan omgekeerd wel van de gemiddelde Nederlandse nozem op internet die maar amper Vlamingen en Walen kan plaatsen.
Oud 11 september 2007, 11:28   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je nou echt dat één enkele Vlaming mij zo zou kunnen doen ontvlammen? Ik heb hier al vaker proberen uit te leggen dat daar meer voor nodig is. Maar dan krijg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd. Ik zou "Calimero-gedrag" vertonen en "getraumatiseerd" zijn. Ik kan echt wel wat hebben hoor.
Als je toch wat kunt hebben waarom grijp je dan het hooghartige gedrag van een door elke Vlaams-nationalist verachte belgicist aan om alle Vlamingen over dezelfde kam te halen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 september 2007 om 11:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:33   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb eens een uitzending gezien op tv waarin de studio bestormd werd door...ahum....Nederlanders die FDW met een bruine brij bedachten en zijn auto vernielden. De vriendelijke uitdrukking op hun gezichten herinner ik me niet meer zo goed.
Oud 11 september 2007, 11:38   #29
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Nederland heeft een minister ook eens iets denigrerends over Fransen gezegd. "Frankrijk is een leuk land, maar jammer dat er zoveel Fransen wonen", zei Jorritsma eens. Je kan niet door iedereen aardig gevonden worden. Maar met de regelmaat en langdurigheid waarop jullie Vlamingen soms tekeer gaan zijn jullie echt uniek hoor.
Een groot deel van de Vlaamse politici hebben niet alleen minachting voor de Nederlanders, maar ook voor hun eigen volk.
Zij identificeren zich liever met de superieure Fransen en laten dit ook hehaaldelijk merken.
Laten we blij zijn dat wij niet in zo'n land leven en laten we de Vlamingen steunen die trots zijn op hun eigen volk.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:40   #30
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb eens een uitzending gezien op tv waarin de studio bestormd werd door...ahum....Nederlanders die FDW met een bruine brij bedachten en zijn auto vernielden. De vriendelijke uitdrukking op hun gezichten herinner ik me niet meer zo goed.
Dat had niets te maken met de Vlaamse afkomst van Dewinter. Een soortgelijk groepje heeft ook eens Pim Fortuyn een vieze taart in het gezicht gegooid.
Oud 11 september 2007, 11:42   #31
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De Gucht is gewoon een arrogante blaaskaak, niets nieuws onder de zon.
Dat is een waarheid als een koe. Zo zijn er 2 soorten mensen, die die al beledigd zijn door De Gught en zij die nog beledigd moeten worden door hem.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 11:44   #32
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als je toch wat kunt hebben waarom grijp je dan het hooghartige gedrag van een door elke Vlaams-nationalist verachte belgicist aan om alle Vlamingen over dezelfde kam te halen?
Ach, alle Vlamingen over één kam scheren doe ik niet. Maar De Gucht is niet de enige, noch de laatste.
Oud 11 september 2007, 12:59   #33
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zit ik net nog even te zappen, kom ik terecht in een uitzending bij Karel De Gucht thuis. Op een gegeven moment vraagt de interviewer dat een rechtlijnig politicus zoals hij in Nederland meer waardering zou krijgen. Waarop De Gucht antwoordt dat hij Nederlanders "zeurpieten" en "ongezellige mensen" vindt, en dat hij "geen Ollander" is.

Waarom hebben jullie 'Belgen' dit toch steeds nodig? Nou ben ik iemand die sympathie wil hebben voor Vlamingen. Maar keer op keer word je als Nederlander geconfronteerd met dit soort gedrag. En niet alleen door politici. Ik word er zo onderhand strontziek van.

Mischien is het maar goed dat de gemiddelde Nederlander niet veel weet over Vlaanderen en de Vlamingen. Volgens mij zou het anders snel gedaan zijn met de Nederlandse sympathie voor Vlaanderen. De redenen voor dat kinderachtige gedrag ken ik. Maar als je wordt geslagen door iemand, sla je dan terug, of informeer je eerst of diegene een moeilijke jeugd heeft gehad?

Alleen de Vlamingen slagen erin om mij ze soms hartgrondig te doen haten. Maar dat ligt zeker aan mij, en niet aan de emmers stront die wij soms vanuit Vlaanderen over ons heen krijgen?
- gelieve niet te veralgemenen en zeker het gedrag van een politicus die aan belgie zijn broodwinning heeft te extrapoleren naar 'Vlamingen'. De Gucht is in de eerste plaats een Belg en dat zal hij zelf ook zo zeggen. En 'Belgen' zien NL bijna altijd als vijand nummer 1, maar onder de gewone mensen is dit slechts een uiterst klein percentage van de bevolking.

- Bewuste Vlamingen zijn voor zover ik weet bijna nooit tegen Nederland, ik ken er alleszins geen. Daarbij gaat de houding van 'buitenland zoals een ander' tot 'laten we herenigen'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 13:57   #34
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Een zéér eerbaar man.
Hoe kan je iemand die met vuile smerige achterbakse leugens zijn eigen fouten in een ander zijn schoenen probeert te schuiven een eerbaar man noemen?
Kinderen in de papschool durven dat doen omdat ze nog niet beter weten, maar een volwassen man/vrouw die dat doet is krapuul van het laagste soort.

Laatst gewijzigd door daiwa : 11 september 2007 om 13:59.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 14:20   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Spinoza confronteert de Vlamingen met de "Hollanderhaat" die bestaat bij de meeste Vlaamse politici en grote groepen Vlamingen.
Blijkbaar mag dit niet gezegd worden.
Het is me al jaren opgevallen dat Nederlanders veel vriendelijker over Vlamingen praten dan Vlamingen overt Nederlanders.
Natuurlijk zijn er gunstige uitzonderingen zoals jij en anderen hier.
Je lost problemen niet op door ze te verdoezelen.
bij De Gucht is het natuurlijk een ander verhaal (eentje van strategisch afbreuk doen aan de goede verstandhouding van Vlaanderen en Nederland, want au fond bedreigt die verstandhouding België ... of liever de machtspositie van de loge en de franstalige elite in Vlaanderen)

maar bij vele vlamingen is het meer iets van : "Was sich liebt das neckt sich "... denk ik heel oprecht ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 20:05   #36
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Hmmm hoewel ik nieuw op dit forum ben, heb ik hierover wel een mening. Meneer De Gucht is een bekwaam politicus, maar een belabberd diplomaat. Dit kan en mag zijn mening zijn, maar nuanceer (zie diplomatieke vaardigheid) deze meer. Bijvoorbeeld dat hij de dit van de meeste Nederlanders vindt, die hij heeft ontmoet. Anderzijds begrijp ik, als Nederlander (Brabander), dat het voor hem politiek ongunstig kan zijn, om te worden weggezet als ''ollander''. Het is jammer dat mensen generaliseren, maar dat is nu eenmaal menselijk; dus schenk er niet te veel aandacht aan (verspilde energie). Echter van een Excellentie (in mindere mate voor een prominent politicus zonder ambt) mag worden verwacht dat hij weet wat voor impact zijn woorden hebben, ookal zijn deze uitgesproken in de privésfeer, en dat hij dus (helaas voor hem) voorzichtiger zal moeten zijn dan een willekeurige ''Jan met de pet''.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 20:42   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zit ik net nog even te zappen, kom ik terecht in een uitzending bij Karel De Gucht thuis. Op een gegeven moment vraagt de interviewer dat een rechtlijnig politicus zoals hij in Nederland meer waardering zou krijgen. Waarop De Gucht antwoordt dat hij Nederlanders "zeurpieten" en "ongezellige mensen" vindt, en dat hij "geen Ollander" is.

Waarom hebben jullie 'Belgen' dit toch steeds nodig? Nou ben ik iemand die sympathie wil hebben voor Vlamingen. Maar keer op keer word je als Nederlander geconfronteerd met dit soort gedrag. En niet alleen door politici. Ik word er zo onderhand strontziek van.

Mischien is het maar goed dat de gemiddelde Nederlander niet veel weet over Vlaanderen en de Vlamingen. Volgens mij zou het anders snel gedaan zijn met de Nederlandse sympathie voor Vlaanderen. De redenen voor dat kinderachtige gedrag ken ik. Maar als je wordt geslagen door iemand, sla je dan terug, of informeer je eerst of diegene een moeilijke jeugd heeft gehad?

Alleen de Vlamingen slagen erin om mij ze soms hartgrondig te doen haten. Maar dat ligt zeker aan mij, en niet aan de emmers stront die wij soms vanuit Vlaanderen over ons heen krijgen?
Kijk eerst maar eens naar de politieke achtergrond van de mensen waar je het over hebt. Belgicisten hebben het nu eenmaal nodig om Nederlanders af te kraken, anders valt het bestaan van België niet te legitimeren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2007, 20:44   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar moest ik al mijn negatieve ervaringen met één enkele Nederlander uitvergroten en opblazen zou ik hier waarschijnlijk van het forum gegooid worden.
Ik vind het voor de rest erg raar dat de Gucht dat altijd maar doet want hij is toch geen dom man.
Blijkbaar op sommige gebieden niet zo slim. Iemand met kennis van zaken komt natuurlijk niet met clichés opdraven.
Oud 11 september 2007, 20:45   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spinoza, wat kan jij dramatisch doen.
Ik kan er wel mee lachen eigenlijk...
Oud 11 september 2007, 20:45   #40
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Kijk eerst maar eens naar de politieke achtergrond van de mensen waar je het over hebt. Belgicisten hebben het nu eenmaal nodig om Nederlanders af te kraken, anders valt het bestaan van België niet te legitimeren.
Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven dat de Gucht dat zo letterlijk heeft gezegd (ik heb de uitzending zelf niet gezien, doet Spinoza er zelf misschien nog een stevig schepje bij?)
Stel je voor dat hij dat zou zeggen over de Franstaligen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be