![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
33 | 51,56% |
Neen, maar ze moeten wel minder bevoegdheden krijgen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,69% |
Neen, de huidige situatie is goed |
![]() ![]() ![]() |
14 | 21,88% |
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen |
![]() ![]() ![]() |
13 | 20,31% |
Ik weet het niet/geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,56% |
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je haal me de woorden uit mijn mond!
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Limburg en West-Vlaanderen lijken me de enige provincies die zowat een eigen identiteitsgevoel hebben in Vlaanderen. In Wallonië... Luxemburg misschien... Laatst gewijzigd door Johan217 : 11 september 2007 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De provincies zijn inderdaad niet populair, niet in België en niet in Nederland. Omdat België een federaal land is, maar kleiner dan Nederland, hebben de provincies bitter weinig nut. Nederland is momenteel toe aan een provinciale herindeling, waarbij men streeft naar 1 randstadprovincie (N-Holland, Z-Holland, Utrecht en evt. delen van Flevoland). Als tegengewicht zouden Overijssel en Gelderland ook een provincie moeten vormen. Ook zijn er geluiden dat Friesland, Drenthe en Groningen 1 provincie moeten worden. Omdat België toch al deelstaten kent, heeft een verdere onderverdeling weinig zin. Maar ik zie wel iets in het samenvoegen van West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en Limburg apart. Wallonië kan gewoon blijven als het is, maar het verdwijnen van de provincies daar (of vermindering) zou goed uitkomen voor de Senaat, omdat dan het aantal zetels opnieuw vastgesteld moet worden en de Vlamingen niet zullen toestaan dat de Walen opnieuw zoveel zetels kunnen krijgen. Als onafhankelijk land zou Vlaanderen denk ik wel provincies nodig hebben, maar dan wellicht 3 (zoals boven). Als deel van een Groot-Nederland zou ik Vlaanderen opsplitsen in provincie Vlaanderen (W en O Vla. en Zeeuws-Vlaanderen), provincie Brabant (N en Vla. Brabant en Antwerpen) en provincie Limburg (Nederlands Limburg en Vlaams Limburg). Wallonië als onafhankelijk land zou ik de provincies laten behouden, maar weinig macht geven. Als Regio van Frankrijk zou ik het laten omvormen tot een gelijkaardige regio als Nord-Pas-de-Calais. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het gaat em over de overvloed aan ambtenarij die tewerkgesteld wordt. Deze is compleet nutteloos maar kost handenvol geld aan de werkmens. En daarbij, de benoeming van Robert Stunt kan je alles behalve 'democratisch' noemen, .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik ontken helemaal niet dat er regionale verschillen zijn, die zijn er zeker en vast wel; maar daar hebben provincies helemaal niets mee te maken. In de provincie Limburg zijn er trouwens ook verschillen tussen de Voerstreek en het noorden van de provincie. Ik ben er trouwens van overtuigd dat een inwoner van Halen zich meer verbonden zal voelen met een inwoner van Diest dan met een inwoner van Voeren. Je kan de tegenstellingen tussen de verschillende provincies niet vergelijken met de tegenstellingen die er zijn tussen de 3 gemeenschappen in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die Limburgermoppen mogen wat mij betreft ook blijven bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
volgens liberaal rechts zal er wellicht 'overvloed aan ambtenarij' blijven zijn tot we zelf ons verkeer moeten regelen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Limburreg mi landj, doa geht niks bove, Soh es er mer ein. Het is maar dat iedereen dat goed weet én onthoudt. Laatst gewijzigd door system : 11 september 2007 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() De boog kan niet altijd gespannen staan. Als iemand moppen wil tappen over Limburgers, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders, Oost-Vlamingen enz... dan heb ik daar geen problemen mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Ik evenmin, maar toch niet over Limburgers. Zo'n brave mensen.
Laatst gewijzigd door system : 11 september 2007 om 16:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Het verkeer regelen zit daar op zeker NIET tussen ![]() Verder raakt uw poging tot vakjesduwen wal noch kant ![]() 70% van alle overheidsuitgaven (belastingsgeld) gaat naar de ambtenarij, we staan hiermee aan de top op de wereldranglijst. Zelfs een trotse Limburger of iemand van groenlinks krijgt hiervan het schaamrood tot achter de oren ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens... Limburgia Waar in ’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt: Over ’t malse korenveld, ’t lied des leeuweriks klinkt: Waar de hoorn des herders schalt, langs des beekjes boord. (refrein) Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord! Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord! Waar de brede stroom der Maas, statig zeewaarts vloeit: Weeldrig sappig veldgewas, kostelijk groeit en bloeit: Bloemengaard en beemd en bos, overheerlijk gloort. Waar der vaadren schone taal, klinkt met heldre kracht: Waar men kloek en fier van aard, vreemde praal veracht: Eigen zeden, eigen schoon, 't hart des volks bekoort. Waar aan ’t oud Oranjehuis, ’t volk blijft hou en trouw: Met ons roemrijk Nederland, één in vreugd en trouw: Trouw aan plicht en trouw aan Geus, heerst van Zuid tot Noord |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Tuurlijk zijn die moppen en vooroordelen nodig, voor de samenhorigheid, identiteit enz .... Als deze zouden verdwijnen is het idd. compleet gedaan met de provincies. Zelfs al zijn er daar dubbel zoveel nutteloze ambtenaren ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door system : 11 september 2007 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Daar doen Dewinter en Dewever toch hun best voor, niet?
Laatst gewijzigd door Hans1 : 11 september 2007 om 17:35. |
![]() |
![]() |