Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet het verkeer gedereguleerd worden?
Ja, helemaal. 7 20,59%
Ja, op zijn minst een versoepeling van de regels. 11 32,35%
Neen, maar er moeten geen regels meer bijkomen. 3 8,82%
Neen, nieuwe regels zijn zelfs nodig. 7 20,59%
Ik acht mijzelf niet ingelicht genoeg om daar over te oordelen. 5 14,71%
Iets anders (namelijk?). 1 2,94%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2007, 06:55   #21
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb zoiets van "het verkeersreglement is een noodzakelijk kwaad", je kan namelijk niet zonder.

Want ik stel vast dat sommige mensen, die het reglement helemaal niet goed meer kennen, toch erin slagen om jaaarenlang ongevalvrij te rijden.

Verkeersveiligheid zit dus veel meer tussen je oren dan in het boekje ...
Dat laatste ben ik volmondig met u eens.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2007, 16:48   #22
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het verkeer moet afgeschaft worden, het is veel te gevaarlijk en te ongezond, zowel op lokaal vlak als op wereldschaal.

Groot gelijk, afschaffen die handel de staat wordt al rijk genoeg van het eigen volk !

In bepaalde landen zijn GEEN verkeers regels en daar gebeuren haast GEEN ongevallen WEL als je met de fiets bent zoals vandaag WEER een fietser dood ....deze keer was het een koereur .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 09:32   #23
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Da's al lang één van mijn stokpaardjes. Ooit was ik in Malta en voor een toerist leek het verkeer daar nogal "gevaarlijk". Tijdens een rondleiding begon ik er met de gids over (een Nederlandse die daar al heel lang woonde) en die vertelde me dat er op een heel jaar "slechts" dertien dodelijke ongelukken waren gebeurd. Ik schrok me een bult omdat het eigenlijk niet strookte met wat ik dacht dat het zou zijn maar nadien begon ik het rijgedrag te observeren en wat me opviel was dat er inderdaad veel minder regels waren (en als die er al waren werden ze niet nageleefd en ook niet vervolgd). Wat me nog het sterkst opviel was dat er daar veel meer oogcontact was tussen de bestuurders, waarschijnlijk als gevolg dat de verkeersregels helemaal niet van tel waren.
Hier is dat allemaal anders. Oogcontact is er nauwelijks vermits de voorrangsregels gewoon klakkeloos worden naar voren geschoven. Als men van rechts komt moet die van links maar wachten, als een voetganger plots oversteekt moet de automobilist maar remmen ...
Ik denk dus dat verkeersregels ons eerder "in slaap sussen"
Ik heb in Malta zelf met een jeepje 14 dagen rondgesjeest...

Het is er veiliger omdat er veel minder verkeer is en omdat de wegen over 't algemeen in een ongelooflijke slechte toestand verkeren (behalve in de toeristische streken)...

Als men hier zoals in Malta moest rijden.... gegarandeerd minstens 10x meer doden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 20:04   #24

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Ik heb in Malta zelf met een jeepje 14 dagen rondgesjeest...

Het is er veiliger omdat er veel minder verkeer is en omdat de wegen over 't algemeen in een ongelooflijke slechte toestand verkeren (behalve in de toeristische streken)...

Als men hier zoals in Malta moest rijden.... gegarandeerd minstens 10x meer doden...
Ja, zal wel ... het is nu eenmaal niet volledig vergelijkbaar en ik nam dan ook Malta gewoon als voorbeeld omdat het ons opviel hoe "roekeloos" heel wat chauffeurs daar rijden en toch ... zo weinig ongevallen (dertien op een jaar en dan nog meer dan de helft omdat ze daar bijna nooit een gordel dragen). Bij ons zijn er soms meer ongevallen op één weekend maar 'k geef toe .. het is niet echt vergelijkbaar.
Toch ben ik van mening dat verkeersregels er wel moeten zijn maar dan eerder in beperkte mate. Hier heeft men een overreglementering en dat heeft als resultaat dat de mensen eerder rekening houden met de reglementen dan met de andere bestuurder of weggebruiker.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 22:43   #25
Jukes
Parlementslid

Standaard

Niet alleen in het verkeer, maar in quasi alles in deze sissiestaat is de bemoeienis van Vadertje Staat overdreven. Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken. Schaf die agressieve inmenging van het staatsapparaat af en alles loopt vlotter. We zijn al méér dan een brug te ver.
Oud 16 september 2007, 13:58   #26
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Nee hoor. Het is ook helemaal niet de eerste keer dat zulke tests met overdonderend positieve resultaten uitgevoerd worden.

Ik zou de meest gevaarlijke toeren moeten uithalen in mijn gemeente indien ik mij aan het verkeersregelement zou houden. Doe ik dus niet. Ik steek over waar en hoe ik het 't veiligst ben, ongeacht wat 't verkeersregelement mij gebiedt.
Inderdaad, in België was er ook ergens zo'n straat of wijk in het kader van een pilootstudie, enkele jaren geleden.

Als er geen regels meer zijn die je moet volgen, heb je natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid over je veiligheid en moet je meer uitkijken naar wat de ander zal doen.
Maar of het effect blijvend is vraag ik me wel af: in China bijvoorbeeld zijn ook nog geen verkeersregels ...

Toch, als je alles giet in protocollen die strikt moeten uitgevoerd worden ontmenselijk je een situatie, terwijl niet alle situaties protocoleerbaar zijn en degene die dan het best de situatie zou moeten kunnen inschaten de mens die zich in die situatie bevindt is.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 september 2007 om 14:05.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 14:20   #27
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Niet alleen in het verkeer, maar in quasi alles in deze sissiestaat is de bemoeienis van Vadertje Staat overdreven. Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken. Schaf die agressieve inmenging van het staatsapparaat af en alles loopt vlotter. We zijn al méér dan een brug te ver.
Ik weet niet hoe 't in de rest van 't land gesteld is, maar bij ons laat het stadbestuur zelfs gigantische bloembakken op de weg plaatsen. Roekeloze bestuurders vinden het dan ook erg leuk om over het fietspad te scheuren zodat ze niet moeten vertragen. Bussen heb ik al de meest ongeloofelijke toeren zien uithalen om toch te kunnen passeren. Mensen die zulk een bloempot voor hun deur hebben, moeten gevaarlijke manoeuvres uithalen om van hun oprit te kunnen rijden, vaak terwijl de rest van het verkeer blijft doorgaan. Er worden ook files veroorzaakt omdat steeds slechts 1 richting door kan rijden, de rest moet wachten.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2007, 14:53   #28
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken.
Mee eens.

De infrastructuur is volledig mismaakt in België. Nederland is op dat vlak jaren voor op België. Vooral wat de fietspaden betreft.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:01   #29

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Mee eens.

De infrastructuur is volledig mismaakt in België. Nederland is op dat vlak jaren voor op België. Vooral wat de fietspaden betreft.
Nederland is inderdaad DE modelstaat op dit gebied.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:29   #30
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het hier al ooit gezegd.
De brandstofprijzen naar beneden en rijbelasting en verzekering betalen volgens het aantal kilometers dat je hebt gereden.
Dat gaat perfect d.m.v. een zwarte doos.
Wedden dat de files zichzelf opheffen ?
Maar WIL onze staat die files wel weg ?
Ik vrees van niet. Het meerverbruik van filerijden spekt de staatskas.
Dus te rap : geflitst worden, te traag, meerkost brandstof en dus wéér winst voor de staat.
Da's een mes dat aan twee kanten .....
Of is er iemand naief genoeg om te denken dat iemand dan ook maar een beetje om onze veiligheid denkt ?
Het gaat om geld. Niks anders. Daarom zijn er zo'n stomme wetgevingen inzake verkeer...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:31   #31
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Nederland is inderdaad DE modelstaat op dit gebied.
Volledig mee eens.
Het is een zaligheid om daar te fietsen !
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:44   #32
duncan
Banneling

Standaard

Ach WEERAL 5 wijven 3 bruin en 2 belgen deze week van het fietspad gefloten en aangereden ....deze keer met koersfiets en ik had niets de rest had geen pijn TIJDELIJK en normaal geniet ik hier absoluut niet van maar deze week ' genoot ' ik ervan te weten da AL die MENSEN minstens 3 dagen blauw plekken hebben .

Zullen is zien hoe snel Antwerpen disiplinair wordt & voor de flikken heb ik ook al een oplossing of 3 .

Laatst gewijzigd door duncan : 17 september 2007 om 20:44.
Oud 17 september 2007, 20:47   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Citaat:
Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen.
Moet dat zo duur zijn? Geef Dronkoers nen bijl en twee bakken bier. kostprijs: 50 euro.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 20:51   #34
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Moet dat zo duur zijn? Geef Dronkoers nen bijl en twee bakken bier. kostprijs: 50 euro.

Misschien kan Amerika ons overschotten C4 geven ....ah ja hé die hebben toch genoeg geld en gebruiken en misbruiken alles wereldwijd dus kunnen wij da altijd voor iets goed gebruiken hé ....bordjes wegblazen en andere rommel op en rond de straat ...politiekantoo..nee da mag ni dju alez ja is mor een idee hé

kostprijs nen prior zegel of 2

Laatst gewijzigd door duncan : 17 september 2007 om 20:52.
Oud 17 september 2007, 23:04   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Misschien kan Amerika ons overschotten C4 geven ....ah ja hé die hebben toch genoeg geld en gebruiken en misbruiken alles wereldwijd dus kunnen wij da altijd voor iets goed gebruiken hé ....bordjes wegblazen en andere rommel op en rond de straat ...politiekantoo..nee da mag ni dju alez ja is mor een idee hé

kostprijs nen prior zegel of 2
Twee postzegels maar?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 00:47   #36
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
woehahaha ik haalde als fietser 100% ...alez ik zit bij de meerderheid die zich veilig voelt ...soms.

* kwil nen fiets mé blinkende zwaarden aan wederzijde

De regel u watteu ?!
deregulering ah zo
lang leve de auto?
Oud 18 september 2007, 11:16   #37
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Het verkeersreglement moet opnieuw vereenvoudigd worden en de politiek moet afstappen van zijn autofobie.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 11:18   #38
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Ik wil het zelfs gratis doen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 11:34   #39
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Verkeersregels zijn in zekere zin "interne regels", opgesteld door de eigenaar van het verkeersnet - in ons geval de staat.

Als ik morgen een autosnelweg aanleg op mijn eigendom, dan staat het mij in principe vrij om een ander verkeersreglement in te voeren, zoals "iedereen moet links rijden".

Ik weet niet of er vanuit 'zuiver' libertarische hoek goede argumenten aan te voeren zijn om de verkeersregels aan te vallen, behalve dan te zeggen dat straten beter geprivatiseerd kunnen worden.
Oud 18 september 2007, 13:19   #40
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
behalve dan te zeggen dat straten beter geprivatiseerd kunnen worden.
Dat is een grapje... Toch?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be