Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2007, 15:30   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De situatie is niet helemaal te vergelijken met die van Belgie, volgens mij wil Rita gewoon de VVD willens en wetens kapotmaken.

Dat zei de partijleiding ook van JDD. Het is niet dat Rita niet was gewaarschuwd en dat er geen eerdere incidenten waren. Dit zat er vroeg of laat aan te komen. Nu, moest ze met Wilders een duo vormen dan kan ze de VVD aardig pijn doen. Kunnen de twee echter duurzaam met elkaar samenwerken?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 15:33   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat zei de partijleiding ook van JDD. Het is niet dat Rita niet was gewaarschuwd en dat er geen eerdere incidenten waren. Dit zat er vroeg of laat aan te komen. Nu, moest ze met Wilders een duo vormen dan kan ze de VVD aardig pijn doen. Kunnen de twee echter duurzaam met elkaar samenwerken?
Rita is niet iemand die genoegen neemt met een tweede plek. Noch is Geert Wilders dat. Ik zou er dus niet op rekenen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 15:39   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Rita is niet iemand die genoegen neemt met een tweede plek. Noch is Geert Wilders dat. Ik zou er dus niet op rekenen.
Dat is wat ik ook denk. De problemen tussen Rita en de VVD zijn ontstaat toen ze op de tweede plaats stond. Maar goed. Ik denk niet dat iemand met zoveel voorkeursstemmen opeens de politiek vaarwel zal zeggen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 15:39   #24
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zou mij niks verbazen als de immer nog populaire Verdonk zich bij Wilders aansluit.
Mij wel eerlijk gezegd. Wilders profileert zich meer en meer als iemand die alleen maar wil schreeuwen. Rita kan door zich serieus op te stellen heel veel stemmen die Wilders zijn standpunten goed vinden afpakken. Tel daar de helft van de VVD-stemmers bij op en ze leidt de grootste rechtse partij (het almachtige CDA even niet meegerekend). Als ze het slim speelt kan ze (helaas) heel groot worden, en op links moeten we nog maar wachten wie er als winnaar uit de bus komt...
Oud 13 september 2007, 16:32   #25
Dimitri

Standaard

Wat is dit nu ineens? Op basis waarvan wordt ze uit de fractie gezet: uitspraken bij een etentje? Dat zijn toch geen openbare uitlatingen?

Hoe dan ook, ten gronde komt het niet als een verrassing. Het is wel interessant wat er nu gaat gebeuren binnen de VVD en de Tweede Kamer. Iemand die 48% van de stemmen krijgt in een ledenreferendum zou best weleens een groot deel van de partij met zich mee kunnen nemen. De vraag is ook of fractiegenoten wellicht meegaan. Ik denk aan Oplaat bijvoorbeeld.

Naar Wilders zal ze niet gaan denk ik. Maar met Pastors is misschien wel samenwerking mogelijk. Wat Pastors in z'n eentje niet lukte - landelijk doorbreken - komt met Verdonk ineens binnen handbereik. De standpunten liggen ook niet zo ver uit elkaar. Verdonk als landelijk en Pastors als Rotterdams boegbeeld, dat klinkt niet gek. Hoe dan ook krijgt Wilders serieuze concurrentie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 16:50   #26
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
.....
1. Dat is niet de reden. Ze heeft zich voor de zoveelste keer niet aan haar afspraken gehouden;
2. Rutte is niet 'benoemd' maar gekozen door de leden.
3. Als je Verdonk 'oprecht' noemt scheelt er echt iets aan je beoordelingsvermogen.
Naar de letter heeft Rita wel degelijk gelijk want
1, 2 zij kreeg de meeste stemmen dus de anders-stemmende "leden" ple(e)g(d)en kiezersbedrog en die "afspraak" berust louter op een momentane overmacht, zij kreeg de keuze voorgeschoteld in welke saus te worden gebraden, naar mijn diepste overtuiging onzedelijk.
Nederlandse wetgeving: als 1 bepaling in een overeenkomst onzedelijk is, is de overeenkomst uit zijn aard nietig en ik vind dat de benadeelde contractpartner de eerstgerechtigde is om daarmee af te rekenen op de manier die haar schikt.
3. het is zonder meer waar dat in het integratie-vraagstuk "allochtonen" de VVD low profile gaat sinds Rita van die post is weggesleurd; haar jongste uitlating hierover is dus OPRECHT, hoezeer ook mogelijk ergernis wekkend ten opzichte van 1, 2. Bovendien lijkt het mij on-ontkoombaar dat de VVD-passiviteit ten opzichte van het huidig buitenlander-(on)beleid (ongeacht hoe multipaspoortig) voor Rita extra problemen brengt op het naadloos aansluitend stuk van jeugd en onderwijs.
Citaat:
Verdonk zou een slechte zijn voor élke partij. Er zitten veel 'rechtse' liberalen in de VVD maar wat ieder juist in het verkeerde keelgat schiet is haar onbetrouwbare en achterbakse gedrag.
Zeer goed mogelijk slecht voor elke partij, tenzij wellicht voor één die zij zelf runt; tegenvoorbeeld: Jan Mao Rijnissen.
Onbetrouwbaar/achterbaks vind ik niet de juiste termen: eerder eigengereid/eigenzinnig/recalcitrant-of-dwars, doch wel voorspelbaar. Dat ik niet denk dat ik persoonlijk met haar zou kunnen samenwerken, is een totaal "ander paar mouwen".
Citaat:
Ik zie 100x keer liever de nog rechtsere maar werkelijk oprechte Pastors en Sørensen dan Mevr. R. Verdonk.
Nee, NIET "rechtser", maar welzeker deel ik die voorkeur.
Oud 13 september 2007, 16:56   #27
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Binnenkort dus in Nederland de LRD (Lijst Rita VerDonk) en,bijgevolg,de O-VVD
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 16:57   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het vreemdelingenstandpunt van Verdonk is natuurlijk achterhaald. Liberalen (ondernemers) willen geen tekort aan werkkrachten. Dat zit er wel aan te komen. Bijvoorbeeld in Rusland is er een gouverneur die mensen een vrije dag gaf om te vrijen, zie http://www.volkskrant.nl/buitenland/...e_te_bedrijven.
De daling van de bevolking die in Rusland aan de gang is, zal zich ook hier manifesteren. Enige toestroom van vreemdelingen wordt om die reden gewenst.
Een groot deel van de bevolking heeft dat nog niet door. Rita Verdonk heeft best kans op succes. Voor liberalen echter gaat een standpunt over beperking van de vreemdelingentoestroom in tegen ondernemersbelangen.
Nederland is hoe dan ook te vol; omstreeks 1947 anticipeerde de toenmalige regering hierop, door tot het uiterste EMIGRATIE te promoten teneinde niet boven het toen magisch getal van 9 miljoen te geraken; nu zijn we met 16 miljoen (illegalen uiteraard niet meegeteld) waarvan bovendien en zeer merkbaar/voelbaar, 1 miljoen moslims.
Oud 13 september 2007, 16:59   #29
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
NUL-VVD?
Oud 13 september 2007, 17:03   #30
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Wat is dit nu ineens? Op basis waarvan wordt ze uit de fractie gezet: uitspraken bij een etentje? Dat zijn toch geen openbare uitlatingen?

Hoe dan ook, ten gronde komt het niet als een verrassing. Het is wel interessant wat er nu gaat gebeuren binnen de VVD en de Tweede Kamer. Iemand die 48% van de stemmen krijgt in een ledenreferendum zou best weleens een groot deel van de partij met zich mee kunnen nemen. De vraag is ook of fractiegenoten wellicht meegaan. Ik denk aan Oplaat bijvoorbeeld.

Naar Wilders zal ze niet gaan denk ik. Maar met Pastors is misschien wel samenwerking mogelijk. Wat Pastors in z'n eentje niet lukte - landelijk doorbreken - komt met Verdonk ineens binnen handbereik. De standpunten liggen ook niet zo ver uit elkaar. Verdonk als landelijk en Pastors als Rotterdams boegbeeld, dat klinkt niet gek. Hoe dan ook krijgt Wilders serieuze concurrentie.
Nee hoor, ik denk niet dat er leden/fractiegenoten mede weggaan; wel KIEZERS waarvan VVD er recent toch al onnatuurlijk (te) veel had en die door de leden onvoldoende zich gerespecteerd voelen.

Pastors: puike vent, hoewel ik zijn verbinding met wereldwijd niet-geaccepteerde quasi-moslims als een zeer zwak punt zie. Pastors is echter in eerste instantie inmiddels LANDELIJK, partij 1NL en ik denk dat hij iets te verstandig en vooruitziend is om een "2e kapitein" op zijn schip te dulden.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 september 2007 om 17:08.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:14   #31
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Wat simplistisch, alsof de economie het enige is dat van belang is.
Ja en ja dus; economie = geld verdienen en eenmaal dat in handen, kan men zich "politiek" permitteren.
Oud 13 september 2007, 17:15   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De VVD heeft niet dat linksliberale dat de VLD wel heeft. De linksliberalen zitten in Nederland bij D66.

De VVD is echt een rechtsliberale partij, die verdeeld is in twee kampen: de conservatief-rechtse en de populistisch-rechtse vleugel. Rutte is een exponent van het eerste kamp, Verdonk van het tweede kamp. De conservatief-rechtsen vormen de diep gewortelde basis van de partij. De populisten zijn pas gekomen onder invloed van 'charismatische' leiders als Wiegel en Bolkestein, die zowel de conservatieven als de populisten aanspraken. De openlijke strijd Rutte-Verdonk heeft de kampen uit elkaar gedreven. De kans is aanwezig dat een deel van de populistisch ingestelde kiezers en leden de partij nu verlaten, als Verdonk een serieuze partij weet op te bouwen tenminste.
Oud 13 september 2007, 17:17   #33
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee hoor, ik denk niet dat er leden/fractiegenoten mede weggaan; wel KIEZERS waarvan VVD er recent toch al onnatuurlijk (te) veel had en die door de leden onvoldoende zich gerespecteerd voelen.

Pastors: puike vent, hoewel ik zijn verbinding met wereldwijd niet-geaccepteerde quasi-moslims als een zeer zwak punt zie. Pastors is echter in eerste instantie inmiddels LANDELIJK, partij 1NL en ik denk dat hij iets te verstandig en vooruitziend is om een "2e kapitein" op zijn schip te dulden.
EénNL is mislukt, laten we wel wezen. Het zou me dus niets verbazen als Rita een telefoontje uit Rotterdam krijgt met de vraag om te praten over samenwerking.
Oud 13 september 2007, 17:18   #34
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Naar de letter heeft Rita wel degelijk gelijk want
1, 2 zij kreeg de meeste stemmen dus de anders-stemmende "leden" ple(e)g(d)en kiezersbedrog en die "afspraak" berust louter op een momentane overmacht, zij kreeg de keuze voorgeschoteld in welke saus te worden gebraden, naar mijn diepste overtuiging onzedelijk.
Nederlandse wetgeving: als 1 bepaling in een overeenkomst onzedelijk is, is de overeenkomst uit zijn aard nietig en ik vind dat de benadeelde contractpartner de eerstgerechtigde is om daarmee af te rekenen op de manier die haar schikt.
3. het is zonder meer waar dat in het integratie-vraagstuk "allochtonen" de VVD low profile gaat sinds Rita van die post is weggesleurd; haar jongste uitlating hierover is dus OPRECHT, hoezeer ook mogelijk ergernis wekkend ten opzichte van 1, 2. Bovendien lijkt het mij on-ontkoombaar dat de VVD-passiviteit ten opzichte van het huidig buitenlander-(on)beleid (ongeacht hoe multipaspoortig) voor Rita extra problemen brengt op het naadloos aansluitend stuk van jeugd en onderwijs.
Zeer goed mogelijk slecht voor elke partij, tenzij wellicht voor één die zij zelf runt; tegenvoorbeeld: Jan Mao Rijnissen.
Onbetrouwbaar/achterbaks vind ik niet de juiste termen: eerder eigengereid/eigenzinnig/recalcitrant-of-dwars, doch wel voorspelbaar. Dat ik niet denk dat ik persoonlijk met haar zou kunnen samenwerken, is een totaal "ander paar mouwen".
Nee, NIET "rechtser", maar welzeker deel ik die voorkeur.
In d�*t betoog kan ik een eind meegaan, behalve dan dat kiezersbedrog. De leden kozen de lijsttrekker vóór de verkiezingen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:19   #35
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De VVD heeft niet dat linksliberale dat de VLD wel heeft. De linksliberalen zitten in Nederland bij D66.

De VVD is echt een rechtsliberale partij, die verdeeld is in twee kampen: de conservatief-rechtse en de populistisch-rechtse vleugel. Rutte is een exponent van het eerste kamp, Verdonk van het tweede kamp. De conservatief-rechtsen vormen de diep gewortelde basis van de partij. De populisten zijn pas gekomen onder invloed van 'charismatische' leiders als Wiegel en Bolkestein, die zowel de conservatieven als de populisten aanspraken. De openlijke strijd Rutte-Verdonk heeft de kampen uit elkaar gedreven. De kans is aanwezig dat een deel van de populistisch ingestelde kiezers en leden de partij nu verlaten, als Verdonk een serieuze partij weet op te bouwen tenminste.
Rutte ervaar ik wel degelijk als een PoCo linksliberaal en "D66" heeft geen kiezers meer.
Oud 13 september 2007, 17:22   #36
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In d�*t betoog kan ik een eind meegaan, behalve dan dat kiezersbedrog. De leden kozen de lijsttrekker vóór de verkiezingen.
Yep, bedrog-met-voorbedachten-rade dus; maarja, sommigen zullen dat zelfs samenvatten onder "democratie", net als koninklijk benoemde burgemeesters en aanverwanten alsmede Getrapte Verkiezingen (Vertrapte Kiezers).

"Lid" kan als scheldwoord dienstdoen; slechts kiezers betekenen democratie.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 september 2007 om 17:24.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:28   #37
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Wat simplistisch, alsof de economie het enige is dat van belang is.
Natuurlijk. =')
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:29   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Wat is nu concreet het probleem? Ik zie niet echt een reden om haar ineens buiten te smijten.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:30   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is nu concreet het probleem? Ik zie niet echt een reden om haar ineens buiten te smijten.
Niet ineens. Ik zeg het letterlijk in Rutte zijn woorden: ''Het was de druppel die de emmer deed overlopen''. Verdonk zat continue te stoken binnen de partij, probeerde te muiten, en nu dit. Een kleine druppel weliswaar, maar toch.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 17:40   #40
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Hohohoho Ho! Even wachten Dimitri. Ik weet dat het je partij niet is maar dit gaat toch iets te ver.

Citaat:
Dus dit betekent dat Nederland in het geheel geen linksliberalen heeft?

Citaat:
De VVD is altijd een liberale volkspartij geweest. Van progressief liberaal tot conservatief liberaal kon men zich vinden binnen die partij omdat de krachtige politieke leiders een brugfunctie konden vervullen. Wiegel maakte de partij wat populistischer, dus volkser (De AVRO-liberalen). Nijpels sprak de progressief liberalen wat meer aan (de 'Veronica-liberalen'). Bolkestein was weer wat elitairder, conservatiever maar toch ook klassiek liberaal, dus in ethisch opzicht progressief. Het waren allemaal stemmenkanonnen. Zoals je weet zoog Dijkstal binnen paars D66 leeg (tot de komst van Fortuyn) en liet daarna een gat vallen op rechts (voor Wilders). Zeg dus niet dat de VVD een partij is van rechtsliberalen en populisten.

Verdonk heeft binnen de VVD de verhoudingen op scherp gezet. Niet door haar standpunten v.w.b. vreemdelingen maar door haar onbetrouwbare gedrag en dito beleid. Mensen als Oplaat, Aptroot en Kamp delen haar politieke standpunten maar Oplaat en Kamp hebben al aangegeven binnen de VVD te blijven.

Het probleem is niet dat de VVD niet rechts genoeg is. Het probleem is dat er op dit moment niemand is die de uiterste vleugels kan overbruggen. Rutte kan het niet, heeft trouwens ook een deel van zijn oorspronkelijke achterban van zich vervreemd door zich teveel te conformeren aan Verdonk. Verdonk kan het niet. Kamp niet, hoewel ik een tijd dacht van wél. Zalm is weg, Van Aartsen is weg, Dijkstal afgebrand. In de partij zitten teveel neo-liberalen.

Hoe dan ook, de VVD heeft met het vertrek van Verdonk een serieus probleem erbij gekregen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 september 2007 om 17:43.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be