![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burger
|
![]() Het eerste "Nederlandsch Taal- en Letterkundig Congres" werd in 1849 in Gent gehouden. Hier werd de toen gangbare Noord-Nederlandse spelling door de Vlaamse Beweging aanvaard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat er ook een zekere inbreng op een zeker moment was van de Vlamingen?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 18 september 2007 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Verschillen in een land zijn daarbij geen probleem. Ik ben zelf een Fries en voel me Nederlander. Maar daarnaast zijn veel Friezen trots op hun eigen identiteit en willen beslist niet dat deze verloren gaat. De overheid moet daarom ook altijd ruimte geven aan minderheden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() Je bedoelt wellicht de vertaling van de Statenbijbel in de 17e eeuw? Daarbij was inbreng uit bijna alle provincies (behalve het te arme Drenthe)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() De laatste denk ik dat Vlaanderen of de provincies die in vlaanderen liggen beter gezegd, het best zou af zijn bij Nederland. Waarom?
Wat maakt een land als de VS zo sterk? Of Frankrijk ,het Verenigd Koninkrijk? Ze spreken één taal. Ik denk was oostenrijk en duitsland bijeen hadden die ook veel meer invloed gehad in de wereld. Het is daarom dat de EU nooit zover zal geraken als de VS. In ieder geval samen sta je sterk. Maar ik zie dit nog niet direct gebeuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Iets met de beslissing of ze "ij" of "ge/gij" of "-tisch" of zoiets gingen gebruiken. ![]()
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
|
![]() Bij de vertaling van de Statenbijbel speelde deze kwestie wel degelijk. Toen is er voor de gij-variant gekozen. Als je naar een preek in Staphorst zou gaan zul je nog steeds gij horen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2 van de 3 genoemde landen onderdrukken bovendien op wraakroepende wijze hun "taalminderheden" - .. staatsterrorisme
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() De Apache is een Noord-Amerikaans Indianenvolk en Occitaans is gewoon een streektaal in Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je vergeet nog de Frans-Vlamingen, die frans spreken. Zoals een Schot engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
zie ook blz. 375 .. Nadat Nederlandse marineschepen en het militair citadel op 27 oktober waren aangevallen, liet Chassé zonder verwittiging het vuur openen op de stad. Het bombardement hield maar lmiefst zeven uur aan, honderden huizen, vooral in de volkrijke vierde wijk die het dichtst bij het Zuidkasteel gelegen was, werden vernield. Aan de St Michielskaai gingen de St.Michielsabdij, het arsenaal en het koninklijk stapelhuis in de vlammen op... Nog jarenlang zou deze beschieting voortleven in het collectieve geheugen van de Antwerpenaren. ... Het anti-Nedrlandse idee om het duits te gebruiken als cultuurtaal, moet ik nog eens over de bron van dit berichtje nadenken - heb ik ergens gelezen, maar ik ken niet zoveel details over de begindagen van de vlaamse beweging. Het lijkt me niet onlogisch dat men zich afkeert van diegenen die je steden met bruut geweld trachten te vernielen. Ik weet dat het op dit forum populair is om de revolte van 1830 voor te stellen als een francophone "verovering" van Vlaanderen, maar dat klopt helemaal niet - het was eerder een "liberale" revolutie geholpen door anti-protestantse roomse ressentimenten, een economische depressie en taalkwestie gedragen door de bourgeoisie in het ganse "belgische" gedeelte van de Nederlanden. Indien Willem I wat minder "voluntarisme" aan de dag gelegd om één volk, één taal, één godsdienst te realizeren naar het onzalige voorbeeld van Filips II van Spanje een paar honderd jaar eerder, had de geschiedenis er inderdaad anders kunnen uitzien. Het was echter helaas de tijd van de restauratie - men poogde de klok terug te draaien en in 1830 bleek dat de klok stuk was - met eerst de griekse en daarna de belgische revolutie.
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
er steeds gebieden met taalmindereden of gemengde gebieden zullen zijn. Of we nu in een Belgische of Vlaamse staat of een Grootnederlandse, laaglandse staat leven we zullen altijd op een respectvolle faire wijze met anderstaligen moeten omgaan. Op cultureel en taalgebied kan het democratisch meerderheidsprincipe niet gelden - ieder heeft recht op onderwijs in zijn eigen taal, ieder heeft recht op cultuurbeleving in zijn eigen taal en ieder heeft het recht op een taalkeuze. De enige grens die aan dit recht gegeven is is er een van praktische haalbaarheid. als ik recht heb op Nederlands en mijn gesprekspartner op chinees is het ons eigen probleem om elkaar te begrijpen.
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Willem 1 wilde juist géén: 'één volk, één taal, één godsdienst'. De tweetaligheid van het VKN werd volledig gerespecteerd. Hij heeft juist scholen opgericht in het hele land waarbij de Vlamingen in het Nederlands en de Walen in het Frans onderricht kregen. Ook de grondwet van het VKN verscheen meteen in twee talen (vergelijk dat eens met die van België ![]() Willem wilde vrijheid van Godsdienst invoeren maar werd daarin tegengewerkt door Belgische parlementsleden. Uiteindelijk heeft hij door 'Hollandse rekenkunde' (Dáár komt die term vandaan) dit toch kunnen invoeren. Niet netjes maar wel een feit. Noord- en Zuid-Nederland werden tevens als twee gelijkwaardige deelstaten beschouwd met gelijke afvaardiging. Ook dit was in de ogen van de Belgen niet netjes omdat België indertijd meer inwoners had. Vergeet niet dat Willem 1 een verlicht despoot was en dat er nog geen parlementaire democratie was ingesteld. Het was dus even ondemocratisch voor het noorden als voor het zuiden. Willem heeft, naast goede zaken, ook veel fouten gemaakt. Maar juist het 'één volk, één taal, één godsdienst' kun je hem niet verwijten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het kan ook nooit echt naar behoren functioneren. Laatst gewijzigd door Argusx43 : 18 september 2007 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Hoewel ik het met je eens ben, dat het lastig is met twee vrijwel gelijke groepen, ben ik toch niet zo'n doem-denker. Niemand kan in de toekomst kijken, maar er zal nog veel moeten gebeuren (als het al zover komt) voordat je profetieen zullen uitkomen. Dat neemt niet weg, dat je wel gelijk hebt dat twee gelijke groepen problemen op kunnen leveren, en we zien dat dat ook zo is, voor het functioneren van een staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() uhhh Wat had je dan van Willem I verwacht?? De rijkste helft van z'n koninkrijk, want zo zal hij dat als verlicht despoot wel hebben gezien, riep de onafhankelijkheid uit, met sterk vermoeden van Franse invloed achter de schermen. Op zijn wat autocratische manier heeft hij namelijk toch veel gedaan voor de verder ontwikkeling en stimulering van economie in het zuidelijke deel van het VKN. Toen daarbij ook nog eens bleek, dat zijn bondgenoten hem in de steek hadden gelaten... Het is dan ook geen toeval dat kort nadat hij Belgie bij het verdrag van Londen (1839) moest erkennen, dat hij in 1840 aftrad. Niks zieligs aan, maar staten zijn ook niet lief, zeker niet als ze overbepaalde zaken zo lijnrecht tegenover elkaar staan. En ja, zoals bij iedere (Onafhankelijkheids-)revolutie heb je nu eenmaal twee groepen; de een wil weg en de ander wil samenblijven. Niks nieuws dus... en ik zeg niet dat het goed was, maar het is onredelijk in zo'n situatie te verwijten dat Willem I niet lief deed.
|
![]() |
![]() |