![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Maar u zegt zelf dat u niet gelooft dat er een god bestaat. Dan neemt u aan dat er geen God (en) bestaat. U moet intellectueel eerlijk blijven. Het is het een of het ander.
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik geloof niet dat er kabouters bestaan, geloof ik dan in het niet-bestaan van kabouters?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ja natuurlijk. Dat lijkt me evident. U zegt het zelf.
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar er is toch een verschil.
Iemand die in god gelooft, neemt een pakketje verhalen aan voor waar. Iemand die niet in god gelooft, heeft geen pakketjes. Het is zoals iemand die naar de bakker is geweest en 2 broden en een koffiekoek bijheeft. Je kan van die persoon zeggen dat hij die drie dingen bijheeft. Het heeft zelfs zin om dat te zeggen, want je weet daardoor meer. Maar wat voor zin heeft het om te zeggen van iemand, kijk, die heeft geen twee broden en geen koffiekoek bij zich. Daar weet je niks meer mee. Het niet bijhebben van die drie dingen, is geen eigenschap van die persoon.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 september 2007 om 17:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Esperanze: "Marc zal mij die lening wel terugbetalen" Moeder: "Geloof je dat?" Esperance: *bries* Moeder, je weet best dat ik nergens in geloof! Ik bedoelde enkel dat ik NIET geloof dat hij zijn lening NIET zal terugbetalen! En nu meer to the point: Als je niet gelooft dat god bestaat, dan ben je toch gewoon een goeie oude agnosticus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Atheisme is geen geloof (religie) maar wel een geloof (je moet er bepaalde zaken voor aannemen die niet te bewijzen zijn, niet enkel het niet-bestaan van God, maar ook dat alle getuigenissen van gelovigen steunen op waanbeelden).
Maar err... toen ik om een inwendige discussie binnen het atheisme vroeg had ik niet echt een discussie over semantiek in gedachten hoor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kijk, System, dat je het niet begrijpt kan ik ook niets aan verhelpen. Mijn post is duidelijk genoeg.
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar komt het steeds op neer. Semantische woordspelletjes. Meer niet.
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Djeezes, spreek ik chinees of zo?
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=system;2965106]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() [quote=Flippend Rund;2965132]Neen, iemand die zijn oordeel opschort, laat in het midden of er al dan niet een god bestaat. Hij spreekt zich niet uit over een mogelijk bestaan van god. Een zeer wijze houding overigens.
Laatst gewijzigd door system : 29 september 2007 om 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=system;2965133]
Citaat:
Het is waar, ik en andere atheisten waarschijnlijk ook, hebben niet graag dat je ons het woord geloof aansmeert. Het woord vertegenwoordigt ten eerste een onwetensschappelijk standpunt, en ten tweede wordt het te gemakkelijk met "het" geloof verwart. Het probleem is dat onze leap of faith, veel kleiner is dan de andere. Er rest ons 1 probleem, en dat is dat je nooit kan bewijzen dat iets niet bestaat. Ik geloof bijvoorbeeld dat het monster van loch ness niet bestaat. Maar dat geloof is wel op bewijzen gebaseerd. Iemand die gelooft dat het monster wel bestaat, doet een veel grotere leap of faith. Tenslotte heeft hij geen enkel onweerlegbaar bewijs. Die van de andere kant hebben dat wel. Voor de vuist weg, de grootte van dat beest en de grootte van de kudde waartoe het moet behoren in verhouding tot de grootte van het meer. Het feit dat het meer met sonar helemaal onderzocht is, het feit dat er geen skeletten gevonden zijn, het feit dat er massa's vervalsingen konden bewezen worden, het feit dat mensen er belang bij hebben om die mythe in stand te houden,... Uiteindelijk is het bestaan van dat monster dus erg onwaarschijnlijk. Maar inderdaad niet wetenschappelijk bewijsbaar onbestaande. En dat kan dus net zo min voor god. Maar ook hier zijn alle resultaten van proefnemingen negatief. En zijn er massa's bewijzen die de bijbel tegenspreken. De bijbel die wel wetenschappelijk bewijsbaar foutief is. En alle zaken die eraan gekoppeld zijn, zijn ook wetenschappelijk bewijsbaar foutief. Bijvoorbeeld dat bidden zou werken, dat er mirakels zouden gebeuren... Eigelijk is het enige dat wetenschappelijk niet te bewijzen valt de laatste vraag "bestaat er EEN god, welke dan ook?" Maar dat het niet te bewijzen valt, geeft geen enkele tegenovergestelde waarde. Ik kan ook niet bewijzen dat er geen buitenaards wezen leeft in mijn frigo, dat maakt buitenaards leven in mijn frigo niet waarschijnlijker. En daarom is agnostisicme niet wijs. Want dan weet je niks zeker. De reden waarom agnistisicme "wijs" wordt genoemd is omdat ze tegen geen schenen stampen.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 september 2007 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() [quote=Travis66;2965270]
Citaat:
|
|