![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 oktober 2007 om 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie al werk heeft, kan het daarom nog niet blijven houden. Punt. Bovendien: wie werkt, kan daar nog niet altijd van leven. Vooral dat laatste is een super-exploitatief baas- en staatsterroristisch puntje. Er zijn bij ons 17.000 daklozen. Dat zijn wellicht allemaal gevallen die 'niet willen werken'? Er zijn ook bij ons 5% van de beroepsactieven die onder de armoedegrens leven. Wie ten allen prijze wil werken, loopt felle kans onderbetaald te worden, zoals ik toen ik, om aan de werkloosheid te ontsnappen, mijn bediendenstatus- en uitkering losliet voor een minderwaardig arbeidersstatuut, en na zes jaar, hardwerkend in een superflexibele, gevaarlijke, maar onderbetaalde job, geen nagel meer overhield om aan mijn gat te krabben, mijn onbetaalbaar geworden huurappartement moest verlaten, in die crisissituatie niet geholpen werd, adresloos en dakloos werd. Maar het spreekt vanzelf dat ik, met die ervaring aan de riem, nooit ofte nooit nog onderbetaald werk opneem waar ik niet kan van leven, dat ik me nooit ofte nooit meer laat uitbuiten. Ik was toen wel zo gek, maar nu al lang niet meer. Dan nog liever traag verhongeren. Jouw "Wie wil werken, heeft werk. Punt", verraadt, naast zijn erratische sloganeske cliché-matic, wel een zeer exploitatief achtergrondprogramma. En dan druk ik me nog diplomatisch uit... Laatst gewijzigd door eno2 : 8 oktober 2007 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Goed nieuws dat de werkeloosheid gedaald is.
Maar ... waarom wordt dit nu bekend gemaakt ? Om de liberalen toe te laten buitenlanders binnen te halen en om zo de lonen naar beneden te halen ? Laat ons dan toch eerst die 5 % aan werk helpen. Laat ons de langdurig werklozen omscholen voor de knelpuntberoepen. Kuisvrouw zou er ook één zijn. Wedden dat bv. die vrouw van een ingenieur plots uit de werkeloosheid gaat ? En ik stel me ook de vraag hoeveel % nu op OCMW of ziekenkas staan. Is dit ook gedaald ? Of is dit gestegen. Ik vermoed dit laatste. En 5 % is nog altijd veel te hoog ! Als de cijfers van minimum werkloosheidsuitkering voor een alleenstaande bekijk en deze van het minimum werkloon op 23 jaar, dan blijkt het voor een alleenstaande dus minstens zo'n 363 euro interessanter te zijn om te gaan werken. Voor zij die kostwinner zijn is dit slechts 217 euro. Al met al betekenen die bedragen van uitkeringen echt armoede. En een minimum netto werkloon van 1129 euro, vooral als alleenstaande, lijkt me ook geen luxe ! M.a.w. er is toch veel armoede in dit land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het valt me de laatste tijd op dat er veel personeel wordt aangenomen dat je vroeger niet zou verwachten achter een kassa of dergelijke wegens allerlei redenen (vaak systematische discriminatie, al is het maar uit vrees dat bv. klanten racistisch zijn en wegblijven) , bv. mensen die gebrekkig Nederlands spreken, allochtonen of ouderen. Ik weet niet of ik hieruit mag afleiden dat er een schaarste is aan personeel of dit met iets anders te maken heeft? Ik ga er nl. vanuit dat als een werkgever tussen twee jonge mensen mag kiezen met dezelfde kwalificaties en de ene vlot Nederlands spreekt en de andere minder, dat de eerste de job krijgt. Nochtans ligt de werkloosheid bij laaggeschoolden nog altijd boven de 10%. Er is blijkbaar een groep die zich niet wil mengen in de arbeidsmarkt. We mogen daarbij niet vergeten dat die 10% enkel de mensen zijn die officieel zijn ingeschreven als werkzoekenden. En zoals iedereen wel weet is er in België een hoog percentage mensen die onterecht mogen rekenen op een invaliditeitsuitkering.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() ![]() . |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() ge moet je eens ergens gaan aanbieden als 55-plusser . Je wordt gewoonweg uitgelachen ! Het wordt niet vlakaf gezegd , maar je hoort denken : " Wat komt die ouwe zak hier nog zoeken " . En dan word je , mét de glimlach naar de uitgang begeleid . Oudere werklozen aan werk willen helpen ? In theorie misschien wel , ja . Maar alleen maar in theorie !
![]() |
#27 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Vermoedelijk moet je echt nog geen 55 zijn om zoiets mee te maken. Vriendelijke glimlach en een briefje dat ze een geschiktere kandidaat hadden. Maar dit schrijnend feit krijgt veel te weinig aandacht. Wanneer wordt het een verplichting X % 50 plussers in je bedrijf te hebben ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of denkt u misschien dat werklozen mijn pad niet kruisen? Velen zijn op zoek naar hun droomjob, en voelen zich te goed om ander werk te verrichten. "Ah neen, daar heb ik niet voor geleerd," hoor je dan. Zo werkt het niet. Ik ben toen niet bij de pakken blijven zitten en heb 5 verschillende klotejobs gedaan, van bouw tot bandarbeid, tot ik wèl een goede job vond. Het is niet omdat ik mijn broek op de schoolbanken heb gesleten, dat ik me te goed vond om me vuil te maken he. Velen denken daar helaas anders om. En natuurlijk ga je nooit 0% werkloosheid hebben - daar gaat het niet om. Natuurlijk is solidariteit een goede zaak, natuurlijk moeten sommigen aan een job "geholpen" worden, natuurlijk moeten we samenwerken aan een goede maatschappij, maar het begint bij ... jezelf. En zoals je hierboven ook aanhaalt: een werkende Belg moet naar behoren betaald worden. Niets houd je tegen om opslag te vragen, zeker niet bij superflexibele, gevaarlijke jobs. Wie niet waagt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ook ik werk al 25 jaar niet meer in "mijn diploma" want dan zou ik echt geen boter meer op mijn boterham hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(Ik heb eens zeven jaar overleefd met een ui!tkering van 20000bf, een paar honderd frank boven de OCMW-uitkering. Wat moet je dan nog bazelen over het terugplaatsen van mangdurig werklozen op OCMW-niveau. Een bepaald contingent werklozen staat daar al.) Maar ik verhonger wel liever snel of traag dan dat ik een job doe die ik niet wil doen. Dat zou pure slavernij zijn. (Ik heb genoeg klotejobs gedaan, waar ik dan nota bene niet kom op overleven, door specifieke deplorabele omstandigheden in mijn curriculum daartoe gedreven). Geld interesseert me geen bal. Bezit ook niet. Dat zijn geen zaken die mij motiveren. Ik wil wel alle soorten werk doen, gratis, waarvoor ik me kan enthousiasmeren. Maar alleen die soorten werk. Ik hoef daar geen frank aan over te houden, alleen moeten mijn kosten en mijn levensonderhoud minimaal gedekt zijn. Zo denk ik erover. Voorlopige en tussentijdse jobs doen, met uitzicht op latere verbetering, dat is aan ouderen niet meer besteed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je de uitkeringen beperkt in tijd, kan je de lasten op de minimumlonen laten zakken. Op die manier wordt de kloof tussen werken/niet werken stukken groter en zullen de niet-werkwilligen aan lichtsnelheid werkwillig worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() werklozen opsporen, vangen en het mes op de keel zetten.
pardon, 'activeren'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
zijn werkgevers bereid een engagement aan te gaan? *peeeuuut* |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Allemaal in de marollen duwen ofzo en laten creperen? Wat zijn we toch weer lekker naief en egoistisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ze dan eens tegoei op zoek gaan naar een job, dan hebben ze er meteen één. Maar waarschijnlijk vinden ze zichzelf niet geschikt voor alle soorten werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
of nee wacht, jij bent student. jij weet m.a.w. nog niet eens wat werken IS. Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 november 2007 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik echt op zoek zou zijn naar werk, dan neem ik wat er is. Zo simpel werkt dat. Helaas is dat teveel gevraagd voor veel werklozen, die liever systematisch werk weigeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik ging iedere dag op zoek naar ALLE werk maar niets gevonden. Ik schreef mij in voor alle opleidingen bij de geweldige VDAB en heb nooit 1 opleiding mogen doen. Dus spijtig genoeg klopt uw redenering niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zo'n werkaanbiedingen ben je tijdens je zoektocht van meer dan een jaar zeker nergens tegengekomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En de job tegenkomen is een ding maar ze krijgen is wel iets anders hoor en in de horeca was ervaring vereist wat ik dus niet had want ik was een schoolverlater. Maar goed we spreken elkaar wel als jij gedaan hebt met studeren, dan zul je wel een toontje lager zingen als je van de ene klote interim naar de andere mag gaan om je aan te bieden en dan niets meer te horen krijgt. |
|
![]() |
![]() |