![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Wie was het ergst: Mandela of Botha? | |||
Mandela |
![]() ![]() ![]() |
18 | 41,86% |
Botha |
![]() ![]() ![]() |
19 | 44,19% |
Allebei even erg |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,95% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zal dit kort toelichten: De dekolonisatie in de rest van Afrika had aangetoond dat men daar niet klaar was voor democratie, het ging immers in elk Afrikaans land mis zodra er zelfbestuur kwam. Vaak kwam de democratie niet eens van de grond en als er wel een schijn van democratie was, dan was 1 partij vaak oppermachtig zonder dat er een kritisch kiezerspubliek tegenover deze partij stond. Als men hetzelfde zou proberen in Zuid-Afrika en dus algemeen kiesrecht had ingevoerd, dan was de kans groot geweest dat het ook daar de soep was ingelopen (zie ook het hedendaagse Zuid-Afrika voor die soep). Voor democratie is nu eenmaal een kritisch en redelijk opgeleid kiezerpubliek nodig en een goed opgeleidde elite nodig, deze twee groepen waren nagenoeg niet aanwezig in de zwarte bevolking en dat is een groot probleem in een democratie (zie weer het hedendaagse Zuid-Afrika). We kunnen dit probleem op twee manieren omzeilen: 1. door gewoon geen democratie te gebruiken, maar dit levert allerlei andere problemen op. 2. door de democratie enkel toe te passen op de enige bevolkingsgroep die wel een redelijk opgeleid en kritisch kiezerspubliek en een goed opgeleidde elite heeft: de blanken. Ik ga zonder twijfel voor de tweede optie en ja daar wel ik het gelijkheidsbeginsel best voor opzij schuiven.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Hoe wil jij ooit gelijke rechten betrachten zonder ooit de uitgebuite zwarte gelijkwaardig te betrekken in het maatschappelijk leven? Dit vooral, als gedurende decennia blijkt dat de hoogopgeleide blanke, niet de minste intentie heeft om die gelijke rechten te leveren aan de Zwarte medemens? Uitgezonderd die ene André Brink dan. Overgangsperiode? Als die kans reeds ettelijke malen verkeken is, hoe kan je dan nog te geloven in een overgangsperiode? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al sinds begin jaren tachtig waren er trouwens onderhandelingen om de apartheid af te schaffen, maar dit faalde omdat oa de NP ijverde voor een overgangsperiode, terwijl de vertegenwoordigers van het ANC een onverwijlde machtsoverdracht eisten. Men kan dus stellen dat het ontbreken van zo'n overgansperiode te "danken" is aan het ANC.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind uw standpunt hier heel verontrustend en helaas denken meer mensen er net zo als u over: U keurt nu een maatschappij af op basis van ideologische stellingnames en u toont zich vervolgens bereid om dit hele land de afgrond in te laten glijden enkel en alleen om deze -in uw ogen- radicaal foute maatschappij af te schaffen. U vindt uw ideologie dus duidelijk belangrijker dan de mensen die u zegt te willen redden van deze radicaal foute maatschappij. Dat vind ik nu pas radicaal fout.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo word discussiëren wel moeilijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja radicale maatregelen voor radicaal foute maatschappijen. Er zijn er zo nog een paar die dat best eens ondergaan. Dat zwembad in uw tuin mag u dan iets meer kosten, ik verwacht dat ge er iets beter van gaat slapen in retour. Al zal het denk niet direct voor vandaag zijn. Maar toch nog eens mijn vraag: Ben jij nog wel een echte Afrikaner? Ik merk de schaamte namelijk niet echt in u. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Meneer, ik ga niet inhoudelijk op de bovenstaande post van u reageren, u heeft immers ook geen zinnige reactie op mijn bericht gepost en u uit enkel wat verdachtmakingen (ik zou zwarten als minderwaardig zien), u stelt vragen die al eerder zijn beantwoord (hoe hebben de zwarten baat bij apartheid?) en u probeert wederom aan te tonen dat u gelijk heeft omdat apartheid tegen uw waarden ingaat, terwijl dit natuurlijk een argument van nul waarde is.
Laat mij u echter nog enkele vragen stellen: Waarom zou ik als Afrikaner schaamte moeten voelen voor apartheid? Het is niet iets waar men zichzelf voor zou moeten schamen. Stel nu dat het wel iets beschamends was geweest -ik zie niet in waarom, maar goed -, gelooft u nu opeens in erfschuld? Moet ik mij schamen voor iets waar ik amper een stem in heb gehad? Hoe kunt u ideologie belangrijker vinden dan mensenlevens om vervolgens doodleuk te beweren dat u uzelf superier voelt? Ik snap dat niet: U veroordeelt een hele maatschappij omdat u de achterliggende ideologie verwerpelijk vind, maar het feit dat die maatschappij de beste mogelijkheden voor iederen biedt deert u niets bij de veroordeling, hoe kan u dat verantwoorden? U stelt dan gewoon dat het u geen reet kan schelen wat er met de Zuid-Afrikanen gebeurt, zolang de maaschappij waarin zij leven maar aan uw ideologische wensen voldoet. Dat is niet enkel zeer egoïstisch en arrogant, maar het tevens een zeer gevaarlijke stellingname. De grootste menselijke rampen in de geschiedenis zijn toch veroorzaakt door mensen die net zo overtuigd waren van hun eigen gelijk als u nu en die -net als u nu - geen oog hebben voor de slachtoffers van hun ideologische stellingname.
![]() |
![]() |
#29 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De indruk die ik heb dat u zwarten als minderwaardig beschouwt komt voort uit uw verdediging van de apartheid. Apartheid bestaat niet zonder superioriteitsgevoel tov mensen met een andere huidskleur. Waarden spelen nu eenmaal een belangrijke rol in het vormen van een visie aangaande een situatie. Dat dit voor u nul waarde heeft, begrijp ik niet. Citaat:
Ik ken uw leeftijd niet. Maar met het passief goedkeuren van apartheid deel je in de verantwoordelijkheid. Ik geloof dat het belangrijk is de fouten van uw/mijn ouders en grootouders te erkennen. Ik, als Belg tracht alleszins mijn bewustzijn te behouden over de slachtingen die in Congo gebeurden tijdens de kolonisatie. Het zijn weliswaar niet mijn grootouders die die moorden daar uitvoerden, toch zijn zij het ook niet geweest die dit passief lieten gebeuren. Dit bewustzijn rechthouden en de erkenning van de fouten die toen zijn gemaakt vind ik belangrijk. Citaat:
Mijn superieur gevoel tov apartheid gaat over de ideologie. Niet als mens. Maak je daar maar geen zorgen over. De beste mogelijkheden voor iedereen? Daar geloof ik niet in als je over apartheid spreekt. Als ik denk aan mensen die zich superieur gedragen omwille van hun huidskleur, kan ik me niet inbeelden dat je kan spreken over beste mogelijkheden. Niet voor de blanken en niet voor de zwarten. Citaat:
Waar beweer ik dat het me geen reet kan schelen wat er met de Zuid-Afrikanen gebeurt? Het is nu de verantwoordelijkheid van de nieuwe regering om orde op zake te stellen en met de nieuwe situatie om te leren gaan. Als de economie achteruit boert, kan je je vragen stellen over de aanpak van de nieuwe regering, niet of het al dan niet de juiste keuze was om de apartheid af te schaffen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is fout Nelson Mandela te willen vergelijken met Botha.Meneer Mandela heeft het grootste deel van zijn leven moeten doorbrengen in een gevangenis en toen hij er uit kwam was hij al een oude man,te gebruiken als "showbeest" door een inmiddels nieuwe generatie ANC-politici....(waarvan er ondretussen al een lange rij wegens corruptie afgevoerd zijn)
Eerlijk gezegd,het apartheidsregime was bruut en racistisch,maar hoe succesvol is tegenwoordig de strijd tegen racisme,het opbouwen van een rechtvaardiger verdeling van de immense economische rijkdommen in het "nieuwe" Zuid-Afrika"? Waar is nu de rol die "zwarte supermacht Zuid-Afrika" behoort te spelen op het Afrikaans continent? Na 15 jaar mag die vraag al eens gesteld worden,en het zijn NIET "de witten" die de koers bepalen deze keer! Laatst gewijzigd door kelt : 8 oktober 2007 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Bradaan bent u al in Zuid-Afrika geweest?
![]() |
#32 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk dat Brandaan Zuid-Afrikaan van origine is.
Overduidelijk blank, duh. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben er ook al geweest.
![]()
![]() |
![]() |
#34 |
Parlementslid
|
![]() Shoot them all and let God sort them out.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
![]() Botha wist dat de Apartheid weg moest. Maar hij wist even goed wat er zou gebeuren moest een onmiddellijke ontmanteling gebeuren. Namelijk hetgeen wat nu gaande is.
Hij voerde enkele reformen door, maar wilde niet meer vrijheid geven. Misschien deed hij te weinig, dat kan ik niet zeggen. Ik kan alleen maar zeggen dat hij een product was van zijn tijd. O ja, en tijdens de Apartheid zijn minder mensen gestorven dan door de racistische moorden nadien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat veel mensen vergeten is dat de elite-divisies van de SADF, zijnde Koevoet, 32 Batallion en enkele andere, voor meer dan 80% uit zwarte strijders bestonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Brandaan,
Is er een blank verzet in Zuid-Afrika? Waar zijn al de oud-strijders van de SADF naartoe? Allemaal huurling geworden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt hier toch ongelofelijk veel idioten op dit forum.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||||||
Minister
|
![]() Beter laat dan nooit, maar alsnog een reactie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |