![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen zonder Brussel of België? | |||
Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel! |
![]() ![]() ![]() |
24 | 47,06% |
Brussel hoort bij Vlaanderen, dan kies ik toch voor België. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 13,73% |
Ik ben sowieso voor het behoud van België (mensen die tegen onafhankelijk Vlaanderen zijn, hier stemmen!) |
![]() ![]() ![]() |
20 | 39,22% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien een cliché, maar als Nederlander ga ik in Belgie gevoelsmatig 2x een grens over. Aangezien ik in een grensstreek woon en aan Schengen ben gewend, zijn de dorpen over de grens bijna meer dorpen van de streek geworden. Toch valt het daar vooral uiterlijk op, bewegwijzering, huizen, wegen etc. en je hoort ook al wat verschil. Het is echter pas bij de taalgrens dat ik het gevoel heb volledig over de grens te zijn. Verder wil ik kwijt dat er nog teveel grenzen zijn, een simpel voorbeeld is de trein. Dat wordt pas in 2010 (!!!!) vrijgegeven. Vandaar dat internationale (nuja binneneuropese) treinreizen nu nog zoveel duurder zijn, dan nationale treinreizen van vergelijkbare afstanden. (Mijns inziens achterhaald...)
Wat het onderwerp betreft, vind ik dat ik daar als buitenstaander niet te veel over kan én mag zeggen. Ik weet wel dat alles een prijs heeft en dat de Brusselaars zelf ook hun mening moeten kunnen geven. Dit wil niet zeggen dat ik de symbolische waarde ervan niet begrijp en dat ik vermoed dat i.i.g. economisch gezien Brussel veel banden heeft met Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Brussel zal de hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen worden, of helemaal niks worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet bereid Brussel op te offeren om onafhankelijk te worden. Als we nog niet in staat zijn om onze hoofdstad politiek te herintegreren in onze natie, dan verdienen we zelfs geen onafhankelijkheid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand zegt dat maar het lijkt me wel logisch dat een stad die aan chronisch geldgebrek lijdt, die met rasse schreden onleefbaar wordt, en die zichzelf binnen Vlaams grondgebied isoleert, niets wordt.
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel komt sowieso meegezogen door de economische en sociale wetmatigheden die in Vlaanderen zullen opgaan. Of Brussel dan al dan niet staatkundig met Vlaanderen is verenigd, speelt niet zo'n grote rol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Waarom komen al die vervelende vlaggenzwaaiende Vlamingen die doen of ze zo bezorgd zijn om Brussel en omstreken er niet gewoon wonen want dan is gelijk de verfransing ingedijkt, de economische toestand van de hoofdstedelijke regio aanzienlijk verbeterd én het fileprobleem opgelost?" aldus een BB (bekende Brusselaar).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Oei, dat was een ander topic zeker? De stad is trouwens vuil, niet meer de stralende bruisende stad die het vroeger was. En denk je nu echt dat de verfransing veranderd omdat er enkele Vlamingen komen wonen? Komt van hogerhand zo'n dingen. Het is trouwens voor mij heel simpel, kan het niet met Brussel, dan is het maar zonder
Laatst gewijzigd door bentje : 13 oktober 2007 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ditto. Vandaar dat ik niet te hard van stapel zou lopen met die onafhankelijkheid: eerst ervoor zorgen dat de Brusselse bevolking ook klaar is om te aanvaarden dat de enige redelijke oplossing voor haar toekomst in Vlaanderen ligt.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() Bent u een Vlaamse of Franstalige Brusselaar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat zeg jij
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door bentje : 13 oktober 2007 om 20:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Le Flamand est un patois échoué, n'est-ce pas!
BELGIQUE FRANCOPHONES, MAINTENANT! AVE!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() ²
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik woon sinds kort niet meer (de facto) in Brussel. Ik ben dus een Randbewoner. Ik ben trouwens een Brusselse Vlaming geweest (en mijn vader een Brusselse Vlaming met Frans als moedertaal, ook een vreemd geval
![]()
Laatst gewijzigd door Burkide : 13 oktober 2007 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is helemaal niet zo vreemd. Er zijn wel meer Franstalige Vlamingen. In Gent en omstreken bv. En ook onze enige nobelprijswinnaar literatuur was een Franstalige Vlaming: Maurice Maeterlinck! om nog maar te zwijgen van Jacques Brel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, maar Maeterlinck keek neer op het Nederlands (en Brel had er een ambigue relatie mee); mijn vader heeft er bewust voor gekozen, uit sympathie met de Vlamingen in Brussel. Dat is al iets zeldzamer, meen ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Brel zong zelfs in het Nederlands. Wat hij niet kon uitstaan, waren de flaminganten.
|
![]() |
![]() |