Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2007, 13:43   #21
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
En de kabels niet vergeten: Die Pear Cables van $ 7250 lijken mij wel de moeite waard

Maar James Randi vindt blijkbaar van niet.
Kabels (zowel cinch- als speakerkabels) zijn uitermate belangrijk.
De allerbeste schijnen Siltech te zijn, maar misdadig duur (tot 2.000€ per 80cm !!!).
Meer betaalbare merken die ik iedereen kan aanraden zijn Van den Hul (Nderlandse makelij, Derk !) en Straight Wire.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 15:48   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Hier verderop is een audiofielen winkel, waar je draaitafels van 100.000 Euro kunt kopen.
Bij de omroep gebruiken ze standaard de Techniks SP10, een stuk goedkoper, maar nog steeds een fraaie en goede draaitafel.
Een zwakke schakel in het hele audiogebeuren is de opnametechniek die oorspronkelijk gebruikt is. Ook mengtafels en randapparatuur hebben zo hun (eigen)aardigheden.
De mooiste Matthaus Passion is er een die met twee microfoon's in een kunsthoofd is opgenomen.
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan analoge opnames die ook analoog naar stereo worden gemixed. Een CD waarop staat DDD hoeft dus zeker niet beter te zijn dan AAD.
Zwakste schakel blijven de boxen, omdat persoonlijke voorkeur voor een bepaald geluid soms zwaarder wegen dan de algemene mening.
Mijn bijna 20 jaar oude B&W 220 i boxen doen het nog prima.
Oud 15 oktober 2007, 15:51   #23
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Je weet wat ze zeggen: muziekliefhebbers luisteren naar muziek, audiofielen luisteren naar stereo-installaties.

Laatst gewijzigd door netslet : 15 oktober 2007 om 15:51.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 19:41   #24
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net toevallig mijn platenspeler verkocht Ik had hem een tijdje geleden gekocht, omdat ik het toch een keertje zelf wilde uitproberen. Hij was niet goed afgesteld, ik wist zelf niet goed hoe het moest, en jeetje, wat een werk allemaal. Daarnaast had ik maar 3 platen ofzo. Tja. Voor de kenners: het was een Sony PS-6750 met een Denon elementje (DL-160). Doe mij uiteindelijk maar MP3!

En voordat jullie nou allemaal gaan reageren, ben ik jullie alvast even voor. Hieronder mijn antwoord op jullie replies: "Ja ik weet het. Ik weet er alles van. Ja, jullie hebben helemaal gelijk. Maar MP3 roelt toch!"
Oud 15 oktober 2007, 19:56   #25
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ???
Ik vind vynil ook warmer klinken. Al zal het vaak ook gaan om de versterker. Ik had vroeger een hoog-vermogens Akai versterker met LEAK-luidsprekers (de befaamde "sandwich" speakers). De warmte en zachte en zware dreun die daaruit kwam wil ik nog eens horen bij moderne versterkers en moderne high-end luidsprekers.

Ooit naar het containerpark gedaan wegens verhuis naar een appartementje en nog steeds reuzespijt van.

Dit waren de speakers (geen eigen foto). Zowel de tweeters als de woofers hadden hun conus ingepakt in een soort aluminium laag wat zorgde voor een perfect demping zodat een boost heel diep klonk. Gecombineerd met een 30 jaar oude Akai versterker van 166 Watt bij 8 ohm konden die dingen (die ik had gekregen van mijn vader toen hij voor een kleinere stereo ging) mijn slaapkamer omtoveren in een wall of sound.

Onderaan de foto 1 van hun befaamde woofers met een alu laag erop zodat de woofer bij elke beat weer mooi teruggetrokken werd zonder het storende rammelende geluid te geven dat moderne high end luidsprekers geven op hoog vermogen.

En die Akai versterker was ook een schatje maar begon teveel gebreken te vertonen. Maar die was wel voorzien voor die luidsprekers en kon zelfs bij laag volume een stevig vermogen naar die Leak speakers sturen wat ideaal was. Ach... Ik heb 10 jaar mogen genieten van die stereo. Maar toch nog spijt dat ik die ooit heb weggedaan. Nu ja... mijn buren zouden me gewapend opwachten mocht ik die combinatie hebben behouden.

Ach... one day koop ik die boel voor veel geld misschien nog een keer. Het was de meest unieke sound ervaring die je kon hebben en ik heb er gelukkig geen cent voor betaald.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:23   #26
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Dunno what you're talkin' about...

Heb een serieuze collectie shellac 78 rpm's; een fiks deel ook in vinyl...
Maar uiteindelijk kan weinig tippen aan de digitaal opgekuiste versies (weze het op CD of gewoonweg 'puur' digitaal)

De shellac's komen de kast niet meer uit; op m'n vinyl is al een mooi bod uitgebracht, dus dat lijkt me ook een bijna uitgemaakte zaak.

M'n installatie: Krell versterker (de 'broodrooster', voor de kenners) & Quad elektrostaten.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 20:29   #27
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dunno what you're talkin' about...

Heb een serieuze collectie shellac 78 rpm's; een fiks deel ook in vinyl...
Maar uiteindelijk kan weinig tippen aan de digitaal opgekuiste versies (weze het op CD of gewoonweg 'puur' digitaal)

De shellac's komen de kast niet meer uit; op m'n vinyl is al een mooi bod uitgebracht, dus dat lijkt me ook een bijna uitgemaakte zaak.

M'n installatie: Krell versterker (de 'broodrooster', voor de kenners) & Quad elektrostaten.
Ken ik. "State of the art" installatie, van veel geld (vooral Krell is pokkeduur). Quad-elektrostaten vind ik "lelijk" van uitzicht, maar zeer mooi klinkend. Werden vroeger wel eens "radiator-boxen" genoemd wegens hun vorm. Ook de versterkers van Quad zijn van hoge kwaliteit, maar niet mooi qua uiterlijk.

Laatst gewijzigd door Pietje : 15 oktober 2007 om 20:30.
Oud 15 oktober 2007, 20:35   #28
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik vind vynil ook warmer klinken. Al zal het vaak ook gaan om de versterker. Ik had vroeger een hoog-vermogens Akai versterker met LEAK-luidsprekers (de befaamde "sandwich" speakers). De warmte en zachte en zware dreun die daaruit kwam wil ik nog eens horen bij moderne versterkers en moderne high-end luidsprekers.

Ooit naar het containerpark gedaan wegens verhuis naar een appartementje en nog steeds reuzespijt van.

Dit waren de speakers (geen eigen foto). Zowel de tweeters als de woofers hadden hun conus ingepakt in een soort aluminium laag wat zorgde voor een perfect demping zodat een boost heel diep klonk. Gecombineerd met een 30 jaar oude Akai versterker van 166 Watt bij 8 ohm konden die dingen (die ik had gekregen van mijn vader toen hij voor een kleinere stereo ging) mijn slaapkamer omtoveren in een wall of sound.

Onderaan de foto 1 van hun befaamde woofers met een alu laag erop zodat de woofer bij elke beat weer mooi teruggetrokken werd zonder het storende rammelende geluid te geven dat moderne high end luidsprekers geven op hoog vermogen.

En die Akai versterker was ook een schatje maar begon teveel gebreken te vertonen. Maar die was wel voorzien voor die luidsprekers en kon zelfs bij laag volume een stevig vermogen naar die Leak speakers sturen wat ideaal was. Ach... Ik heb 10 jaar mogen genieten van die stereo. Maar toch nog spijt dat ik die ooit heb weggedaan. Nu ja... mijn buren zouden me gewapend opwachten mocht ik die combinatie hebben behouden.

Ach... one day koop ik die boel voor veel geld misschien nog een keer. Het was de meest unieke sound ervaring die je kon hebben en ik heb er gelukkig geen cent voor betaald.
Je kan voor evenveel geld beter een tweedehands "high-end" - installatie kopen dan zo'n "digitale nieuwe" binnen de middenklasse. Ik heb onlangs nog een 2de hands versteker gekocht die zeker 20 jaar oud is. Maar ik ken het merk, en weet wat het waard is. En hij klinkt als het laatste oordeel.
Oud 15 oktober 2007, 20:56   #29
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. En hij klinkt als het laatste oordeel.
Dan moet het een Marshallstack zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 21:28   #31
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De leukste muziekuurtjes die ik me kan herinneren was na schooltijd Radio Veronica op onze Philips stereo buizenradio met ingebouwde pick-up.
Omdat Veronica op MW uitzond harstikke mono.
Ook had ik een eveneens houten "draagbare" Philipstransistor die altijd meeging naar het zwembad.
Daar hoorde ik voor het eerst 'Good vibrations' van The Beach Boys.
Pas in 1975 kreeg in mijn eerste stereo-installatie van Akai, met Akai boxen die eigenlijk een heel slecht geluid gaven (zoiets als Bose nu).
Toen was geluk en geluidskwaliteit nog heel gewoon!
Oud 15 oktober 2007, 21:30   #32
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over gitaarversterkers eh
Oud 15 oktober 2007, 21:30   #33
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over gitaarversterkers eh
Nu verschiet ik van je Piet, ik wist niet dat je iets tegen gitaarversterkers had.

Verschaeve
Oud 15 oktober 2007, 21:33   #34
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Nu verschiet ik van je Piet, ik wist niet dat je iets tegen gitaarversterkers had.
Heb ik ook niet, maar waarom zou ik er ene kopen als ik geen gitaar heb. Trouwens dat soort verstekers deugt echt niet als "salon"-versterker.
Oud 15 oktober 2007, 22:12   #35
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Je kan voor evenveel geld beter een tweedehands "high-end" - installatie kopen dan zo'n "digitale nieuwe" binnen de middenklasse. Ik heb onlangs nog een 2de hands versteker gekocht die zeker 20 jaar oud is. Maar ik ken het merk, en weet wat het waard is. En hij klinkt als het laatste oordeel.
Heh... als ik tweedehands mijn eigen analoge setup kon terugkopen zou ik al heel content zijn Man... je hebt nooit die Leak speakers gehoord. Jaren terug wouden amerikanen die van me overkopen hoewel de verzendkost (elke speakerbox woog ergens 20 kilo) al ehm... hilarisch zou zijn. Ik had die dingen moeten houden... Die waren gewoon juweeltjes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 23:07   #36
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik ook niet, maar waarom zou ik er ene kopen als ik geen gitaar heb. Trouwens dat soort verstekers deugt echt niet als "salon"-versterker.
Die marshalls zijn zo luid dat je je daar niets van aantrekt

Verschaeve
Oud 16 oktober 2007, 00:58   #37
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Er zijn nog steeds nummers waarvan ik de tik mis als ik ze op de radio hoor.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 05:25   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

16 of 18 bit dynamic range (96/108 dB)
..het luisterorgaan van een normale sterveling kan daar dus niet aan tippen. Laat staan een 50 plusser. (tenzij ge Willy Claes heet)

En dynamic range komt trouwens alleen in de picture bij klassieke muziek, met snelle afwisseling tussen "grote stiltes" en luide erupties.

In rockmuziek speelt dat helemaal geen rol. Tenzij ge neigingen tot bijgeloof en/of snobisme hebt.

Als er een verschil te horen is dat zal dat niet liggen aan de CD bron maar aan het feit dat de A/D converter en het analoge circuit erachter uitermate knudde is, en van uw 16 bits er een pak minder effectief overblijven dan de bedoeling is.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 oktober 2007 om 05:39.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 05:36   #39
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ook hou ik enorm van het hele ritueel van een plaat opleggen.
yep
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 12:04   #40
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
16 of 18 bit dynamic range (96/108 dB)
..het luisterorgaan van een normale sterveling kan daar dus niet aan tippen. Laat staan een 50 plusser. (tenzij ge Willy Claes heet)

En dynamic range komt trouwens alleen in de picture bij klassieke muziek, met snelle afwisseling tussen "grote stiltes" en luide erupties.

In rockmuziek speelt dat helemaal geen rol. Tenzij ge neigingen tot bijgeloof en/of snobisme hebt.

Als er een verschil te horen is dat zal dat niet liggen aan de CD bron maar aan het feit dat de A/D converter en het analoge circuit erachter uitermate knudde is, en van uw 16 bits er een pak minder effectief overblijven dan de bedoeling is.
Bij grote symfonische werken heeft U gelijk, de dynamiek is daar idd groter dan de gemiddelde rockplaat.
Maar zowel bij klassieke muziek als bij popmuziek komen dus die uitzonderingen voor.
De dynamiek bij het Wiegenlied op.72 van Sjostakowitsj, uitgevoerd door cello en piano zal kleiner zijn dan Pink Floyd's Atom Heart Mother.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be