Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 17:13   #21
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kriskras vroeg waar geld vandaan kwam en daar antwoorde ik op. Ons huidig monetair systeem is een ander paar mouwen natuurlijk, dat is het gevolg van politiek e.d.
Neen, dat vroeg ik niet. Je hebt mijn vraag fout geïnterpreteerd. Ik vroeg niet waar geld vandaan kwam, geschiedkundig, ik vroeg waar geld vandaan komt. snap je?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:17   #22
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar heb ik zojuist op geantwoord, geld is geëvolueerd tot het huidige ruilmiddel.
Toch niet, zie één post hoger.

Citaat:
Uw voorbeeld komt wel niet echt overeen met onze realiteit. Er zijn miljarden euro's in omgang. Gij zijt niet de enige met geld, net zoals geen enkele financiële instelling dat is. Het is trouwens ook niet realistisch dat 1 persoon al het geld heeft en voor de rest niemand iets heeft.
Daarom dat er extreem simplistisch bijstond. De kerngedachte, weet je, dat er meer interest gevraagd wordt dan dat er geld bestaat. Als je het uitgebreid en nauwkeurig wil uitleggen heb je een paar pagina's nodig, niet een paar zinnen. Mja...

Laatst gewijzigd door KrisKras : 25 oktober 2007 om 17:21.
Oud 25 oktober 2007, 17:22   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Daarom dat er extreem simplistisch bijstond. De kerngedachte, weet je, dat er meer interest gevraagd wordt dan dat er geld bestaat. Als je het uitgebreid en nauwkeurig wil uitleggen heb je een paar pagina's nodig, niet een paar zinnen. Mja...
Geld groeit wel doorheen de tijd he. In uw vb: jij leent mij 1000 euro aan 10% interest op 5 jaar tijd.

Dat wil zeggen dat ik jou 1610,51 euro betaal na 5 jaar tijd. Jij krijgt m.a.w. 610,51 euro interest, dit omdat jij dat geld zelf had kunnen beleggen op pakweg obligaties of schatkistcertificaten.

Die 1610, 51 euro is ook meer geld dan er aanvankelijk was.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:25   #24
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Geld groeit wel doorheen de tijd he. In uw vb: jij leent mij 1000 euro aan 10% interest op 5 jaar tijd.

Dat wil zeggen dat ik jou 1610,51 euro betaal na 5 jaar tijd. Jij krijgt m.a.w. 610,51 euro interest, dit omdat jij dat geld zelf had kunnen beleggen op pakweg obligaties of schatkistcertificaten.

bingo, en van waar komt die €610,51 dan?
Oud 25 oktober 2007, 17:30   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
bingo, en van waar komt die €610,51 dan?
Die 610,51 euro komt er door de tijdswaarde van geld. Op die 5 jaar tijd had jij je 1000 euro kunnen beleggen in andere financiële beleggingen. Heel simpel gezegd komt dat omdat onze economie groeit. 1 euro is nu meer waard dan één euro over 5 jaar tijd (of 1 jaar).

Ik snap trouwens niet wat je daar raar aan vindt. Dat is een proces wat zich voordoet bij iedereen die geld gaat lenen bij de bank om een huis te bouwen of om grond te kopen.
Oud 25 oktober 2007, 17:33   #26
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En waarom zouden die euro's en yen niet in dollar kunnen omgezet worden?
Geld kan je niet "omzetten". Je kan de ene munt gebruiken om er mee andere valuta te kopen, maar dat kan alleen als er iemand ook verkoopt. Wil je Dollars voor je Euros dan moet je dus iemand vinden die tegen Euros aan jou Dollars wil verkopen.
De Federal Reserve gaat niet in het oneindige Euros kopen. Dat drijft de koers van de Euro immers nog verder op.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:34   #27
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Die 610,51 euro komt er door de tijdswaarde van geld. Op die 5 jaar tijd had jij je 1000 euro kunnen beleggen in andere financiële beleggingen. Heel simpel gezegd komt dat omdat onze economie groeit. 1 euro is nu meer waard dan één euro over 5 jaar tijd (of 1 jaar).

Ik snap trouwens niet wat je daar raar aan vindt. Dat is een proces wat zich voordoet bij iedereen die geld gaat lenen bij de bank om een huis te bouwen of om grond te kopen.
jij vind het niet raar dan dat geld zomaar 'groeit', uit het niets?
Oud 25 oktober 2007, 17:35   #28
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het is dus een PPS. Net wat ik zei, toch? Dat hun voorzitter trouwens wordt aangeduidt door de president bevestigd dat enkel. Wat zou een staatsman zich immers te moeien hebben met een compleet privaat bedrijf?
De Federal Reserve is en blijft eigendom van private banken. Daarom is het een private instelling. De Amerikaanse overheid heeft geen aandelen in de Federal Reserve. Is dat zo verdomd moeilijk te begrijpen?

Citaat:
En waarom zouden die euro's en yen niet in dollar kunnen omgezet worden?
Dat kan, maar niet renteloos. Zodra de overheid euro's in dollars wil omzetten, moeten er dollars geproduceerd worden. En die dollars komen zowiezo met rente. Nog meer schuld dus! Wat begrijp je daar niet aan?

Citaat:
Gegeven dat er overal in de wereld zo'n miljoenen lollies rondcirculeren en vrij inkoopbaar zijn. Zo is het immers met de dollar.
Ik heb aangegeven dat in mijn hypothetisch, gesimplifeerd voorbeeld, ik de ENIGE persoon ben die lollies kan maken. En dat is net zo met de greenback dollar. De Federal Reserve is de enige wettelijk legale producent van greenback dollars. Wat begrijp je daar niet aan?

Citaat:
Om op uw voorbeeld verder te gaan: Als ik nu bij de bank "100 000 euro" leen omdat ik grond wil kopen en huis bouwen, dan betaal ik in de toekomst aan de bank "100 000 euro + rente". Zo werkt ons rentesysteem, dat is gebaseerd op verschillende tijdsvoorkeuren die mensen hebben t.o.v. geld. Daar is niets magisch aan.
Je negeert botweg het feit dat al die andere dollars (ik neem aan dat je dollars bedoelt i.p.v. euro's, want daar gaat het over) ook een schuld met zich meedragen. Het blijft onmogelijk om de totaliteit van die schuld af te betalen. Wat begrijp je daar niet aan?

Citaat:
Nogmaals, aan ons rentesysteem is niets magisch.
Ik heb het over rente op een monopoliegoed, meerbepaald rente op greenback dollarproductie, niet over "het rentesysteem".

Het gaat er bij mij niet in dat ik ooit rente kan terugbetalen op een monopoliegoed als ik dat goed enkel en alleen kan verkrijgen bij 1 monopolieproducent die altijd rente vraagt.

Wat begrijp jij daar niet aan?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:37   #29
Heftruck

Standaard

Citaat:
En KrisKras' vraag blijft dus; waar komt die 610,51 euro extra vandaan, gegeven dat 1000 euro de aanvankelijke omvang was alle euro's opgeteld.

That, my dear Watson, is the question.
Oud 25 oktober 2007, 17:39   #30
present_1957
Partijlid

present_1957's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
2.4 triljoen voor iets dat niet bestaat. Voor een zogezegde dreiging dat door criminele elementen achter de schermen in stand gehouden wordt om het volk in een latente dreigingsfeer te houden om het volk beter te kunnen controleren en gemakkelijker de gewenste richtingen te sturen.
Heel juist Exodus, en alsof dat nog niet voldoende is staat ook Iran nog op het verlanglijstje...en niemand die Bush stopt...Met dit geld kon men zoveel opbouwend doen, en helpen wie hulp nodig heeft. Maar ja, zoals de kerk beweert komt het paradijs pas in het hiernamals, want blijkbaar heerst er niet de wil het hier en nu de creëren terwijl het perfect mogelijk is.Er is vanalles genoeg voor iedereen, alleen zijn er enkelen die alles voor zich willen.
present_1957 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:40   #31
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Geld kan je niet "omzetten". Je kan de ene munt gebruiken om er mee andere valuta te kopen, maar dat kan alleen als er iemand ook verkoopt.
Je zet m.a.w. je geld wel degelijk om. Van euro's naar dollars.

Citaat:
Wil je Dollars voor je Euros dan moet je dus iemand vinden die tegen Euros aan jou Dollars wil verkopen.
Juist, en de Federal Reserve is niet de enige aanbieder van dollars. Er zijn genoeg dollars in omloop.
Oud 25 oktober 2007, 17:42   #32
Heftruck

Standaard

Citaat:
Heel simpel gezegd komt dat omdat onze economie groeit.
Nonsens. Een economie kan perfect groeien zonder een toename van de geldhoeveelheid.

Citaat:
1 euro is nu meer waard dan één euro over 5 jaar tijd (of 1 jaar).
En jij aanvaardt dat zomaar als een wetmatigheid?

Indien dat waar is, gelieve met uw magische verklaring te komen die geldig is voor een economie waarin de geldhoeveelheid constant is én voor een economie waar de geldhoeveelheid variëert (groeit én krimpt) bij eenzelfde economische productie.

Ik wacht vol ongeduld.

Citaat:
Ahja, dat is maar "normaal" omdat het "bestaat".

Wat een geweldige verklaring.
Oud 25 oktober 2007, 17:44   #33
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Het gaat er bij mij niet in dat ik ooit rente kan terugbetalen op een monopoliegoed als ik dat goed enkel en alleen kan verkrijgen bij 1 monopolieproducent die altijd rente vraagt.

Wat begrijp jij daar niet aan?
Ik begrijp niet waar je het vandaan haalt dat voor de overheid dollars enkel maar bij de federal reserve te krijgen zijn.
Oud 25 oktober 2007, 17:44   #34
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist, en de Federal Reserve is niet de enige aanbieder van dollars. Er zijn genoeg dollars in omloop.
Waar dollar voor dollar een schuld aan kleeft die aan de FED moet terugbetaald worden.
Oud 25 oktober 2007, 17:45   #35
Heftruck

Standaard

Citaat:
Je zet m.a.w. je geld wel degelijk om. Van euro's naar dollars.
FOUT. Je ruilt euro's en dollars, maar daarom houden ze niet op te bestaan. Als ik 1000 euro wil ruilen voor dollars, moeten die dollars eerst geproduceerd worden.

Citaat:
FOUT. De Federal Reserve is de enige instantie die greenback dollars mag produceren en in omloop brengen. Alle anderen die dat doen, worden vervolgd wegens valsmunterij.
Oud 25 oktober 2007, 17:46   #36
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Federal Reserve is en blijft eigendom van private banken. Daarom is het een private instelling. De Amerikaanse overheid heeft geen aandelen in de Federal Reserve. Is dat zo verdomd moeilijk te begrijpen?
De Federal Reserve Banks zijn inderdaad eigendom van de banken die lid zijn van die specifieke Federal Reserve Bank. Die banken op hun beurt zijn dan weeral eigendom van hun aandeelhouders.

De Board of Governors of the Federal Reserve System daarentegen is een onafhankelijk agentschap van de federale overheid.

Het is dus zever om te beweren dat de Federal Reserve (daarmee doelende op het totale omvattende systeem) een privaat instituut is.

Laatst gewijzigd door netslet : 25 oktober 2007 om 17:48.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 17:46   #37
Zwitser

Standaard

Citaat:
Nonsens. Een economie kan perfect groeien zonder een toename van de geldhoeveelheid.
Dat kan inderdaad, als je deflatie toestaat. En daar wringt het schoentje. Deflatie, vooral dan van lonen, is problematisch.
Oud 25 oktober 2007, 17:47   #38
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik begrijp niet waar je het vandaan haalt dat voor de overheid dollars enkel maar bij de federal reserve te krijgen zijn.
Is er dan een andere producent van greenback dollars? Belastingbetalers zijn slechts consumenten van dollars (net als de Amerikaanse overheid), geen producenten. De schuld wordt zowiezo meegegeven van belastingsplichtige aan overheid.
Oud 25 oktober 2007, 17:52   #39
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
FOUT. De Federal Reserve is de enige instantie die greenback dollars mag produceren en in omloop brengen. Alle anderen die dat doen, worden vervolgd wegens valsmunterij.
De Fed produceert geen dollars. De United States Bureau of Engraving and Printing en de United States Mint doen dat.
Oud 25 oktober 2007, 17:52   #40
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
De Federal Reserve Banks zijn inderdaad eigendom van de banken die lid zijn van die specifieke Federal Reserve Bank. Die banken op hun beurt zijn dan weeral eigendom van hun aandeelhouders.

De Board of Governors of the Federal Reserve System daarentegen is een onafhankelijk agentschap van de federale overheid.

Het is dus zever om te beweren dat de Federal Reserve (daarmee doelende op het totale omvattende systeem) een privaat instituut is.
Is het politiek mandaat van de Board of Governors of the Federal Reserve System gelinkt aan de Federal Reserve als eigendom?

Wat gebeurt er m.a.w. wanneer alle private banken die aandelen hebben van de Fed. Res. die aandelen verbranden? Wij blijft over als eigenaar?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be