Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2007, 14:46   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
edina, ik kan best begrijpen dat het technisch gedeelte van het fiscale luik je maar matig kan boeien ... maar om nu die terechte kritiek af te doen als zagen om te zagen ?!
Als je elke stap bekritiseert (te vroeg, te laat, te veel, te weinig), dan ben je wel degelijk aan het zagen om te zagen.

Citaat:
verdorie, de fiscus legt nog geen betere prestaties voor dan in het tijdperk van voor de computers ... dit kan toch werkelijk niet ... én dit is steeds asociaal ... een zo correct mogelijke inning van belastingen is cruciaal voor een democratische rechtstaat ...

in het computertijdperk moet een effectieve afrekening mogelijk zijn op 'inkomstenjaar +7' werkdagen ... we zitten nu op 'inkomstenjaar + 520 dagen'
Zoals ik al zei, is er idd ruimte voor verbetering. En met de snelle afrekening deze keer, zitten we wat snelheid betreft alvast op de goede weg. Maar vreemd genoeg is die versnelde afrekening voor sommigen ook weer niet goed
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:48   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Die gewijzigde gezinstoestand was maar een voorbeeld hé! Ik kan zo nog - bij wijze van spreken - honderd en één zaken opnoemen. Nieuwe leningen, leningen die vervroegd worden afbetaald, kinderopvang die er plots is bijgekomen of juist wegvalt,... en noem maar op. Dat er dus met een forfaitair bedrag wordt gewerkt is helemaal niet zo verwonderlijk. Al ben ik er mee akkoord dat er ongetwijfeld ruimte is voor verbetering.

Ik durf trouwens niet zomaar te zeggen of het totale saldo voor de staat negatief of positief is. Dat het dus per definitie met budgettaire redenen te maken heeft, is niet meer dan een veronderstelling...
uit het feit dat de fiscus zoveel achterloopt, mag je gewoon afleiden (1+1=2 idd) dat de staat een volledig fiscaal jaar (inkomstengewijs) VOOR loopt ... dat is ronduit ontoelaatbaar.

ik herhaal die afrekening moet op pakweg een week kunnen ipv op de +520 dagen die het nu zit

je weet ook (hopelijk) dat het gros van de belastingsinkomsten door de lagere en middenklasse opgehoest wordt ... een correctere en snellere inning is dus geen 'hoogkapitaalsverzuchting' hoor ... verre van ..
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:53   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je elke stap bekritiseert (te vroeg, te laat, te veel, te weinig), dan ben je wel degelijk aan het zagen om te zagen.

Zoals ik al zei, is er idd ruimte voor verbetering. En met de snelle afrekening deze keer, zitten we wat snelheid betreft alvast op de goede weg. Maar vreemd genoeg is die versnelde afrekening voor sommigen ook weer niet goed
niemand heeft de snellere afrekening bekritiseerd me dunkt ... alhoewel een renteloze spreiding toch wel aangewezen zou zijn me dunkt, om die inhaaloperatie vlot mogelijk te maken zonder mensen al te diep in de miserie te duwen ... en dat is nu niet het geval ... wie spreiding vraagt ... betaalt daar een hoge intrest voor ...
Oud 31 oktober 2007, 15:59   #24
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
niemand heeft de snellere afrekening bekritiseerd me dunkt ... alhoewel een renteloze spreiding toch wel aangewezen zou zijn me dunkt, om die inhaaloperatie vlot mogelijk te maken zonder mensen al te diep in de miserie te duwen ... en dat is nu niet het geval ... wie spreiding vraagt ... betaalt daar een hoge intrest voor ...
Ik heb geen enkele interest betaalt voor mijn (vorig) spreidingsplan! Ben ik een uitzondering of zo?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 16:04   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik heb geen enkele interest betaalt voor mijn (vorig) spreidingsplan! Ben ik een uitzondering of zo?
d

ben je zeker dat het geen spreidingsplan bij de BTW was ? daar zijn die dingen idd renteloos ...

bij de personenbelasting betaal je volgens mij steeds bijkomende intresten ... maar ik steek er mijn hand niet voor in t vuur dat t afhankelijk zou kunnen zijn van het locale inningskantoor hoor ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 oktober 2007 om 16:06.
Oud 31 oktober 2007, 16:06   #26
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
ben je zeker dat het geen spreidingsplan bij de BTW was ? daar zijn die dingen idd renteloos ...

bij de personenbelasting betaal je volgens mij steeds bijkomende intresten ... maar ik steek er mijn hand niet voor in t vuur dat t afhankelijk zou kunnen zijn van het locale inningskantoor hoor ...
Personenbelasting Antwerpen. Misschien ne goeie controleur?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 16:09   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Personenbelasting Antwerpen. Misschien ne goeie controleur?

heb daar vorig jaar de pb van een gepensioenneerde in orde gebracht

weduwe van zelfstandige ... omdat ze niet aan voorafbetalingen had gedaan moest ze zo'n 5000 Euro ophoesten ... spreidingsplan op 6 maanden aangevraagd ... én intrest op betaald ...

maar ja, willekeur is blijkbaar ook een wezenskenmerk van de Belgische fiscus ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 oktober 2007 om 16:10.
Oud 31 oktober 2007, 19:08   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenvatting: als er maar gezaagd kan worden. Duurt het lang, dan is het niet goed. Gaat het snel, dan is het niet goed. Moet je bijbetalen, dan is het niet goed. En krijg je terug, dan is het ook niet goed. Rechtlijnigheid in de kritiek is ver zoek...
Inderdaad! Als ze maar kunnen kankeren...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 19:15   #29
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Slechte gissing. Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug. Ambtenaar zijn heeft toch wel prettige voordelen!
De overheid heeft idd veel voordelen ivg met privébedrijven. Ik ben aan het overwegen om volgend jaar de ingangsexamens mee te doen om er te kunnen beginnen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 20:06   #30
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 21:15   #31
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en dan nog zagen dat de kosten van de ziekenkas de pan uit swingen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 08:25   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
bekijk het zo: wees dankbaar dat je solidair mag zijn. Red de solidariteit!
Dat is geen solidariteit meer; dat is officieel georganiseerde diefstal. In België is de belastingsdruk fenomenaal, en wat we ervoor terugkrijgen is eigenlijk slechts minimaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 13:49   #33
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slechte gissing. Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug. Ambtenaar zijn heeft toch wel prettige voordelen!
Ik moet zo'n €1400 terugkrijgen, maar nog niks gezien. Mijn vriendin moet €500 bijbetalen en heeft de rekening 4 weken geleden al in de bus gekregen, te betalen vóór 30 november.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 13:10   #34
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Lange Wapper Bekijk bericht
Bron vrtnieuws.net:

2 keer belastingen betalen op 1 jaar tijd

vr 26/10/07 - Tegen eind deze maand zullen al 1.200.000 Belgen hun aanslagbiljet voor de belastingen van 2006 ontvangen hebben. Dat is veel sneller dan de voorbije jaren.

(VRT)

In de praktijk betekent dat dat veel mensen dit jaar twee keer belastingen moeten betalen of twee keer geld terugkrijgen. Want de afrekening van 2005 werd pas dit voorjaar verstuurd.

Financiën zegt dat de aanslagbiljetten nu sneller klaar zijn, omdat het informaticasysteem van de belastingdiensten beter werkt en ook om begrotingsredenen.

Maar hoeveel de versnelde inning oplevert voor de schatkist, is nog niet duidelijk.

-----------------------------------------------------------------------

Het is maar een gissing, maar ik denk dat vooral mensen die moeten betalen hun afrekening eind deze maand al zullen krijgen. Mensen die terugkrijgen zullen er niet veel tussenzitten. Allee het blijft maar gissen, maar ik denk dat ze zo wat meer financiële ruimte willen creëren voor de volgende regering.

De burgers betalen zich paars aan belastingen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 15:57   #35
De Lange Wapper
Burger

De Lange Wapper's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mijn afrekening ook een week of twee geleden gekregen in de brievenbus, ik trek terug, mijn bedrag zal me voor eind januari op m'n rekening overgemaakt worden.
Mijn vriend moet betalen en aan hem wordt verzocht het bedrag te betalen voor 30 november.
De Lange Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2007, 15:59   #36
De Lange Wapper
Burger

Standaard

Citaat:
Met mijn gissing is niets mis:
Ik heb gezegd dat het VOORAL die mensen zullen zijn die moeten betalen, die hun afrekening al zullen krijgen.
Oud 26 december 2007, 19:17   #37
De Lange Wapper
Burger

Standaard

Ik zat er toch niet ver naast met mijn gissing blijkbaar, ik vond al dat het gehele zaakje stonk

Een "kunstgreep" bij de belastingen?
wo 26/12/07 - Tegen Nieuwjaar zal bijna de helft van de afrekeningen voor de belastingen van 2006 verstuurd zijn. Opmerkelijk is dat de fiscus dit jaar ruim 300 miljoen euro meer zal ontvangen dan uitgeven.
Tegen Nieuwjaar zal de fiscus bijna 3 miljoen afrekeningen voor de belastingaangiftes van 2006 hebben verstuurd. In meer dan de helft van de gevallen moet de fiscus terugbetalen.
(Belga)
Toch zal het tussensaldo eind dit jaar wel positief zijn. De fiscus betaalde namelijk 760 miljoen euro terug, maar ontving zelf wel 1,086 miljard euro.

Volgens CD&V-Kamerlid Carl Devlies (foto) gaat het om een kunstgreep om de begroting voor 2007 te redden en die van 2008 op te smukken.

Hij zegt dat de fiscus de laatste maanden vooral terugbetaalde aan mensen die weinig terugkregen. Veel mensen die een groot bedrag moeten terugkrijgen, zien hun afrekening pas in 2008.

De belastingadministratie ontkent dat de behandeling van de aangiftes gemanipuleerd werd. Dat de fiscus dit jaar meer int dan betaalt, komt doordat in december veel zelfstandigen hun afrekening hebben gekregen.

"Zelfstandigen moeten in het algemeen heel wat bijbetalen", zegt topman Carlos Six. "Dat verklaart waarom er eind 2007 meer inkomsten dan uitgaven zullen zijn."

Bron: http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...26_Belastingen
Oud 28 december 2007, 00:57   #38
De Lange Wapper
Burger

Standaard

En de aap komt volledig uit de mouw:

Computer fiscus filtert op 600 euro
De aanslagen worden digitaal afgedrukt, maar achter de schermen kan nog altijd worden ingegrepen.Eric de Mildt

BRUSSEL - De computers van de fiscus werken met een filter. Als u meer dan 600 euro moet terugkrijgen kan uw aangifte dit jaar nog niet afgehandeld worden. Tot midden oktober stond de filter nog afgesteld op 1.200 euro.
belastingen

De fiscus heeft niet enkel de opdracht gekregen om de terugbetaling van grotere bedragen door te schuiven naar volgend jaar (DS 26december), de computer geeft de controleurs voorlopig gewoon geen toegang tot aangiftes waarbij meer dan 600 euro moet worden teruggestort. Marc Nijs, secretaris van de christelijke vakbond ACV-Openbare Diensten, bevestigt dat de fiscus met zo'n filter werkt. 'En die werd in de loop van de maand oktober plots een stuk scherper afgesteld.'

'Toevallig' valt die aanpassing samen met het moment waarop de top van de federale administratie in het 'monitoringcomité begroting' vaststelde dat de overheidsfinanciën voor dit jaar afstevenen op een tekort van bijna 0,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of 1,7 miljard euro. Bij eerdere ramingen in april was nog uitgegaan van een overschot van 0,3 procent. Dat betekende 2,6 miljard euro minder ontvangsten dan verwacht. Er was dus plots dringend geld nodig.

En daarin heeft de verscherpte 'sturing' van de behandeling van de belastingaangiftes een aanzienlijke bijdrage geleverd. Zonder computerfilters had de fiscus dit jaar per saldo al 516 miljoen euro te veel geïnde belastingen moeten terugstorten. Maar dankzij de blokkering van de voor de schatkist te dure dossiers, kon de administratie dat bedrag ombuigen in 326 miljoen euro inkomsten uit bijbetalingen.

De fiscus zorgde dus voor een verschil van 843 miljoen euro. Dat is de helft van het bedrag dat nodig is om de begroting 2007 uit het rood te houden.

Hoe efficiënt de computerfilter wel werkt, blijkt ook uit het aantal aangiftes dat behandeld werd en uit de bedragen die daarmee gemoeid waren. Door die sturing werd dit jaar al de helft van de aangiftes afgehandeld waarbij belastingplichtigen geld moeten bijbetalen, terwijl slechts 38procent werd verwerkt van de dossiers die (zullen) leiden tot een terugbetaling van te veel geïnde sommen.

Als de situatie van vorig jaar als referentie wordt genomen, blijkt uit cijfers van het kamerlid Carl Devlies (CD&V) dat 40 procent van de 2,68 miljard euro die toen moest worden bijbetaald nu al geïnd is. Maar van de 3,7 miljard die moest worden terugbetaald is nog maar iets meer dan 20 procent op de rekeningen beland van de 3,1 miljoen betrokkenen.

Als de filters begin volgend jaar worden verwijderd, blijft nog ongeveer twee derde van de aangiftes te verwerken. Maar daarbij zullen de dossiers waarbij grote sommen moeten worden terugbetaald duidelijk in de meerderheid zijn. Uit de extrapolaties van Devlies blijkt dat voor de zomer per saldo zeker 1,3 miljard euro moet worden terugbetaald. Geen goed nieuws voor de begroting 2008 die volgens de ramingen van het monitoringcomité nu al afstevent op een tekort van 3,6 miljard euro.

Maar dat is het probleem van de volgende regering.

bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=481LV5FT

-------------------------------------------------------------------------

Alstublieft. Al diegenen die teveel hadden gegeven aan de belastingen: proficiat de overheid heeft uw centen opzettelijk opzij gehouden, je krijgt ze niet terug voor de kerstperiode, nee, ze vergaren er eerst nog wat interest op.
Aan diegenen die moesten betalen: ook proficiat, u moest veelal betalen voor 31 december, ook in uw geval gaat de overheid met de intrest op uw centen lopen.

En nog een derde proficiat aan de vorige regering: door sluwe truken en wanbeheer zal de begroting iets minder negatief worden afgesloten, maar het is zeker niet zoals freya onlangs nog op tv verkondigde: ik ben blij dat ik een goede begroting kan doorgeven aan mijn collega, een positieve begroting zelfs
ja hahaha

En een vierde proficiat aan de volgende regering: Die mogen nu beginnen met een put te vullen. Voor ene keer zou ik wel eens willen zien hoe de liberalen dat gaan oplossen als ze na pasen toch aan de macht zouden blijven.
Indien niet, dan is dit een vergiftigd geschenk voor Leterme.

Laatst gewijzigd door De Lange Wapper : 28 december 2007 om 00:58.
Oud 28 december 2007, 14:59   #39
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dit wordt het eerste jaar dat ik die pak papier sito presto terugstuur naar waar ie vandaan gekomen is.

Onder het motto: stop 'm waar de zon niet schijnt !

stoer hé zeg... misschien ligt de boete lager dan het bedrag dat je in feite zou moeten betalen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 15:01   #40
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Zeg Lange Wapper, ben je zo naief ???

dat is al elk jaar zo ! ik moet minsten tot juli of augustus wachten eer ik mijn geld terug krijg !

mijn vader heeft dan zijn zesde of achtste schijf van zijn aflossing al terugbetaald !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be