![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb al eerder eens gevraagd wat dan wel uw "methode" en "strategie" is, maar afgezien van voortdurende kritiek heb ik van u nog steeds niets gelezen. Indien u de wetten niet wenst te volgen, dan moet u ook niet verwonderd zijn dat ook de tegenpartij geen respect heeft voor de wetten. Uw houding verraadt een groot gemis aan vertrouwen in de basisbeginselen van een rechtsstaat, waardoor u ook geen stabiele staat kunt opbouwen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is pure prietpraat. Ik zie niet de minste tekenen dat Franstalige ambtenaren in de federale administratie tot dergelijke zaken worden aangezet. Of kunt u uw bewering concreet staven?
|
|
|
|
|
#23 | |||
|
Europees Commissaris
|
Natuurlijk niet. Ik wil wel dat Vlaanderen de strijd ingaat met wapens die werken als het nodig is: die zitten in ons hoofd. Wat ik wil is dat we ons niet langer afhankelijk maken van de Belgische "wettelijkheid" die altijd tegen ons zal gemanipuleerd zal worden.
Ons doel moet voorop staan, de middelen gekozen in functie daarvan. Citaat:
Citaat:
U wil een spel spelen met een tegenstrever die systematisch de regels niet respecteert, en daar een vanzelfprekende ideologie van heeft gemaakt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 oktober 2007 om 09:50. |
|||
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Na zovele berichten vol met gepalaver van de hoogste graad kunt u misschien nu eens concreet aanwijzen wat uw "methode" en "strategie" inhoudt. U wil blijkbaar dus niet langer de Belgische wetgeving volgen. Dan is mijn vraag: wat gaat u concreet dan wel doen? |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U wenst in hetzelfde badje te zitten als sommige Franstaligen. Dan toont u aan dat u niet beter of slechter bent dan hen, en kunt ook niet verwachten dat ze voor enige andere wet die u hen zal opleggen respect zullen tonen. Een deloyaal voorbeeld zet niet aan tot loyauteit. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Europees Commissaris
|
Jos Verhulst opperde hier de mogelijk dat de francofonie de staatsmachine zou kunnen inzetten tegen de groei van de Vlaamse soevereiniteit. Je hoeft geen concrete aanwijzingen daarvan te zien, om je er tegen te wapenen. Gezien de gewelddadigheid van het Belgisch regime in het verleden, is zo'n staatsgecreëerde chaos met het oog op restauratie perfect mogelijk.
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat heeft niets met de taalwetten te maken, maar wel met de federalisering. En ik ben geen voorstander van de huidige federale instellingen, wel de taalwetgeving (met inbegrip van de faciliteiten zoals die beschreven staan naar doeleinde en tijd in het eindrapport van het Centrum-Harmel).
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar op deze rancuneuze toon doe ik niet mee. Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 oktober 2007 om 09:57. |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Midden 19e eeuw is wel een heel ander tijdskader dan nu. Ook al omdat er allerlei bovennationale instellingen bestaan. |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Echt, uw geschrijfsel stijgt niet uit boven goedkope kritiek en plat gepalaver. Concreet kuntu blijkbaar geen enkele stelling van u onderbouwen. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Europees Commissaris
|
Het gaat om de politieke leiders, niet om de ambtenaren. Die laatsten zullen gewoon volgen. En de subversie in de Rand en Voeren van de laatste twee weken is in mijn ogen duidelijk genoeg, als aanduiding van waar de franstalige politieke klasse naartoe wil. Ik zie geen aanwijzingen dat de Belgische wetten of 'bovennationale instellingen" ons zullen beschermen eenmaal men van dat soort agitatie een speerpunt gaat maken.
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Schluss. Kom eens terug als u dat achterwege kan laten. |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
- Het zou een illusie van de politici zijn om te denken dat men het geweld kan sturen. Geweld roept geweld op. - In Belgie maar zeker in Vlaanderen leeft er een sterke afkeer tegen geweld, en dan zeker "eigen geweld".
|
|
|
#34 | |
|
Europees Commissaris
|
En nog altijd geen antwoord op de vraag
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik vrees dat Franstalige ambtenaren inderdaad redelijk slaafs hun politici durven volgen en het land 'hinderen'. Hun politici verkondigen nu al aan iedereen die het horen wil dat een stemming in de commissie over BHV een enorme reactie van de Franstaligen zal uitlokken.
De grote vraag is waar die ambtenaren zitten die die delen van het staatsapparaat voor/in Vlaanderen uitvoeren. Grote delen van de administratie zijn opgesplists in een Vlaams en een Franstalig deel. Zitten de Franstaligen op die posities dat ze uitbetalingen en dergelijke kunnen hinderen in Vlaanderen? De grote chefs wel, maar kunnen die met hun handen nog zelf aan de geldstromen? Kwaad kan het zeker, maar of het veel kwaad dan? De Vlaamse ambtenaren zullen hoogstwaarschijnlijk wel loyaal blijven verder werken voor Vlaanderen denk ik. Ze zijn loyaal aan België, maar als ze hun collega's zien tegenwerken zal dat de wil-voor-België wel verslappen. |
|
|
|
|
#36 | |
|
Burger
|
Citaat:
Jij weet evengoed als mij dat een Vlaming zijn geld hem heilig is en dat daar niemand aan mag raken. Zij die het wel doen zullen het geweten hebben. Los van het feit dat uw voorspelling van weinig realisme betuigt zou het mij, als liefhebber van een pak meer Vlaanderen, niet slecht uitkomen...
|
|
|
#37 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
De 'onderhandelaars' vertegenwoordigen eigenlijk twee aparte virtuele 'landen', met een gescheiden kiezerskorps (itt wat in een normaal federaal land het geval is) en met objectief diametraal tegengestelde belangen (het ene 'land', de PS-zone, rooft kolossale bedragen uit het andere 'land' en wil dat zo houden; bovendien wil datzelfde virtuele land grondgebied inpikken van het andere virtuele land). De doelstellingen van beide kampen liggen zo ver uit elkaar dat een compromis uiterst moeilijk lijkt. Eigenlijk heeft men nu reeds het grondwettelijk kader verlaten (de laatste verkiezingen waren reeds ongrondwettelijk) en het wordt dus tijd om te denken wat er kan gebeuren indien het juridische kader helemaal instort. Het virtuele land dat nu moet betalen en grondgebied afstaan, kan eventueel daartoe niet bereid blijken en dan wordt geen regering gevormd. Er is nog wel een regering voor lopende zaken maar dat is geen echte regering en zo'n situatie kan niet blijven duren. Begin volgende maand kan, dit is een reële mogelijkheid, de splitsing van BHV eenzijdig gestemd worden, en dan komt er inderdaad geen federale regering. Dan kan het virtuele land dat nu moet betalen en grondgebied moet afstaan, eenzijdige stappen gaan nemen, en min of meer uit het geblokkeerde juridische kader stappen. De nog bestaande maar zonder effectieve bevelhebber zittende staatsmachine komt dan in handen van diegenen die de concrete stuurcabines bezetten, en altijd de ene of de andere partij- en/of logelidkaart op zak hebben. Dan kan een soort administratieve burgeroorlog beginnen, met ongunstige machtsverhoudingen voor het virtuele land dat moet betalen en grondgebied moet afstaan. De onderhandelaars van laatstgenoemd virtueel land moeten onderhandelen tegen de achtergrond van het besef omtrent die machtsverhoudingen. Diegene die in geval van verwerkelijking van bovenstaand scenario de beste kaarten heeft, kan het langste het been stijfhouden en toegevingen weigeren. De onderhandelingen zullen de komende weken steeds meer gebeuren tegen de achtergrond van het besef omtrent de machtsverhoudingen die voorhanden zullen zijn in het geval dat effectief geen nieuwe regeringsvorming mogelijk blijkt. Er sluipt dus een element van geweld, of van geweldsbesef, binnen in de onderhandelingen. Dat is wat ik bedoel.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 27 oktober 2007 om 10:59. |
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Geweld roept toch heel wat andere connotatieve betekenissen op .
|
|
|
#39 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Natuurlijk oefent de Belgische staat nu ook al geweld uit. De massale en op planetaire schaal unieke transfers naar de PS-zone worden via de staat bewerkstelligd, zonder toestemming van de beroofden. Maar het geheel is ideologisch ondergesneeuwd en legaal ingekaderd; de roof wordt 'solidariteit' genoemd en via de illusie (1) van de per volksvertegenwoordiging tot stand gekomen 'instemming' is die 'solidariteit' legaal ingekleed. Maar de onderliggende realiteit is en blijft roof, en wanneer - zoals nu bij de onderhandelingen - de ideologische en legalistische sluier verwijderd dreigt te worden, staat men direct oog in oog met een in wezen gewelddadige werkelijkheid, ook al is niet direct fysiek geweld in het spel. --- (1)“Het moet ondertussen wel duidelijk zijn dat dit probleem niet door onderhandelen kan worden opgelost, maar enkel door een crisis.0nderhandelingen kunnen dan ook enkel maar zin hebben na het herstel van de democratie: de politieke meerderheid van de Vlamingen in Kamer en Senaat dient hersteld te worden - dit betekent de intrekking van de Grendelgrondwet. Franstaligen onderhandelen niet; zij chanteren, zij eisen, zij dreigen in de wetenschap dat zij elke beslissing die hen niet zint perfect kunnen afblokken door gebruik te maken van de Grendelgrondwet”. Willy De Waele, VLD-burgemeester van Lennik, op een BHV-meeting in Halle 07-06-07. Het is heel merkwaardig dat een burgemeester, die formeel lid is van een regerings- en onderhandelingspartij, zowel het democratisch karakter van België als de mogelijkheid tot een normale uitvoering van het arrest van het grondwettelijk hof zonder voorbehoud ontkent.
|
|
|
#40 | |
|
Europees Commissaris
|
De Morgen, 27-10-07
Citaat:
|
|
|