Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2007, 10:57   #21
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
BHV had reeds lang opgelost kunnen zijn.
Men moest enkel voor 11/06/2007 naar de rechtbank gaan en de verkiezingen laten ongeldig verklaren wegens schending van de grondwet en het gelijkeheidsbeginsel.

Besef echter dat ook de Vlaamse politici niet willen dat de communautaire problemen gemakkelijk opgelost worden.

Want de dag dat ze het volk niet meer kunnen verdelen, moeten zij werkelijk gaan bewijzen wat ze waard zijn.
De verkiezingen zijn geldig als het halfrond dat zo beslist.

Als het zo eenvoudig was, dan had het VB wel naar de rechter gestapt.

Wanneer maakt het VB eens een zaak aanhangig tegen de computerverkiezingen? DAT zou veel beter zijn dan alleen maar oppositie voeren!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:17   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
De verkiezingen zijn geldig als het halfrond dat zo beslist.

Als het zo eenvoudig was, dan had het VB wel naar de rechter gestapt.

Wanneer maakt het VB eens een zaak aanhangig tegen de computerverkiezingen? DAT zou veel beter zijn dan alleen maar oppositie voeren!
Bij mijn weten heeft zelfs het halfrond zich aan de grondwet te houden.

En BHV is reeds door de rechters als onwettig verklaart, het is zelfs de reden waarom men mensen niet kan straffen als ze burgelijke ongehoorzaamheid plegen bij de verliezingen.

De rechtbank kan echter enkel die zaken voeren waarvoor er een klacht is ingediend.

En je moet echt niet hopen dat het VB ooit iets zal ondernemen om BHV in orde te krijgen voor er een ander communautair probleem is gecreëerd.

Want zonder die problemen heeft het VB geen reden tot bestaan meer.
Het zelfde geld trouwens voor het FDF.

En computerverkiezingen aanhangig maken, ik zie daar geen enkele reden voor. Er kan immers met enkel systeem geknoeid worden, kijk maar naar de USA, waar men zelfs in het hoogte gerechtshof de verkiezingen is gaan uitvechten.

Als het VB zich nu eens eindelijk samen met alle andere partijen ging gaan bezig houden met wat echt belangrijk is, zouden we al een hele stap verder zijn en zouden de belastingen met de helft naar beneden kunnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:31   #23
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft zelfs het halfrond zich aan de grondwet te houden.

En BHV is reeds door de rechters als onwettig verklaart, het is zelfs de reden waarom men mensen niet kan straffen als ze burgelijke ongehoorzaamheid plegen bij de verliezingen.

De rechtbank kan echter enkel die zaken voeren waarvoor er een klacht is ingediend.

En je moet echt niet hopen dat het VB ooit iets zal ondernemen om BHV in orde te krijgen voor er een ander communautair probleem is gecreëerd.

Want zonder die problemen heeft het VB geen reden tot bestaan meer.
Het zelfde geld trouwens voor het FDF.

En computerverkiezingen aanhangig maken, ik zie daar geen enkele reden voor. Er kan immers met enkel systeem geknoeid worden, kijk maar naar de USA, waar men zelfs in het hoogte gerechtshof de verkiezingen is gaan uitvechten.

Als het VB zich nu eens eindelijk samen met alle andere partijen ging gaan bezig houden met wat echt belangrijk is, zouden we al een hele stap verder zijn en zouden de belastingen met de helft naar beneden kunnen.
Je vergist je schromelijk. Het is zo, en dat is door deklucht bevestigd, dat de verkiezingen geldig zijn als het halfrond dat zo beslist. Je hebt dus geen punt daar.

Ook zijn de verkiezingen NIET onwettig verklaard, maar heeft de rechter de rechtsonzekerheid van de burgers aangeklaagd. Geen letter van zijn vonnis zegt dat de verkiezingen onwettig zouden zijn.

BHV kan niet door het VB geregeld worden. Het is een probleem dat op de tafel ligt bij de onderhandelingen en daar zal opgelost worden, OF door de comissie BiZa en het parlement.

Is er dan niet één burger te vinden, die een beetje centen heeft, en die de klacht kan neerleggen tegen die electronische verkiezingen? tegen ons hele kiessysteem? IK heb géén centen om een eindeloos proces te voeren tegen overbetaalde advokaten van de staat. Ik denk dat het niet zo eenvoudig en zwart/wit is zoals jij hier graag voorstelt.

De vraag bloijft voor het VB : waarom doen ze er niks aan? Zij hebben de macht en de centen om iets aan die situatie te doen. Zijn er hier VB-partijleden die daar iets van weten waarom dat niet gebeurt, of als daar wél wat aan gedaan wordt, er ons daar wat kunnen over berichten?

We zijn hier niet in de USA, dus is die vergelijking zeker niet van toepassing. Feit is dat papieren stemmen kunnen herteld worden, computerstemmen niet, en dat die EIGENLIJK ONWETTIG zijn!

.
Oud 1 november 2007, 11:37   #24
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
B.H.V. is voor beide partijen een belangrijk punt, maar .......

En hier begint het pas duidelijk te worden dat dit slechts een grodijn is om de rest te verbergen.

..... geen enkele belg of bedrijf in belgie zal een cent meer overhouden als dit probleem word opgelost of blijft bestaan.

Zelfs als BHV morgen is opgelost, zal er nog geen enkele job zijn bijgekomen of werkloze minder zijn.

Als straks alle communautaire problemen verdwijnen, zal de Belg er tcoh niet beter van worden.

Nee, de communautaire problemen raken de Vlaamse en Waalse arbeider en bediende zijn koude kleren niet, want daarmee kan hij immers geen brood op tafel brengen.

Of men nu in het Voers gemeentehuis nu Vlaams, Frans, Arabisch of Chinees spreekt zal de kempische boer worst wezen, want hij komt waarschijnlijk toch nooit in dat gemeentehuis.

Of iemand zijn papieren in B.H.V. van de staat nu in het Frans, Vlaams, Arabisch of Russisch krijgt kan de Belgische visser deren, want hij moet die papieren toch niet lezen en invullen.

Dat de wegwijzers in Komen in het Frans, Vlaamse, Arabisch of latijn zijn, blijft voor de Waalse werkloze gelijk, hij kan de verplaatsing toch niet betalen.

Of de spoorwegen nu door federale of deelregeringen worden bestuurt, blijft voor de Waalse bejaarde gelijk, hij kan er toch geen gebruik van maken wegens te duur.

Dus waar draaid het in Belgie eigenlijk om?
Ongelooflijk...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:43   #25
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Daar heb je wel een punt hé,maar niet enkel de energie prijzen rijzen de pan uit ook de voedselprijzen zijn schandalig de hoogte in gegaan,en iedereen maar lullen over de spitsing van BHV
Mocht men nu niet lullen over BHV, zouden de prijzen dan niet stijgen?, prijsstijgingen zijn zelfs goed voor de overheid, hoe hoger de prijzen, hoe meer inkomsten van BTW en accijnzen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:49   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag bloijft voor het VB : waarom doen ze er niks aan? Zij hebben de macht en de centen om iets aan die situatie te doen. Zijn er hier VB-partijleden die daar iets van weten waarom dat niet gebeurt, of als daar wél wat aan gedaan wordt, er ons daar wat kunnen over berichten?
Deze vraag is tijdens de verkiezingsessies door de heer "De Man"
Beantwoord geweest.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=75862
Hier bekent hij dat zelfs het VB wetten goedkeurt die volledig tegen hun standpunten ingaan als zij het politiek nodig vinden.

Hun eigen belang gaat voor op het jou.
Oud 1 november 2007, 11:49   #27
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke concurrentie? Iemand die 90+% van de markt en de middelen bezit, heeft de facto géén concurrentie! DAT en nog enkele andere feiten zijn de grote fout van de liberalen.
Geloof nooit dat Electrabel 90% van de verbruikers als klant heeft. Zelfs geen 90% van de productiemiddelen. Komt daarbij nog dat de "groene leveranciers" zotgesubsidieerd worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:52   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Geloof nooit dat Electrabel 90% van de verbruikers als klant heeft. Zelfs geen 90% van de productiemiddelen. Komt daarbij nog dat de "groene leveranciers" zotgesubsidieerd worden.
Electrabel heeft 90% van de stroomproductie in handen en zelfs 100% van de gasinvoer..
Oud 1 november 2007, 13:14   #29
straatrue
Minister-President

Standaard

En toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat bepaalde politici en bedrijfsleiders (onbewust?) denken en handelen; met in hun achterhoofd:

Tiens, die communautaire tegenstellingen zijn nog zo slecht niet. De helft van de kranten kan ermee gevuld worden en intussen vullen wij onze zakken want de publieke opinie wordt vooral beroerd door BHV enz.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 13:21   #30
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat bepaalde politici en bedrijfsleiders (onbewust?) denken en handelen; met in hun achterhoofd:

Tiens, die communautaire tegenstellingen zijn nog zo slecht niet. De helft van de kranten kan ermee gevuld worden en intussen vullen wij onze zakken want de publieke opinie wordt vooral beroerd door BHV enz.
Allee Straatrue, ik acht je echt toch slimmer dan dat hoor! Dat valt me een beetje tegen van jou. Denk je nu echt dat DAT het grote Belgische plan is? Nee, die denken aan andere dingen. Dit is slechts een extra hapje dat er per geluk bijkomt...

.
Oud 1 november 2007, 13:31   #31
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allee Straatrue, ik acht je echt toch slimmer dan dat hoor! Dat valt me een beetje tegen van jou. Denk je nu echt dat DAT het grote Belgische plan is? Nee, die denken aan andere dingen. Dit is slechts een extra hapje dat er per geluk bijkomt...
Niet het grote plan maar die hoge heren komen elkaar ook wel eens informeel tegen en ik kan me voorstellen dat ze op recepties enz. eens goed lachen met de gewone man.
En erbij zeggen, al sprekend over de comm. problemen: ach - niet zo erg wanneer die problemen aanslepen- terwijl men zich daar druk over maakt, houden ze zich met niets anders bezig.

Na het zien van de reportage zei mijn zoon (in zijn jeudige naiviteit): ik begrijp niet dat de mensen niet reageren, of op straat komen.

Zelf nu met de hoge benzineprijzen: weinig mensen maken zich daar druk om, hé.

En BHV enz... zal weer maar half opgelost raken, dus weer voer voor discussies tijdens de komende jaren.

Zoals iemand hoger in de draad schreef: Voeren kwam Martens ook goed uit terwijl hij het einde van zijn tunnel zocht.
Oud 1 november 2007, 13:34   #32
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet het grote plan maar die hoge heren komen elkaar ook wel eens informeel tegen en ik kan me voorstellen dat ze op recepties enz. eens goed lachen met de gewone man.
En erbij zeggen, al sprekend over de comm. problemen: ach - niet zo erg wanneer die problemen aanslepen- terwijl men zich daar druk over maakt, houden ze zich met niets anders bezig.

Na het zien van de reportage zei mijn zoon (in zijn jeudige naiviteit): ik begrijp niet dat de mensen niet reageren, of op straat komen.

Zelf nu met de hoge benzineprijzen: weinig mensen maken zich daar druk om, hé.

En BHV enz... zal weer maar half opgelost raken, dus weer voer voor discussies tijdens de komende jaren.

Zoals iemand hoger in de draad schreef: Voeren kwam Martens ook goed uit terwijl hij het einde van zijn tunnel zocht.
Weet je dan niet waarom de mensen niet op straat komen? Omdat het merendeel der mensen het nog allemaal nét kan betalen. De minderheid die echt moet worstelen om te overleven hebben ook niet de middelen om te gaan demonstreren.
Men wéét hoever men in de citroen kan knijpen, en als men even te hard knijpt, dat NU wel eens het hek van de dam zal zijn.
Korom : we hebben het nog te goed! Zolang mensen een luie zetel hebben, zullen ze er niet makkelijk uitkomen! Jammer maar helaas.

.
Oud 1 november 2007, 13:50   #33
straatrue
Minister-President

Standaard

Ja, dat klopt wel Eddy en bovendien kijken veel mensen veel naar trash- en uitlachtv.

Onlangs bij een groep Vlaamse jongeren (+/- 17 jaar techn onderwijs jongens & meisjes) en ik zei iets over een lepeltje suiker.
Ik dacht, oei, nu begeef ik mij op glad ijs; maar niemand reageerde en ik zei: BHV, Bart Dewever; maar niemand wist wat ik bedoelde.

Ik zei daarna: BHV, dat zegt je toch iets???

Een meisje zei: is dat iets van de bussen???

Ze dacht misschien aan DHL; maar ik ben er niet verder op ingegaan.

Verrassend!
Oud 1 november 2007, 13:50   #34
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig is toch wel dat de Franstaligen dat helemaal niet zo zien, maar voor het behoud van BHV zelfs door het vuur willen gaan. Blijkbaar is dat voor hen voor wezenlijk belang...
Voor de franstalige politieke partijen & in het bijzonder voor mr. Maingain,
want er wonen daar effectief kiezers van hem. Indien Leterme Kiezers had wonen in Henegouwen zou hij daar ook graag een kieskring hebben van mensen die voor hem zouden kunnen stemmen..

Maar een federale staat begint met duidelijk afgelijnde deelstaten & los van alle mogelijke bespiegelingen over zich kunnen inschrijven in een ander gewest enz.. moet dat dus duidelijk gesteld worden, men kan niet een "beetje" een federale staat hebben. Ergens las ik ik geloof van Burggraaf Davignon dat die vindt dat de "franstalige gemeenschap" het recht moet hebben op "eigen bibiliotheken". Mij niet gelaten : iedereen mag van mij biibiliotheken financieren, zelfs de esperantisten ; veel beter is het echter dat er één grote gemeentelijke biibiliotheek is die literatuur in diverse talen ter beschikking stelt - Arabisch, Albanees, Bulgaars, Chinees, Duits, Deens, Esperanto, Frans, Ghanees, Hongaars, Inuit, Jiddisch, Koreaans, Letzemburgisch, Mongools, Nederlands, Oezbeeks, Portugees, Roemeens, Sloveens, Turks, Urdu, Vietnamees, Waals, Zweeds... Zo wordt de bibiliotheek een ontmoetingsplaats voor velen...

Nogmaals : de deelstaatgrenzen zijn geen taalgrenzen, binnen elke deelstaat zal er aandacht moeten zijn voor "taalminderheden" de bekwaamheid daar adekwaat mee om te gaan is de lakmoesproef voor "het belgisch model", wat er ontbreekt is de moed om dit model te willen invoeren en te laten werken. Het oprichten van een "onafhankelijk vlaanderen" is een schertsvertoning en een poging om onontkoombare problemen in de doofpot te steken en te ontvluchten.
Oud 1 november 2007, 13:52   #35
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je dan niet waarom de mensen niet op straat komen? Omdat
Kortom : we hebben het nog te goed! Zolang mensen een luie zetel hebben, zullen ze er niet makkelijk uitkomen! Jammer maar helaas.
Dit is een opmerkelijk pleidooi voor wereldvrede : laat ons er zorg voor dragen dat iedereen een luie zetel krijgt en er blijft in zitten !
Oud 1 november 2007, 14:02   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, en dankzij dit geluk kan men nog snel een paar extra belastingen laten innen, kan men de indexaanpassingen een tijdje uitstellen, kan met de taksen niet aanpassen naar de prijzen.
Kan men geen facturen betalen, kan men geen prijsoffertes beantwoorden en uitschrijven.

Kan men geen belastingsverminderingen doorvoeren.

Ja, echt de communautaire problemen zijn echt belangrijk voor de Belg.
Dat hij nu 0.660€ betaald voor een liter mazout en dat daar slechts 0.560€ taksen van zijn laat de Belg koud

Dat straks de huisartsen vrij hun prijzen kunnen verhogen, maar de terugbetalingen gelijk blijven, laat de belg koud.

Dat de gevangenissen versleten zijn en men er gewoon in en uit kan wandelen, maar om dit te veranderen is een regering nodig laat de belg koud.

Dat gemeentes hun taksen opvoeren en toch geen werken laten uitvoeren laat de belgen koud.

Dat bedrijven hier hun deuren sluiten en net over de grens niet afdelingen open doen laat de belg koud.

Dat mensen verhongeren omdat de staat nu plots 2 maal zijn belastingen komt innen binnen de 6 maanden laat de mensen koud.

Het enige dat echt de moeite waard is om van wakker te liggen is de taal die men gebruikt in het Rodense gemeentehuis, want dat is belangrijk.
Hoewel meer dan 75% van de Belgische bevolking rode waarschijnlijk zelfs niet weet liggen

In welke taal de kiesbrieven zijn opgesteld in Halle daar liggen de Belgen wakker van, hoewel vele zich afvragen over welk Halle het gaat.
Oud 1 november 2007, 14:19   #37
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
- volgens mij is het fout dat Walen en Vlamingen hun eigen lijsten hebben, zeker op federaal niveau en in Brussel.
Dus volgens jou moeten CD&V en CDH op federaal niveau met een enkel lijst opkomen?
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 14:35   #38
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren op de RTBF naar het programma over de verwevenheid tussen politiek en Electrabel gekeken.
Was een bewerking van het programma dat een tijdje geleden ook op Canvas (panorama) te zien was.

Mijn zoon had ook gekeken en zei: dat zal wel voor politieke beoeoring zorgen.

Ik dacht: de politiek heeft ervoor gezorgd dat de mensen zich liever met BHV enz.. bezighouden ipv van te protesteren tegen de hoge prijzen van gas en elektriek.

Toegegeven er zijn communautaire problemen, maar ik krijg de indruk dat de "zakkenvullers" dat bewust cultiveren want intussen houdt de bevolking zich niet bezig met zaken die er echt om doen.
Ik heb het programma gezien, nog voor de verkiezingen van 10 juni overigens, en het verbaasde me ook dat er zo weinig weerklank was. Maar de uitzending was blamerend voor Verhofstadt en C°.

Het probleem is dat sinds de overname van de Generale Maatschappij door Suez (eind de jaren '80) wij geen controle meer hebben over onze nutsvoorzieningen. Na de verkoop van Distrigaz door de regering Dehaene I was het helemaal voorbij en vorig jaar heeft Suez ook de Electrabel-aandelen opgekocht van de gemeenten. Conclusie? Wij hebben NIKS meer te zeggen.

En als je ziet dat Verhofstadt gaat schooien voor geld voor een stookoliefonds bij Electrabel en dus de prijsverhogingen van dit najaar eigenlijk toelaat omdat het toch na zijn termijn is dan heb je de uitleg voor vandaag.

En als je afvraagt wat het communautaire hieraan is? De PS stond in 1988 achter de overname door Suez van de Generale Maatschappij, heeft de overname van Sabena door KLM en British Airways belet,.... en heeft bij voorkeur verkocht aan Frankrijk.

Toen de Vlamingen pleitten voor verankering waren het provincialisten en geloofden ze niet in de vrije markt. Wel, we zijn zo ver om te zien wat het allemaal betekent.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 14:40   #39
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...theek/1.134812

Linkje naar die panorama-uitzending van 3/06
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 14:59   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrabel heeft 90% van de stroomproductie in handen en zelfs 100% van de gasinvoer..
Spe heeft bij mijn weten al meer dan 10% van de stroomproductie in handen (waaronder een gedeelte van de nucleaire installaties in Tihange)...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be