Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2007, 12:36   #21
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zoals Van Hoobrouck die de handelaars in zijn gemeente 'onder zachte dwang' aanbeveelt Franstalige opschriften te gebruiken?
In de de rand is er zelfs een wet waarop de vlamingen dienst kunnen doen, onder harde dwang!
Notie ter bevordering van het nederlandstalig karakter in de rand of hoe het ook noemt..
Het is op die wet dat het VB de engelstalige reclame weg wou.
Ik ben er ook niet helemaal tegen, maar zo zie je maar dat deze wet en de werkwijze van van hoobrouck beide sturende middelen zijn totaal los van de economische of demografische realiteit en vrijheid.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 12:54   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
In de de rand is er zelfs een wet waarop de vlamingen dienst kunnen doen, onder harde dwang!
Notie ter bevordering van het nederlandstalig karakter in de rand of hoe het ook noemt..
Het is op die wet dat het VB de engelstalige reclame weg wou.
Ik ben er ook niet helemaal tegen, maar zo zie je maar dat deze wet en de werkwijze van van hoobrouck beide sturende middelen zijn totaal los van de economische of demografische realiteit en vrijheid.
Dus WETTELIJKE middelen om het Nederlandstalig karakter van VLAAMSE gemeenten te vrijwaren schakel jij hier even gelijk met chantagepogingen van incivieke Franstalige burgemeesters in eveneens VLAAMSE gemeenten? Aan wiens kant sta jij hier eigenlijk?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 14:10   #23
barteke
Burgemeester

Standaard

ik vergelijk gewoon deze twee situaties los van of de grond nu vlaams is of niet. Gewoon de demografisch economische realiteit even vergelijken.
Ik sta eerder aan vlaamse kant, maar ik ben ook kritisch tegenover mezelf en anderen.
Doet me trouwens denken aan stukje op tv waarin dewever zei:
We leven niet meer in het coloniaal tijdperk waarbij we maar even met genoeg in een gemeente moeten gaan wonen om deze bij het frans imperialisme aan te sluiten.
Vlak erna zei maingain:
In een gemeente waar meer dan 80% franstaligen wonen moeten zij zich "aanpassen" aan de "vlaamse" inwoners. We moeten zelfs nederlands spreken met elkaar of we worden gestraft. VOLKS-vertgenwoordigers die een ruime meerderheid hebben zitten nederlands te spreken.

Allebei hebben ze gelijk, maar als vlaming sluit ik me natuurlijk liever aan bij dewever.
De reden waarom maingain zo zelfzeker rondloopt is volgens mij omdat hij weet dat vroeg of laat deze gemeentes toch bij het franstalige rijk gaan horen. En in feite lijkt me dat redelijk normaal want de wereld in deze faciliteitengemeentes is totaal surieel. Ooit zal het "taboe" bij de vlamingen wel vallen. In het extreemste geval liggen deze faciliteitengemeentes in een onafhankelijk vlaamse staat maar als er ooit 95% franstaligen gaan wonen, zal men op de gemeenteraad geen 50 jaar lang nederlands meer blijven spreken. Dat is een illusie en dat weet zowel jij als ik.

De enige democratisch/manipulatieve oplossing die ik zie is dat de vlaamse overheid vlamingen (en nederlanders) subsidies of toelages zou geven wanneer ze in brussel komen wonen
Hmm elke 2 jaar een auto naar een nieuwe vlaamse brusselaar ipv een auto voor elke waal bijvoorbeeld.
Maarnee dat zou niet gaan want in een onafhankelijke vlaamse staat zijn we brussel helemaal kwijt.
Nu hebben we nog wél invoed!

Laatst gewijzigd door barteke : 20 november 2007 om 14:11.
Oud 20 november 2007, 14:27   #24
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las in de streekkrant dat de gemeenteraad in meise affiches liet verwijderen uit bushokjes(op aanvraag van het VB). Er stond op "we need you for belgium". Hoe zielig zijn dat soort acties?!
In Halle werd vorige week een Belgische-vlaggen-kraam door de politie opgeruimd. België en het Belgicisme hebben altijd partij gekozen voor de verfransing en het taalracisme, niet verwonderlijk dus dat het anti-Belgische gevoelen sterker leeft in de Rand dan elders.
Oud 20 november 2007, 14:36   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reden waarom maingain zo zelfzeker rondloopt is volgens mij omdat hij weet dat vroeg of laat deze gemeentes toch bij het franstalige rijk gaan horen.
Wat is dat voor iets, het 'Franstalige Rijk'? Is dat iets uit de tijd van Karel De Grote of zo?

Citaat:
En in feite lijkt me dat redelijk normaal want de wereld in deze faciliteitengemeentes is totaal surieel. Ooit zal het "taboe" bij de vlamingen wel vallen. In het extreemste geval liggen deze faciliteitengemeentes in een onafhankelijk vlaamse staat maar als er ooit 95% franstaligen gaan wonen, zal men op de gemeenteraad geen 50 jaar lang nederlands meer blijven spreken. Dat is een illusie en dat weet zowel jij als ik.
Waarom in het extreemste geval? Behoort Mallorca ook al tot Duitsland, omdat daar veel Duitstaligen wonen? Of zijn de Russischtalige gemeenten in de Baltische landen bij hun onafhankelijk ook bij Rusland gevoegd?

Citaat:
De enige democratisch/manipulatieve oplossing die ik zie is dat de vlaamse overheid vlamingen (en nederlanders) subsidies of toelages zou geven wanneer ze in brussel komen wonen
Hmm elke 2 jaar een auto naar een nieuwe vlaamse brusselaar ipv een auto voor elke waal bijvoorbeeld.
Maarnee dat zou niet gaan want in een onafhankelijke vlaamse staat zijn we brussel helemaal kwijt.
Nu hebben we nog wél invoed!
Aan dergelijke defaitistische commentaar, waarbij op voorhand zo gewillig berust wordt in de nederlaag op een moment dat Vlaanderen juist nog verscheidene troeven in handen heeft om Brussel voor zich te winnen bij een boedelscheiding (financieel aspect, ingesloten door Vlaanderen, Brussel eventeel uitbreiden in een onafhankelijke Vlaamse context ...) ga ik verder niet veel moeite meer verspillen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 november 2007 om 14:42.
Oud 20 november 2007, 16:45   #26
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat is dat voor iets, het 'Franstalige Rijk'? Is dat iets uit de tijd van Karel De Grote of zo?
Je weet wel wat ik bedoel.
Citaat:
Waarom in het extreemste geval?
Met het extreemste geval bedoel ik dat de meest ingrijpende, shoquerende, onomkeerbare daad, de vlaamse onafhankelijkheid uitroepen is.
Citaat:
Behoort Mallorca ook al tot Duitsland, omdat daar veel Duitstaligen wonen? Of zijn de Russischtalige gemeenten in de Baltische landen bij hun onafhankelijk ook bij Rusland gevoegd?
Dus voor jou maakt het blijkbaar niet uit of halle vilvoorde nu helemaal verfranst of niet. En of de "maingains" ons nog zoveel pesten of niet. Zolang het maar "vlaams gebied" blijft? dan is jou geweten gesust..

Eerst insinueer je dat we de franstaligen op ons vlaams grondgebied zoveel mogenlijk nederlands moeten inpeperen(bordjes,etc.). Dat dit zou helpen tegen de verfransing.
En als ik dat beargumenteer zeg je dat het eigenlijk niet uitmaakt zolang die "grond" maar vlaams blijft..
Dit bewijst nog maar eens dat de argumenten die je gebruikt(en naar mijn mening ook die van het VB) losse flodders zijn. Goeie argumenten, maar je weigert ze te relativeren in een allesomvattende context te zien en sluit zo je ogen voor de realiteit.

Laatst gewijzigd door barteke : 20 november 2007 om 16:46.
Oud 20 november 2007, 18:10   #27
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

ra ra, hoe staan die belgicisten hier tegenover...
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:18   #28
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
ra ra, hoe staan die belgicisten hier tegenover...
Voor Belgicisten is het Crainhem en Linkebecq i.p.v. Kraainem en Linkebeek

Hun Franstalige vaderland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 18:19   #29
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus voor jou maakt het blijkbaar niet uit of halle vilvoorde nu helemaal verfranst of niet. En of de "maingains" ons nog zoveel pesten of niet. Zolang het maar "vlaams gebied" blijft? dan is jou geweten gesust..
Graag quoten waar ik dat gezegd heb, want je bent hier weer flink gebakken lucht aan het verkopen, denk ik.

Citaat:
Eerst insinueer je dat we de franstaligen op ons vlaams grondgebied zoveel mogenlijk nederlands moeten inpeperen(bordjes,etc.). Dat dit zou helpen tegen de verfransing.
En als ik dat beargumenteer zeg je dat het eigenlijk niet uitmaakt zolang die "grond" maar vlaams blijft..
Eenmaal België er niet meer is, liggen de kaarten helemaal anders. Jij begaat steeds maar weer de fout om alles in een Belgische context te willen zien. België = verfransing = drieledig federalisme = Brussel dat voor elk dispuut de francophone 'solidarité' van Wallonië inroept. Vlaanderen kan nu niet eenzijdig maatregele doorvoeren. Nadien zal het dat wel kunnen, eenmaal dat grote francofone moeialblok gebroken is.
Oud 20 november 2007, 18:46   #30
barteke
Burgemeester

Standaard

als brussel buitenland word zullen er toch nog internationale akkoorden nodig zijn met vlaanderen-brussel.
Oud 20 november 2007, 18:49   #31
Fab
Partijlid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar Fab
Standaard

*fier gemeenteraadslid uit Roosdaal *
Fab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 15:58   #32
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
volgens zowat alle flaminganten, en ook voor velen daarbuiten, is de nederlandse taal de spil van de vlaamse identiteit. stel dat je na verloop van tijd als enige nederlandstalige overblijft in je straat, op je werk, in een sportclub ed, dan ben je dus verplicht in alle contacten met je omgeving een andere taal te gebruiken. als het nederlands op die manier nutteloos wordt, als ze met andere woorden voor jouw eigen, persoonlijke dagelijkse leven een dode taal is, dan ben je geen vlaming meer. als je taal de spil van je identiteit is, vervalt die identiteit als je taal verdwijnt. dat is de reden waarom vlamingen uit de rand vaak zo verbeten aan hun taal vasthouden: zonder het nederlands hebben zij geen identiteit meer.
je kan geen vlaming zijn op je eentje. om een taal te spreken = om je identiteit in stand te houden, heb je meerdere mensen nodig.
talen verschuiven, zo ook woongebieden. Naar het schijnt heet dat evolutie. Volgens deze redenering zijn er nu dus geen vlamingen meer, gezien we een algemeen nederlands spreken en niet meer de eigen streektaal. Zeer vreemd.
Ook uw einde volg ik niet echt, gezien ik alles ben op mijn eentje.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:04   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

bij nader inzien mogen vrijwel alle verkeersborden in Vlaanderen weggehaald worden.Met ongeveer 10 % ervan zullen we zeker toe komen
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 13:45   #34
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
talen verschuiven, zo ook woongebieden. Naar het schijnt heet dat evolutie. Volgens deze redenering zijn er nu dus geen vlamingen meer, gezien we een algemeen nederlands spreken en niet meer de eigen streektaal. Zeer vreemd.
talen verschuiven inderdaad. Een beetje te veel naar mijn goesting. En talen evolueren ook op zichzelf: ik zie AN en Nederlands/Vlaamse streektalen niet als afzonderlijke talen. Wat mij betreft is dat allemaal Nederlands.

En als je Vlaming bent, dan ben je dat omdat je deel uitmaakt van een groep Vlamingen. Een nationaliteit krijgt pas zin als ze door een groep gedragen wordt. Een identiteit die voortkomt uit een groep, houdt op te bestaan als die groep er niet meer is. Als jij de allerlaatste Vlaming zou zijn, zal je op zoek moeten gaan naar een andere identiteit, want uw 'Vlaming-zijn' heeft geen enkel nut meer: het zorgt er niet meer voor dat je ergens deel van uitmaakt. Een nationaliteit is per defenitie een collectieve identiteit, en dat kan niet gedragen worden door één enkel individu.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 18:43   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 'eigen streektaal' is wel een dialect van het Nederlands. Het is en blijft een onderverdeling van dezelfde taal. Waardoor je automatisch ook een band hebt met het Algemeen Nederlands. Zelfs in het geval dat iemand zich uitsluitend van een spreektaal zou bedienen, dan nog is het Algemeen Nederlands voor hem nog altijd dezelfde taal, een taal die hij niet hoeft aan te leren en die hij probleemloos zal begrijpen. Frans daarentegen is dat niet. Het is voor de Vlaming een vreemde taal, waar hij diezelfde band niet mee heeft.
Oud 29 november 2007, 01:01   #36
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hoeveel franse woorden zitten niet vervlochten in onze dialecten? Kustdialecten zijn van Calais tot onder Denemarken meer verbonden dan onze kust met bijv oost-limburg.
En als morgen elke Vlaming sterft, dan zal ik nog steeds afkomstig zijn vanwaar ik geboren ben, je bent wat je bent en 't is niet slim om dat van anderen te laten afhangen. En de volgende mensen die zich hier vestigen zullen wel kinderen maken en die zullen van hier afkomstig zijn.
Oud 29 november 2007, 08:18   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel franse woorden zitten niet vervlochten in onze dialecten? Kustdialecten zijn van Calais tot onder Denemarken meer verbonden dan onze kust met bijv oost-limburg.
Welja, zeg het mij eens: hoeveel % van onze woordenschat komt uit het Frans en vergelijk dat dan maar eens met het % Franse woorden in het Engels!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 15:05   #38
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Meer verspreid

"De belangrijkste conclusie van mijn woordenboek is dat dat typisch West-Vlaams niet bestaat. Van alle West-Vlaamse dialectwoorden bestaan equivalenten in het Frans, Duits, Engels, Scandinavisch... Heel veel van die woorden hebben dan weer een Germaanse of Romaanse oorsprong", stelt Frans Debrabandere.

Heel veel West-Vlaamse woorden vinden hun oorsprong in het Picardisch, het dialect van Noord-Frankrijk. "Logisch, want beide provincies zijn aangrenzend en de contacten zijn altijd intens geweest, zeker met het zuiden van onze provincie. Zo komt het Kortrijkse 'assiette' rechtstreeks uit het Picardisch", aldus Frans Debrabandere.

West-Vlaamse woorden waren vroeger in Vlaanderen veel meer verspreid dan nu. "Door de invloed van het Algemeen Nederlands zijn veel van deze woorden teruggedrongen tot het dialect. Zo kwam het woord 'pupegalle' - dat is Poperings voor kruiwagen - vroeger heel algemeen voor, ook in Vlaams-Brabant. Dat woord is volledig teruggedrongen tot West-Vlaanderen. Maar het komt wel nog voor in Friesland waar een kruiwagen ook een 'piepegalle' heet", aldus nog Frans Debrabandere.

Uit: Het Nieuwsblad, editie West-Vlaanderen, 4 november 2002

Het West-Vlaams Etymologisch Woordenboek van Frans Debrabandere is een uitgave van L.J. Veen.

dat zal in het Engels niet anders zijn, mensen beïnvloeden elkaar nu eenmaal.
Oud 29 november 2007, 19:26   #39
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
?? volgens u hebben frans en duitse dialecten meer gemeen met elkaar dan vormen van westvlaams en limburgs??
zelf als dat waar zou zijn, doet dat er niet toe. dialecten sterven uit. elke nieuwe generatie spreekt een taal die steeds dichter bij de standaartaal ligt.

Citaat:
En als morgen elke Vlaming sterft, dan zal ik nog steeds afkomstig zijn vanwaar ik geboren ben, je bent wat je bent en 't is niet slim om dat van anderen te laten afhangen.
inderdaad: je geboorteplaats, karakter, overtuiging... kan best hetzelfde blijven, maar je nationale zelfbeeld niet. dat kan niet anders dan veranderen als je als enige van de groep overblijft. een nationale identiteit heeft een natie nodig, anders is het geen nationale identiteit meer.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 02:53   #40
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

1. ik heb geen natie nodig om te bestaan (geen religie ook niet overigens)
2. onze kustdialecten zijn idd meer verbonden met elkaar (van calais tot onder Denemarken) dan met Limburgs bijv.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be