![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ook mijn visie, maar ik denk dat je weet op wat het zal uitdraaien...
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze hebben immers geen emotionele band met Wallonië of met het Frans. Maar zoals ik al zei: het kan me niet schelen. Ze mogen zelf kiezen, dat is hun democratisch recht. Natuurlijk heb ik ze liever bij Vlaanderen, maar ik vind dat ze zelf de keuze hebben, en als ze bij Wallonië willen, dan is dat maar zo. Zij zullen dan maar met de gebakken peren zitten. Een onafhankelijk Vlaanderen realiseren is veel te belangrijk om ons door Brussel te laten hinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de buitenlanders? Sorry hoor, maar die spelen niet mee hé. Trouwens voor buitenlanders zal het geld wel tellen, want aan welke emotionaliteit ook hebben die lak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En info in het FR, dus... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Brussel, hoofdstad van Vlaanderen. Onze hoofdstad Brussel is het ultieme chantagemiddel om de Vlamingen in de Belgische pas te laten lopen. Als Vlaanderen kiest voor onafhankelijkheid, zo heet het, dan verliezen we Brussel. De realiteit is echter dat Brussel net binnen het Belgische staatsverband onherroepelijk dreigt verloren te gaan. Bovendien volstaat het een blik op de kaart te werpen: Brussel ligt volledig in Vlaanderen en maakt er dus vanzelfsprekend deel van uit. Ondertussen zijn de taaltoestanden in de Brusselse ziekenhuizen - hulpbehoevende Vlamingen kunnen zich daar niet in het Nederlands verstaanbaar maken - ronduit wraakroepend en het Franstalige imperialisme wurgt in ijltempo het Vlaamse karakter van de faciliteitengemeenten. Ook daarom moeten we liever nu dan morgen voor onafhankelijkheid kiezen. Meer fundamenteel krijgt een nieuw misverstand ondertussen steeds meer voet aan wal: de bescherming van de Vlamingen te Brussel zou pasmunt zijn voor de bescherming van de Franstaligen in de rand. Dit is een leugen. De bescherming van de Vlamingen te Brussel staat tegenover de bescherming van de Franstalige minderheid in België. De specifieke situatie in de Vlaamse gemeenten rond Brussel heeft hier niets mee te maken. Wij bezweren de Vlaamse bewindsvoerders dan ook onder geen beding het Europese kaderverdrag Minderheden te ratificeren en zich niet te laten opjagen door Zwitserse inspecteurs van de Raad van Europa, zoals Dumeni Columberg in 1998 en Lili Nabholz-Haidegger in 2002. De Franstaligen in Vlaanderen zijn economische inwijkelingen en geen minderheid. Het spreekt vanzelf dat zij zich moeten aanpassen en het territorialiteitsbeginsel moeten eerbiedigen. In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel onze hoofdstad. De 19 Brusselse gemeenten vormen evenwel een tweetalig gebied. Inzake taalwetgeving verandert er dus niet veel, behalve dat het onafhankelijke Vlaanderen de taalwetten correct zal toepassen. De Brusselse Franstaligen zijn in een onafhankelijk Vlaanderen volwaardige Vlaamse staatsburgers met dezelfde rechten en plichten. Daarnaast garanderen wij hun aparte identiteit door bijzondere waarborgen op taalkundig, cultureel en onderwijsvlak. In Brussel wil het Vlaams Belang een 'Raad van de Brusselse Franstaligen/Conseil des Francophones de Bruxelles' oprichten die bevoegd is voor Franstalige culturele aangelegenheden en voor de organisatie van Franstalig onderwijs in Brussel. Het Vlaams Belang is verheugd dat door een arrest van het Arbitragehof op 26 februari 2003 de splitsing van de kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (B-H-V) opnieuw bovenaan de politieke agenda is komen te staan. Nog steeds kunnen de Waalse partijen vanuit Brussel en heel Wallonië stemmen ronselen in Vlaams-Brabant. Deze praktijk, een manifeste overtreding van het gelijkheidsbeginsel, moet stoppen. Het Vlaams Belang eist dan ook de correcte splitsing van het kiesarrondissement én het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook de Vlaamse regering is overtuigd van de noodzaak van de splitsing en nam in haar regeerakkoord op dat deze onverwijld moest doorgevoerd worden.(2) Zolang dat niet gebeurt, hebben de Franstalige politieke partijen er electoraal baat bij om de verfransing van de regio in de hand te werken. Tot slot spreekt het voor zich dat, om dezelfde reden, het Vlaams Belang de taalfaciliteiten voor Franstaligen onmiddellijk wil afschaffen. Enkel in Brussel hebben zij recht op een bijzonder statuut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
U haat toch het Verkavelingsvlaams? Citaat:
Vaarwel, met de stormwind van voren!!! ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 november 2007 om 14:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Vlamingen kiezen meer en meer voor onafhankelijkheid. Het gaat zelfs heel snel nu aangezien de meerderheid van de Vlaamse bevolking wel ziet dat het zo niet verder kan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wie er vandaag nóg niet inziet dat Belgie een onwerkbare constructie is, die moet dringend eens naar de dokter!
Vlaanderen onafhankelijk! Nu meer dan ooit. Ik stel voor dat iedereen dit als onderschift gebruikt: ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 9 november 2007 om 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Taalverwantschap? Ach kom, de Duitstalige Gemeenschap is een minderheid die bijna op gelijkwaardige voet staat met de Vlaamse en Franse Gemeenschap. Dat is voor hen veel belangrijker dan hun taalverwantschap met de Duitsers uit Duitsland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En voor de rest maken zijn volledig deel uit van de Duitstalige gemeenschap. Zij kunnen bijv. via satelliet alle Duitse zenders bekijken. Franstaligen in de Rand worden via de wet verboden om naar Télé Bruxelles te kijken want mag niet op de kabel, ook TF1 zien ze niet. Vlamingen in Wallonië kunnen allemaal naar EEN kijken en de rest hangt ervan af, de ene heeft ook Ketne/canvas en hier en daar nog VTm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Ik woon in de Rand - maar niet in een faciliteitengemeente - en ontvang TF1 wel. Ik neem aan dat televisietoestellen geen zendertje beschikken waarmee de kijker gescand wordt op z'n moedertaal, en, waardoor, wanneer hij een Franstalige blijkt te zijn, TF1 uitfloept? Of is dat anders geregeld in faciliteitengemeenten? 3. Waarom zouden inwoners van Vlaams-Brabant over het recht beschikken om naar TéléBruxelles te kijken? Ik klaag toch ook niet omdat ik niet naar TV Antwerpen of Charleroi TV kan kijken via mijn kabel? Of - om een nog betere vergelijking - de regionale zenders van Waals-Brabant en Oost-Vlaanderen. Voor streeknieuws hebben ze RingTV (niet dat die zender veel soeps is, maar goed...). Als ze nieuws uit Brussel willen op hun regionale zender... tja, dan had het FDF er maar niet eerst moeten voor pleiten van Brussel een apart gewest te maken (enkel en alleen opdat er geen degelijke controle op de wettelijke tweetaligheid zou komen). Willen ze dat ongedaan maken, dan hebben ze mijn stem. Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 9 november 2007 om 20:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Niet bij wet verboden om te kijken maar geen télé Brux op de kabel in Vlaanderen.
De Vlaamse wetgever heeft geen toelating om regionale zenders van buurregio op kabel te zetten, om te vermijden dat Rélé brux ook te zien is in rand. Officiële reden = ketenvorming vermijden; maar is drogreden. Onnozel: Sommige west-Vl werken in oost-vl en willen daar ook het regionale neiuws volgen; maar kunnen niet. TF1 in elk geval op veel plaatsen in VL niet te zien. In WL houdt men bijna overal NEd 3 tegen enz.... Duitse zenders daarentegen zitten massal op de satelliet en overal te bekijken. |
![]() |
![]() |