Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2007, 18:39   #21
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joop20 Bekijk bericht
Dream on...
Het water is nog heel diep zo te zien hé ......
Oud 12 november 2007, 19:13   #22
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Z. ook http://www.dag.nl/Nieuws/Artikelpagi...derenSamen.htm
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:19   #23
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De Verenigde Nederlanden zullen democratisch zijn en er zal geen plek zijn voor welke vorm van politiek en/of religieus extremisme dan ook.
Alleen dat koningshuis......wat moet daar mee gebeuren?
Het koningshuis in Nederland blijft eenvoudigweg. Het heeft namelijk een steun die breed genoeg is 70+%. Vlaanderen zal de situatie in Nederland uiteindelijk ooit wel accepteren.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:22   #24
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
De Verenigde Nederlanden zullen democratisch zijn en er zal geen plek zijn voor welke vorm van politiek en/of religieus extremisme dan ook.
Als de Verenigde Nederlanden democratisch zijn, zal niemand iets tegen rechts-radikale nationalistische bewegingen hebben

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:42   #25
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht

België ligt op z’n gat; de formatie van de nieuwe regering wil maar niet lukken. Al bijna een half jaar proberen politici tot een compromis te komen, maar ze lopen zich stuk op de taalstrijd tussen de Walen de Vlamingen. Tijd voor Nederland om de helpende hand toe te steken, want zo kan het niet langer. Hoe? Door Vlaanderen in te lijven bij Nederland!

Een raar idee? Niet helemaal; tussen 1815 en 1830 vormden Vlaanderen en Nederland samen het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Bovendien blijkt uit een opiniepeiling die Maurice de Hond uitvoerde in opdracht van DAG, dat bijna de helft van de Nederlanders voor een samenvoeging van Nederland. Ze waarderen de vrolijke, Bourgondische levenshouding van de Vlamingen. Ze roemen de mooie taal, de gezelligheid en de zachtaardigheid. En wat te denken van het economische machtsblok dat zou ontstaan door een samenvoeging? Met 22 miljoen inwoners zouden we een stuk sterker staan!

Ik peis der nie over, dat samen gaan. Hier genoeg probleem mee, ze behandelen ons als een klein kind de manier waarover ze tegen mij over dit praten. Zo van: praat eens Belgisch, jullie hebben zo een schattig taaltje enz...Om nog maar te zwijgen van het in het belachelijke trekken van de vlaamse uitspraak, met meer franse klemtoon erin i.p.v de hollanders die meer de engelse gebruiken.
Neem het woord "Azaléa" hoe vaak ik daarvoor meewarig werd bekeken omdat die betweterige hollander het anders uitspreken. Das even arrogant als die walen doen door te denken dat frans spreken meer waarde heeft.
Hoe denkt ge dat het klinkt, woest wordt ik ervan en dan krijgt ge niet met een zachtaardige beestje te maken, maar met een brullende Vlaamse Leeuw.
De franskijons kijken neer op Vlaanderen en de Nederlanders ook. Dat is mijn ervaring na 35j in NL te wonen. In dagelijkse omgang is dit mijn ervaring en het feit dat ik met een hollandse getrouwd ben doet daar niks toe. Zij is een van de weinigen die niet neerkeek op Belgie en vlaanderen.

Ik ben jaaaaaren geleden ooit één maand in Purmerend geweest voor mijn werk en eventueel een vaste aanstelling.
Werk was oké, maar na een maand was ik zot. Gauw terug naar Limburg en bedankt voor de baan.

Samen werking, oké, ''één land Nooit.

Leve Belgie, Vive la Belgique.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 12 november 2007 om 19:50.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:46   #26
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ontopic:
heel fijn voor de orangisten onder ons, maar ik zal mij altijd verzetten tegen eender welke monarchie. Géen Oranjes in Vlaanderen!!
Volmondig mee eens.

Indien België zou splitsten en er twee landsdelen met een totaal andere maatschappelijke constitutie gescheiden worden stelt men hier voor om twee andere landsdelen met een totaal andere maatschappelijke constitutie aan elkaar te kleven.

Snappen wie dit snappen kan

Laat de Oranjes maar in Nederland.

Laatst gewijzigd door Gun : 12 november 2007 om 19:48.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:51   #27
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
ontopic:
heel fijn voor de orangisten onder ons, maar ik zal mij altijd verzetten tegen eender welke monarchie. Géen Oranjes in Vlaanderen!!
2

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 19:53   #28
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
2
²
Oud 12 november 2007, 22:52   #29
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
België ligt op z’n gat; de formatie van de nieuwe regering wil maar niet lukken. Al bijna een half jaar proberen politici tot een compromis te komen, maar ze lopen zich stuk op de taalstrijd tussen de Walen de Vlamingen. Tijd voor Nederland om de helpende hand toe te steken, want zo kan het niet langer. Hoe? Door Vlaanderen in te lijven bij Nederland!

Een raar idee? Niet helemaal; tussen 1815 en 1830 vormden Vlaanderen en Nederland samen het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Bovendien blijkt uit een opiniepeiling die Maurice de Hond uitvoerde in opdracht van DAG, dat bijna de helft van de Nederlanders voor een samenvoeging van Nederland. Ze waarderen de vrolijke, Bourgondische levenshouding van de Vlamingen. Ze roemen de mooie taal, de gezelligheid en de zachtaardigheid. En wat te denken van het economische machtsblok dat zou ontstaan door een samenvoeging? Met 22 miljoen inwoners zouden we een stuk sterker staan!

Ik peis der nie over, dat samen gaan. Hier genoeg probleem mee, ze behandelen ons als een klein kind de manier waarover ze tegen mij over dit praten. Zo van: praat eens Belgisch, jullie hebben zo een schattig taaltje enz...Om nog maar te zwijgen van het in het belachelijke trekken van de vlaamse uitspraak, met meer franse klemtoon erin i.p.v de hollanders die meer de engelse gebruiken.
Neem het woord "Azaléa" hoe vaak ik daarvoor meewarig werd bekeken omdat die betweterige hollander het anders uitspreken. Das even arrogant als die walen doen door te denken dat frans spreken meer waarde heeft.
Hoe denkt ge dat het klinkt, woest wordt ik ervan en dan krijgt ge niet met een zachtaardige beestje te maken, maar met een brullende Vlaamse Leeuw.
De franskijons kijken neer op Vlaanderen en de Nederlanders ook. Dat is mijn ervaring na 35j in NL te wonen. In dagelijkse omgang is dit mijn ervaring en het feit dat ik met een hollandse getrouwd ben doet daar niks toe. Zij is een van de weinigen die niet neerkeek op Belgie en vlaanderen.

Ik ben jaaaaaren geleden ooit één maand in Purmerend geweest voor mijn werk en eventueel een vaste aanstelling.
Werk was oké, maar na een maand was ik zot. Gauw terug naar Limburg en bedankt voor de baan.

U heeft vast de verkeerde mensen leren kennen. Mijn Nederlandse vrienden zijn echt zalige mensen. En neen ze zijn niet uit het zuiden, maar uit Amsterdam en Utrecht. Af en toe wordt er eens gelachen over elkaars accent of een Belgische/Nederlandse grap verteld, but who cares?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 06:27   #30
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

liever niet.
Oud 13 november 2007, 07:00   #31
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Jongens , België is nog lang niet geplitst. Er zijn daarvoor nog te veel politici in Vlaanderen die nog niet door hebben hoe franstaligen, vooral die in Brussel neer kijken op het nederlands.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 09:16   #32
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ontopic:
Een hereniging zou ons helpen van de monarchie af te geraken. Toch nog iets goeds!
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:34   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als de Verenigde Nederlanden democratisch zijn, zal niemand iets tegen rechts-radikale nationalistische bewegingen hebben
In een democratie bestaat er geen cordon sanitaire, behalve wellicht voor groeperingen uit de extreem linkse en - rechtse hoek die geweld niet schuwen.
Ik doel bv Blood and Honour, AFA en de Nederlandse Volks Unie en dat soort groeperingen.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 13 november 2007 om 10:34.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 10:42   #34
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een hereniging zou ons helpen van de monarchie af te geraken. Toch nog iets goeds!
Als de strijd van de Vlaamse emancipatie met succes gestreden is dan lijkt het mij geen toegevoegde waarde om weer onderworpen te worden. Tenslotte zijn we dan na een eventuele hereniging een (Vlaamse) minderheid.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:11   #35
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Neem het woord "Azaléa" hoe vaak ik daarvoor meewarig werd bekeken omdat die betweterige hollander het anders uitspreken.
Ik ben geen betweterige hollander, maar een kempense Vlaming en ik heb 'azalea' nog nooit anders uitgesproken als 'azAlea', nog nooit als 'azalEa'.

'En meewarig schudde hij het hoofd...'
Oud 13 november 2007, 11:23   #36
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Tenslotte zijn we dan na een eventuele hereniging een (Vlaamse) minderheid.
Neen, we zijn dan samen een Nederlandse meerderheid.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:25   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen dat koningshuis......wat moet daar mee gebeuren?
Beatrix aan de macht, Albert de laan uit.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:30   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Noem jij dat neerkijken? Ik noem dat gewoon aardig doen. Ik weet niet waar u de indruk vandaan haalt dat er op u neergekeken wordt want zo zijn Nederlanders juist helemaal niet. Wees blij dat mensen voor uw soort überhaupt belangstelling hebben...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:31   #39
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Het zou mijns inziens dom zijn om na een pas verworven onafhankelijkheid onmiddellijk met Nederland een fusie aan te gaan. Zoiets heeft tijd, overpeinzing en reflectie nodig aan beide kanten.

Eerst een x aantal jaren op eigen benen, we zien dan wel verder. Principieel heb ik er dan niets op tegen, integendeel. Ik zie heel wat voordelen, meer dan met het huidige Wallonië.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 11:33   #40
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Neen, we zijn dan samen een Nederlandse meerderheid.
De bende van Laken ruilen voor een andere bende?

En het beleid in NL is echt niet veel beter dan in B. Ook heb ik geen zin om Vlaanderen als toemaatje voor Nederland te zien. De Vlaamse emancipatie moet een feit worden en dit gaat niet door van de ene overheerser naar de andere te verhuizen want dan blijft de onderdrukking doorgaan. Een verregaande samenwerking met NL is positief ( en nodig ) maar meer moet dat niet worden. Dat ze de koffieshops maar ginder houden, we hebben hier al theehuisjes genoeg.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be