![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk bvb. maar naar: http://usinfo.state.gov/products/pub...s/majority.htm over de minority rights.
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zei dat ik het een slechte ruil vind en daar blijf ik bij. Van mij mogen beide mechanismen echter afgeschaft worden.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 november 2007 om 11:40. |
||
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De situatie rond BHV is op dat gebied een schoolvoorbeeld: de Vlamingen hebben inderdaad een meerderheid, maar hebben die gebruikt/misbruikt om een regelrechte chantage te plegen: het was "jullie zijn akkoord met ONZE voorwaarden en we stemmen samen, of jullie zijn niet akkoord en we stemmen toch". Hoeveel keuze hadden de Franstaligen (die trouwens reeds sinds 2005 bereid zijn voor een compromis rond BHV)? Dus gaat het niet om de numerieke meerderheid te gebruiken dan wel te MISbruiken, en daar gaat het fout: in een democratie is respect voor de minderheid van evengroot belang dan "de wil van de meerderheid". Wat wel problematisch is (eens men die nuances in het concept "democratie" inbrengt), zijn de grenzen hiervan: echte democratie betekent eigenlijk dat de meerdeheid naar een consensus zoekt, samen met de minderheid, maar op een bepaald ogenblik kan de meerderheid inderdaad niet worden gegijzeld door de minderheid. Daarom dat ik het Belgisch systeem eigenlijk niet slecht vind: de (Vlaamse) meerderheid kan haar wil opdringen en de (Franstalige) minderheid kan ze wel tijdelijk tegenhouden, doch niet volledig blokkeren (er bestaat bv. geen regel van dubbele meerderheid voor gewone wetten). De beschermingssystemen zijn er eerder om een dialoog en consensus verplicht te maken, dan wel een veto mogelijk te maken. (dit gezegde zijnde, het systeem is zeker niet perfect, maar perfectie is nu eenmaal niet van deze wereld). Zo ondemocratisch vind ik dit dan ook niet... Di Rupo heeft gelijk in die zin dat ons systeem enkel werkt wanneer er een zekere consensus bestaat tussen de Vlamingen en Franstaligen. BHV is een breuk met deze filosofie, en liefst niet voor herhaling vatbaar... Om een karikaturaal voorbeeld te geven: in het systeem van "de wil van de meerderheid" zonder "grendels" zouden de Vlamingen de Grondwet en taalwet kunnen aanpassen zodat gans België eentalig Vlaams wordt. Ik ben wel niet zeker dat dit "democratisch" te noemen is... Zoals ik eerder zei, de grenzen trekken is verre van evident.
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#26 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() De Franstaligen weigerden categoriek elk gesprek dat uitging van een splitsing (nochtans het meest logische scenario én gewild door een meerderheid van dit land). D�*t heeft hén de das omgedaan. Citaat:
Respect tussen verschillende groepen is nodig, maar gaat maar zover op tot individuele basisrechten geschaad worden. Een meerderheid die een minderheid beslist uit te moorden bvb., of hen dwingt om een andere taal te spreken (in het dagelijkse leven), of hen een levensbeschouwelijke visie oplegt, is wat mij betreft totaal anti-democratisch. Maar wat dit te maken heeft met een administratieve aangelegenheid zoals BHV, kan ik niet begrijpen. Meer nog: dit soort ultra-bescherming van minderheden bij letterlijk elk probleem "waarin ze zich geschaad voelen", leidt de facto tot immobilisme. -Willen jullie een staatshervorming? -Neen. -Maar een staatshervorming is nodig! -Neen. -Maar kunnen we dan ook niet praten over een staatshervorming? -Neen. etcetcetc Citaat:
Citaat:
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Partijlid
|
![]() Als er 2 woorden zijn die de laatste decenia het meest te pas en de onpas misbruikt zijn dan zijn het democratie en racisme.
Vroeger was het steeds: in naam van God.. tegenwoordig vervangen door in naam van de democratie. Democratie en het andere zijn subjectieve begrippen die iedereen graag gebruikt om z'n wil of macht door te drukken. Dus voorzichtigheid met deze woorden in dit debat is meer dan welkom. Laatst gewijzigd door Ambiorix1 : 13 november 2007 om 12:43. |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien hij niet bereid is te aanvaarden wat de meerderheid wil, dan moet hij zich ergens vestigen waar dat wél kan. Ik wens hem veel geluk bij de zoektocht naar zijn ideale land. Di Rupo kan het zich daarbij gemakkelijk maken. Indien hij écht dat land wil vinden hoeft hij maar gebruik te maken van zijn recht op secessie en de onafhankelijkheid van Wallonië uit te roepen.
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Turkje
Sorry, maar de standpunten van de Franstaligen die je aankaart stroken niet helemaal met de realiteit... Reynders heeft vanaf dag 1 gezegd dat hij bereid was te praten over een staatshervorming. Vanaf dag één! hem eventjes citeren: "Je ne dis pas non d’office �* une marge d’action politique plus large pour les régions… En Flandre il y a deux tendances communautaires. La première concerne une plus grande autonomie et conduit au séparatisme. De ça, je ne veux pas parler. La deuxième aspire �* une meilleure relation entre le fédéral et les entités fédérées. L�*, j'y suis favorable"; dit was bijna een jaar geleden, in januari 2007.... In augustus 2007: "Depuis plusieurs jours, nous tentons de relancer la négociation dans deux domaines. D'une part, le volet communautaire: nous négocions un gouvernement fédéral, il y a donc un dialogue �* trouver". MAAR zijn voorstellen omtrent staatshervorming gaan inderdaad niet enkel over "meer bevoegdheden" voor de Gewesten, maar ook een terugkeer van sommige bevoegdheden op federaal niveau. En dat is een doorn in het oog van diegenen die "de verdamping van België" willen. Wie heeft zijn voorstellen systematisch weggelachen en zelfs geweigerd erover te praten? Wie weigert er dan te onderhandelen? Toegegeven, bepaalde voorstellen zijn uiteraard totaal onrealistisch maar sommige Vlaamse voorstellen zijn het eveneens naargelang de bril waardoor je kijkt. Maar nu gaan zeggen dat de Franstaligen alle staatshervormingen blokkeren, is ook niet waar: ze hebben meermaals gezegd dat ze wél wouden onderhandelen... Ik merk trouwens op dat men nu over de ZESDE fase van de staatshervorming spreekt, de zesde... Hebben de Franstaligen dan de vijf vorige niet mee goedgekeurd? Hebben ze toen alles geblokkeerd? Ik dacht van niet... En over BHV: wat stellen de Vlamingen voor, behalve een eenzijdige splitsing? Zelfs een "lepeltje suiker" was blijkbaar al te veel... "onverwijld splitsen zonder compensaties", weet je wel. Nochtans hebben de Franstaligen wel degelijk over de SPLITSING van BHV onderhandeld, wekenlang zelfs, in 2005. En wie heeft dan alles afgeschoten? De Franstaligen? ik dacht van niet... Je zegt dat er geen "elementaire rechten" in het spel zijn; wel, in de ogen van de Franstaligen, zijn die rechten wel op de helling: voor hen gaat het om politieke rechten die ze indertijd gekregen hebben (van zowel Franstaligen als Vlamingen): het recht om op Brusselse kandidaten te stemmen. Je kunt daar tegen zijn, maar die perceptie is even verdedigbaar als een andere. Dit gezegd zijnde, de huidige klucht (want dat is het, een klucht) is de verantwoordelijkheid van zowel Vlamingen als van Franstaligen.
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, toen bestond er in de Kamer een numerieke meerderheid (MR-VLD-PS-SP.a zonder SPIRIT) om de onderhandelde splitsing door te voeren, maar is men ervan afgestapt omdat een nietige mini-partijtje (SPIRIT) ertegen was. Volgens de logica is dit dan ook niet echt democratisch te noemen. ![]()
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De splitsing an sich is het probleem niet, wel de "eenzijdige splitsing zonder compensaties". De vlamingen hebben die weg verkozen, hun goed recht; de Franstaligen hebben de beschermingsmechanismen waarover ze beschikken gebruikt, ook hun goed recht. Citaat:
![]()
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() 'want de extremistische partijen zullen alles doen om de spanningen hoog te houden door de hele dag door hun standpunt voor de camera te ontwikkelen', zegt hij.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF12112007_054 Zijn er nu plots meerdere Vlaamse extremistische partijen? ![]()
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aangezien u mij wschl. niet zult geloven, citeer ik even uit het verkiezingsprogramma: Citaat:
[SIZE=2][/SIZE] Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe denk je dat ze paars anders hadden kunnen vormen?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#40 | |